handdator

Visa fullständig version : Konstig smärta i bencurl/benspark


way
2010-01-13, 21:14
- Benspark

Jag får en ganska svag smärta precis ovanför knät (där lårmuskeln slutar ungefär) när jag gör benspark, har bara kört övningen en gång förut och på båda gångerna var det relativt låg belastning. Jag utförde övningen kontrollerat och ingen studs eller liknande. Smärtan går över efter man har utfört ett par repetitioner, den är inte så stark så man bara vill sluta direkt utan den känns väldigt svag.

- Liggande bencurl

Känner en väldigt konstig smärta någonstans i knäet vid övre momenten när man drar kudden mot baken på liggande bencurl, första gången jag gör denna övningen, låg belastning, och ingen studs eller liknande. Det kändes nästan som det brändes riktigt svagt - aldrig känt något liknande förut, kändes helt skumt. Gick över efter ett par repetitioner.

Någon som vet vad detta kan bero på? Tack i förväg.

Martin Löwgren
2010-01-13, 22:16
Hur länge har du styrketränat? Har ditt knä varit med om något trauma (olycka) nylien? Andra övningar som gör ont?

way
2010-01-13, 22:24
Nybörjare, jag har varit knäskadad i ett par månad men har börjat kunna spela fotboll lite lugnt och kan även köra knäböj/benpress utan att det känns något överhuvudtaget - just därför jag tycker det är skumt.

Martin Löwgren
2010-01-13, 22:29
Nybörjare, jag har varit knäskadad i ett par månad men har börjat kunna spela fotboll lite lugnt och kan även köra knäböj/benpress utan att det känns något överhuvudtaget - just därför jag tycker det är skumt.

Knäskadad säger du? Vilken skada och hur väl rehabiliterade du den skadan, så att det inte är den som känns?

way
2010-01-13, 22:42
Kan verkligen inget om rehabilitering så det fick bli vila, enligt flera sjukgymnaster jag har varit hos var det en överbelastningsskada, och dem gav mig inga övningar eller liknande för att rehabilitera den. Utan dem sa helt enkelt att jag fick vila och sen mjukstarta lite.