handdator

Visa fullständig version : Övningsförslag ben med endast skivstång (och hantlar)?


Sandö
2010-01-13, 22:47
Skulle gärna vilja ha lite förslag på benövningar som man kan köra med skivstång eller hantlar (kanske inte är så många med hantlar).

De övningar jag kör idag är: knäböj, frontböj, utfall, mark och sissy squats. Utav dessa skulle jag vilja påstå att endast knäböj, mark och till viss del frontböj går att köra riktigt tungt. Finns det några fler övningar som jag kan köra tungt? Vill ju kunna variera lite mer än idag. Även övningar som man kan köra lätt är intressant!

Jag kör en 2 split där jag kör igenom kroppen två gånger per vecka uppdelat på en tung och en lätt dag, så jag kör ju inte alla övningarna samma dag.

Hilfe bitte!

Seb74
2010-01-13, 22:51
Vad menar du med att utfall inte går att köra tungt?
Att det inte blir lika mycket vikt då man använder ett ben i taget eller vad?

bubbe
2010-01-13, 22:55
Hack lift (alltså dra stången som marklyft men bakom benen)
zombie squat (tar rätt mycket på bålen iofs)
Over head squat (ryck böj)

Övriga varianter som kan vara bra, kvarts/halvböjar, böj med stopp i botten, ATG böj, böj mot box (olika höjder).

Baksida lår, raka mark, good mornings.

Kan också vara värt att kolla in frivändningar, för mer benträning i övningen så kan du lägga in en extra frontböj efter varje vändning.

Petoria
2010-01-13, 22:56
Hack lift
Raka/Stela/Rumänska marklyft
Bulgariska split (tror den heter så)
Good Mornings

Sandö
2010-01-13, 23:01
Vad menar du med att utfall inte går att köra tungt?
Att det inte blir lika mycket vikt då man använder ett ben i taget eller vad?

Det kanske går att köra relativt tungt, men för mig känns utfall mer som en stabilitetsövning. Fast ska jag vara ärlig så har jag aldrig testa att köra utfall tungt så det är säkert bara nåt jag fått för mig. :)

Hack lift (alltså dra stången som marklyft men bakom benen)
zombie squat (tar rätt mycket på bålen iofs)
Over head squat (ryck böj)

Övriga varianter som kan vara bra, kvarts/halvböjar, böj med stopp i botten, ATG böj, böj mot box (olika höjder).

Baksida lår, raka mark, good mornings.

Kan också vara värt att kolla in frivändningar, för mer benträning i övningen så kan du lägga in en extra frontböj efter varje vändning.

Det var några bra tips där, dock så glömmer jag alltid att säga att jag bara har 2.07 i takhöjd där jag har gymmet idag så några utav dessa övningar är uteslutna för tillfället. Ska testa dessa så fort jag fått iordning på gymmet i garaget istället.

Vad tar hack lift mest på, framsida eller baksida? Ska testa lite olika böjar också. Tack! :thumbup:

emi23j
2010-01-13, 23:13
Visst är det bra att du vill variera dig. MEN du måste också tänka på att inte variera/byta övningar för mycket. det blir väldigt svårt att få någon form av kontinuitet i träningen då. Det blir som svårt att göra progressioner.

Tycker du kommer långt på övningarna som du skrivit.

Sen kan ju köra ryck böj, bulgarian split-squats, utfall, step-ups.
Sen finns det ju ett gäng andra övningar också typ benböj med hopp, kneeling squats, ryck, stöt. Dock är det ju lite svårare att lasta på mycket tungt i dessa övningar.

Matsa
2010-01-13, 23:46
Bulgariska split (tror den heter så)


Yep, bulgarisk split squat, den är faktiskt ganska skön. :)

RZlodHgCipk

Går att köra med både hantlar och stång, jag föredrar hantlar.

Sandö
2010-01-14, 19:46
Yep, bulgarisk split squat, den är faktiskt ganska skön. :)

RZlodHgCipk

Går att köra med både hantlar och stång, jag föredrar hantlar.

Den såg trevlig ut ju, lite ny vinkel på utfall typ. Ska testa!