handdator

Visa fullständig version : Pullovers?


BALBOAN
2010-01-13, 14:34
Vad är pullovers för något? Står att jag ska köra det idag (har ett schema)

Någon som kan förklara eller visa en bild på övningen?

Tack.

Martin Löwgren
2010-01-13, 14:39
Det är primärt en ryggövning för framförallt latissimus dorsi och teres major även om pectoralis major pars clavicularis och triceps brachii caput longum är med och assisterar.

http://cfs8.tistory.com/image/8/tistory/2008/08/08/11/43/489bb2ef3267e

vicarious
2010-01-13, 14:39
Pullovers är en ryggövning, för latissimus dorsi främst.

Kan utföras med stång, hantel, i cable eller i maskin.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/LVPulloverH.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/LVPulloverH.html

kjell33
2010-01-13, 14:41
xBQpD53RyTQ

Kan också köras liggande tvärs över bänken.

Commando1980
2010-01-13, 15:07
tycker att det är en skräpövning som dessutom inte är speciellt hälsosam för axlarna.

en pullovermaskin kan dock vara kanon.

Nitrometan
2010-01-13, 15:16
en pullovermaskin kan dock vara kanon.
Oooh. Gamla Nautilus Pullover-maskin. Originalet som Arthur Jones designade. Som lastades med viktskivor. *cupid* *drool*

Hank
2010-01-13, 15:18
Jag använder pullovers på mina bröstpass. Finns ingen övning som ger mig sån massiv pump över hela bröstet.

Commando1980
2010-01-13, 15:29
Oooh. Gamla Nautilus Pullover-maskin. Originalet som Arthur Jones designade. Som lastades med viktskivor. *cupid* *drool*

:thumbup: ....har även provat pullovermaskiner av ett par andra märken som funkat kanon.

men som sagt är jag inget fan av pullover med hantel eller stång som övning för bröst eller rygg ; konstig belastningskurva + inte bra för axlarna.

Insulinus
2010-01-13, 15:31
Kan även köras i en hiss. Brukar iofs då kallas straigh arm pulldown men aktiverar samma muskler

Monsterbiceps
2010-01-13, 15:40
Jag kan inga latinska ord men jag tycker den tar väldigt bra på den övre bröstmuskeln. Tar rätt bra större delen av överkroppen.

Jag tycker det funkar bäst om man har en kompis som kan hålla emot lite när man ska trycka upp hanteln så att det blir ett jämt motstånd. Annars är det väldigt tungt i starten och jättelätt när man rätat upp.

Baan
2010-01-13, 15:44
:thumbup: ....har även provat pullovermaskiner av ett par andra märken som funkat kanon.

men som sagt är jag inget fan av pullover med hantel eller stång som övning för bröst eller rygg ; konstig belastningskurva + inte bra för axlarna.

Tror det går spara på axlarna något om man ser till hålla ihop armbågarna ganska bra. Själv har jag haft problem med utförande samt lite krassliga axlar; håller i stort sett med att det finns skonsammare övningar för både rygg och bröst.

Belastningen känns inte heller fantastisk för en stor muskelgrupp som latsen... visst går det köra med väldigt tunga hantlar men jämfört med en del andra ryggövningar är det ändå tämligen lätt. Den största behållningen är kanske att övningen ska ge större bröstkorg (på något sätt) - det är i alla fall något jag hört/läst många gånger.

Commando1980
2010-01-13, 15:53
Jag kan inga latinska ord men jag tycker den tar väldigt bra på den övre bröstmuskeln. Tar rätt bra större delen av överkroppen.

Jag tycker det funkar bäst om man har en kompis som kan hålla emot lite när man ska trycka upp hanteln så att det blir ett jämt motstånd. Annars är det väldigt tungt i starten och jättelätt när man rätat upp.

just det (belastningskurvan som jag nämnde) är en faktor som gör övningen dålig. speciellt för bröstträning. finns MÅNGA bättre övningar för bröst.

Commando1980
2010-01-13, 15:57
Tror det går spara på axlarna något om man ser till hålla ihop armbågarna ganska bra. Själv har jag haft problem med utförande samt lite krassliga axlar; håller i stort sett med att det finns skonsammare övningar för både rygg och bröst.

