handdator

Visa fullständig version : 500 kalorier om dagen


cosmic_dancer
2010-01-13, 12:37
Om en människa äter 500 kalorier om dagen i tre månader och sen rör på sig på det, alltså inget extremt utan promenader och sådant. Hur hälsosamt är dwet i längden och kommer eprsonen ifråga verkligen kunna bibehålla den viktnedgång som sket?

Inget jag ska göra utan en fundering då en tråd på flashback handlar om det. Jag vill tro att kroppen tillslut kommer säga stop och att vikten tillslut kommer stå still och sen om man ska röra på sig vid detta extrema kcalunderskott så är väl ens kropp i ännu större fara.

Pelle2
2010-01-13, 12:41
"ta stopp" lär det väl inte göra, men rasa i vikt/muskler och må dåligt får man nog räkna med!

Eddie Vedder
2010-01-13, 12:41
I längden är det ytterst ohälsosamt och direkt skadligt. När detta börjar bli skadligt beror på hur fet individen är i utgångsläget (vi förutsätter att RDI av alla essentiella mikronutrienter ändå tillgodoses).

Ofog
2010-01-13, 12:43
Jag anser att 500kcal inte räcker för att få i sig tillräckligt med protein och fett som det är.. Så jävligt ohälsosamt. Speciellt om man tänkt göra det i tre(!) månader.

Pepz
2010-01-13, 12:53
och viktnedgången kommer att vändas till uppgång om man går tillbaka till samma levnadssätt som man hade innan. + en försämrad förbränning pga tappad muskelmassa(orsakad av det extrema underskottet och frånvaron av styrketräning)= ännu större viktuppgång

Ofog
2010-01-13, 12:58
Fast den muskelmassan man tappar lär väll inte göra Så stor skillnad på förbränningen förutsatt att man käkar (nästan enbart?) protein. Men som sagt, 500 kalorier är ju inte smart alls ;)

Atliol
2010-01-13, 14:42
Fast den muskelmassan man tappar lär väll inte göra Så stor skillnad på förbränningen förutsatt att man käkar (nästan enbart?) protein. Men som sagt, 500 kalorier är ju inte smart alls ;)

Tom jag skulle svimma .. *gah!*

Sniggel
2010-01-13, 15:19
Fast den muskelmassan man tappar lär väll inte göra Så stor skillnad på förbränningen förutsatt att man käkar (nästan enbart?) protein. Men som sagt, 500 kalorier är ju inte smart alls ;)

125g protein på 500 kalorier, fast jag antar att man vill ha de essentiella fetterna också så då försvinner en massa kalorier där och det blir inte mycket protein kvar man kan få i sig utan att överstiga 500 kcal om dagen. Kolhydrater kan man "glömma" om man vill ha högt proteinintag på en sån diet.

Måste nog upp i åtminstone det dubbla kaloriintaget för de allra flesta för att ens kunna hålla ett proteinintag som gör märkbar skillnad i hur mycket muskelmassa som behålls.

Vill man dessutom vara optimal får man nog räkna med att gå en bit över 2g protein/kg kroppsvikt, kanske 3g/kg eller 2g/kg + tillskott av fria EAA (spekulationer, ej fakta).

Men väger man säg 80 kg så blir det 160 till 240g protein vilket är 640 till 960 kcal (inte mycket kvar till de andra makronutrienterna). Så även där kan det bli svårt att hålla en 1000-kcal diet och samtidigt försöka behålla all muskelmassa.

Styrketräningen är också viktig, antagligen viktigare än att ha ett väldigt högt (3g/kg) proteinintag.

Schneewithen
2010-01-17, 19:57
Intressant det där med 500 kcal/dagen, har också börjat tänka i dem banorna nu när jag läst en tråd om det på flashback.

