handdator

Visa fullständig version : Mitt 12-veckorsprojekt


Supersmash
2010-01-12, 19:23
Jag ska genomföra ett 12-veckorsprojekt med min träning och skulle vara tacksam för hjälp och synpunkter angående mitt tänkta träningsprogram. Jag är inte speciellt vältränad för tillfället men har ändå gymmat till och från tills nu. Sen så spelar jag fotboll så konditionen är inte på noll i alla fall, bara nästan.
Mitt mål med träningen är att se hur pass mycket starkare och mer uthållig jag kan bli på en förhållandevis kort period. Vill få till ett program så jag får ut maximalt av min träning under dessa 12 veckor.
Efter de 12 veckorna ska jag jämföra mina resultat i både styrka och kondition med resultaten innan projektets start. Tänkte främst jämföra styrkan med några grundläggande styrkeövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, chins och dips. Konditionen ska mätas med Coopers test.
Nu till mitt tänkta schema de inledande veckorna,

Måndag: Gym - Ben, Rumpa, Vader.

Tisdag: Konditionsträning

Onsdag: Löpning/Spinning+Body pump direkt efteråt (båda med fotbollslaget)

Torsdag: Konditionsträning

Fredag: Gym - Rygg, Axlar, Biceps. + Fotbollsträning

Lördag: Gym - Bröst, Triceps, Mage.

Söndag: Fotbollsmatch eller Vila

Frågan är om jag kanske är för ivrig och öppnar för hårt. Viljan är det inga fel på men kroppen kanske inte får tillräckligt med vila, tänker väl främst på benen. Kanske skulle skippa tisdagsträningen till en början?
Sen var det just det med konditionsträningen, hade tänk att främst träna löpning i intervaller eller HIIT. Har ni några tips på hur långa intervaller resp. vila man ska köra och hur många repetitioner?

Tacksam för allas åsikter!

Larsson92
2010-01-12, 20:46
Tjena,
Har egentligen inte så mkt att säga till om i helhet. Jag själv gjorde liknande förra året i Mars, då jag började att både träna fotboll och gym. Jag går på idrottskola, så det blir ganska mycket träning. Det slutade med att jag blev otroligt övertränad och fick inflammation i knän och massor av problem...

Allt detta har lärt mig, ska du träna hårt och mycket så måste du ÄTA som en häst och Vila, jag rekommenderar att du har någon vilodag för kroppen måste återhämta sig.. :)