handdator

Visa fullständig version : Hur får man pengar som arbetslös?


Scratch89
2010-01-13, 18:56
Ja, nu är det som så att min flickvän har varit utan fast arbete sedan i våras. Hon har arbetat en hel del för bemanningsföretag, i snitt kanske två heldagar per vecka eller så. Nu verkar det dock vara slut på det, och då står hon där utan inkomst. Vad finns det för sätt för en arbetslös att få pengar? Vi pratar inte om en längre period, utan antagligen som längst till hösten då hon troligen ska plugga (om hon inte hittar ett fast jobb hon trivs med).

- Är det alfakassan som gäller? Hur går det till, och när börjar man få ut sina pengar då? Det är hyfsat kris, så att börja få ut pengar i februari eller så vore passande.
- Om man nu får ut pengar från alfakassan, kommer man fortfarande få ut dem om man arbetar lite extra som hon gjort tidigare, säg 1 dag i veckan? Det känns lite dumt att man får mindre ersättning om man jobbar, jämfört mot att man bara sitter hemma hela dagarna och får pengar för ingenting.

Pudzianovski
2010-01-13, 19:07
http://www.alfakassan.se/
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?A=59988

Börja där och kolla om du hittar något.

CRZ
2010-01-13, 19:09
Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu, tacka gud för att föräldrarna hjälper till med all mat.

Kolla upp med socialförvaltningen annars om inte dem kan hoppa in lite akut? Det är ju trots allt det dem är till för. :)

ManuelIT
2010-01-13, 19:11
soc eller alfa.

om jag minns rätt så får man inga pengar från alfakassan de tre första månaderna som arbetssökande om man inte jobbat/jobbat väldigt lite tidigare

Scratch89
2010-01-13, 19:44
http://www.alfakassan.se/
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?A=59988

Börja där och kolla om du hittar något.
Perfekt! Alfakassan har jag varit inne och tittat på en hel del, men jag hade missat informationen från Arbetsförmedlingen. Det verkar vara som så att man måste vänta ett par månader innan man får ersättning.

Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu, tacka gud för att föräldrarna hjälper till med all mat.

Kolla upp med socialförvaltningen annars om inte dem kan hoppa in lite akut? Det är ju trots allt det dem är till för. :)

soc eller alfa.

om jag minns rätt så får man inga pengar från alfakassan de tre första månaderna som arbetssökande om man inte jobbat/jobbat väldigt lite tidigare
3200 kr skulle hon ju klara sig på, då det skulle gå runt 2200 till hyran, och jag tror att hennes mor skulle gå med på att betala en liten slant i mat (annars får hon ju bo hemma och då är det matkostnad som matkostnad). Då har hon runt en tusing att leva på, och det är väl okej för att inte göra något.

Socialen känns lite under hennes värdighet.

Men jag såg på alfakassan att ersättningen blir som lägst 320 kr per dag. De räknar med runt 22 ersättningsdagar på en månad, så det blir drygt 7000 kr. Var får du 3200 kr ifrån?

MrBoris
2010-01-13, 19:49
Socialen känns lite under hennes värdighet.


under hennes värdighet? hon är ju troligen berättigad stöd därifrån och hellre att hon äter av skattepengarna än de som går dit o får stöd o inte ens försöker hitta jobb

p1r
2010-01-13, 19:52
Hon har arbetat en hel del för bemanningsföretag, i snitt kanske två heldagar per vecka eller så.

En hel del?

kjell33
2010-01-13, 19:57
En hel del?

Antar att han menar under en långre tid.

Scratch89
2010-01-13, 20:11
under hennes värdighet? hon är ju troligen berättigad stöd därifrån och hellre att hon äter av skattepengarna än de som går dit o får stöd o inte ens försöker hitta jobb
True true. Men är det inte rätt svårt att få pengar därifrån? Hon har ju faktiskt möjlighet att bo hemma, så det vore inte helt omöjligt att de slog fast att hon skulle göra det.
En hel del?

Antar att han menar under en långre tid.

Jao, längre tid. Säg i snitt 2 dagar i veckan sedan juni förra året. Vissa veckor har det varit 40-50 timmar, vissa inget alls.

Snobbe
2010-01-13, 20:14
Det finns också jobbgaranti för ungdomar på arbetsförmedlingen. Om man inte har ett jobb efter varit inskriven i 3månader ska man få typ 3k i månaden lr något inte säker på detta. Om hon nu inte skulle få alfakassa.

tobbo
2010-01-13, 20:16
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/01_04/traderG_468x310.jpg

Magnus
2010-01-13, 20:33
Men jag såg på alfakassan att ersättningen blir som lägst 320 kr per dag. De räknar med runt 22 ersättningsdagar på en månad, så det blir drygt 7000 kr. Var får du 3200 kr ifrån?