Vet inte om jag och TS menar samma person, men har också läst om en på flashback som håller på med den dieten just nu och man kan följa hennes/hans blogg på blueberrychicken.blogg.se

Personen som skriver bloggen, skrev alldeles nyss ett inlägg där h*n hade ångest över frukt hetsätning, då undrar jag är det verkligen möjligt att lägga på sig vikt om man hetsäter frukt.

En anna fråga, skulle man kunna köra en 500kcal/diet och inskaffa Alli's bantningspiller som förbränner 25% av fettet man äter?*rolleyes*

Anton Fräs
2010-01-17, 20:17
En anna fråga, skulle man kunna köra en 500kcal/diet och inskaffa Alli's bantningspiller som förbränner 25% av fettet man äter?*rolleyes*

Ja det skulle man kunna göra men om du tänker göra det är du rent ut sagt riktigt jävla fel ute. Inte hälsosamt, inte effektivt och dessutom kommer du må skit.

WHITEFOLKS
2010-01-17, 20:21
Det är inget magiskt med frukt, man kan gå upp/ned i vikt med frukt.

Crocker
2010-01-17, 20:25
Alli är lögn, man blir inte fet av fett.

Schneewithen
2010-01-17, 20:26
Ja det skulle man kunna göra men om du tänker göra det är du rent ut sagt riktigt jävla fel ute. Inte hälsosamt, inte effektivt och dessutom kommer du må skit.

Men om det hjälper så kommer man inte må mer skit än vad ni grabbar gör under en Deffning.
Så kanske man får upp motivationen lite till att verkligen ta tag i det.

Man har läst mkt om kcal in - kcal ut = viktnedgång, spelar det då någon roll om man t.e.x bara åt kolhydrater eller bara åt fett, så länge man inte överstiger detta tal?

WHITEFOLKS
2010-01-17, 20:28
Hjälper och hjälper, om man nu ska använda Alli för att inte absorbera fettet så är det ju bättre att inte äta det fettet/Alli alls.

Då kan man iaf kontrollera vad man får i sig.

Schneewithen
2010-01-17, 20:29
Hjälper och hjälper, om man nu ska använda Alli för att inte absorbera fettet så är det ju bättre att inte äta det fettet/Alli alls.

Då kan man iaf kontrollera vad man får i sig.

Men om man begränsar sig till ett X antal kcal/måltid, och sedan tar en alli som reducerar bort lite fett från den måltiden så är det ju alltid ett stort + ?!

Anton Fräs
2010-01-17, 20:30
Men om det hjälper så kommer man inte må mer skit än vad ni grabbar gör under en Deffning.
Så kanske man får upp motivationen lite till att verkligen ta tag i det.

Man har läst mkt om kcal in - kcal ut = viktnedgång, spelar det då någon roll om man t.e.x bara åt kolhydrater eller bara åt fett, så länge man inte överstiger detta tal?

Vad menar du egentligen? En krasch diet a la ätstörning kan inte jämföras mot en deff. Kollar du in bloggen så finns massvis med tecken på att skribenten har en ätstörning eller håller på att utveckla en. Det är inte normalt att ångest över att man ätit lite frukt..

Det stämmer men kroppen behöver både protein och fett.

WHITEFOLKS
2010-01-17, 20:30
Nej det är det inte. Om man ligger på så få kcal så vill man nog verkligen ha koll på vad man får i sig eller inte får i sig. Inte för att en sån diet är att rekommendera oavsett.

Sen blir det nog verkligen skitsamma i effekt om du får i dig 500 eller 400kcal.

Anton Fräs
2010-01-17, 20:30
Men om man begränsar sig till ett X antal kcal/måltid, och sedan tar en alli som reducerar bort lite fett från den måltiden så är det ju alltid ett stort + ?!

Inte om man behöver fettet, vilket man högst troligen behöver på en svält diet..

