handdator

Visa fullständig version : Styrketräning som humörhöjare och tillfällig personlighetsförändrare


flipp
2010-01-12, 17:36
Upplever att mitt humör ibland förändras ganska rejält efter ett hårt styrkepass. Humöret blir positivt och jag känner mig mer social, utåtriktad positiv och driven. Det är inte samma lugna och hamoniska känsla jag känner efter löpning utan ett mer "uppvarvat" positivt tillstånd. Fler som upplever detta? Vad kan det bero på? Vad händer i kroppen? En kompis upplever liknande effekter av kampsport, han har t o m börjat "tima" in sociala aktivieter efter passen eftersom han vet att han då är på "rätt" humör för umgänge. :)

Nina L
2010-01-12, 17:39
Cardio funkar bättre på mig. 20-40 min, typ.

Goofan
2010-01-12, 17:39
För mig beror det till stor del på när jag tränar :) Om jag kör på morgonen eller kvällen så blir jag oftast lite väl bitter och trött efteråt men om jag kör ett pass runt 13.00 tiden så blir jag oftast glad och positiv! Speciellt när man känner att passet var riktigt lyckat!

Bear Grylls
2010-01-12, 17:48
Fysisk aktivitet gör ju så att kroppen utsöndrar mer dopamin som gör att min blir glad och lycklig så är väl det som gör det. Upplever också att man känner sig ganska uppåt efter ett hårt pass.

Pjotor
2010-01-12, 18:10
Endorfiner. Kroppseget knark.

flipp
2010-01-12, 18:16
Gissar att Cardio borde ge ungefär samma känsla som ett löppass? Kanske är det väldigt individberoende hur man känner sig efteråt. Tycker som sagt skillnaden mellan styrketräning kontra löpning är intressant. Att löpningen gör en lugn och avslappnad och lite småtrött medan styrketräning gör att jag känner mig extrovert , frammåt, självsäker och pigg. Svårt att bedöma vilken av tillstånden som är skönast dock. Föga förvånande har jag märkt en extra stark effekt när man styrketräningen kombineras med 200 mg koffein. Då är man ibland i himmelriket efteråt. :D

Intressant ang. dopaminet, om det ökar av träningen. Tydligen är höga dopaminnivåer relaterad just till ett utåtriktat och "dominant" beteende, lite precis så det känns.

ThisIsTheOne
2010-01-12, 18:40
Tydligen är höga dopaminnivåer relaterad just till ett utåtriktat och "dominant" beteende, lite precis så det känns.

Jag upplever samma som du. Efter ett hårt pass känner jag mig glad, framåt och lite speedad.

stridis
2010-01-12, 19:49
En kompis upplever liknande effekter av kampsport, han har t o m börjat "tima" in sociala aktivieter efter passen eftersom han vet att han då är på "rätt" humör för umgänge. :)

Ja, ett 1.5h pass thaiboxning är ganska bra. Borde ta upp den aktiviteten igen :thumbup:

Eddie Vedder
2010-01-12, 21:57
Jag upplever det otroligt starkt och jag tycker dessvärre att det är ett problem. Visst är det skönt att bli uppåt och mer positiv efter träning men reboundeffekten jag får från bara en enda vilodag känns inte sund.:(

Jag har inte tränat idag t.ex. och känner mig som den värsta slashasen i universum. Jag vet att man inte skall känna så men jag gör det ändå. Så den extremt positiva känslan som träning ger fick gärna vara mindre påtaglig om det skulle innebära att jag lättare kunde vila utan att må skit.:(

Anton Fräs
2010-01-12, 21:59
Beroende på intensitet/framgång och/eller bakslag så är jag antingen sjukt trött och hungrig (äta och däcka) eller uppåt och hypad :)

davvvan
2010-01-12, 22:30
Tycker mest man känner sig sjukt stor då man stor efter passet i duschen med pump och knappt kan schamponera sig. Trots att man är liten som fan. Skön känsla dock.

graffan
2010-01-12, 22:32
endorfin, dopamin och andrenalin.. plus en ökad utsöndring av testosterone.