Det är väl om du uppfyller arbetsvillkoret men inte uppfyllt medlemsvillkoret i akassan

Tricce
2010-01-13, 20:45
In b4 poker

Three pigs
2010-01-13, 20:57
Det finns också jobbgaranti för ungdomar på arbetsförmedlingen. Om man inte har ett jobb efter varit inskriven i 3månader ska man få typ 3k i månaden lr något inte säker på detta. Om hon nu inte skulle få alfakassa.

Stämmer bra det. Om man är under 25 gäller detta. Har man inte slutbetyg från gymnasiet får man runt 1000-lappen.

tossefar
2010-01-13, 21:00
Dum fråga kanske, men varför skaffar hon inte ett annat jobb? Moppa golv på McDonalds är inte mindre värdigt än att tigga bidrag...

Sparven från Minsk
2010-01-13, 21:03
Tror det tar ca 3 månader av arbetslöshet (90 dagar) innan man får ut alfakassa eller a-kassa. Gick på alfa ett tag efter gymnasiet, innan man började plugga. Inte mycket cash, men alltid något ;)

Scratch89
2010-01-13, 21:04
Dum fråga kanske, men varför skaffar hon inte ett annat jobb? Moppa golv på McDonalds är inte mindre värdigt än att tigga bidrag...

Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.

Martin Löwgren
2010-01-13, 21:08
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.

von huff
2010-01-13, 21:14
Arbetslösheten suger.I mitt fall så om jag förtjänar 100€ i månaden som arbetslös så blir mina förtjänser 50€-skatt för att hälften av det jag förtjänar tas bort från stödet.Jag bor hemma och har ganska lite arbetserfarenhet så mitt stöd kan jag nästan lika bra skänska till röda korset direkt.Jobbar iofs nu men vet ej hur länge.Man behöver väl inte skämmas för att man tar bidrag och stöd, många råkar ut för arbetslöshet det gäller bara att fortsätta söka.

Annars kan man bara säga att man får hushålla med pengarna finns inget magiskt sätt att få dem att komma.

Satsa på CV.Och ta förhelvete inte ett jobb på LIDL

Kabuto
2010-01-13, 21:31
Hon anmälde väl sig som arbetssökande/arbetslös första dagen hon var det hos arbetsförmedlingen? :)

Prankie
2010-01-13, 21:37
Om hon är din sambo så måste ni båda vara arbetssökande för att hon ska kunna få soc bidrag, dvs du MÅSTE hoppa av din utbildning och söka jobb med henne. Det var vad en handläggare hos soc sa till mig tidigare.

För att få ALFA kassan måste hon uppfylla grundvilkoren och arbetsvilkoren. Hon har förmodligen jobbat för lite för att uppfylla arbetsvilkoren.

"För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen."



Hennes bästa bet just nu är att gå till studievägledare hos någon Universitet och skriver upp sig på kurser som hon kan tänka sig läsa. Språkkurser på distans eller fotografikurser på kvälltid är inte så krävande. Om allt går smort har hon pengar vid början av Feb.

Scratch89
2010-01-13, 21:37
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.

Jo visst, och det är väl tänkt så också, men det blir ju inte förrän till hösten. Det är över ett halvår kvar, och man måste överleva sommaren.

Scratch89
2010-01-13, 21:38
Hennes bästa bet just nu är att gå till studievägledare hos någon Universitet och skriver upp sig på kurser som hon kan tänka sig läsa. Språkkurser på distans eller fotografikurser på kvälltid är inte så krävande. Om allt går smort har hon pengar vid början av Feb.

Kan man göra så? Jag trodde att alla kurser för vårterminen redan startat, alternativt att det var för sent att söka.

Prankie
2010-01-13, 21:43
Här i Umeå startar många nya kurser den 18:e. 15:e har många t.o.m tenta på sista kursen förra terminen. Själv anmälde jag mig till två D kurser igår så visst går det, på grundnivå är det extra många som läser i år så det är kanske lite svårare att få vilken kurs som helst.

Eddie Vedder
2010-01-13, 22:23
Kan man göra så? Jag trodde att alla kurser för vårterminen redan startat, alternativt att det var för sent att söka.

