handdator

Visa fullständig version : Hur löd studien King Grub?


Crocker
2010-01-13, 09:51
Skulle du möjligtvis kunna posta studien ang. cyanid och linfrö-olja igen tack.
Hittar den inte, men hört att du ska ha postat 1. :)

King Grub
2010-01-14, 21:11
Det finns information och referenser på SLV:s sida om linfrön.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

snarlik
2010-01-14, 21:14
Det där lät ju inte alls trevligt med Cyanogena glykosider...Finns det även med i linfröolja?

King Grub
2010-01-14, 21:15
Nej.

Crocker
2010-01-14, 21:18
Tack så mycket.

Fernicus
2010-01-14, 21:27
Fy fan, först blev jag lite svettig då jag har linfrö på gröten varje morgon men sen läste jag vidare och såg att 1-2msk per dag inte medför någon förgiftningsrisk :D

Sverker
2010-01-15, 07:10
Det finns information och referenser på SLV:s sida om linfrön.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie.

Glykosider är främst lösliga i vatten. De är inte naturligt lösliga i olja.
Tvättas oljan så är den fri från vattenlösliga ämnen, typ pressrester från fröna. En otvättad olja med stor andel pressrester skulle teoretiskt kunna innehålla dessa cyanogena glykosider.

snarlik
2010-01-15, 11:33
Tack Sverker!

Missade det stycket.

Bra och veta, för mig som tycker att det är jäkligt gott.

Eddie Vedder
2010-01-15, 11:36
Bra och veta, för mig som tycker att det är jäkligt gott.

Med linfröolja!?*spy*

WHITEFOLKS
2010-01-15, 11:48
Jag tycker linfröolja kan vara jättegott, speciellt på bröd. Knäckebröd eller andra "tuggiga" mjuka bröd och sen ost på det.

Fast sen äter jag ganska konstigt :D

snarlik
2010-01-15, 13:06
Jag står fast vid att linfröolja är ruskigt gott. Speciellt om man har det i en flaska med lite Chili och Limeskal, som sallatsdressing.