Bendermannen
2010-01-17, 20:31
ungefär vad jag låg på under tre månader när jag började gå ner i vikt med cambridgekuren. var ganska jobbigt måste jag säga, kanske inte hungern som var det mesta utan mer känslan i skallen. =/

Schneewithen
2010-01-17, 20:40
ungefär vad jag låg på under tre månader när jag började gå ner i vikt med cambridgekuren. var ganska jobbigt måste jag säga, kanske inte hungern som var det mesta utan mer känslan i skallen. =/

Ahh, det är väl en VLCD?
Hur mkt lyckades du gå ner i vikt?

Just nu väger jag 65 kg, vill ner till 52..

Ska nog testa en sådan 500kcal/diet fram till maj iaf.
Men jag älskar frukt, kan käka flera kg mango och äpplen under en ledig dag *gah!* skulle aldrig funka för mig då man tydligen går upp i vikt av frukt om man ska tro på det ni skriver här inne

Anton Fräs
2010-01-17, 20:42
Du är inte kraftigt överviktig, du har inte läkaröversikt (eller?) och du planerar på att hålla en VLCD i månader. Big no no skulle man kunna säga..

Schneewithen
2010-01-17, 20:45
Du är inte kraftigt överviktig, du har inte läkaröversikt (eller?) och du planerar på att hålla en VLCD i månader. Big no no skulle man kunna säga..

Men jag har ingen insikt i hur man bäst formar kroppen som alla ni träningsfanatiker här inne har.
Så för mig är det helt enkelt att följa en diet som som garantera mig en viktförändring.

Jag är 163 cm lång, så 65 kg är ALLDELES för mkt.

VLCD, skulle jag inte palla...
Ska följa bloggens matschema, om h*n gick ner 4 kg på så kort tid borde jag också klara av det.

Anton Fräs
2010-01-17, 20:47
Men jag har ingen insikt i hur man bäst formar kroppen som alla ni träningsfanatiker här inne har.
Så för mig är det helt enkelt att följa en diet som som garantera mig en viktförändring.

Jag är 163 cm lång, så 65 kg är ALLDELES för mkt.

VLCD, skulle jag inte palla...
Ska följa bloggens matschema, om h*n gick ner 4 kg på så kort tid borde jag också klara av det.

Du behöver inte krångla till det. Ät mindre, rör på lite mer.
Om du tvunget ska ligga på så lågt kcal intag kör då en VLCD. Det är åtminstonde bättre än idiotbloggarens upplägg. En VLCD täcker ivarjefall ens behov av vitaminer och mineraler.. Jag säger detta igen, det tåls att upprepas. Varför skulle du vilja följa en klart ätstörds människas matvanor?

Schneewithen
2010-01-17, 20:51
Du behöver inte krångla till det. Ät mindre, rör på lite mer.
Om du tvunget ska ligga på så lågt kcal intag kör då en VLCD. Det är åtminstonde bättre än idiotbloggarens upplägg. En VLCD täcker ivarjefall ens behov av vitaminer och mineraler.. Jag säger detta igen, det tåls att upprepas. Varför skulle du vilja följa en klart ätstörds människas matvanor?

För att det tydligen hjälpt personen i bloggen?
Sen kan man inte utgå från att personen har en äs, finns massvis med människor där ute som bantar och får ångest över mindre saker.

Anton Fräs
2010-01-17, 20:53
För att det tydligen hjälpt personen i bloggen?
Sen kan man inte utgå från att personen har en äs, finns massvis med människor där ute som bantar och får ångest över mindre saker.

Ja personen har gått ner i vikt, förmodligen tappat massa muskelmassa på vägen samt slitit onödigt mycket på kroppen in the process. Vad bra att du tycker en viktnedgångsmetod där man mår skit över att man ätit lite frukt är bra. Allvarligt talat, ska du ligga så lågt kör en VLCD och komplettera med lite bra fetter och/eller livsmedel. Sök här på forumet, men jag ber dig följ inte bloggarens kostråd..

