handdator

Visa fullständig version : - HJÄLP! Sötsuget tar över!


CRZ
2010-01-13, 18:48
Riktigt så illa är det inte, men har kännt nu den senaste veckan då jag ätit mer kolhydrater att sötsuget ökar något enormt? Är sugen på sötsaker nästintill konstant!

Har läst lite att kolhydraterna ska bidra till en högre insulinnivå, men kan det verkligen vara så här pass? Vad gör ni då sötsuget är som värst?

Crippa90
2010-01-13, 19:03
Fun Light brukar jag dricka när jag är sugen på något. :)

CRZ
2010-01-13, 19:08
Jo, det hjälper ju till en viss del iofs. Men det är inte det där riktiga tuggmotståndet i, som lösgodiset har i hyllorna på Willys.. Usch så jobbigt det är! Haha..

Glenfiddich
2010-01-13, 19:15
Jo, det hjälper ju till en viss del iofs. Men det är inte det där riktiga tuggmotståndet i, som lösgodiset har i hyllorna på Willys.. Usch så jobbigt det är! Haha..

Ge tusan i att tänka på lösgodiset i hyllorna på willys ;) Tänk på fruktdisken ist, och ta en frukt :)

Atliol
2010-01-13, 19:32
Jo, det hjälper ju till en viss del iofs. Men det är inte det där riktiga tuggmotståndet i, som lösgodiset har i hyllorna på Willys.. Usch så jobbigt det är! Haha..

Känner igen mig. Naturgodis, kladdkaka GE MIG! *popcorn*

austria
2010-01-13, 19:42
En stor kopp Te
Fruktsallad med kvarg
Ägg
Grov macka med makrill
Mixad sallad med balsamvinäger
Lite morötter

Dessa saker brukar jag ta........

CRZ
2010-01-13, 19:48
Ah, naturgodis! Frystorkade Jordgubbar med Yoghurt? Baah!

Det har lugnat sig lite nu, drack en massa vatten! Bra tips det där, körde på en Kesella med hallon & blåbär. Jobbigt med insulinnivåer, får nog tänka lite på GI't framöver, hehe..

Zsara
2010-01-13, 19:51
Fun Light brukar jag dricka när jag är sugen på något. :)

IQ = fiskmås haha :D du skjuter ju bara problemet framåt + att du blir ju knappast av med ditt sötsug bara för att det söta du stoppar i dig är nästintill energifritt!

Atliol
2010-01-13, 20:00
Ah, naturgodis! Frystorkade Jordgubbar med Yoghurt? Baah!

Det har lugnat sig lite nu, drack en massa vatten! Bra tips det där, körde på en Kesella med hallon & blåbär. Jobbigt med insulinnivåer, får nog tänka lite på GI't framöver, hehe..

Muslitoppar, cashwenötter i yoghurt, paranötter i yoghurt, kaneläpplen i yoghurt, jordgubbar med yoghurt *popcorn**popcorn**popcorn*

Commando1980
2010-01-13, 20:04
Riktigt så illa är det inte, men har kännt nu den senaste veckan då jag ätit mer kolhydrater att sötsuget ökar något enormt? Är sugen på sötsaker nästintill konstant!

Har läst lite att kolhydraterna ska bidra till en högre insulinnivå, men kan det verkligen vara så här pass? Vad gör ni då sötsuget är som värst?

ät dig mätt på kött och 'långsamma' kolhydrater. undvik att småäta hela tiden. ät 3-4 rejäla måltider per dag.

vicarious
2010-01-13, 20:36
Ät inte så himla mycket kolhydrater då?

Onigiri
2010-01-13, 20:48
Om jag blir extremt sugen på en speciell godissort - då köper jag det - nom - satisfaction - problem solved.

Det måste dock inte vara ett halvkilo för att man ska få ner suget. Mitt tips är att du köper lite av den sorten du är sugen på, så försvinner säkert suget sen och ditt liv kan återgå till det normala.

CRZ
2010-01-13, 21:06
Commando 1980, jag har koll på min kost, men har ätit kolissnålt ett tag och nu har jag nog fått i mig lite kolhydrater med för högt GI.

Jag hade tänkt börja bulka lite försiktigt fr.om Måndag, har ätit kolissnålt så länge jag kan minnas nu :/

Onigiri, ja det är ju också en lösning på problemet :P Får sån jobbig ångest när det jag är sugen på åkt ner bara :)

Psyla
2010-01-13, 23:07
IQ = fiskmås haha :D du skjuter ju bara problemet framåt + att du blir ju knappast av med ditt sötsug bara för att det söta du stoppar i dig är nästintill energifritt!

Men om det fungerar som ''substitut'' vill jag nog påstå att det är väldigt bra.

Pelle2
2010-01-13, 23:55
Ät mer fett! Ägg, majonäs, grädde, fet fil, bea.. you name it! Funkar för mig.. sen jag drog ner på kolhydraterna och började käka mer fet mat så har sötsuget sjunkit drastiskt!

Commando1980
2010-01-14, 00:32
Commando 1980, jag har koll på min kost, men har ätit kolissnålt ett tag och nu har jag nog fått i mig lite kolhydrater med för högt GI.

Jag hade tänkt börja bulka lite försiktigt fr.om Måndag, har ätit kolissnålt så länge jag kan minnas nu :/

Onigiri, ja det är ju också en lösning på problemet :P Får sån jobbig ångest när det jag är sugen på åkt ner bara :)

protein mättar bra...byt ut en del av carbsen mot proteinkällor som kött, kvarg etc.

Xerxex
2010-01-14, 00:46
Zink och krom kan rekommenreras :O

CRZ
2010-01-14, 05:57
Ja, men behöver lite kolhydrater också för att kunna bygga väl? Eller är jag helt ute & cyklar? Jag har bytt ut protein emot carbs under så lång tid jag kan minnas som sagt men nu var min tanke att lägga till lite kolhydrater då jag blev sjukt lättirriterad på allt & alla, riktigt jobbigt.

Okej! :)

Eddie Vedder
2010-01-14, 09:01
Ja, men behöver lite kolhydrater också för att kunna bygga väl? Eller är jag helt ute & cyklar?

Nej inte för själva uppbyggnaden. Men visst är det en energikälla vid styrketräningen eftersom den inte kan utnyttja fett som källa (vilket t.ex. distanslöpning i lägre intensitet kan) men det handlar ju inte om stora mängder om man bara styrketränar om man nu vill äta lagom "lite" kolhydrater för att just täcka det träningen förbrukar.

Commando1980
2010-01-14, 15:16
Ja, men behöver lite kolhydrater också för att kunna bygga väl? Eller är jag helt ute & cyklar? Jag har bytt ut protein emot carbs under så lång tid jag kan minnas som sagt men nu var min tanke att lägga till lite kolhydrater då jag blev sjukt lättirriterad på allt & alla, riktigt jobbigt.

Okej! :)

varför extremtolkar du mitt svar? när jag skriver byt ut lite carbs mot protein så betyder inte det att jag säger att du ska nolla kolhydraterna.