handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater till frukost


Skrollovicz
2010-01-13, 11:28
Snacket på forumet för några år sedan var att snabba kolhydrater vid frukost är uselt.

Gäller det fortfarande?

I så fall är det väl "no no" på att äta vitt bröd och risgrynsgröt antar jag.

Eddie Vedder
2010-01-13, 11:35
Skillnad på en gainer till frukost och risgrynsgröt.;)

Du kan inte bara säga "vitt bröd till frukost" och därefter dra en slutsats. Vad består frukosten av i övrigt, hur ser din kosty ut i övrigt, hur mår du, hur presterar du osv?

För egen del vore all form av bröd en bedrövlig start på dagen men du är inte jag.

Scratch89
2010-01-13, 11:41
Vad menar du? Jag startar allt som oftast dagen med 4-6 skivor bröd, olika grovhet. Jag lever än.

Eddie Vedder
2010-01-13, 11:43
Vad menar du?

Frågar du mig eller ts? Om du frågar mig så är det att jag blir hungrigare. Men jag ser inte välkomponerade smörgåsar som en dålig frukost, absolut inte.

Scratch89
2010-01-13, 11:54
Jaha, nä, jag frågar trådskaparen. :)

Jag har aldrig känt av hungerproblemet av bröd, och då äter jag ändå kanske var sjätte till åttonde timma.

MrBurner
2010-01-13, 11:54
Om du har viktnedgång som mål så kanske det kan vara vettigt att skippa lite kolhydrater. Det ska även vara vettigast att lägga stora kolhydratsintag tidigt på dagen tack vare att insulinkänsligheten är bra då.

En annan sak som inte kan sägas för mycket. En "smörgås" kan betyda så mycket. Vissa har endast smör på sina mackor, medans andra har fyra-fem ostskivor plus annat pålägg per macka. Jag gillar att äta mina brödskivor på morgonen men endast om jag får ha min stora mängd med pålägg.

the Wire
2010-01-13, 14:06
Om man nu skall äta snabba kolhydrater så borde det väl vara bäst att göra det på morgonen och direkt efter träning?

Fasta på över 4 h (som när man sover) tömmer ju leverns glykogenlager som skall fyllas på sen, då vore det väl utmärkt att stoppa i sig lite kolhydrater till frukost?

Apos78
2010-01-13, 14:14
Om man nu skall äta snabba kolhydrater så borde det väl vara bäst att göra det på morgonen och direkt efter träning?

Fasta på över 4 h (som när man sover) tömmer ju leverns glykogenlager som skall fyllas på sen, då vore det väl utmärkt att stoppa i sig lite kolhydrater till frukost?

Att hinna med den påfyllnaden under dagen är inga problem vid en normal kosthållning. Med tanke på en ev rekyleffekt under morgontimmarna kanske det är mindre lämpligt med större mängder snabba kolhydrater till frukost, trots den högre insulinkänsligheten.

the Wire
2010-01-13, 14:18
Att hinna med den påfyllnaden under dagen är inga problem vid en normal kosthållning. Med tanke på en ev rekyleffekt under morgontimmarna kanske det är mindre lämpligt med större mängder snabba kolhydrater till frukost, trots den högre insulinkänsligheten.

Vilken rekyleffekt? Levern är mer insulinkännslig och kan ladda in glukosen som glukogen eftersom föråden är tomma. Som musklerna efter träning.

Sniggel
2010-01-13, 15:26
Vilken rekyleffekt? Levern är mer insulinkännslig och kan ladda in glukosen som glukogen eftersom föråden är tomma. Som musklerna efter träning.

Jag tror han menar att genom att inte bry sig om att levern är tom på morgonen (inte göra något åt saken) så får man en buffert för resten av dagen när man äter exempelvis fruktosrika livsmedel (eller kolhydratsrika överlag).

Fast det går nog rätt fort att fylla levern igen antar jag. Lite därför man kanske inte ska behöva tänka på att levern är tom på morgonen och man därför bör äta Havregrynsgröt med sylt, samt ett glas apelsinjuice till.

