handdator

Visa fullständig version : Går in i väggen efter halva träningen.


Gottfrid
2010-01-13, 06:56
Har nu kommit igång ordentligt med träningen efter några enstaka avbrott på grund av allvarlig träningsvärk.

Ja kör stenhårt efter 3 dagars träningsschemat som finns i stickyn högst upp på denna sida.
Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Problemet är att ja går in i väggen efter att ja klarat av lite mer än halva övningarna.
Ja har testat att sätta mig och försöka vila ordentligt och t.o.m försökt äta en banan eller liknande för att få tillbaka lite energi, men det är verkligen helt stopp.
Kände igår efter passet att ja mådde illa och snurrig.

Frågan är ju om ja kör för tungt och ska dra ner på vikterna för att orka med alla övningar eller ska ja fortsätta med samma vikter och vänta tills kroppen vant sig och orkar mer.
Ja utgår ju från att allt detta beror mest på att ja är helt nybörjare och kroppen inte är van träningen.
Ja följer ju schemat till punkt och pricka och lastar på vikter så ja precis klarar repsen i varje övning.
Ja äter som ja ska innan passen så ja har energi, ja känner mig inte trött eller så innan passen. Men bli ändå så sjukligt slut att ja knappt orkar ta mig från gymmet efteråt.

Så ska ja härda ut tills ja orkar alla övningar med vikterna ja kör på nu eller lugna ner mig och koncentrera mig på att köra alla övningar?
Vad är viktigast?

Börje H
2010-01-13, 07:31
Ja kör stenhårt efter 3 dagars träningsschemat som finns i stickyn högst upp på denna sida.

Frågan är ju om ja kör för tungt och ska dra ner på vikterna för att orka med alla övningar eller ska ja fortsätta med samma vikter och vänta tills kroppen vant sig och orkar mer.



Precis som vid all annan träning gäller det att successivt vänja kroppen vid belastning. Sänk vikterna något så att du klarar att genomföra den mängd övningar/set som du har som mål att göra. Du kommer garanterat att kunna utföra övningarna på ett tekniskt bättre sätt vilket kommer gynna dig framöver :thumbup:

Pjotor
2010-01-13, 08:27
Tredagarsschemat vänder sig till de som har tränat regelbundet i några månader. Har du inte det så är det inte underligt att du blir trött och sliten. Minskar du intensiteten så blir passen väldigt långa, vilket inte heller gynnar träningsresultaten.

Jag rekommenderar att du provar helkroppsschemat, tvådagarsschemat eller Starting Strength. Dessa hjälper dig att bygga upp en grundstyrka som förbereder dig för större träningsmängder.

Trashcan
2010-01-13, 08:33
Som andra har sagt så var väl det där inte för totala nybörjare. Jag brukade också bli trött, snurrig och illamående förut på passen men det har försvunnit nu. Tror nog att din kropp inte riktigt är med på vad som händer och inte pallar trycket.
EAA dvs aminosyror och någon kolhydrat har jag för mig kan hjälpa lite också vid såna här tillfällen, men jag lovar inte att jag har rätt.

Dricker du ordentligt med vatten?

Trapper Buzz
2010-01-13, 08:54
Detdär är ju inget hårt program. Tycker du ska kolla dina värden.
Drick mycket; och fundera om du äter tillräckligt innan passet.

Trashcan
2010-01-13, 09:02
Kom på en grej. Vad väger du och hur lång är du? Är du väldigt smal kanske du har problem med blodtrycket(lågt alltså) eller något. Jag tror det var något sånt jag hade eftersom det försvann när jag gick upp i vikt.

Gottfrid
2010-01-13, 09:03
Dricker du ordentligt med vatten?

Ja dricker en hel flaska vatten under passet ibland mer så ja antar att det är tillräckligt, svettas ju som en gris.

Ja äter precis som ja gjort förut innan ja började träna = tillräckligt mycket så ja har gått upp 15kg under 5 år utan träning.

Trapper Buzz
2010-01-13, 09:10
En hel flaska är lite! Jag dricker nog två liter per pass. Drick allraminst 66-100 cl.