Vi börjar nästa termin på måndag. Så kollar hon upp var det finns studieplatser redan nu så är det ju bara att hoppa på. De kurser som inte är fyllda kan man fortfarande hoppa på.

http://www.studieplatser.nu/

Martin Löwgren
2010-01-13, 22:30
vi börjar nästa termin på måndag. Så kollar hon upp var det finns studieplatser redan nu så är det ju bara att hoppa på. De kurser som inte är fyllda kan man fortfarande hoppa på.

http://www.studieplatser.nu/

+1

saab900
2010-01-13, 22:33
Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.

Kollat med vårdjobb? Det behövs alltid folk i vården, det gäller bara att hitta de enheter som behöver mycket vikarier för tillfället. Och i stora Göteborg lär det finnas många äldreboenden, gruppboenden, hemtjänstdistrikt och folk som behöver personlig assistent.

Sleipnir
2010-01-13, 22:35
Soc är ett bra alternativ, dom har en standardmall dom går efter när de delar ut bistånd.

Dom räknar in matkostnader, el, personliga inköp m.m, behöver man pengar för hyra kan man få det där också.

Enda kravet som finns är att söka och redovisa 10 jobb i månaden, och det är lätt som en plätt att få pengar därifrån, nästan kriminellt :>

saab900
2010-01-13, 22:35
Arbetslösheten suger.I mitt fall så om jag förtjänar 100€ i månaden som arbetslös så blir mina förtjänser 50€-skatt för att hälften av det jag förtjänar tas bort från stödet.Jag bor hemma och har ganska lite arbetserfarenhet så mitt stöd kan jag nästan lika bra skänska till röda korset direkt.Jobbar iofs nu men vet ej hur länge.Man behöver väl inte skämmas för att man tar bidrag och stöd, många råkar ut för arbetslöshet det gäller bara att fortsätta söka.

Annars kan man bara säga att man får hushålla med pengarna finns inget magiskt sätt att få dem att komma.

Satsa på CV.Och ta förhelvete inte ett jobb på LIDL

Har jag inte helt fel får du i Sverige bidrag x kronor - inkomst efter skatt y kronor. Jobbar du så att du tjänar mindre än ett eventuellt bidrag jobbar du alltså gratis.

saab900
2010-01-13, 22:37
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.

Men är det så bra att se studielån som ett sätt att försörja sig? Och kanske inte ens läsa kurser man har någon nytta av, utan bara hoppa på något för att få pengar.

Baan
2010-01-13, 22:46
Men är det så bra att se studielån som ett sätt att försörja sig? Och kanske inte ens läsa kurser man har någon nytta av, utan bara hoppa på något för att få pengar.

ÄH hon har ju betalat en del skatt, dags att njuta :cool:

Fearstrike
2010-01-13, 22:56
Att scratch också måste söka soc bidrag måste ju för guds skull vara skit snack. Det finns ju ingen logik i det alls ju.

En barndomskamrat fick soc när han var 18 år och bodde hemma, hans morsa tvinga honom att betala hyra men förvisso hade dom det ganska dåligt ställt.

Jag har nog ett helt gäng med olika argument varför hon visst borde få söka social bidrag.

Sen är det ju allmänt intressant att undra varför man bor i ett land med 33%(+) skatt och inte tänker använda sig av de sociala förmånerna som vi betalar för?.. (När man är berättigad till dem och behöver dem såklart)

GurraGo
2010-01-13, 22:56
Angående CSN kan jag hålla med om att man ska överväga det valet ganska noga.

1) Man får bara lån+bidrag ett visst antal terminer. Man kan vara övertygad om att man ska bli bibliotekarie men så kommer man efter 1 termin på att det var läkare man skulle bli. Om man då ska sadla om kommer man inte få CSN hela tiden.

2) Lån ska betalas tillbaka.

3) Intjänade pengar ska inte betalas tillbaka.

4) Det är nog bättre för självkänslan att jobba än att plugga något man inte vill.

smeander
2010-01-13, 22:56
Hitta ett nytt jobb helt enkelt, dom finns överallt och i alla städer.

saab900
2010-01-13, 22:57
ÄH hon har ju betalat en del skatt, dags att njuta :cool:

Jojo, men det kanske är lite onödigt att ta lån á ~50k per termin som måste återbetalas om man kan jobba istället. Förutsatt att man inte läser något man kan tillgodoräkna sig i den utbildning man sedan börjar plugga.

Prankie
2010-01-13, 23:27
Att scratch också måste söka soc bidrag måste ju för guds skull vara skit snack. Det finns ju ingen logik i det alls ju.

En barndomskamrat fick soc när han var 18 år och bodde hemma, hans morsa tvinga honom att betala hyra men förvisso hade dom det ganska dåligt ställt.

