handdator

Visa fullständig version : Nytt Tränings Schema!?


Cribba_86
2010-01-13, 12:53
Efter ett uppehåll på 3-4 månader så har jag nu tränat intensivt i drygt en månad och börjar känna att det tar stopp = väldigt väldigt lite träningsvärk dagen efter även fast jag är på min max vikt i dom flesta vikter / övningar. Mer än jag orkade förut!

Förut så tränade jag måndag,tisdag, vilodag onsdag, torsdag och fredag.
Nu funderar jag såhär

Måndag: Bröst + Rygg
Onsdag: Axlar + Triceps
Fredag: Ben + Biceps
Söndag: Kondition + Mage

Behöver tips och råd om detta är bra eller om jag ska förändra något i mitt schema ?

siimon89
2010-01-13, 12:54
Träningsvärk har ingenting med framsteg att göra.

Cribba_86
2010-01-13, 12:59
Träningsvärk har ingenting med framsteg att göra.

Det är väl då man bryter ner fibrer i musklerna som är bra för muskeluppbyggnaden ?

Pjotor
2010-01-13, 13:54
Det är väl då man bryter ner fibrer i musklerna som är bra för muskeluppbyggnaden ?

Nedbrytningen sker under träningen, inte efter. Och det går utmärkt att träna med träningsvärk och bra resultat, även om det är jobbigt.

Träningsvärken i sig är inte ett mått på hur tung eller effektiv träningen är.

Cribba_86
2010-01-13, 14:01
Nedbrytningen sker under träningen, inte efter. Och det går utmärkt att träna med träningsvärk och bra resultat, även om det är jobbigt.

Träningsvärken i sig är inte ett mått på hur tung eller effektiv träningen är.

Grejen är som jag skrev att jag inte får någon träningsvärk längre.

Martin Löwgren
2010-01-13, 14:02
Grejen är som jag skrev att jag inte får någon träningsvärk längre.

Det är väl bra? Då kan du kötta på hårdare och oftare.

Träningsvärk har inget värde alls för något.

Cribba_86
2010-01-13, 14:09
Det är väl bra? Då kan du kötta på hårdare och oftare.

Träningsvärk har inget värde alls för något.

Så det spelar ingen roll ? Var någon som sa att det är träningsvärken som gör att man bygger mer eftersom musklerna bryts ner då

Martin Löwgren
2010-01-13, 14:17
Så det spelar ingen roll ? Var någon som sa att det är träningsvärken som gör att man bygger mer eftersom musklerna bryts ner då

Haha vem har sagt det?

Cribba_86
2010-01-13, 14:26
Haha vem har sagt det?

En polare som sa det men tyckte det lät skumt, därför jag var tvungen att fråga här.

siimon89
2010-01-13, 14:40
Träningsvärk är oftast bara att tecken på att du utför någon ny ovan övning eller ändrar ditt utförande i någon befintlig övning. Så nej, din kompis har fel.

Martin Löwgren
2010-01-13, 15:09
En polare som sa det men tyckte det lät skumt, därför jag var tvungen att fråga här.

Agda 100år gammal kommer få träningsvärk av att gå i en lång trappa så det har inget med varandra att göra.

Cribba_86
2010-01-13, 18:35
Träningsvärk är oftast bara att tecken på att du utför någon ny ovan övning eller ändrar ditt utförande i någon befintlig övning. Så nej, din kompis har fel.

Misstänkte att han hade fel.

Fick dock inget svar om min tränings schema var bra eller om det är något man kan förbättra ?!

Martin Löwgren
2010-01-13, 18:41
Misstänkte att han hade fel.

Fick dock inget svar om min tränings schema var bra eller om det är något man kan förbättra ?!

Det är inget schema utan bara en simpel uppdelning av muskelgrupper.