en riktigt härlig kick *gah!*

Bendermannen
2010-01-12, 22:47
Jag har inte tränat idag t.ex. och känner mig som den värsta slashasen i universum. Jag vet att man inte skall känna så men jag gör det ändå. Så den extremt positiva känslan som träning ger fick gärna vara mindre påtaglig om det skulle innebära att jag lättare kunde vila utan att må skit.:(

+1

Jag brukar alltid gå omkring och vara smågrinig på vilodagen. :(

flipp
2010-01-12, 23:49
Sedan jag insett hur bra man faktiskt känner sig efter stryrketräning har jag haft lättare att acceptera platåer och ändå fortsätta träna. Tidigare kunde jag bli rejält less och nere när ökningarna inte kommer eller kommer saktare som de förr eller senare gör. Numera tänker jag att den sköna känslan under och efter passet i sig är värd "besväret" och har en mer avslappnad attityd till träningen. Som en positiv bieffekt har jag märkt att detta faktiskt gynnar utvecklingen, lättare att kämpa på tills ökningarna kommer när fokus inte står och faller med ökningar.

Curls
2010-01-13, 09:37
endorfin, dopamin och andrenalin.. plus en ökad utsöndring av testosterone.

en riktigt härlig kick *gah!*

+1

Most awesomeness!! :hbang:

Grenen
2010-01-13, 09:46
Jag upplever det otroligt starkt och jag tycker dessvärre att det är ett problem. Visst är det skönt att bli uppåt och mer positiv efter träning men reboundeffekten jag får från bara en enda vilodag känns inte sund.:(

Jag har inte tränat idag t.ex. och känner mig som den värsta slashasen i universum. Jag vet att man inte skall känna så men jag gör det ändå. Så den extremt positiva känslan som träning ger fick gärna vara mindre påtaglig om det skulle innebära att jag lättare kunde vila utan att må skit.:(

Samma här, känner mig väldigt uppåt dom dagar man tränar, men på vilodagarna får man en downer och blir rastlös fort. Brukar gå ut och gå en långprommis för att lugna ner mig.

Eddie Vedder
2010-01-13, 09:50
Brukar gå ut och gå en långprommis för att lugna ner mig.

Promenerar gör jag i stort sett dagligen oavsett. Blev två långa igår. För min del hjälper det inte alls för det handlar egentligen inte om rastlöshet utan om självkänsla tror jag.

Men att få sjunka in i en suveränt bra bok eller göra något kul med någon jag tycker om brukar i så fall hjälpa mer.

Curls
2010-01-13, 09:57
Promenerar gör jag i stort sett dagligen oavsett. Blev två långa igår. För min del hjälper det inte alls för det handlar egentligen inte om rastlöshet utan om självkänsla tror jag.

Men att få sjunka in i en suveränt bra bok eller göra något kul med någon jag tycker om brukar i så fall hjälpa mer.

Påstår inte du eller någon annan här är en missbrukare men tränings beroende är ett faktum liksom.. (inget menat mot nån av er eller dig, är bara generell nu) det påverkar en på samma sätt som ett kemiskt beroende gör eller skulle gjort. *rolleyes*

Eddie Vedder
2010-01-13, 10:08
Påstår inte du eller någon annan här är en missbrukare men tränings beroende är ett faktum liksom.. (inget menat mot nån av er eller dig, är bara generell nu) det påverkar en på samma sätt som ett kemiskt beroende gör eller skulle gjort. *rolleyes*

Jag tar inte illa upp, tvärtom vet jag att det ligger mycket i det du säger och jag jobbar på det. Jag vilar när kroppen är trött och jag intalar mig själv att det är "tillåtet".

Dessutom jobbar jag på att kunna vara stolt och nöjd över annat som jag åstadkommer. Svårt dock, kvittar typ vad jag lyckas med så kan jag inte känna någon direkt stolthet över det.:(

Men nog om mig.

