handdator

Visa fullständig version : 16 år, kreatin?


gurraah
2010-01-13, 16:32
tjenare! Är som sagt 16 år och har gymmat i ett halv år lite drygt och tränat mycket basket. Har kört på både whey-80 och gainer. I alla fall, jag undrar varför många säger att det är farligt att ta kreatin som ung. Skulle vara väldigt tacksam för ett riktigt svar på varför det skulle vara farligt för mig att ta det? Jag är 185 cm lång

young_george
2010-01-13, 16:34
Är det säkert att ta kreatin?

Det finns väldigt få studier gjorde på personer under 18 och man vet därför inte om det är säkert för dessa personer yngre än 18 att använda sig av kreatin. Av de få studier som finns har man inte kunnat påvisa några negativa effekter.

Antagligen inte.

frong
2010-01-13, 16:38
tjenare! Är som sagt 16 år och har gymmat i ett halv år lite drygt och tränat mycket basket. Har kört på både whey-80 och gainer. I alla fall, jag undrar varför många säger att det är farligt att ta kreatin som ung. Skulle vara väldigt tacksam för ett riktigt svar på varför det skulle vara farligt för mig att ta det? Jag är 185 cm lång

Det hjälper ju till med vattenlagringen (i musklerna??) så ser inte varför det skulle vara farligt.

gurraah
2010-01-13, 16:39
sedär ja :).. Då kanske man vågar sig på det!

Eddie Vedder
2010-01-13, 16:43
Det hjälper ju till med vattenlagringen (i musklerna??) så ser inte varför det skulle vara farligt.

Det är inte det enda som sker. Kreatinet måste ju metaboliseras och detta sker i njurarna.

Om sedan ökat kreatinintag under år efter år efter år är helt ofarligt eller ej kan man inte svara på.

Åldersgränsen finns där för att man som producent tillämpa försiktighetsprincipen. Är man väl myndig är det ju ens eget val och ansvar på ett helt annat sätt. Det är alltså inte så att man TROR det är farligt men man kan heller inte uttala sig 100% säkert att det är helt utan biverkning på sikt.

aGrahn
2010-01-13, 17:32
Jag är 15 år och har redan förbrukat en burk kreatin (500g). Det gav fina resultat, men man ska kanske vara lite försiktig! Jag tror inte att jag köper nytt kreatin på ett tag pga att jag är så ung.

Mineur
2010-01-13, 18:19
Jag är 16 själv (blir snart 17) och har nyligen börjat med kreatin, och det ända jag har fått av det är positiva :)

Bättre pump och höjt i en hel del!
Kanske möjligen lite ökat med finnar, men inte mycket då.

gurraah
2010-01-13, 22:23
Jag är 16 själv (blir snart 17) och har nyligen börjat med kreatin, och det ända jag har fått av det är positiva :)

Bättre pump och höjt i en hel del!
Kanske möjligen lite ökat med finnar, men inte mycket då.

Jasså, kul å höra. Tror faktiskt att jag ska köpa mig en påse med kreatin och testa ett tag ;).. Tack för svaren så länge