Som jag brukar säga :D

"Hur man i sitt personliga träningsschema väljer att dela upp muskelgrupperna säger absolut inget om hur man tränar (intensitet, duration, frekvens, hastighet, excentriskt, isometriskt, explosivt, set, reps med mera) eller vilka resultat man kan kommer få utan sin träning, utan enbart vilka muskler man tränar på respektive pass. Ändå är det just detta folk som folk oroar sig mest över vilket för mig är helt obegripligt. Ett träningsschema är (ska iallafall vara) så otroligt mycket mer än bara en simpel uppdelning av olika muskelgrupper"

Cribba_86
2010-01-13, 18:49
Det är inget schema utan bara en simpel uppdelning av muskelgrupper.

Som jag brukar säga :D

"Hur man i sitt personliga träningsschema väljer att dela upp muskelgrupperna säger absolut inget om hur man tränar (intensitet, duration, frekvens, hastighet, excentriskt, isometriskt, explosivt, set, reps med mera) eller vilka resultat man kan kommer få utan sin träning, utan enbart vilka muskler man tränar på respektive pass. Ändå är det just detta folk som folk oroar sig mest över vilket för mig är helt obegripligt. Ett träningsschema är (ska iallafall vara) så otroligt mycket mer än bara en simpel uppdelning av olika muskelgrupper"

Ja absolut så handlar det ju mer än bara vilka muskelgrupper man tränar, man måste väl räkna in mat, hur många ggr per dag man äter och hur mycket man ska äta ?

När jag lika tog upp det ämnet så kan jag ju fråga hur mkt du tycker jag borde äta, just nu äter jag ca 4-5 ggr per dag. Väger 79kg och är 189cm lång

Kanske också är en orsak till att det tar stopp ?

Martin Löwgren
2010-01-13, 18:58
Ja absolut så handlar det ju mer än bara vilka muskelgrupper man tränar, man måste väl räkna in mat, hur många ggr per dag man äter och hur mycket man ska äta ?

När jag lika tog upp det ämnet så kan jag ju fråga hur mkt du tycker jag borde äta, just nu äter jag ca 4-5 ggr per dag. Väger 79kg och är 189cm lång

Kanske också är en orsak till att det tar stopp ?

Det kan jag väl inte svara på utan att göra en kostanalys på dig och veta vilka mål du har?

Du kan äta 1 eller 10 måltider per dag om så passar. Det är antal kalorier som styr inte antal måltider.

siimon89
2010-01-13, 19:08
Uppdelningen rent muskelmässigt ser bra ut. Däremot hur din pass ser ut tillsammans med intensitet, reps och sets är en annan femma.

Commando1980
2010-01-13, 19:27
Efter ett uppehåll på 3-4 månader så har jag nu tränat intensivt i drygt en månad och börjar känna att det tar stopp = väldigt väldigt lite träningsvärk dagen efter även fast jag är på min max vikt i dom flesta vikter / övningar. Mer än jag orkade förut!

Förut så tränade jag måndag,tisdag, vilodag onsdag, torsdag och fredag.
Nu funderar jag såhär

Måndag: Bröst + Rygg
Onsdag: Axlar + Triceps
Fredag: Ben + Biceps
Söndag: Kondition + Mage

Behöver tips och råd om detta är bra eller om jag ska förändra något i mitt schema ?

träningsvärk är inget måste för muskeltillväxt och att använda det som indikator på hur din träning går är knasigt. det du ska göra är se till att du progressivt lyfter tyngre vikter i de olika övningarna du utför (speciellt basövningarna).

jag tycker att du bör dela in kroppen i två delar och träna mån-ons-fre. möjligtvis 4 pass i veckan. men börja med 3 pass. för en träningsdagbok där du skriver upp vilka vikter du använder (återigen speciellt basövningarna).

du skriver heller inget om vilka övningar du ämnar att köra eller set x reps osv. med andra ord saknas det mycket information.