Belastningen känns inte heller fantastisk för en stor muskelgrupp som latsen... visst går det köra med väldigt tunga hantlar men jämfört med en del andra ryggövningar är det ändå tämligen lätt. Den största behållningen är kanske att övningen ska ge större bröstkorg (på något sätt) - det är i alla fall något jag hört/läst många gånger.

jo..det är väl som 'bröstkorgsförstorare' som den i så fall har sin plats i ett schema. har också läst om det på en massa ställen (tex den gamla klassikern superset av knäböj och pullover), vet dock inte om det verkligen funkar??

själv så undviker jag helt övningen.

Yes
2010-01-13, 18:48
jo..det är väl som 'bröstkorgsförstorare' som den i så fall har sin plats i ett schema. har också läst om det på en massa ställen (tex den gamla klassikern superset av knäböj och pullover), vet dock inte om det verkligen funkar??

själv så undviker jag helt övningen.
Argumenten som brukar framföras för att det funkar är att revbensbrosket(cartilago costalis) kan växa, samt att musklerna kring bröstkorgen kan hjälpa den att expandera. Det skulle väl isåfall vara lättast att påverka när man är ung och fortfarande växer. Om det sedan stämmer vet jag inte. Däremot tycker jag personligen det är en utmärkt övning för bättre hållning, men jag utför den helst i en bra maskin.

Martin Löwgren
2010-01-13, 18:54
Däremot tycker jag personligen det är en utmärkt övning för bättre hållning, men jag utför den helst i en bra maskin.

Hur tänker du avseende bra hållning och de aktiverade musklerna i en pullover (se mitt 1a inlägg i denna tråd)?

Inte en enda postural muskel tränas t ex.

Mvh

davvvan
2010-01-13, 18:57
Tar den inte endel på mage med? Har sett en pullovermaskin på IKSU och där visar bilden att den primärt tar på mage, lats sekundärt.

Martin Löwgren
2010-01-13, 19:04
Tar den inte endel på mage med? Har sett en pullovermaskin på IKSU och där visar bilden att den primärt tar på mage, lats sekundärt.

Jo magen måste kontraheras sekundärt i såväl pullover med hantel/skivstång. Lite samma mekanism som vid liggande tricepspressar men det är aldrig övningens agonist.

Yes
2010-01-13, 19:10
Hur tänker du avseende bra hållning och de aktiverade musklerna i en pullover (se mitt 1a inlägg i denna tråd)?

Inte en enda postural muskel tränas t ex.

Mvh
Mycket enkelt. Yes kör mycket pullovers - Yes får bättre hållning.

Varför det funkat så vet jag inte. Kanske har den hjälpt stretcha stela muskler, kanske har den tagit bra på levator scapulae och rhomberna - jag kan bara spekulera.

Tar den inte endel på mage med? Har sett en pullovermaskin på IKSU och där visar bilden att den primärt tar på mage, lats sekundärt.
Pullover-maskin kan ta en del på magen i slutet av rörelsen, annars jobbar väl magen mest statiskt. Någon specifik magövning är det dock inte.

davvvan
2010-01-13, 19:15
Tack för bra svar från bägge, har provat maskinen en gång och gillade den. Är det en sådan övning att man ska köra tungt tungt tungt eller är det mer för att pumpa ut efter t ex chins och latsdrag? Tacksam för svar.

Martin Löwgren
2010-01-13, 19:23
Mycket enkelt. Yes kör mycket pullovers - Yes får bättre hållning.

Varför det funkat så vet jag inte. Kanske har den hjälpt stretcha stela muskler, kanske har den tagit bra på levator scapulae och rhomberna - jag kan bara spekulera.



Kör inte Yes kanske diverse roddar och marklyft som gett bra hållning men att Yes tolkar det som att det är pullovern som gjort det?

Yes
2010-01-13, 19:24
Tack för bra svar från bägge, har provat maskinen en gång och gillade den. Är det en sådan övning att man ska köra tungt tungt tungt eller är det mer för att pumpa ut efter t ex chins och latsdrag? Tacksam för svar.
Kör tungt med bra utförande. Se det som en basövning med viss skaderisk(har själv varit nära att dra axeln ur led när jag tappat utförandet och gått får snabbt tillbaka i negativa fasen).

