handdator

Visa fullständig version : Deff som "Vegetarian"


Kravmaga
2010-01-13, 19:02
Hey!

Tänkte börja med att tacka för ett grymt bra forum och information, föll mig perfekt i smaken, till skillnad från mycket av propagandan som finns där ute kring dessa ämnen :).

Tänkte göra en post med lite frågor kring deff för min del som är vegetarian. Förhoppningsvis frågar jag inte allt för mycket som redan finns i deffguiden osv., då jag har försökt att titta runt så mycket som möjligt innan jag skrev detta.

Info:
23 år, 182 cm, 92-93kg. Har inte styrketränat regelbundet på många år, dock har jag det senaste året tränat någon månad ibland för att sedan ta uppehåll. Har på senare år gått och blivit vegetarian med undantag för att jag äter fisk/skaldjur samt mejeriprodukter (vegetarian kanske inte är den korrekta termen för min kost). För övrigt äter jag relativt sund kost nu under deffen, mycket grönsaker, frukt varje dag och proteiner framförallt från tonfisk, ägg, quorn, inget godis etc. Har räknat ut mitt energibehov med Harris&Benedict-ekvationen, får det till ca 2500 kcal/dag, med en aktivitetsfaktor på 1,2 (är universitetsstuderande och rör mig ganska lite om jag inte tränar). Har bestämt mig för att försöka gå ner 1kg/vecka, så ligger just nu runt 1500 kcal/dag. Har börjat med dieten men har inte kommit igång med träningen än, räknar med att börja träna nästa vecka, och då hade jag tänkt ca 4 dagar/vecka.

Mål:
Fettförlust och minska muskelnedbrytningen så mkt som möjligt, eftersom jag är hyfsat otränad just nu kanske jag kan bygga lite fastän deffar (har hört att det finns möjlighet, inget jag räknar med dock). Uppsatt målvikt: 82kg. Självklart är inte vågen det viktiga, men det är mitt första mål, för att sedan antingen börja bygga muskler alt. minska lite mer i vikt (fett).

Frågor:

- Är 1500 kcal/dag för lite, dvs borde jag satsa på -0,5kg/vecka? Nämnvärt är att jag inte har några problem med 1500 kcal/dag, känner mig mätt, nöjd, inte trött eller liknande samt att jag vill helst gå ner 1kg i veckan (dessutom har jag t.o.m ofta landat "ofrivilligt" 1000kcal/dag).

- Eftersom jag är vegetarian har jag haft lite svårt att få i mig tillräckligt med protein (käkar ägg, quorn, tonfisk etc. men fortfarande ligger jag lågt), därför tänkte jag att nu när jag börjar träna käka EAA (2*10g/träning) samt köra med Pure Whey 3ggr/dag som mellanmål (oavsett om jag tränar). Frågorna kring detta är: Fungerar det ok att köra Vassle som mellanmål? Har jag för mycket protein från tillskott (tänk på att jag inte kött)? Måste jag verkligen få i mig 2g protein/kg med tanke på att jag har lite övervikt (tillskotten ger på en träningsdag ca 100g protein, vissa dagar kommer jag kanske inte upp i 84g protein från min kost pga för mkt grönsaker)? Och dessutom, är 2g protein/dag alla dagar eller bara när jag tränar, och om det är alla dagar, kan jag köra med Vassle även när jag inte tränar?

- Kan man räkna ut energibehovet med stressfaktor för att sedan lägga till X antal kalorier de dagar man tränar? Jag har sett att vissa lägger in träningen i stressfaktorn, dock har jag ett förnämligt program på min telefon som låter mig hålla koll på kalorier etc, då blir det lättare att räkna med mitt energibehov/dag och sedan lägga till "antal kalorier brända i form av träning". Dessa kalorier kommer jag givetvis se till att få i mig så inte underskottet blir mer än 1000kcal/dag.


Tacksam för all hjälp!

WHITEFOLKS
2010-01-13, 19:13
Eftersom du äter fisk och mejeriprodukter så borde du inte ha några problem.

Det är ju bara att äta samma saker som alla andra äter men ersätta deras "kött" med något utav mejeri/fisk.

Saltakatten
2010-01-13, 19:59
Är också vegetarian, eller lakto-vegetarian (inget kött, inga ägg). Ser fram emot att följa denna tråden. Jag har också precis påbörjat en deff och startat en tråd, dock inte om vegetarisk deff, utan bara lite allmänna frågor.

Kan dock inte svara på några frågor om deff, för har inte expertkunnandet som många andra här besitter.

Ska bli kul att följa dig!

kjell33
2010-01-13, 20:08
Med risk för att verka petig vill jag påpeka att alla svaren finns i deffguiden.

Kravmaga
2010-01-13, 20:35
Denna tråd var tänkt som svar på funderingar jag fått efter läst b.la. deffguiden, alltså mer bekräfta om de avvikelser jag gjort från guiden är genomförbara. Jag förstår att vissa saker blir tjatiga och förstår om ni inte orkar svara. Finns det dock någon kunning person som har lust är jag tacksam.

Vad gäller svaren som finns i deffguiden så finns dom där om man antar att "det som inte står med i guiden fungerar inte". Exempelvis står det att man bör ha ett underskott på ca 500 kalorier/dag, men det står inte att ett underskott på 1000 inte fungerar. Det står att Vassle är ett bra tillskott men inget om det som mellanmål osv osv.... Då jag som sagt gjort vissa avsteg ville jag bara se om de är rimliga.

WHITEFOLKS
2010-01-13, 20:38
Vassle fungerar utmärkt som mellanmål.