Cribba_86
2010-01-14, 14:58
träningsvärk är inget måste för muskeltillväxt och att använda det som indikator på hur din träning går är knasigt. det du ska göra är se till att du progressivt lyfter tyngre vikter i de olika övningarna du utför (speciellt basövningarna).

jag tycker att du bör dela in kroppen i två delar och träna mån-ons-fre. möjligtvis 4 pass i veckan. men börja med 3 pass. för en träningsdagbok där du skriver upp vilka vikter du använder (återigen speciellt basövningarna).

du skriver heller inget om vilka övningar du ämnar att köra eller set x reps osv. med andra ord saknas det mycket information.

Jag kör 3-5 reps x 4ggr

Bröst: Lutande Hantelpress - Bröstpress i maskin - Cable cross over.
Rygg: Sittande rodd - Lastdrag till bröstet - Samt i en maskin som jag inte vet vad den kallas.

Axlar: Sittande militärpress - Hantellyft framåt - Press bakom nacken i smith
Triceps: Stående tricepsextention i cable - Liggande tricepsextention - Pushdown.

Ben: Knäböj - Benspark - Sittande lårcurl - Stående vadpress i smith och en vad maskin.
Biceps: Hantelcurl - Scottcurl - Cablecurl.

Commando1980
2010-01-14, 15:27
Jag kör 3-5 reps x 4ggr

Bröst: Lutande Hantelpress - Bröstpress i maskin - Cable cross over.
Rygg: Sittande rodd - Lastdrag till bröstet - Samt i en maskin som jag inte vet vad den kallas.

Axlar: Sittande militärpress - Hantellyft framåt - Press bakom nacken i smith
Triceps: Stående tricepsextention i cable - Liggande tricepsextention - Pushdown.

Ben: Knäböj - Benspark - Sittande lårcurl - Stående vadpress i smith och en vad maskin.
Biceps: Hantelcurl - Scottcurl - Cablecurl.

även om det finns överlapp i ditt schema så skulle jag försökt träna varje muskelgrupp oftare. dessutom är inte uteslutande 3-5 reps det bästa för att bygga muskelmassa...utan expandera repsintervallet du använder till 3-12 reps...eller 5-12 reps.

övningsval: du behöver inte två axelpressövningar. byt ut hantellyft framåt mot sidolyft med hantel och byt en av axelpressövningarna mot en övning för baksida axlar. onödigt många set för biceps och triceps (12set). lägg till raka marklyft på bendagen då enbart leg curl inte tränar alla hamstringsmuskler+ raka marklyft även tränar rumpa och korsrygg...

Cribba_86
2010-01-14, 16:15
även om det finns överlapp i ditt schema så skulle jag försökt träna varje muskelgrupp oftare. dessutom är inte uteslutande 3-5 reps det bästa för att bygga muskelmassa...utan expandera repsintervallet du använder till 3-12 reps...eller 5-12 reps.

övningsval: du behöver inte två axelpressövningar. byt ut hantellyft framåt mot sidolyft med hantel och byt en av axelpressövningarna mot en övning för baksida axlar. onödigt många set för biceps och triceps (12set). lägg till raka marklyft på bendagen då enbart leg curl inte tränar alla hamstringsmuskler+ raka marklyft även tränar rumpa och korsrygg...

Kör på min max vikt just nu men du tycker jag ska gå ner ett snäpp i vikter och köra ännu mer reps ?

Hur är hantellyft åt sidorna för axlar ? Hittade inte den

Ska testa raka marklyft imorgon!

Commando1980
2010-01-14, 16:28
Kör på min max vikt just nu men du tycker jag ska gå ner ett snäpp i vikter och köra ännu mer reps ?

Hur är hantellyft åt sidorna för axlar ? Hittade inte den

Ska testa raka marklyft imorgon!

du kan fortsätta att träna tungt men kör inte enbart 3-5reps. man kan lägga upp det på flera sätt. ett exempel är att du på första övningen kör 3-5 reps..i andra övningen kör du kanske 6-8 reps...och i en eventuell tredjeövning (för samma muskelgrupp) kör du 10-12 reps.

när du testar raka marklyft försök att hitta ngn erfaren som kan visa dig hur du ska utföra övningen+läs på internet om övningen+ börja med lätta vikter och var försiktig.

hantellyft åt sidan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Cribba_86
2010-01-14, 20:17
du kan fortsätta att träna tungt men kör inte enbart 3-5reps. man kan lägga upp det på flera sätt. ett exempel är att du på första övningen kör 3-5 reps..i andra övningen kör du kanske 6-8 reps...och i en eventuell tredjeövning (för samma muskelgrupp) kör du 10-12 reps.

när du testar raka marklyft försök att hitta ngn erfaren som kan visa dig hur du ska utföra övningen+läs på internet om övningen+ börja med lätta vikter och var försiktig.

hantellyft åt sidan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Vette tusan om jag orkar köra 6 reps eller mer om jag kör med dom vikterna jag har nu, orkar i princip 3-5 reps

Aha det där är hantellyft åt sidan, har kört någon lliknande övning.

Ska tänka på det. Tack för tipset så man inte skadar sig!

Zolon
2010-01-14, 22:25
tjenare, snabb fråga! jag tränar 6 ggr i veckan, kör 3 vilar 1 kör 3 osv 4*10, 4 övningar per muskel grupp o det kan vara 2 ibland 3 som de små som trapeuz,vader. alltså tränar alla muskelgrupper 2 ggr i veckan är detta för mkt? ibland tar jag en extra ledigdag när jag känner mig sliten. För jag har hört o läst här att 1 gång per muskelgrupp räcker! Jag har testat men tycker att det inte ger mkt.. Någon här som vet bättre? Hur man ska köra osv

Commando1980
2010-01-14, 23:47
Vette tusan om jag orkar köra 6 reps eller mer om jag kör med dom vikterna jag har nu, orkar i princip 3-5 reps

Aha det där är hantellyft åt sidan, har kört någon lliknande övning.

Ska tänka på det. Tack för tipset så man inte skadar sig!

hur menar du? du får ju sänka vikterna då??

du kan fortsätta att köra några set med 3-5or men kör även lättare set med något fler reps.

Commando1980
2010-01-14, 23:49
tjenare, snabb fråga! jag tränar 6 ggr i veckan, kör 3 vilar 1 kör 3 osv 4*10, 4 övningar per muskel grupp o det kan vara 2 ibland 3 som de små som trapeuz,vader. alltså tränar alla muskelgrupper 2 ggr i veckan är detta för mkt? ibland tar jag en extra ledigdag när jag känner mig sliten. För jag har hört o läst här att 1 gång per muskelgrupp räcker! Jag har testat men tycker att det inte ger mkt.. Någon här som vet bättre? Hur man ska köra osv

du kan ju dela in kroppen i två delar och träna 3-4 ggr i veckan. kör du en 2-split 4 ggr i veckan så tränar du igenom kroppen två ggr i veckan utan att behöva vara i gymmet 6 dagar i veckan (vilket blir för mycket för de flesta gymmare).

Zolon
2010-01-15, 00:09
För jag kör bröst,triceps, trapeuz 2 övn, dag 2 ben,bicp,vader 2 övn-, dag3 rygg axlar, baksida 3 övn, för mkt eller hur ska man kunnde korta det detta till 4 ggr? om du vill hjälpa till lite? vore snällt!

/gabbe

Commando1980
2010-01-15, 00:16
ex:

bröst/axlar/triceps , ben/rygg/biceps

eller

bröst/rygg/axlar/armar , ben/mage

eller

bröst/rygg/axlar, ben/armar/mage

givetvis kan du då inte kötta på med 10+ set per muskelgrupp utan kör mellan 3-8 set beroende på muskelgrupp. (vilket bör räcka gott och väl i de flesta fall).

Cribba_86
2010-01-15, 09:20
hur menar du? du får ju sänka vikterna då??

du kan fortsätta att köra några set med 3-5or men kör även lättare set med något fler reps.

Aha du menade så, då missförstog jag :)
Ska prova om det ger mer, alltså börja på tungt och sen sänka vikterna lite sen ?

Cribba_86
2010-01-16, 09:57
Är det någon ide att börja med gainer när man haft uppehåll och tränat seriöst i drygt en månad ? Frågan är om det är värt de

limenka
2010-01-16, 10:55
Ät vanlig mat istället för gainer. Proteindrink, EAA w/e egentligen är att rekommendera efter träningen för att sedan fylla på med bra kost när man väl kommer hem.

Cribba_86
2010-01-16, 11:35
Ät vanlig mat istället för gainer. Proteindrink, EAA w/e egentligen är att rekommendera efter träningen för att sedan fylla på med bra kost när man väl kommer hem.

Proteindrink känns överskattat och det ger ingen bra effekt tycker jag.
Skulle ju vara lättare att bara blanda en gainer efter träning, går mkt fortare också.

Commando1980
2010-01-16, 15:20
Proteindrink känns överskattat och det ger ingen bra effekt tycker jag.
Skulle ju vara lättare att bara blanda en gainer efter träning, går mkt fortare också.

en proteindrink är helt enkelt en proteinkälla varken mer eller mindre.

Cribba_86
2010-01-16, 17:09
en proteindrink är helt enkelt en proteinkälla varken mer eller mindre.

Ja iofs och proteindrink ska man aldrig ha uppehåll med utan man kan dricka det hela tiden? Är det mest effekttivt att dricka det före och efter träning ?
Jag brukar oftast träna direkt på morgonen.

Skulle det funka om man kombinerar det med gainer och kreatin för att få mer effekt ?

Commando1980
2010-01-17, 00:52
Ja iofs och proteindrink ska man aldrig ha uppehåll med utan man kan dricka det hela tiden? Är det mest effekttivt att dricka det före och efter träning ?
Jag brukar oftast träna direkt på morgonen.

Skulle det funka om man kombinerar det med gainer och kreatin för att få mer effekt ?

få i dig mat i anslutning till träningpassen* (främst protein och kolhydrater) resten är detaljer. sen om det är via proteinshake, EAA/BCAA, gainer (som är protein+kolhydrater) eller via 'vanlig' mat är upp till dig.

*att äta en jättemåltid precis innan du ska träna är dock oftast inte så lyckat.

Cribba_86
2010-01-17, 10:33
få i dig mat i anslutning till träningpassen* (främst protein och kolhydrater) resten är detaljer. sen om det är via proteinshake, EAA/BCAA, gainer (som är protein+kolhydrater) eller via 'vanlig' mat är upp till dig.

*att äta en jättemåltid precis innan du ska träna är dock oftast inte så lyckat.

Aha okej bara man får i sig det iaf, vad rekomenderar du att äta före träning? Jag tränar alltid på morgonen så det blir ju nån slags frukost innan

kjell33
2010-01-17, 10:40
Enklast är väl eaa direkt före och direkt after passet.

Cribba_86
2010-01-17, 10:52
Enklast är väl eaa direkt före och direkt after passet.

Alla säger olika så man blir helt förrvirrad av allt.

Eller om man kör Eaa före och gainer efter ?

Commando1980
2010-01-17, 19:08
Aha okej bara man får i sig det iaf, vad rekomenderar du att äta före träning? Jag tränar alltid på morgonen så det blir ju nån slags frukost innan

jag rekommenderar att du äter mat som du gillar att äta. ät dock inte ngt för mastigt för tätt inpå träningen. oboy med mjölk+ några mackor? protein shake och gröt? ägg och mackor?

Cribba_86
2010-01-18, 12:11
jag rekommenderar att du äter mat som du gillar att äta. ät dock inte ngt för mastigt för tätt inpå träningen. oboy med mjölk+ några mackor? protein shake och gröt? ägg och mackor?

Gröt, mjölk o flingor brukar jag oftast äta före och efter träning. Ibland ägg eller hårdmacka till med keso på.

Blir bara något lätt på morgonen och får inte i mig mkt alls direkt på morgonen.