Eddie Vedder
2010-01-13, 15:32
Fasta på över 4 h (som när man sover) tömmer ju leverns glykogenlager som skall fyllas på sen, då vore det väl utmärkt att stoppa i sig lite kolhydrater till frukost?

Först och främst är jag grymt tveksam till att leverns lager skulle tömmas så enkelt. Då kan inte ett enda mg fett förbrännas under sömnen och man lär dessutom göra någon fysisk aktivitet i sömnen utan att veta om det.

Och oavsett OM levern skulle vara tömd är ju knappast snabba kolhydrater nödvändigt för det. Den får allt den näring som behövs ändå. Kroppen är ingen halvtaskigt fungerande maskin som måste tillföras nytt bränsle jämt och ständigt utan att haverera.

the Wire
2010-01-13, 15:47
Först och främst är jag grymt tveksam till att leverns lager skulle tömmas så enkelt. Då kan inte ett enda mg fett förbrännas under sömnen och man lär dessutom göra någon fysisk aktivitet i sömnen utan att veta om det.

Och oavsett OM levern skulle vara tömd är ju knappast snabba kolhydrater nödvändigt för det. Den får allt den näring som behövs ändå. Kroppen är ingen halvtaskigt fungerande maskin som måste tillföras nytt bränsle jämt och ständigt utan att haverera.

True

Jag menar inte att man MÅSTE fylla på glykogenlagren, bara att OM man nu skall äta snabba kolhydrater så är det lämpligare att göra det på morgonen eller efetr träning när kroppen har bättre möjligheter att hantera det

Eddie Vedder
2010-01-13, 15:53
True

Jag menar inte att man MÅSTE fylla på glykogenlagren, bara att OM man nu skall äta snabba kolhydrater så är det lämpligare att göra det på morgonen eller efetr träning när kroppen har bättre möjligheter att hantera det

Jo så kan man ju resonera. Absolut.

I alla fall när det gäller träning. Att det vore fördelaktigt med en högglykemisk frukost jämfört med lunch (som ej intas efter träning) håller jag dock inte med om. Ska vi ändå teoritesera så kan en högglykemisk frukost påverka glukostolerans och insulinkänslighet även vid efterföljande måltider.

Atliol
2010-01-13, 15:57
Snacket på forumet för några år sedan var att snabba kolhydrater vid frukost är uselt.

Gäller det fortfarande?

I så fall är det väl "no no" på att äta vitt bröd och risgrynsgröt antar jag.

Min frukost nästan varje dag:

2dl lättfil, 2dl gryn.

Mycket kolhydrater?? Funderat på byta ut filen mot kesella men blir så seg om jag äter mest protein till ett mål. Kanske inte smart börja dagen så.

Apos78
2010-01-13, 16:16
Vilken rekyleffekt? Levern är mer insulinkännslig och kan ladda in glukosen som glukogen eftersom föråden är tomma. Som musklerna efter träning.

Med morgontimmarna menar jag inte efter att du klivit upp utan timmarna innan. Detta gäller främst diabetiker men om sockret faller lite under natten kommer det att puttas upp hormonellt, vilket kan ge högre värden på morgonen. Att då knuffa upp det ytterligare mha snabba kolhydrater kanske är mer än den höga insulinkänsligheten klarar av att motverka.

Med träningen håller jag helt med dig. Att levern skulle vara helt tom efter en vanlig natts sömn är jag osäker på. Sover man riktigt länge så visst ökar riskerna för detta.

Eddie Vedder
2010-01-13, 16:18
Sover man riktigt länge så visst ökar riskerna för detta.

Ja det lär vara LÅNG tids sömn.:D Om den nu inte redan är nästintill tömd vid läggdags förstås.

Men man ska ju inte glömma att kroppen de facto utnyttjar annat än glukos som energikälla och procentuell andel från fett lär ju vara ganska hög under sömn gissar jag.

mikaelj
2010-01-13, 16:27
Med morgontimmarna menar jag inte efter att du klivit upp utan timmarna innan. Detta gäller främst diabetiker men om sockret faller lite under natten kommer det att puttas upp hormonellt, vilket kan ge högre värden på morgonen.

Japp, för n=1 på en icke-diabetiker: mitt fasteblodsocker kl. 8 ligger kring 5,5 mmol/L vid åtminstone två mätningar, kring lunch var det 3,8 mmol/L, vid 16.30 (innan träning) samma, och när träningen var slut 17.30 var det uppe i 5,5 mmol/L igen.

Icke-ketogent, för övrigt. (0,1 i blodketoner)

Skrollovicz
2010-01-13, 18:39
Vad menar du? Jag startar allt som oftast dagen med 4-6 skivor bröd, olika grovhet. Jag lever än.

Ett inlägg av Grub på frågan "så det är inte bra med snabba kolhydrater till frukost?".

Nej, det är uselt. Långsamma kolhydrater stimulerar också insulinutsöndring, men lagom mycket och utan att försämra insulinkänsligheten. Använd lite vassle som proteinkälla om du vill få insulinpåslag utan att påverka blodsockret för mycket: vassle ger lika stor insulinutsöndring som samma energimängd glukos.

Eddie Vedder
2010-01-13, 21:03
Ett inlägg av Grub på frågan "så det är inte bra med snabba kolhydrater till frukost?".

Nej, det är uselt. Långsamma kolhydrater stimulerar också insulinutsöndring, men lagom mycket och utan att försämra insulinkänsligheten. Använd lite vassle som proteinkälla om du vill få insulinpåslag utan att påverka blodsockret för mycket: vassle ger lika stor insulinutsöndring som samma energimängd glukos.

Ett citat ryckt ur sitt sammanhang. Länka tråden så man kan läsa vad Grub egentligen svarar på. Skillnad på risgrynsgröt med mjölk till frukost jämfört med gainer t.ex.

vicarious
2010-01-13, 21:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=39872

Eddie Vedder
2010-01-13, 22:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=39872

Tack!:)

Ja där framgick inte mer tyvärr. Men jag håller i alla fall med Grub till 100% att snabba kolhydrater inte bör vara ett självändamål och jag delar inte åsikten som The Wire tidigare påpekade om att det vore bättre på morgonen än andra tidpunkter.

Visst är glukostoleransen högre då men den högglykemiska frukosten kommer som sagt påverka insulinkänslighet och glukostolerans hela dagen sen.

Skrollovicz
2010-01-14, 04:57
Ett citat ryckt ur sitt sammanhang. Länka tråden så man kan läsa vad Grub egentligen svarar på. Skillnad på risgrynsgröt med mjölk till frukost jämfört med gainer t.ex.

Va? Tror du jag sitter och ljuger? För att jag tycker det är kul? Han svarade på precis den fråga som jag skrev.

Eddie Vedder
2010-01-14, 08:53
Va? Tror du jag sitter och ljuger? För att jag tycker det är kul? Han svarade på precis den fråga som jag skrev.

Nej att du tog den ur sammanhanget. Det gjorde du ju eftesom jag inte kunde se hela diskussionen eller hur?

Skrollovicz
2010-01-14, 09:20
Nej att du tog den ur sammanhanget. Det gjorde du ju eftesom jag inte kunde se hela diskussionen eller hur?

Agree to disagree. ;)

Eddie Vedder
2010-01-14, 09:25
Agree to disagree. ;)

Du verkar ha blivit sur på ingenting. Låt säga att den diskussionen hade handlat om at ersätta frukosten helt med gainer och någon då frågar om de snabba kolhydraterna är dåliga. Tycker du då att det citatet vore lämpligt i det här sammanhanget?

Därför ville jag veta vad tråden i sin helhet handlade om. Det är väl inget konstigt i det?

För maltodextrin och risgrynsgröt med mjölk kan inte jämföras anser jag men det citatet förtäljer inte källan till de snabba kolhydraterna och inget om sammanhanget i övrigt (mat under resten av dagen, vad frukosten består av i övrigt, hur ofta samma frukost äts o.s.v.).

snej
2010-01-14, 18:52
Den där tråden är ju från 2005. Då var det GI-hype :)