handdator

Visa fullständig version : Farligt att träna med inflamation i armbåge?


Tobbeh
2010-01-13, 19:47
Jag skriver nu en ny tråd och hoppas jag kan få lite hjälp då jag inte fick någon respons på min förra.

Jag finner smärta i armbågen, "vid nedre del av tricep". Speciellt i utsträckt läge. Jag tillsammans med en utbildad idrottsfysiolog kom fram till att det troligtvis är en såkallad "kastarmbåge" vanligt hos fotbolls målvakter och baseboll spelare, jag har stått i mål 5-6 år tills mina knän gav upp.

Det är någon slags inflamation då dom hänvisade till antiinflamerande läkemedel när jag slog upp det i bok som min kompis använde sig utav när han utbildade sig.

Min fråga nu till er är, kan jag träna lätt fast jag har denna inflamation? Med lätt menar jag höga reps, ganska låga vikter. Utan att förvärra saken?

Ska uppsöka läkarvård så fort som möjligt, inte hunnit med detta ännu dock.


Tackar på förhand


mvh
Tobbeh

Martin Löwgren
2010-01-13, 20:58
En akut inflamation håller i sig i cirka 10-14dgr efter detta är det något annat som spökar, nödvändigtvis inte en inflamation utan det kan vara alltifrån en tendinos till en fri kropp i leden.

Hur länge har du haft din "goalies elbow" som jag tror det är dina terapeuter diagnosticerat dig med?

En läkar kan inte göra så mycket i det här läget utan om det är operation du är intresserad av är det ortoped som gäller men först bör du testa konservativ behandling under lång tid.

Tobbeh
2010-01-13, 23:05
Jag har hafft lite känningar förr, men nu förvärrats sista månaden. Jag körde på som vanligt första två veckorna har tatt det relativt lugnt sista två förutom en maxning i marklyft.. dum som man är.

är det så att inflamationen förvärras om man tränar under den tiden oavsett om man äter antiinflamations medicin av något slag?

Martin Löwgren
2010-01-13, 23:59
Jag har hafft lite känningar förr, men nu förvärrats sista månaden. Jag körde på som vanligt första två veckorna har tatt det relativt lugnt sista två förutom en maxning i marklyft.. dum som man är.

är det så att inflamationen förvärras om man tränar under den tiden oavsett om man äter antiinflamations medicin av något slag?

Läs mitt inlägg igen. En inflamation håller i sig cirka 10-14dgr så hur länge har du haft din skada?

Tobbeh
2010-01-14, 15:57
"Jag har hafft lite känningar förr, men nu förvärrats sista månaden. Jag körde på som vanligt första två veckorna, har tatt det relativt lugnt sista två" Cirkus en månad~

ursäktar att mitt svar var lite halvdant =P

L-Sami
2010-01-14, 16:08
Nån viss typ av rehabiliteringsträning kan vara att föredra. Sök dig till en sjukgymnast.

Martin Löwgren
2010-01-14, 17:50
"Jag har hafft lite känningar förr, men nu förvärrats sista månaden. Jag körde på som vanligt första två veckorna, har tatt det relativt lugnt sista två" Cirkus en månad~

ursäktar att mitt svar var lite halvdant =P

Hmm låter inte så bra. Uppsök Naprapat för att utreda problemet och kan inte han/hon göra något så be om en remiss till Ortoped.

Mvh

Tobbeh
2010-01-14, 19:15
Tackar så mycket för tips & råden! =D