Curls
2010-01-13, 10:11
Jag tar inte illa upp, tvärtom vet jag att det ligger mycket i det du säger och jag jobbar på det. Jag vilar när kroppen är trött och jag intalar mig själv att det är "tillåtet".

Dessutom jobbar jag på att kunna vara stolt och nöjd över annat som jag åstadkommer. Svårt dock, kvittar typ vad jag lyckas med så kan jag inte känna någon direkt stolthet över det.:(

Men nog om mig.

Vet hur är känns.. känner väldigt likt

Whistler
2010-01-13, 10:21
+1 på Eddie.
Resten av veckan är en blek och grå massa av tristess och apati, när man som kontrast vet vilken kick träningen ger.

1911
2010-01-13, 11:40
Jag upplever det otroligt starkt och jag tycker dessvärre att det är ett problem. Visst är det skönt att bli uppåt och mer positiv efter träning men reboundeffekten jag får från bara en enda vilodag känns inte sund.:(

Jag har inte tränat idag t.ex. och känner mig som den värsta slashasen i universum. Jag vet att man inte skall känna så men jag gör det ändå. Så den extremt positiva känslan som träning ger fick gärna vara mindre påtaglig om det skulle innebära att jag lättare kunde vila utan att må skit.:(

En sak jag noterat är att jag vid längre viloperioder, säg 4 dagar vid jul t.ex... då har jag mycket svårare att sen börja igen, medan jag lider av ungefär samma symptom som du gör under normala vilodagar.

Är det något ni andra också känner av? Att ni kan vara sjukt taggade på att träna på normala vilodagar men om det blir någon längre period "off" så blir det typ "Äsch..."?

Hemi
2010-01-13, 11:54
Mycket gamla sanningar som Weider, Lack Lalenne och Arne Tammer m fl. propagerade för att få folk att börja träna styrketräning.

flipp
2010-01-13, 12:06
Promenerar gör jag i stort sett dagligen oavsett. Blev två långa igår. För min del hjälper det inte alls för det handlar egentligen inte om rastlöshet utan om självkänsla tror jag.

Men att få sjunka in i en suveränt bra bok eller göra något kul med någon jag tycker om brukar i så fall hjälpa mer.
Distraktion brukar ofta hjälpa om man känner sig lite nere, d v s att gå in i någon engagerande aktivitet som du är inne på. Intressant med den nära kopplingen mellan träning och självkänsla. Om det går dåligt på andra håll brukar framsteg i träningen ofta fungera som en sorts tröst. De kan dock bli jobbigt om en stor del av självkänslan kretsar kring träningen. Kan förresten rekommendera avslappningsskivor med mental träning för de som känner att de vill öva upp självkänslan. Ex. Unesthål.

Eddie Vedder
2010-01-13, 12:37
Kan förresten rekommendera avslappningsskivor med mental träning för de som känner att de vill öva upp självkänslan. Ex. Unesthål.

Jag läser mer och mer böcker som sagt och har sedan ett halvår regelbunet besökt biblioteken här i Uppsala. Planerar även att börja testa yoga vilket jag tror att jag kommer må bra av.:)

Doctor Snuggles
2010-01-13, 13:00
JEFLA DÖDSKNARKARE!!!1111

:D

Har personligen också lagt om min träning i förhoppning om att göra den mer frekvent och konsekvent och knarkig.
Nu har jag inte direkt "problemet" med enstaka vilodagar (men jag känner av en minskad energi o dyl om jag inte tränar regelbundet), men för er som har det så kan man ju också träna mindre, men oftare - varenda dag? Det krävs inte mycket träning för att ha ett förbättrat humör, iaf inte för mig.

grondahl
2010-01-13, 13:21
Vilken slags yoga? Ashtanga och dess derivat är ju definitivt tillräckligt fysiskt för att kännas som träning. Ersätta träning med träning liksom.


Jag läser mer och mer böcker som sagt och har sedan ett halvår regelbunet besökt biblioteken här i Uppsala. Planerar även att börja testa yoga vilket jag tror att jag kommer må bra av.:)