handdator

Visa fullständig version : Mekanisk bäckendysfunktion vad är det för något


sunetdanne
2010-01-12, 20:27
Hej

Är det någon på forumet som kan förklara kring detta, vad det innebär, hur det behandlas osv.

Hälsningar
Daniel

nyrjoh
2010-01-12, 21:12
Är du inte gravid så skulle jag säga att det inte är något du behöver bry dig om.

sunetdanne
2010-01-12, 22:03
Är inte gravid är av motsatta könet;)

läste lite om detta på följande länk.

sunetdanne
2010-01-12, 22:04
Är inte gravid, är av motsatt kön;)

läste om detta

http://www.ryggen.info/mikaelnordfors.htm

/Daniel

Martin Löwgren
2010-01-12, 23:10
Jag gjorde en C-uppsats om bäckenet (SI-leden) och dess smärtproblematik. Kan gärna maila över det till dig det.

Instabilitet i bäckenet förutsätter nästan uteslutade en hormonell påverkan (t ex gravididitet) eller en trafikolycka. De här kvacksalveriet många manuella terapeuter (och även mannen i din länk) håller på med ger varken jag eller Björn Brandt på Sthlm Spine Center som medverkade vid mitt arbete mycket för.

sunetdanne
2010-01-13, 13:31
Jag gjorde en C-uppsats om bäckenet (SI-leden) och dess smärtproblematik. Kan gärna maila över det till dig det.

Instabilitet i bäckenet förutsätter nästan uteslutade en hormonell påverkan (t ex gravididitet) eller en trafikolycka. De här kvacksalveriet många manuella terapeuter (och även mannen i din länk) håller på med ger varken jag eller Björn Brandt på Sthlm Spine Center som medverkade vid mitt arbete mycket för.

ok,kan upprepade ryggskott ev diskbråck orsaka sånt. Och vad säger studier om piriformis ischiassamband?

Martin Löwgren
2010-01-13, 13:58
ok,kan upprepade ryggskott ev diskbråck orsaka sånt. Och vad säger studier om piriformis ischiassamband?

Ryggskott, diskbråck etc kan slå ut den inre stabiliserande ryggmuskulaturen varpå man får köra lite extra bålstabilitetsträning men det ger inte en SI-ledsproblematik.

Ischiasnerven löper hos vissa rakt igenom m. piriformis så teoretiskt kan nerven bli påverkad av en spänd muskulatur men denna diagnos ställs alldeles för ofta och på felaktiga grunder. Lite utan av en slaskdiagnos.

sunetdanne
2010-01-14, 08:02
Jag gjorde en C-uppsats om bäckenet (SI-leden) och dess smärtproblematik. Kan gärna maila över det till dig det.

Instabilitet i bäckenet förutsätter nästan uteslutade en hormonell påverkan (t ex gravididitet) eller en trafikolycka. De här kvacksalveriet många manuella terapeuter (och även mannen i din länk) håller på med ger varken jag eller Björn Brandt på Sthlm Spine Center som medverkade vid mitt arbete mycket för.

du kan skicka den till danne_cs@hotmail.com

Mer om piriformis.

Jag brukar ha problem med svanskotan på så sätt att när jag spänner skinmusklerna(sittande på stol och liggande på golv med fot i golv och knä upp i luften) så strålar det i/kring svanskotan. När jag legat på en boll och jobbat kring piriformis alternativt fått så kallad "triggerpunktsakupunktur" då man stoppat in en nål och sedan vridit den, har rörlighet(att kunna böja sig ned och nå tår stående) förbättrats samt att stråling kring svanskota mer eller mindre försvunnit för stunden(h eller dagar). Kan detta ha koppling till den så kallade ischiasnerven?

/Daniel

sunetdanne
2010-01-21, 21:25
Hur blev det med rapporten?:cryout:

Martin Löwgren
2010-01-21, 22:18
Hur blev det med rapporten?:cryout:

Sorry har helt glömt bort detta. Mailar över den om 20min.

Martin Löwgren
2010-01-24, 12:57
Sorry har helt glömt bort detta. Mailar över den om 20min.

Haha glömde de igen men nu är den iallafall mailad ;)

sunetdanne
2010-02-09, 22:08
du kan skicka den till danne_cs@hotmail.com

Mer om piriformis.

Jag brukar ha problem med svanskotan på så sätt att när jag spänner skinkmusklerna(sittande på stol och liggande på golv med fot i golv och knä upp i luften) så strålar det i/kring svanskotan. När jag legat på en boll och jobbat kring piriformis alternativt fått så kallad "triggerpunktsakupunktur" då man stoppat in en nål och sedan vridit den, har rörlighet(att kunna böja sig ned och nå tår stående) förbättrats samt att strålning kring svanskota mer eller mindre försvunnit för stunden(h eller dagar). Kan detta ha koppling till den så kallade ischiasnerven?

/Daniel

Axon kunde du svara på ovanstående?