Jag har nog ett helt gäng med olika argument varför hon visst borde få söka social bidrag.

Sen är det ju allmänt intressant att undra varför man bor i ett land med 33%(+) skatt och inte tänker använda sig av de sociala förmånerna som vi betalar för?.. (När man är berättigad till dem och behöver dem såklart)

Sambolagen innehåller inte några regler om underhållsskyldighet. Däremot jämställs sammanboende med gifta par inom sociallagstiftningen. Vid prövningen av rätt till socialbidrag tas då hänsyn till bådas inkomster. Om den ena sambon vägrar att bidra till hushållet kan detta innebära att den andre inte anses berättigad till hjälp från socialtjänsten.

Din kompis fall är det lite annolunda. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år, men jag antar att han hade slutat plugga gymnasiet då. (Annars är det upp till 21)

Baan
2010-01-13, 23:39
Jojo, men det kanske är lite onödigt att ta lån á ~50k per termin som måste återbetalas om man kan jobba istället. Förutsatt att man inte läser något man kan tillgodoräkna sig i den utbildning man sedan börjar plugga.

Sant, enda poängen med att ta det lånet vore om man kan göra mer cash än räntan kostar (som är ganska låg iofs, runt 2%). Tänkte bara på bidragsdelen tidigare, det är ju den man kan gnälla på om man ska snacka att man lever på andras bekostnad osv.

Scratch89
2010-01-14, 01:32
Kollat med vårdjobb? Det behövs alltid folk i vården, det gäller bara att hitta de enheter som behöver mycket vikarier för tillfället. Och i stora Göteborg lär det finnas många äldreboenden, gruppboenden, hemtjänstdistrikt och folk som behöver personlig assistent.

Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?

Fearstrike
2010-01-14, 03:26
Sambolagen innehåller inte några regler om underhållsskyldighet. Däremot jämställs sammanboende med gifta par inom sociallagstiftningen. Vid prövningen av rätt till socialbidrag tas då hänsyn till bådas inkomster. Om den ena sambon vägrar att bidra till hushållet kan detta innebära att den andre inte anses berättigad till hjälp från socialtjänsten.

Din kompis fall är det lite annolunda. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år, men jag antar att han hade slutat plugga gymnasiet då. (Annars är det upp till 21)

Alright. Men om jag inte minns fel så pluggar scratch och har väl troligtvis inte så jätte gott ställt, då borde det väl vara berättigat eller?

Det finns ju ett visst belopp som räknas som typ livs minimum för att klara sig eller vad det nu kallades och det är väl minimum? Två personer pluggar och den ena slutar plugga, de delar på räkningarna, då måste ju den som inte har studier eller jobb vara berättigad till soc eller?

Degpekka
2010-01-14, 03:31
Soc har väl en hel del krav också? att man ska söka ett visst antal jobb innan man ens får snacka om bidraget.

C.E.J.
2010-01-14, 05:50
Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu,

Scuse me, men är det där ersättningsnivån? :naughty:

Timmi
2010-01-14, 07:10
Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?

Så fick jag mitt första jobb, knatade in med ett leende på läpparna och CV i hand som jag gav till platschefen på ett äldreboende, 1 vecka senare jobbade jag mitt första pass.

Eddie Vedder
2010-01-14, 09:54
Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?

Jag gissar att det är ganska enkelt faktiskt. När jag ville ha sommarjobb här i Uppsala fyllde jag i en liten ofullständig elektronisk blankett på komunens hemsida.

Det kändes som ett skämt nästan, inga bifogade papper eller intyg, inga referenser, ingenting. Jag hade kunnat skriva att jag var 30-årig kvinnlig läkare.

Dagen efter blev jag uppringd och kallad till intervju vilket förvånade mig. Dagen efter intervjun hade jag heltid hela sommaren och skulle ha kunnat jobba extra hur mycket jag ville. Då hade JAG ju trots allt både referenser och tidigare erfarenhet men inte flera av de andra vikarierna så kraven var i stort sett obefintliga.