Bra exempel:
jCF2PO0--sI

Baan
2010-01-13, 19:24
Tack för bra svar från bägge, har provat maskinen en gång och gillade den. Är det en sådan övning att man ska köra tungt tungt tungt eller är det mer för att pumpa ut efter t ex chins och latsdrag? Tacksam för svar.

Om man kan köra rövtungt och är ute efter att bygga muskler är det ganska meningslöst att daddla tjugoreppare o.s.v. :)

Dom som är bra på övningen brukar kunna köra tungt, säg 40-70 kg. Har inte sett tyngre, men inte ofta det finns tyngre hantlar. Sen är det ju inte direkt någon vikt för en stor muskel som latsen...

Yes
2010-01-13, 19:27
Kör inte Yes kanske diverse roddar och marklyft som gett bra hållning men att Yes tolkar det som att det är pullovern som gjort det?
Nej. Mark, rodd m.m har jag kört regelbundet men märkt en klar skillnad när jag lagt till eller tagit bort pullovers från schemat. Jag har också märkt skillnad när gymets pullover-maskin var lite trasig så det inte gick att få full stretch i utförandet, så jag antar att det är den delen av övningen som är avgörande.

Vad det sen beror på kan jag inte säga med säkerhet. Är inte tillräckligt kunnig för att analysera det.

Anders The Peak
2010-01-14, 08:27
När jag kör pullover liggande på eller tvärs över så kopplar jag ur latsen och arbetar bra med triceps och pecs och inte allt för tungt då övningen inta kan utföras optimalt med högre vikter. När jag kör för latsen använder en dragmaskin stående med raka armar och kopplar ur pecsens och arbetar med triceps och lats.
När det gäller Arthur Jones maskinen så är det en ren ryggövning lik den jag kör dragmaskinen.

Salus
2010-01-14, 11:53
Blir lite osäker, men borde det inte utsätta viss stress på serratus också?

Monsterbiceps
2010-01-14, 11:56
När jag kör pullover liggande på eller tvärs över så kopplar jag ur latsen och arbetar bra med triceps och pecs och inte allt för tungt då övningen inta kan utföras optimalt med högre vikter. När jag kör för latsen använder en dragmaskin stående med raka armar och kopplar ur pecsens och arbetar med triceps och lats.
När det gäller Arthur Jones maskinen så är det en ren ryggövning lik den jag kör dragmaskinen.

Precis så gör jag också, man känner stor skillnad på vilka muskler som arbetar.

Sheogorath
2010-01-14, 12:15
Blir lite osäker, men borde det inte utsätta viss stress på serratus också?

Mycket marginellt. Serratus är väldigt svag i depression (sänkning) av skulderbladen, däremot väldigt stark i utåtrotation och höjning av skulderbladen. Om du hade gjort samma rörelse men haft belastningen i andra riktningen hade du aktiverat serratus rejält. Detta är dock mackligt att få till (men går, t.ex. stående drag med raka armar vänd mot en kabeltrissa, från nedre trissan), så det lättaste sättet att aktivera serratus är genom axelpressar.

Salus
2010-01-14, 12:19
Mycket marginellt. Serratus är väldigt svag i depression (sänkning) av skulderbladen, däremot väldigt stark i utåtrotation och höjning av skulderbladen. Om du hade gjort samma rörelse men haft belastningen i andra riktningen hade du aktiverat serratus rejält. Detta är dock mackligt att få till (men går, t.ex. stående drag med raka armar vänd mot en kabeltrissa, från nedre trissan), så det lättaste sättet att aktivera serratus är genom axelpressar.

Ah, tack för ett informativt svar. Uppskattas :)

The Swedish Oak
2010-01-14, 14:04
Är väl denna övningen som de äldre 70-tals byggarna brukar säga expanderar din bröstkorg? Ligger det något i det eller?

Sheogorath
2010-01-14, 22:11
Är väl denna övningen som de äldre 70-tals byggarna brukar säga expanderar din bröstkorg? Ligger det något i det eller?

Har svårt att se det. Någon?