handdator

Visa fullständig version : Införskaffa MC - tips och råd


tano
2010-01-12, 21:00
Satt och kikade runt på motorcyklar på blocket. Vilket mörker för en som har absolut noll koll. Speciellt är man lite nervös att bli lurad köpa något rackel som går sönder direkt. Funderade lite vars jag skulle söka information om vad som är bra att veta. Så kom jag att tänka på kollo, finns alltid några med bra kunskaper här! :)

Så är det någon med erfarenhet av motorcyklar som kan ge några allmänna tips vid införskaffandet av en mc? För en nybörjare...
Eller finns det några bra sajter/forum där man kan läsa sig till kunskap?

Har planer att ta körkortet till sommaren. Har blivit väldigt sugen på att skaffa efter att en kompis tog kort förra året. Så det är inte panik att köpa någon nu, men tänkte man kunde börja kolla runt och sätta sig in i det.

Flykt
2010-01-12, 21:01
Prisklass och vilken typ av hoj?

tano
2010-01-12, 21:08
Prisklass och vilken typ av hoj?

Ja prisklassen kan ju vara bra att skriva. Hade som nybörjare tänkt gå in billigt, körkortet kommer ju kosta tillräckligt mycket.

Troligtivs tänkte jag även skippa att ta tungt kort, lättare cyklar ska visst fungera okej i början?

Så kring 10k-20k ligger väl budgetten på. Så det blir ju absolut inget monster och självklart lite äldre, men man vill ju ändå inte köpa något som går sönder efter andra åket...

När jag tittat runt har jag mest kikat på sport eller touring. Är inte superviktigt egentligen. Men lite roligare med något sportigare helt klart.

Jazen
2010-01-12, 21:25
jag började med en gsxr 750 -00 HEEELT fel hojj att börja på...gick inte att att köra manöver banorna, enbart stadstrafik som den dög till. Jag hade kört på nå honda cb750 eller kawa z750

Sparven från Minsk
2010-01-12, 21:40
Sök upp kompis eller bekant som kan lite om motorer och hojar. Klart bästa tipset. Sök annars upp kunnigt folk via verkstäder med mera och erbjud en slant om de kan antingen lära dig vad du ska se upp med, eller rent av kan haka på när du spanar i en hoj till billig penning.

Good luck dude!

Jazen
2010-01-12, 21:45
btw, dom hojjarna jag nämde ovanför rekomenderar polaren min också som är MC lärare.

Glen
2010-01-12, 22:19
Beror också lite på vad du tänker göra med hojen, övningsköra/köra upp med den eller köpa den för att köra efter att kortet är fixat? Om det är det förstnämnda kan ett tips vara att hitta nåt liknande som körskolorna kör med, kanske t.o.m. en gammal körskolehoj kan vara något. Iaf så är väl Honda CB 750 rätt populära på körskolorna tror jag, detta dock för tungt kort. Och då vi ändå är inne på det så skulle jag nog rösta på att du kör på tung direkt ifall du har åldern inne, kommer nog kännas segt att vara tvungen att köra upp igen då du vant dig vid hästkrafterna (vilket går fort kan jag lova...).

Sebbe_H
2010-01-12, 22:21
Håller med om någon typ av brukshoj, i stil med Kawa z750, Kawasaki er6 och liknande hojar.

A.Pahkamaa
2010-01-12, 22:21
Kul att du tänkt skaffa hoj, Rickard!

www.sporthoj.com

M|cke
2010-01-12, 22:26
Kul att du tänkt skaffa hoj, Rickard!

www.sporthoj.com

Sporthoj is da place.

Glen
2010-01-12, 22:28
Vidare då vad som kan vara bra att kolla på då du köper hoj så är det av intresse hur ägaren har servat/vårdat hojen. Typ bytt olja/oljefilter, kanske bytt däck och drivpaket osv. Sen med den budgeten du har kan det nog vara mycket att hoppas på att det ska finnas ifylld servicebok till den (med tanke på åldern) men du kan alltid fråga.

tano
2010-01-12, 22:56
jag började med en gsxr 750 -00 HEEELT fel hojj att börja på...gick inte att att köra manöver banorna, enbart stadstrafik som den dög till. Jag hade kört på nå honda cb750 eller kawa z750

Lägger det på minnet. Ska undersöka närmare vilka modeller som är intressanta. Bara det finns inom min budget så :)

Sök upp kompis eller bekant som kan lite om motorer och hojar. Klart bästa tipset. Sök annars upp kunnigt folk via verkstäder med mera och erbjud en slant om de kan antingen lära dig vad du ska se upp med, eller rent av kan haka på när du spanar i en hoj till billig penning.

Good luck dude!

Tack, kommer att höra runt med bekanta! :)

Beror också lite på vad du tänker göra med hojen, övningsköra/köra upp med den eller köpa den för att köra efter att kortet är fixat? Om det är det förstnämnda kan ett tips vara att hitta nåt liknande som körskolorna kör med, kanske t.o.m. en gammal körskolehoj kan vara något. Iaf så är väl Honda CB 750 rätt populära på körskolorna tror jag, detta dock för tungt kort. Och då vi ändå är inne på det så skulle jag nog rösta på att du kör på tung direkt ifall du har åldern inne, kommer nog kännas segt att vara tvungen att köra upp igen då du vant dig vid hästkrafterna (vilket går fort kan jag lova...).

Det är väl mycket för att köra upp, men går det som planerat blir det nog någon tur senare delen av sommaren. Däremot kommer man antagligen byta upp sig på något år.

Kul att du tänkt skaffa hoj, Rickard!

www.sporthoj.com

Hehe yes! :) Kör du själv?

Vidare då vad som kan vara bra att kolla på då du köper hoj så är det av intresse hur ägaren har servat/vårdat hojen. Typ bytt olja/oljefilter, kanske bytt däck och drivpaket osv. Sen med den budgeten du har kan det nog vara mycket att hoppas på att det ska finnas ifylld servicebok till den (med tanke på åldern) men du kan alltid fråga.

Precis sådana saker jag har noll koll på. Antagligen, som sparven sa, får man kolla upp med bekanta och lära sig. Förutom att läsa till sig informationen på nätet.

Degpekka
2010-01-12, 23:23
Min första var en kawa zx6r -98, grym hoj! körde första året strypt till 25kw så det var helt ok hoj att börja med. Dock går dem för jävla bra när dem är ostrypta.

Jag hade nog kollat efter en honda hornet 600 eller nån liknande hoj som redan snackats om i tråden. Dock måste det väl va en 750 om man ska köra upp på den privat, så då kanske hornet 600 faller bort.

Honn
2010-01-12, 23:28
Ska du använda den när du tar kortet så röstar jag också på CB750. Övningskörde och körde upp med en sån själv. Väldigt lättkörd.

delta_mats
2010-01-13, 00:07
Ta tungt direkt, mellanklasshojarna kommer du bli less på snabbt, det säger de flesta som gjort det misstaget. En bra hoj för de pengarna är Honda VFR750. V4 och hundra pållar, går som ett spjut och Honda har bäst kvalitet när det gäller äldre hojar.