Arbetsmiljön var hemsk och stället var kaotiskt. Jag gick ner säkert 5 kg och höll på att bryta ihop. Men jobb fick jag.:Virro Så om Gbg lider av samma storstadsproblematik inom omsorgen som Uppsala lär jobben finnas.

chidde
2010-01-14, 09:59
Om hon är din sambo så måste ni båda vara arbetssökande för att hon ska kunna få soc bidrag, dvs du MÅSTE hoppa av din utbildning och söka jobb med henne. Det var vad en handläggare hos soc sa till mig tidigare.

om det är fallet så kan hon ju fortfarande vara sambo med scratch om hon vill, och sen vara skriven nån annanstans

Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.

mcdonalds är väldigt meriterande, jag började själv min egen resa på burger king och det var 8 lärorika månader.. så mycket som jag har lärt mig där har jag nog inte lärt mig på nåt annat jobb jag har haft hittills

men inte ens mcdonalds tar emot vem som helst, det är lika "svårt" att få jobb där som nån annanstans. utnyttja alla kontakter du/ni har bland vänner, familj etc

sen tycker jag att man redan nu tittar på vad man vill göra i framtiden och inte tar ett jobb eller utbildning bara för att lösa det kortsiktiga, det blir lätt att man fastnar på jobbet i flera år för att man är bekväm med det istället för att satsa på sina drömmar

Kabuto
2010-01-14, 10:03
Enda kravet som finns är att söka och redovisa 10 jobb i månaden, och det är lätt som en plätt att få pengar därifrån, nästan kriminellt :>

Soc har väl en hel del krav också? att man ska söka ett visst antal jobb innan man ens får snacka om bidraget.

Menar ni verkligen soc? Har inte gått till sådär för kompisar till mig iaf..

Sleipnir
2010-01-14, 12:02
Menar ni verkligen soc? Har inte gått till sådär för kompisar till mig iaf..

Så vart det för min egen del här i Jönsköping, men de kanske har olika sätt att göra det på från ställe till ställe.

Scratch89
2010-01-14, 13:04
Jag gissar att det är ganska enkelt faktiskt. När jag ville ha sommarjobb här i Uppsala fyllde jag i en liten ofullständig elektronisk blankett på komunens hemsida.

Det kändes som ett skämt nästan, inga bifogade papper eller intyg, inga referenser, ingenting. Jag hade kunnat skriva att jag var 30-årig kvinnlig läkare.

Dagen efter blev jag uppringd och kallad till intervju vilket förvånade mig. Dagen efter intervjun hade jag heltid hela sommaren och skulle ha kunnat jobba extra hur mycket jag ville. Då hade JAG ju trots allt både referenser och tidigare erfarenhet men inte flera av de andra vikarierna så kraven var i stort sett obefintliga.

Arbetsmiljön var hemsk och stället var kaotiskt. Jag gick ner säkert 5 kg och höll på att bryta ihop. Men jobb fick jag.:Virro Så om Gbg lider av samma storstadsproblematik inom omsorgen som Uppsala lär jobben finnas.
Ah, men då kanske man ska testa då. Tråkigt med arbetsmiljön, jag kommer ihåg att du mådde rätt så kasst. Varför var det så kaotiskt?

mcdonalds är väldigt meriterande, jag började själv min egen resa på burger king och det var 8 lärorika månader.. så mycket som jag har lärt mig där har jag nog inte lärt mig på nåt annat jobb jag har haft hittills

men inte ens mcdonalds tar emot vem som helst, det är lika "svårt" att få jobb där som nån annanstans. utnyttja alla kontakter du/ni har bland vänner, familj etc

sen tycker jag att man redan nu tittar på vad man vill göra i framtiden och inte tar ett jobb eller utbildning bara för att lösa det kortsiktiga, det blir lätt att man fastnar på jobbet i flera år för att man är bekväm med det istället för att satsa på sina drömmar
McDonalds, check.

_slipknot1_
2010-01-14, 13:14
Scuse me, men är det där ersättningsnivån? :naughty:

Det varierar. Jag var med i IF "soss" metall och om man jobbat mindre än 12 månader får man grundbeloppet som är max runt 7000kr sen gör de en uträkning hur många timmar man jobbat ingen hänsyn till tidigare lön. Hade själv 25-30k bruttolön i 9 månader (heltid men skift) pga man som skiftarbetare jobbar färre timmar än de vanliga 40h/v, fick jag ut hissnande 3800kr sen så klart betala fackavgiften o a-kassa. Det tog 3 månader innan man fick ut något. Man skulle gått till socialen direkt istället och skitit i sosse metall. *gah!*

Söka jobb, plugga eller socialen är mina tips. Alfa kassan ger inte mycket kulor!

regus
2010-01-14, 14:14
Bör tillägas att, om man ringer till metal, så får man vara beredd att höra "just nu är det många som ringer för tillfället, var god ring om ett tag" i ungefär 25 minuter, om man ringer var och varannan minut. För att sedan sitta och höra "Din handledare är för tillfället upptagen, vill du prata med en annan handledare tryck 2" upprepade gånger i 18 minuter. :)