handdator

Visa fullständig version : Ensidig kost


Atliol
2010-01-12, 22:40
Jag "kan" bara äta vissa mat-produkter känns det som. Tänker jämt att jag ska börja variera men händer aldrig.

Min mat:

Dagligen:
Lättfil
Gryn
Cola Light
Proteinbars

Något av detta dagligen:
Sushi
Kyckling mezzaluna
Bananer
Kesella
Fiskgratäng
Fiskpinnar
Kyckling i tacokryddor
Tacos

Äter aldrig något annat tror jag ... :S Förutom en massa skräp 1-3ggr i veckan (kladdkaka, naturgodis, choklad you name it...)

:smash:

tumme
2010-01-12, 22:51
Såg lite fett i din kost men vet iofs inte hur din fiskgratäng ser ut eller vad kyckling mezzaluna är för nått.

Atliol
2010-01-13, 11:38
Såg lite fett i din kost men vet iofs inte hur din fiskgratäng ser ut eller vad kyckling mezzaluna är för nått.

Tack! Förutom nötter i naturgodis och sushi någon gång i månaden så har du helt rätt. Fast det är en del pesto i mezzalunan. Fiskgratängen är sån man köper färdig tex findus. Asgod :)

Scratch89
2010-01-13, 11:40
Lägg till ägg, makrill/lax och någon grov grönsak (broccoli/kål/morot/whatever) så är du home safe.

Atliol
2010-01-13, 14:17
Lägg till ägg, makrill/lax och någon grov grönsak (broccoli/kål/morot/whatever) så är du home safe.

Tack så väääldigt mycket!
Stekt ägg gillar jag, är det kokt klarar jag inte av äta gulan *spy*
Älskar lax, aldrig smakat makrill, men älskar fisk. Är makrill det där som finns i liten burk med röd sås??
Broccoli innehåller väl mycket järn?? Kål gillar jag inte. Morötter är väl bara a-vitamin och kolhydrater?? *screwy*

Eddie Vedder
2010-01-13, 15:35
Broccoli innehåller väl mycket järn?? Kål gillar jag inte.

Broccoli ÄR kål.:) Men nej inte är den järnrik inte. Men rik på K-vitamin, C-vitamin, folsyra och antioxidanter bl.a.

Atliol
2010-01-13, 15:45
Broccoli ÄR kål.:) Men nej inte är den järnrik inte. Men rik på K-vitamin, C-vitamin, folsyra och antioxidanter bl.a.

Jag menade såklart kalcium. Men det verkar inte det innehålla heller??
Jaha, men kål, då tänker jag på vitkål, rödkål typ *spy*

Scratch89
2010-01-13, 16:23
Kontentan av mitt (och troligen Eddies) inlägg var att om du bara får i dig tillräckligt mycket essentiella fettsyror och antioxidanter så behöver du inte oroa dig. Vilka rotfrukter eller grönsaker du väljer är upp till dig, men bättre saker än gurka, tomat och isbergssallad är rekommenderat.

Atliol
2010-01-13, 16:28
Kontentan av mitt (och troligen Eddies) inlägg var att om du bara får i dig tillräckligt mycket essentiella fettsyror och antioxidanter så behöver du inte oroa dig. Vilka rotfrukter eller grönsaker du väljer är upp till dig, men bättre saker än gurka, tomat och isbergssallad är rekommenderat.

Ok tack =)

Crocker
2010-01-13, 16:37
Varför dissar alla tomat för?

Eddie Vedder
2010-01-13, 16:38
Varför dissar alla tomat för?

För att den är väldigt näringsfattig givetvis. Visst finns där lite C-vitamin men inte mer. Vill man ha lykopen är det tomatpuré, ketchup eller krossade tomater som man värmt upp som gäller.

Crocker
2010-01-13, 16:44
Tomaten innehåller även en mängd av kalcium, magnesium, järn, fosfor och B9 - folsyra. Innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin.
Är jag helt fel ute?

Eddie Vedder
2010-01-13, 16:48
Tomaten innehåller även en mängd av kalcium, magnesium, järn, fosfor och B9 - folsyra. Innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin.
Är jag helt fel ute?

Beror på vad du menar med "en mängd". Visst finns det men det är ju minimalt. Tycker du t.ex. att 6mg kaclium/100 gram gör den till en bra kalciumkälla eller 28mg fosfor/100 gram till en bra fosforkälla?

Crocker
2010-01-13, 16:57
Hm okej, tack.

Trapper Buzz
2010-01-13, 16:59
Tomat är iofs gott och sägs ha anti-cancerogena egenskaper.

Atliol
2010-01-13, 16:59
Hm okej, tack.

Tomat är gott tillsammans med ost och kyckling och bröd *popcorn*

Eddie Vedder
2010-01-13, 17:01
Tomat är iofs gott och sägs ha anti-cancerogena egenskaper.

Vilket tillskrivs lykopenet vad jag vet. Och det har jag som sagt påpekat att tomaten i sin råa form inte bidrar med särskilt mycket (typ inget alls).

Trapper Buzz
2010-01-13, 17:03
Trender och mat är närbesläktade företeelser..
Tomaten har följt människan länge; är nog ingen slump.

Eddie Vedder
2010-01-13, 17:07
Tomaten har följt människan länge; är nog ingen slump.

Ja men sällan växthusodlad i massproduktion, fraktad långväga, förvarad lång tid etc. Jag har svårt att tro att den tomaten som en bonde plockat från sin egen näringsrika åker och ätit till lunch går att jämföra med den som legat några dagar i mitt kylsåp.;)

Och återigen, RÅ tomat ger i stort sett biotillgänglighet av lykopen som är lika med noll. Maila forskaren Olle Haglund om du vill ha detaljer. Den enda källan till lykopen från något som inte värmebehandlats är vattenmelon.