1000kcal underskott leder antagligen mest till större muskelförlust och att du får svårare att uppnå dina näringsbehov. Du kan även få större problem med trötthet och hunger.

kjell33
2010-01-13, 20:39
Klart att det funkar med ett underskott på 1000 kcal/dag men då får du räkna med muskelförluster. Vassle funkar utmärkt som mellanmål, särskilt med tanke på att du tänker lägga dig på ett så stort underskott.

Mimix
2010-01-13, 21:27
Klart att det funkar med ett underskott på 1000 kcal/dag men då får du räkna med muskelförluster. Vassle funkar utmärkt som mellanmål, särskilt med tanke på att du tänker lägga dig på ett så stort underskott.

Jag har legat på ett underskott på 1000 ett bra tag och har tvärtom lyckats bygga lite muskler medan jag gått ner 23 kg.
Med kosttillskott och massor med ägg. Och så gott som daglig styrketräning då förstås....*flex*
Och nu när jag inte har någon övervikt kvar så fortsätter jag gå ner precis på hektot vad jag satt mig för per vecka.
Jag tror inte att jag är något fysiologiskt undantag. Kan jag så kan nog TS.

Har man läst deffguiden så tycker jag matematiken och principerna är ganska enkla.
Disciplinen däremot är APA sååå svår...:smash:

WHITEFOLKS
2010-01-13, 21:34
Mimix: hade du tränat mycket innan din viktnedgång?

Mimix
2010-01-13, 21:49
Mimix: hade du tränat mycket innan din viktnedgång?
Både ja och nej.

Före puberteten var jag en sportig unge, tränade gymnastik och dans (det var under Fame-eran :D)
Efter den var det ett uppehåll på 10 år. Sedan dess har jag tränat styrketräning och cyklat mycket i perioder. Är nu 30+.

Direkt före viktuppgången hade jag varit lat och allmänt osund i nästan 2 år.
(Sjukdom på det, gottegrisande och mycket vinande...snap! så gick jag från 55 till 81.2kg...på 157 cm...:em:)

Exhale_
2010-01-13, 21:55
Både ja och nej.

Före puberteten var jag en sportig unge, tränade gymnastik och dans (det var under Fame-eran :D)
Efter den var det ett uppehåll på 10 år. Sedan dess har jag tränat styrketräning och cyklat mycket i perioder. Är nu 30+.

Direkt före viktuppgången hade jag varit lat och allmänt osund i nästan 2 år.
(Sjukdom på det, gottegrisande och mycket vinande...snap! så gick jag från 55 till 81.2kg...på 157 cm...:em:)

Helt OT men riktigt bra jobbat Mimix!

Mimix
2010-01-13, 22:06
Helt OT men riktigt bra jobbat Mimix!

Thanx...:)

Kravmaga
2010-01-13, 22:26
Jag har legat på ett underskott på 1000 ett bra tag och har tvärtom lyckats bygga lite muskler medan jag gått ner 23 kg.
Med kosttillskott och massor med ägg. Och så gott som daglig styrketräning då förstås....*flex*
Och nu när jag inte har någon övervikt kvar så fortsätter jag gå ner precis på hektot vad jag satt mig för per vecka.
Jag tror inte att jag är något fysiologiskt undantag. Kan jag så kan nog TS.

Har man läst deffguiden så tycker jag matematiken och principerna är ganska enkla.
Disciplinen däremot är APA sååå svår...:smash:


Låter grymt! Jag är förhållandevis otränad nu, har visserligen tränat en del styrketräning innan, men som sagt, några år sedan nu. Därför hoppas jag kunna kompensera lite för mitt låga kcal och kanske gå +-0. Jag prioriterar dock fettminskningen mer med tanke på att jag inte jobbat upp några häftiga muskler och därav mindre att förlora. Självklart vill jag inte få ett slutresultat som spinkig men tanken är priotera bygga muskler när jag nått en vikt där jag trivs tillräckligt för att muskler>fett, vilket är det omvända just nu.

Mimix
2010-01-14, 00:17
Låter grymt! Jag är förhållandevis otränad nu, har visserligen tränat en del styrketräning innan, men som sagt, några år sedan nu. Därför hoppas jag kunna kompensera lite för mitt låga kcal och kanske gå +-0. Jag prioriterar dock fettminskningen mer med tanke på att jag inte jobbat upp några häftiga muskler och därav mindre att förlora. Självklart vill jag inte få ett slutresultat som spinkig men tanken är priotera bygga muskler när jag nått en vikt där jag trivs tillräckligt för att muskler>fett, vilket är det omvända just nu.

Något som gjort det otroligt mycket lättare för mig än det någonsin kan vara för de flesta är att jag bor själv (behöver inte ha något jag är svag för i skåp eller kyl) + att jag kan lägga hur mycket tid jag vill på träning.

Har du gott om tid så är cykling bra förbrännande...*cry*...<---Det är svett, inte tårar.
Sitter t.ex på min träningscykel 2 timmar så gott som varje dag också. (Låter tråkigt men jag har infört regler som att jag får bara kolla film och såpor när jag cyklar. ...Mein Gott hon är hård hon som regerar här...:D)
Snart klar med viktminskningen och tillbaka på 55 (Jul- och Nyårsfrossandet var väldigt gott och har resulterat i ett par extra veckors diet) Sedan skall byggas lite rumpa och ben tänkte jag.

Kan jag så tror jag verkligen du kan...:)
(Och jag hoppas du slipper förvandlas till den asociala häxa jag var de första månaderna ;o)

mikaelj
2010-01-14, 00:53
Det går alldeles utmärkt att som lakto-ovo-vegetarian att deffa (och bygga). Grönsaken Ägg är som bekant ett komplett livsmedel så när som på C-vitamin och ev. järn. Plantan Ost och druvjuicen Mjölk ger fullvärdigt protein och bra förutsättningar för muskelbygge.