Schneewithen
2010-01-17, 20:59
Ja personen har gått ner i vikt, förmodligen tappat massa muskelmassa på vägen samt slitit onödigt mycket på kroppen in the process. Vad bra att du tycker en viktnedgångsmetod där man mår skit över att man ätit lite frukt är bra. Allvarligt talat, ska du ligga så lågt kör en VLCD och komplettera med lite bra fetter och/eller livsmedel. Sök här på forumet, men jag ber dig följ inte bloggarens kostråd..

Men jag har sökt och läst en massa både på detta forum och på flashback, jag blir inte klok på er!
Alla säger ngt, den ena säger ät mkt fett och protein, den andra säger håll dig till kolhydrater, den tredje säger långsamma kolhydrater och ingen fett!

sen säger vissa att fruktsocker ska man undvika bäst man kan för det lagras som fett, andra säger att man kan äta hur mkt frukt man vill utan att det spelar någon roll viktmässigt.

Så säger folk 1500 kcal/dagen medans andra säger 900/kcal, sen säger vissa att det kan ta stopp om man äter för lågt kcal osv!

Med andra ord, kan inte jag hyra in ngn av er fanatiker fram till sommaren så kan ni få läxa upp mig IRL!
För just nu blir jag bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser, bloggen kan man iaf följa ett matschema.

Anton Fräs
2010-01-17, 21:00
Men jag har sökt och läst en massa både på detta forum och på flashback, jag blir inte klok på er!
Alla säger ngt, den ena säger ät mkt fett och protein, den andra säger håll dig till kolhydrater, den tredje säger långsamma kolhydrater och ingen fett!

sen säger vissa att fruktsocker ska man undvika bäst man kan för det lagras som fett, andra säger att man kan äta hur mkt frukt man vill utan att det spelar någon roll viktmässigt.

Så säger folk 1500 kcal/dagen medans andra säger 900/kcal, sen säger vissa att det kan ta stopp om man äter för lågt kcal osv!

Med andra ord, kan inte jag hyra in ngn av er fanatiker fram till sommaren så kan ni få läxa upp mig IRL!
För just nu blir jag bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser, bloggen kan man iaf följa ett matschema.

Här har du grundläggande principer för en viktnedgång (med bibehållen muskelmassa.) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sniggel
2010-01-17, 21:16
Om du blir förvirrad av alla råd där ute så kan jag gå i god för att länken som anton fräs gav är det vettigaste du kan läsa.

Bendermannen
2010-01-17, 21:29
Ahh, det är väl en VLCD?
Hur mkt lyckades du gå ner i vikt?

Just nu väger jag 65 kg, vill ner till 52..

Ska nog testa en sådan 500kcal/diet fram till maj iaf.
Men jag älskar frukt, kan käka flera kg mango och äpplen under en ledig dag *gah!* skulle aldrig funka för mig då man tydligen går upp i vikt av frukt om man ska tro på det ni skriver här inne

gick nog ner ca 30 kg på ganska kort tid och fick en extremt konstig kroppsform på köpet. så fort jag började äta något som när normalt igen gick jag upp en hel del i vikt. jag gick då över till att börja träna och äta mer vettigt och mådde oftantligt mycket bättre samtidigt som jag kunde fortsätta gå ner igen. :)

hade jag börjat om min viktresa från början igen hade jag aldrig gjort det med cambridgekuren. visst är det effektivt vad det gäller viktnedgång, men det märktes att kroppen inte mådde bra och själva resultatet blev inget vidare det heller såvida man inte bara bryr sig om siffrorna vågen visar.

Eddie Vedder
2010-01-17, 21:31
Men om det hjälper så kommer man inte må mer skit än vad ni grabbar gör under en Deffning.

Du kommer må bättre av att vara sjukt hungrig, inte ha NÅGON energi och den lilla energin du har går till att skita?