Prylen är att du bör äta strax före passet.

emi23j
2010-01-13, 09:12
Problemet är att ja går in i väggen efter att ja klarat av lite mer än halva övningarna.
Ja har testat att sätta mig och försöka vila ordentligt och t.o.m försökt äta en banan eller liknande för att få tillbaka lite energi, men det är verkligen helt stopp.
Kände igår efter passet att ja mådde illa och snurrig.

Frågan är ju om ja kör för tungt och ska dra ner på vikterna för att orka med alla övningar eller ska ja fortsätta med samma vikter och vänta tills kroppen vant sig och orkar mer.
Ja utgår ju från att allt detta beror mest på att ja är helt nybörjare och kroppen inte är van träningen.
Ja följer ju schemat till punkt och pricka och lastar på vikter så ja precis klarar repsen i varje övning.
Ja äter som ja ska innan passen så ja har energi, ja känner mig inte trött eller så innan passen. Men bli ändå så sjukligt slut att ja knappt orkar ta mig från gymmet efteråt.

Det är möjligt att det har med vikterna att göra.

Men då får man oftast inte någon känsla av att vara illamående och snurrig (eller i alla fall inte jag). Om man lyfter tungt tar det som bara stopp istället i just den övningen.

Jag kan dock relatera till att man kan vara helt färdig och knappt kunna lyfta armar ben när man tränat klart. Så var det rätt ofta när man var grön i gymmet. Det var dock ett antal år sedan sen jag blev så trött av styrketräning. Vet dock inte vad denna trötthet beror på om det är muskeltrötthet eller trötthet i centrala nervsystemet.

Pjotor
2010-01-13, 09:18
Vet dock inte vad denna trötthet beror på om det är muskeltrötthet eller trötthet i centrala nervsystemet.

Sannolikt muskeltrötthet, eller snarare att musklerna inte återhämtar sig så snabbt.

Jag brukade vara darrig i benen dagarna efter 4x5 knäböj, men nu när jag böjer 2-3 gånger i veckan känner jag mig ganska fräsch.

Curls
2010-01-13, 09:35
"you cant really over train just under eat and under sleep" - stan rhino efferding

nämen asså jag håller vad några andra också är inne på att det har med återhämtningen att göra och då gäller det att äta bra och få tillräckligt med sömn! de där programmet ska kroppen klara av efter den vant sig vilket den bör göra inom en inte alltför lång tid! :)

Pjotor
2010-01-13, 09:42
Min rekommendation är som sagt att du börjar lugnt och ökar, istället för att gå ut hårt och vänta på att kroppen anpassar sig. Risken för skador och smittkänslighet är större ju hårdare du tränar, och om du skadar dig så kan du ju inte träna alls...

Att "härda ut" är en dålig rekommendation på längre sikt, såvida du inte har tränat ett tag och vet hur din kropp reagerar på träning.

-Englund
2010-01-13, 10:57
börja köra halva pass dubbelt så ofta istället..

Mart|n
2010-01-13, 11:00
En hel flaska är lite! Jag dricker nog två liter per pass. Drick allraminst 66-100 cl.

Prylen är att du bör äta strax före passet.

Hur många liter rymmer en hel flaska? :thumbup:

Trapper Buzz
2010-01-13, 11:04
Hur många liter rymmer en hel flaska? :thumbup:

Oftast 50cl nuförtiden, eller?

emi23j
2010-01-13, 12:04
Sannolikt muskeltrötthet, eller snarare att musklerna inte återhämtar sig så snabbt.

Jag brukade vara darrig i benen dagarna efter 4x5 knäböj, men nu när jag böjer 2-3 gånger i veckan känner jag mig ganska fräsch.

Ja troligt när man är nybörjare.

Dock tvärtom när man är lite mer avancerad av vad jag har hört. kanske dock inte stämmer, alltså att musklerna återhämtar sig snabbare än cns.

Gottfrid
2010-01-13, 12:42
Kom på en grej. Vad väger du och hur lång är du? Är du väldigt smal kanske du har problem med blodtrycket(lågt alltså) eller något. Jag tror det var något sånt jag hade eftersom det försvann när jag gick upp i vikt.

Ja väger 96kg och det är inte muskler kan ja lova.
Är 186 lång så det blir ju att ja är överviktig.
Ja har dock alltid haft relativt lågt blodtryck, tror inte det har ändrats sen ja gick upp i vikt senaste åren.
Hade en hälsoundersökning för ett halvår sen på jobbet och då var alla värden helt okej.

