handdator

Visa fullständig version : Deff - Humöret?


Control_61
2010-01-12, 21:39
Jag ska börja deffa om några veckor och har det mesta klart för mig.

Jag ska inte ligga på för stort underskott, käka mycket proteiner och minska lite på kolhydrater och fett.

Jag är bara rädd för att humöret ska börja jävlas med mig under deffen. Jag är rädd för att bli lättirriterad, okoncentrerad och få svårt att sköta mitt jobb.


Vad tror ni om detta? Hur reagerar ni själva under deff?

Exhale_
2010-01-12, 21:40
Jag blir asocial men inte lättirriterad. Tror dock det beror på hur väl man genomför deffen. En oplanerad deff kan nog gå en på nerverna :P

AlmostRipped
2010-01-12, 21:55
Det beror helt och hållet från person till person och vad man har för mål och hur snabb deffen ska vara, det tar såklart på en ganska hårt men om man tänker positivt och tänker på slutresultatet brukar det ändå bli bra.. Se till att få mycket sömn och att sköta deffen ordentligt så att du ser resultat, annars kan det nog bli rätt irriterande!

För mig funkar det fint på jobbet, lite extra bra för att jag märker resultat och mår bra då jag bestämt mig att nå mitt mål! Försöker även vara social och umgås med vänner och det funkar så tror det beror från person till person. Jag ligger på ca -400 till -600 kcal per dag och tränar minst 5ggr veckan

vicarious
2010-01-13, 00:08
Mer lättirriterad, helt klart.

Joe Hardgainer
2010-01-13, 00:15
Tror nog inte det kommer vara några problem om du inte ligger på ett ordentligt underskott.

Möjligen att det kommer börja bli lite motigt när man kommer ner på ganska låga nivåer ( under 7 % ) Men det är då jag börjar trycka i mig koffeinpiller för att hålla mig vaken och humöret på topp :)

lerutis
2010-01-13, 10:37
Första veckan var tyngre för mig, men det var nog mest ovanan att inte äta lite godsaker då och då.

Denna veckan går det fan riktigt bra, märker inte direkt på humöret :)

Motoranimal
2010-01-13, 13:17
Äh, oroa dig inte. Tror mycket ligger i att folk låter sig bli irriterade. Jag märker i alla fall inte av att mitt humör blir sämre under deff, snarare blir jag gladare då man har ett mål och får se resultat

Zikoria
2010-01-13, 15:54
Jag blir extra lättirriterad, grinig och väldigt deprimerad faktiskt. Är inne på dag 13 av min deff :(

killroy04
2010-01-13, 19:07
Är inne på dag 10 och det var första dagen idag som jag har varit lite halvirreterad på omvärlden faktist . då inget har gått som det skulle :/

mattilainen
2010-01-13, 19:58
Jag blir mer social när jag deffar då jag känner mig stoltare än vanligt. Sen är man (Jag) inte hungrig under deff. Jag äter två stora mål på en dag och det räcker gott och väl. Hellre äta två stora mål än massa små där du inte får känna mättnad.

Hamnar runt 2000 kcal och har själv gott ner från 115 till 87.

Lellan
2010-01-13, 22:15
När jag käkade vled med måltidsersättningspåsar i våras kunde jag ibland känna att jag blev tårögd, helt slut, men inte irriterad. Men det var nog för att jag gett mig sjutton på att käka mer kcal om jag blev irriterad och att jag kände att jag inte ville det. Anledningen till att jag inte ville tillåta mig att bli irriterad etc var precis som du jobb, samt (viktigast) sonen. Sova ordentligt upplevde jag som extra viktigt.

Iaf, så tycker jag att man nog får deffa lugnare om man märker att man påverkas humörmässigt så att man inte orkar styra det, omgivningen har faktiskt inte bett om att behöva umgås med suris.. ;) Vad gör din form om din personlighet, övriga prestation stryker på foten liksom.

För mig var det viktigt att känna mig tillfredställd, säkert en del i varför sömnen var viktig, samt att jag hellre åt ett par rutor choklad istället för det mer optimala valet ägg el grönsaker tex. Hjälpte iaf till att hålla morgonhumöret glatt! :)