Låter som en trevlig diet.:)

Schneewithen
2010-01-17, 21:36
Du kommer må bättre av att vara sjukt hungrig, inte ha NÅGON energi och den lilla energin du har går till att skita?

Låter som en trevlig diet.:)

Inte så säkert, om man läser i bloggen t.e.x så skriver h*n att denna inte har hungerkänslor, så att gå runt hungrig kan vi stryka redan nu.

Sen snackar vissa om "ketos" och tydligen när man väl hamnar där så känner man inte hunger alls.?!

Har läst det som postades av Anton Fräs, men det där tar så lång tid.
Jag vill minst gå ner 10 kg och det skulle nästan ta mig ½ år?!

Då kör jag 500kcal/dag istället och går ner ca 8 kg /månaden om jag nu räknat rätt efter alla formler ni har här på sidan?!

Anton Fräs
2010-01-17, 21:38
Inte så säkert, om man läser i bloggen t.e.x så skriver h*n att denna inte har hungerkänslor, så att gå runt hungrig kan vi stryka redan nu.

Sen snackar vissa om "ketos" och tydligen när man väl hamnar där så känner man inte hunger alls.?!

Har läst det som postades av Anton Fräs, men det där tar så lång tid.
Jag vill minst gå ner 10 kg och det skulle nästan ta mig ½ år?!

Då kör jag 500kcal/dag istället och går ner ca 8 kg /månaden om jag nu räknat rätt efter alla formler ni har här på sidan?!

Det tar tid. Jag har själv gått ner lite mer än 45 kg, har tagit mig nästan 4 år. Jag har försökt massa olika metoder. Den metod som har fungerat bäst där jag också mått bäst är ett moderat underskott med styrketräning.

När du tappar vikt så fort som du vill tappar du muskler och du ser bara säckig och nästintill fetare ut..

Schneewithen
2010-01-17, 21:45
När du tappar vikt så fort som du vill tappar du muskler och du ser bara säckig och nästintill fetare ut..

Man kan träna upp musklerna i efterhand också.
Nästan roligare att träna när man väl nått sitt mål viktmässigt...

Eddie Vedder
2010-01-17, 21:47
Inte så säkert, om man läser i bloggen t.e.x så skriver h*n att denna inte har hungerkänslor, så att gå runt hungrig kan vi stryka redan nu.

Sen snackar vissa om "ketos" och tydligen när man väl hamnar där så känner man inte hunger alls.?!

När du pratar om att "man" reagerar på ett visst sätt så antyder det att det är så för alla. Vilket är fel.

Dock är nedsatt aptit och även rena euforikänslan med massa extra energi vanligt förekommande vid svält. Det är dock väldigt initialt och vänder så småningom. Det är ingen slump att en hetsbantning ofta i slutändan leder till att man är tillbaka på ruta 1 ganska snart. Eller att man t.o.m. går upp till en kroppsvikt högre än utgångsvikten.

WHITEFOLKS
2010-01-17, 21:49
Om du nu ska ligga väldigt lågt när det kommer till kalorier så skulle jag rekommendera någon sorts VLCD. Om du nu lyckas hålla den och inte överäter sen när du är klar så kommer du ju att gå ner i vikt snabbare än om du gör en mer normal deff.

Problemet blir ju att det är svårare att få ett normalt förhållande till mat när man återgår. Nu överäter du ju uppenbarligen (om du nu tycker att du väger för mycket/gått upp i vikt) och hur ska du då kunskapen att hantera allting "efter" dieten?

Anton Fräs
2010-01-17, 21:49
Man kan träna upp musklerna i efterhand också.
Nästan roligare att träna när man väl nått sitt mål viktmässigt...

Känns det inte som att gå över bäcken efter vatten? Du tappar vikt som består muskler för att sedan träna dig till samma muskelmängd istället för att låta det ta längre tid och förlora nästan bara fettmassa? Ska jag vara ärlig orkar jag inte diskutera detta mer. Du väljer den puckade "snabb" vägen oavsett vad alla säger till dig. Lycka till i din krasch diet som inte bara kommer få dig att tappa muskelmassa utan också kan vara en hälsofara.

cosmic_dancer
2010-01-17, 22:56
Intressant det där med 500 kcal/dagen, har också börjat tänka i dem banorna nu när jag läst en tråd om det på flashback.

Vet inte om jag och TS menar samma person, men har också läst om en på flashback som håller på med den dieten just nu och man kan följa hennes/hans blogg på blueberrychicken.blogg.se

Personen som skriver bloggen, skrev alldeles nyss ett inlägg där h*n hade ångest över frukt hetsätning, då undrar jag är det verkligen möjligt att lägga på sig vikt om man hetsäter frukt.

En anna fråga, skulle man kunna köra en 500kcal/diet och inskaffa Alli's bantningspiller som förbränner 25% av fettet man äter?*rolleyes*

Det är samma. I mina ögonm har hon tyvärr redan dragit på sig en mild form av ätstörning. En som bantar normalt och inte har dessa förbjudet skyltar kring vis amt etc tror jag inte får samma enorma ångest över att ha överstigit dagsintaget med 10 kalorier.

Det ska hetsätas bra mycket för att kunna gå upp i vikt. 7000 kalorier extra på en vecka. Det är bra mycket det...De flesta skulle väl inte ens kunna hetsäta 7000 kalorier på en vecka och då utöver ens normala dagsintag och hennes är nu nere på 500 för att sen gå ner till 400. Så det ska bra mycket till för det ska klassas som hetsätning.

Har försökt berätta för henne att hennes tänk är sjukligt och att jag själv tänkt i de banorna och pklanerat verenda jävla måltid och att det tillslut tar knäcken på en både fysiskt och psykiskt. Men det är lönlöst, speciellt då hon har ett apr stycken som uppmuntrar henne till att fortsätta. För mig är det helt befängt hur man kan uppmuntra någon med uppenbarliga negativa tankar om sig själv och sitt ätande till att fortsätta med beteendet.

cosmic_dancer
2010-01-17, 23:02
Appropå det här med 500 kalorier om dagen. Skulle ni rekomendera en som jag som dragit på sig lovehands senaste tiden efterosm jag fortfarande haers vårt att styra ätstörningen att ta en vlcd kur eller bara minska ner till mer vettig kaloriemängd och med riktig mat och köra hårdare på träningen.

Jag har funderat på vad jag rent psykiskt skulle klara av och om det är så att jag lätt kommer falla ner i skiten igen. Personligen tror jag att bara jag skärper till mig med maten i övrigt så skulle jagh kunna byta ut en måltid emd vlcd. Fast å andra sidan är det sjukt trist...

WHITEFOLKS
2010-01-17, 23:04
Det vettigaste för dig är att få kontroll/någon sorts normalisering på ätandet.

Att göra något extremt som att hoppa på en VLCD är nog inte att rekommendera då. Du får nog satsa först på att lösa ditt ätande och sen på ev. viktnedgång.

Anton Fräs
2010-01-17, 23:05
Jag tror att du helt enkelt (Fast det inte är enkelt..) borde låta bli. Om du absolut måste hade jag inte bytt ut en måltid ivarjefall. Men som sagt, du borde låta bli.

cosmic_dancer
2010-01-17, 23:49
Ja det är väl så jag tänker. Hade nog inte klarat av en vlcd kur heller då jag tycker det är trist, visserligen handlar det ju om bara några dagar eftersom det inte är mycket som är veck. Men somsagt jag måste normalisera mitt ätande.

WHITEFOLKS
2010-01-17, 23:51
Några dagar? Om du ska gå ner 5 kilo så får du nog räkna med ungefär lika många veckor.

Anton Fräs
2010-01-17, 23:52
Men somsagt jag måste normalisera mitt ätande.

Kämpa på! :hbang: