handdator

Visa fullständig version : Köra slut på sig själv


Superzelda
2010-01-12, 19:46
Har läst och hört många som gymmar tills dem är helt ''döda'', kan inte lyfta någonting alls för dem är så slut av styrketräningen.
Jag gymmar ca 3 gånger i veckan och kör två muskelgrupper per pass. Oftast runt 3 olika övningar/muskelgruppen och 8 reps, 3 set.

Men jag känner aldrig att jag är helt DÖD efter passen, sådär skönt slut så man känner att man verkligen presterat. Vad gör jag för fel?

Ska jag lyfta tyngre? ska jag köra kortare vila? lägga på fler reps/set?

Tacksam för hjälp från er kunniga!

130kg finsk sisu
2010-01-12, 19:47
Utvecklas du? Om du gör det så gör du nånting rätt.

vicarious
2010-01-12, 20:00
Vilka övningar kör du?

Hur länge vilar du mellan varje set?

Superzelda
2010-01-12, 20:07
Jag tycker jag ser små förändringar, men känner aldrig riktigt att ja är ''helt slut'' :(

jag brukar vila ca 1 minut mellan set'en. är det för mycket?

Superzelda
2010-01-12, 20:12
Ben:
Knäböj
Benspark
Liggande bencurl

Biceps:
Bicepscurl
Hammercurl
Scottcurl

Bröst:
Hantelpress
Flyes
Pullover

Triceps:
Pushdown
Kickbacks
Sittande tricepspress

Rygg:
Framåtlutande skivstångsrodd
Latsdrag
Marklyft

Axlar:
Militärpress
Sittande axelpress
Hantellyft backom nacke

Magövningar efter vad jag är sugen på vid träningstillfälle.

z_bumbi
2010-01-12, 21:14
Det finns ingen större mening med att köra så slut på sig vid styrketräning, inte vid annan träning heller för den delen men det är i alla fall vanligare vid något konditionskrävande aktiviteter.

crillepersson
2010-01-12, 21:23
Skulle du känna att du verkligen vill köra skiten ur dig några pass så kör några fler tunga set/övningar och ha någon som kan hjälpa dig med de sista repsen så att du verkligen blir slut.

Men du behöver som tidigare sagts inte vara helt slut för att det ska ge något.

Superzelda
2010-01-13, 00:25
Tusen tack för era svar! börjar få lite förståelse:thumbup:

ska testa mig fram :)

Commando1980
2010-01-13, 00:51
Har läst och hört många som gymmar tills dem är helt ''döda'', kan inte lyfta någonting alls för dem är så slut av styrketräningen.
Jag gymmar ca 3 gånger i veckan och kör två muskelgrupper per pass. Oftast runt 3 olika övningar/muskelgruppen och 8 reps, 3 set.

Men jag känner aldrig att jag är helt DÖD efter passen, sådär skönt slut så man känner att man verkligen presterat. Vad gör jag för fel?

Ska jag lyfta tyngre? ska jag köra kortare vila? lägga på fler reps/set?

Tacksam för hjälp från er kunniga!

varför måste du känna dig 'död' efter ett pass? det är bör inte vara ditt mål med dina pass om du vill växa och bli starkare.

Trashcan
2010-01-13, 08:38
Om du nyligen har börjat träna kanske du inte har lärt dig "ta i" ordentligt. Kommer ihåg när jag började träna så klarade jag en viss vikt vid ett visst antal reps, men redan nästa pass insåg jag att det ju faktiskt går att ta i mycket mer osv.

Jag har inget att säga om att det skulle vara dåligt eller bra att känna så efter passet, men jag tycker i alla fall att det är skönt och det brukar vara så efter att jag verkligen har ansträngt mig och pushat mig själv i alla övningar.

Pjotor
2010-01-13, 08:40
Jag kör en modifierad variant av Starting Strength och är sällan tvärslut. Ibland är jag knappt svettig. Däremot gör jag stadiga ökningar stadigt.

justscrap
2010-01-13, 12:07
Ökar du i styrka, massa eller va nu ditt mål är så kör på bara.

Att köra slut på sig själv kan ibland vara dåligt då man presterar sämre i dom sista lyften då man är nästan slutkörd. Dålig form och skaderisken ökar då också.

PepzAdept
2010-01-13, 18:30
Finns ju olika varianter på att vara helt slut också. Det ena är väl att muskeln känns helt död, t.ex axlarna när man knappt kan lyfta upp armarna längre eller under/efter ett hårt benpass att man knappt kan gå ordentligt längre för att benen håller på att vika sig.
Annars är det ju syreupptagningen som kan sätta stopp så att du känner dig helt död. En kombination av dessa tycker jag personligen är abolut värst, ja eller skönast beroende på humör ;) Men att verkligen högreppa i exempelvis knäböjen eller supersetta saker i rasande fart (typ crossfit) kan ju leda till att musklerna känns helt döda samtidigt som man knappt kan andas för att man förbrukat så mycket syre.

Mitt favoritklipp på folk som verkligen kan ta ut sig :D
MTn1v5TGK_w

crillepersson
2010-01-14, 08:34
Finns ju olika varianter på att vara helt slut också. Det ena är väl att muskeln känns helt död, t.ex axlarna när man knappt kan lyfta upp armarna längre eller under/efter ett hårt benpass att man knappt kan gå ordentligt längre för att benen håller på att vika sig.
Annars är det ju syreupptagningen som kan sätta stopp så att du känner dig helt död. En kombination av dessa tycker jag personligen är abolut värst, ja eller skönast beroende på humör ;) Men att verkligen högreppa i exempelvis knäböjen eller supersetta saker i rasande fart (typ crossfit) kan ju leda till att musklerna känns helt döda samtidigt som man knappt kan andas för att man förbrukat så mycket syre.

Mitt favoritklipp på folk som verkligen kan ta ut sig :D
MTn1v5TGK_w


Vilken jävla vilja man måste ha för att köra slut på sig på det sättet

Pjotor
2010-01-14, 09:03
Det där klippet ska jag börja tänka på i fortsättningen när jag tycker det är jobbigt att lyfta mina fjollvikter.

z_bumbi
2010-01-14, 09:06
Det där klippet ska jag börja tänka på i fortsättningen när jag tycker det är jobbigt att lyfta mina fjollvikter.

Jag brukar undvika att tänka på misslyckade tävlingsorganisatörer när jag tränar men gör ilskan dig piggare under passet så funkar det kanske.

Pjotor
2010-01-14, 13:20
Jag brukar undvika att tänka på misslyckade tävlingsorganisatörer när jag tränar men gör ilskan dig piggare under passet så funkar det kanske.

Du förstår nog vad jag menar egentligen. Men som förtydligande enbart för din skull: om jag tror att jag har tagit ut mig så finns det antagligen liiiite till att ge.

z_bumbi
2010-01-14, 13:37
Du förstår nog vad jag menar egentligen. Men som förtydligande enbart för din skull: om jag tror att jag har tagit ut mig så finns det antagligen liiiite till att ge.

Jo jag förstår vd du menar men jag blev mest rädd när jag såg filmen då det är en människa i mycket, mycket dålig fysisk och psykisk status som syns och utan medicinskt ingripande är inte dödens så avlägsen.

pragmatist
2010-01-14, 13:51
Jo, det finns en föreställning som är ganska vanlig att man måste totalt döda en viss muskelgrupp (både i enskilda set och genom att köra en miljon set och övningar) för att den ska vilja växa sig större och starkare. Ingen annan träning fungerar på det sättet och det finns inte heller några belägg för att det skulle vara nödvändigt (eller ens bra) i just styrketräning att göra så. Snarare pekar det mesta i forskningen på att det krävs relativt få set och övningar per muskelgrupp för att nå maximal "effekt" per träningstillfälle, kanske 50-60 arbetsrepetitioner totalt. Mer än så är egentligen bortkastad tid och i värsta fall kontraproduktivt.

Commando1980
2010-01-14, 15:36
Det där klippet ska jag börja tänka på i fortsättningen när jag tycker det är jobbigt att lyfta mina fjollvikter.

låter inte som en speciellt sund inställning till träning.

PepzAdept
2010-01-14, 20:15
Jo jag förstår vd du menar men jag blev mest rädd när jag såg filmen då det är en människa i mycket, mycket dålig fysisk och psykisk status som syns och utan medicinskt ingripande är inte dödens så avlägsen.

Är nog ganska troligt att de båda fick en översyn av sjukvårdarna ganska omgående efter det där. Men tvivlar på att de hade varit direkt förtjusta om de hade kommit innan de gått i mål. ;)

mattilainen
2010-01-14, 22:06
TS
Det gäller att hitta en balans i sin träning, som funkar för dig. Det gäller att överbelasta muskeln men att överbelasta muskeln för mycket så förlänger det bara din vilotid. Så det gäller att hitta hur mycket man behöver ta i för att få så bra utveckling som möjligt, men samtidigt inte ta ut den för mycket då det förlänger vilotiden för just den muskeln.

Så visst kan jag hålla med om att döda musklerna då och då kanske är något positivt men att göra det alltid ser jag verkligen ingen anledning till.

Tobbeh
2010-01-14, 22:27
Om du tränar ihop med någon, I sådanafall be den personen "peppa" dig under dom sista repsen "KOM IGEN NU DÅÅÅ, DET ÄR LÄTTTTTT, EN TILL, DET GÅR BRA, KOM IGEN, GEEEEE HAN, YEAHHHH BUDDDDDDY, NO PAIN, TJÖTTTTTTA"

Detta i en combo av taggande musik är underbart, då jag tränar på ett riktigt "källar, hardcoregym" så är det inte ens någon som vrider på huvudet om vi skriker så vi blir blåa i ansiktet!

Men som folket redan sagt i tråden, inte säkert du behöver träna tills du är "död". Men det är alltid "gött" för psyket att ta ut sig fullt ibland, i mitt tycke iaf. Testa att dropsetta någonting medans någon står och skriker på dig, om du inte känner dig död då så.. jadu!


Lycka till!

PepzAdept
2010-01-14, 23:20
Skulle nästan vilja påstå att det är nödvändigt att ta ut sig väldigt väldigt mycket emellanåt bara för att lära sig att pressa sig hårdare. Men det kanske bara är jag som tänker så?