Hur många liter rymmer en hel flaska? :thumbup:

Kör med en riktig vattenflaska, skulle tro den rymmer närmare litern iaf.

Trapper Buzz
2010-01-13, 12:44
Okej, Gottfrid; då var det mer vatten än jag trodde.
Men hävdar ändå att med den kroppen bör du hälla i dig en hel del mer.
Och undrar fortfarande hur nära inpå träningspasset du brukar äta?

Gottfrid
2010-01-13, 12:50
Okej, Gottfrid; då var det mer vatten än jag trodde.
Men hävdar ändå att med den kroppen bör du hälla i dig en hel del mer.
Och undrar fortfarande hur nära inpå träningspasset du brukar äta?

Ja har hört eller läst någonstans att man inte skulle äta mindre än 1 timme innan ett träningspass så ja har hittills kört på den linjen, men det kanske är fel och ja bör äta precis innan?

Morty
2010-01-13, 13:28
"you cant really over train just under eat and under sleep" - stan rhino efferding

nämen asså jag håller vad några andra också är inne på att det har med återhämtningen att göra och då gäller det att äta bra och få tillräckligt med sömn! de där programmet ska kroppen klara av efter den vant sig vilket den bör göra inom en inte alltför lång tid! :)

Överträningsyndrom = under-återhämtningssyndrom. Huruvida det är för mycket träning för den återhämtning man har eller tvärtom är ovärt att spekulera i...

Matsa
2010-01-13, 14:14
Okej, Gottfrid; då var det mer vatten än jag trodde.
Men hävdar ändå att med den kroppen bör du hälla i dig en hel del mer.
Och undrar fortfarande hur nära inpå träningspasset du brukar äta?

Framför allt kanske man borde undra vad han äter. Det kanske delvis är på grund av blodsockerfall som han blir trött?

z_bumbi
2010-01-13, 14:28
Precis som vid all annan träning gäller det att successivt vänja kroppen vid belastning. Sänk vikterna något så att du klarar att genomföra den mängd övningar/set som du har som mål att göra. Du kommer garanterat att kunna utföra övningarna på ett tekniskt bättre sätt vilket kommer gynna dig framöver :thumbup:

Det här är troligen svaret.

way
2010-01-13, 21:47
Lånar tråden lite, jag hoppade på Bumbi's 3-dagars program direkt jag också och jag tycker det har gått bra, har kört i ett par veckor innan jag upptäckte att det stod att 2-dagars programmet var rekommenderat för de två första månaderna. Vad tycker ni jag ska göra? Fortsätta eller börja om på nytt?

Anton Fräs
2010-01-13, 22:03
Lånar tråden lite, jag hoppade på Bumbi's 3-dagars program direkt jag också och jag tycker det har gått bra, har kört i ett par veckor innan jag upptäckte att det stod att 2-dagars programmet var rekommenderat för de två första månaderna. Vad tycker ni jag ska göra? Fortsätta eller börja om på nytt?

Fortsätt, går det bra så ere bara att köra på :)

Fredrik_S
2010-01-14, 00:45
En hel flaska är lite! Jag dricker nog två liter per pass. Drick allraminst 66-100 cl.

Prylen är att du bör äta strax före passet.

Snarare tvärtom, äter du strax före passet så kan man bli tröttare snabbare då magsäcken vill ha hjälp med arbetet.
Jag äter oftast ingenting så när som på aminosyror och energipulver på 12-14 timmar innan passen, och har oftast mer ork genom hela passen på dessa morgonträningar än på kvällsträningar där jag hunnit äta innan.

Trapper Buzz
2010-01-14, 00:50
Snarare tvärtom, äter du strax före passet så kan man bli tröttare snabbare då magsäcken vill ha hjälp med arbetet.
Jag äter oftast ingenting så när som på aminosyror och energipulver på 12-14 timmar innan passen, och har oftast mer ork genom hela passen på dessa morgonträningar än på kvällsträningar där jag hunnit äta innan.

Skulle skrivit äta något.
Jag tror du mer har fel ändå.. 12-14 timmar innan passen, där bygger du ingen styrka whatsoever.