handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater i äpple?


TehSaxo
2010-01-12, 22:16
Sega/medel/snabba? :) Finns så otroligt mycket gröna äpplen i kylen och jag blir hela tiden sugen och tar ett då och då (vilket jag egentligen inte vill :smash: ). Försöker hitta en anledning att inte äta fler . :)

Exhale_
2010-01-12, 22:18
Den goda sorten!

Eddie Vedder
2010-01-12, 22:19
Långsamma. Mestadels fruktos samt att det är en del fibrer och ganska surt.

Vad du menar med att "hitta anledning" till att inte äta fler fattar jag dock inte. Vill du inte äta fler äpplen så ta dig i kragen och strunta i det.

TehSaxo
2010-01-12, 22:22
Långsamma. Mestadels fruktos samt att det är en del fibrer och ganska surt.

Vad du menar med att "hitta anledning" till att inte äta fler fattar jag dock inte. Vill du inte äta fler äpplen så ta dig i kragen och strunta i det.

Tack :)

Tycker det är svårt när jag är otroligt hungrig :em: ligger fortfarande på underskott.

Eddie Vedder
2010-01-12, 22:25
Tycker det är svårt när jag är otroligt hungrig :em: ligger fortfarande på underskott.

Ja svårt kan det säkert vara. Jag får bara inte ihop hur någon sorts svar i en tråd på Kolo skulle förenkla din hunger.

TehSaxo
2010-01-12, 22:32
Ja svårt kan det säkert vara. Jag får bara inte ihop hur någon sorts svar i en tråd på Kolo skulle förenkla din hunger.

Jag kan dissa chips/cola/pizza/godis hur enkelt som helst för att jag har "anledningar".

Försöker undvika snabba kolhydrater , så hade svaret vart snabba så hade jag total dissat äpplen. Men nu känns det som du utmanat mig och det blir inga fler äpplen för min del. :(

Jag blev dock förvånad över svaret, har alltid trott att all frukt är snabba kolhydrater. Är det samma sak med bananer som är känt (enligt mig) för att ha snabb energi/kolhydrater?

vicarious
2010-01-12, 23:52
Jag kan dissa chips/cola/pizza/godis hur enkelt som helst för att jag har "anledningar".

Försöker undvika snabba kolhydrater , så hade svaret vart snabba så hade jag total dissat äpplen. Men nu känns det som du utmanat mig och det blir inga fler äpplen för min del. :(

Jag blev dock förvånad över svaret, har alltid trott att all frukt är snabba kolhydrater. Är det samma sak med bananer som är känt (enligt mig) för att ha snabb energi/kolhydrater?

Varför skulle dina anledningar att skippa chips/cola/pizza/godis vara annorlunda än någon anledning att skippa äpplen, eller frukt för den delen?

Banan innehåller mest sackaros och fruktos om jag inte har helt fel..

TehSaxo
2010-01-12, 23:56
Varför skulle dina anledningar att skippa chips/cola/pizza/godis vara annorlunda än någon anledning att skippa äpplen, eller frukt för den delen?

Banan innehåller mest sackaros och fruktos om jag inte har helt fel..

Enkelt, snabba kolhydrater/kaloribomber. Och nej, jag nöjer mig inte med en slice/halv pizza. Ingen eller hel, så det blir ingen.

Godnatt. :)

vicarious
2010-01-13, 00:01
Det är faktiskt en del kalorier i frukt, även om det finns andra nyttiga ämnen i frukt också.. Om du har ett sånt synsätt att du inte kan äta lagom av nånting, då är det bara att ta sig i kragen som gäller.

Angående bananen, är kanske mer glukos än fruktos i den.. ? Någon som vet får gärna flika in =) Sackaros finns det iaf en hel del av.

Trance
2010-01-13, 00:05
Typ 70 kcal per äpple?

TehSaxo
2010-01-13, 07:19
Typ 70 kcal per äpple?

59kcal/100g var det jag hitta, och då stod det också att ett normalstort äpple väger 100g (har ingen våg hemma).

mikaelj
2010-01-13, 07:55
Ät inte äpple för att döva hungern, då. För mig tror det är p g a surheten jag blir hungrig igen av just äpple.

Ett kokt ägg dämpar nog hungern bättre både direkt och på sikt.

Kischen
2010-01-13, 10:08
Tar jag ett äpple tillsamman med en måltid, eller bara till en proteinshake så håller jag mig mättare betydligt längre än om jag tar ett ägg till. Iofs väger mina äpplen runt 200-250 gram.

the Wire
2010-01-13, 14:21
Postade inte Grub en studie om detta för ett tag sen? Jag tror det var denna:

Appetite. 2009 Apr;52(2):416-22. Epub 2008 Dec 6.
The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal.

These results suggest that solid fruit affects satiety more than pureed fruit or juice, and that eating fruit at the start of a meal can reduce energy intake.

Enligt den så blev man mättare och åt mindre om man åt ett äpple innan måltiden.

Eddie Vedder
2010-01-13, 15:28
Enligt den så blev man mättare och åt mindre om man åt ett äpple innan måltiden.

Den antyder att det kan ha den effekten på vissa ja. Och det har ju ingen sagt något om.

Jag har inte läst studien själv men är det en typ av studie där försökspersonerna får äta "under uppsikt" av forskarna och kanske tillsammans med andra försöksdeltagare är jag alltid lite tveksam. Jag tror sällan folks beteende i såna lägen helt stämmer överens med deras beteende hemma i vardagen.

mikaelj
2010-01-13, 15:36
Postade inte Grub en studie om detta för ett tag sen? Jag tror det var denna:

Appetite. 2009 Apr;52(2):416-22. Epub 2008 Dec 6.
The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal.



Enligt den så blev man mättare och åt mindre om man åt ett äpple innan måltiden.

Man serverar förrätt av en anledning! Går nog lika bra med valfritt litet kalorisnålt mål som fyller upp magen lite.

Sniggel
2010-01-13, 15:41
Den antyder att det kan ha den effekten på vissa ja. Och det har ju ingen sagt något om.

Jag har inte läst studien själv men är det en typ av studie där försökspersonerna får äta "under uppsikt" av forskarna och kanske tillsammans med andra försöksdeltagare är jag alltid lite tveksam. Jag tror sällan folks beteende i såna lägen helt stämmer överens med deras beteende hemma i vardagen.

Du är en riktigt bra student. Ser i dina inlägg att du tänker kritiskt och är ifrågasättande, önskar att fler studenter faktiskt intresserar sig för att lära sig något under sina utbildningar. Är det någon jag litar på när det gäller argument om kost så är det dig!

the Wire
2010-01-13, 15:50
Den antyder att det kan ha den effekten på vissa ja. Och det har ju ingen sagt något om.

Jag har inte läst studien själv men är det en typ av studie där försökspersonerna får äta "under uppsikt" av forskarna och kanske tillsammans med andra försöksdeltagare är jag alltid lite tveksam. Jag tror sällan folks beteende i såna lägen helt stämmer överens med deras beteende hemma i vardagen.

Ja och det är ju inte direkt en "blind control" heller, svårt att inte märka om det är ett äpple, äppelmos eller ingenting man äter :D

Eddie Vedder
2010-01-13, 15:54
Ja och det är ju inte direkt en "blind control" heller, svårt att inte märka om det är ett äpple, äppelmos eller ingenting man äter :D

Haha, jag borde ha läst den med andra ord. Plötsligt känns inte resultatet direkt svårgissat.:D

Sniggel: Stort tack för de orden.:em: