handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och konditionsträning


Runner1
2010-01-12, 16:55
Jag har blivit väldigt intresserad av periodisk fasta och undrar hur det fungerar när man tränar stenhård konditionsträning?

Jag tränar ca 6 pass i veckan och de flesta är ganska så högintensiva.

WHITEFOLKS
2010-01-12, 17:03
Pröva?

Enda som skulle vara problematiskt är ju om du skulle träna nånstans i början/mitten av fasteperioden.

Runner1
2010-01-12, 17:13
Jo, jag har funderat på det. Jag tänkte om det var någon som har erfarenhet av det eller tips, osv.

Runner1
2010-01-12, 17:47
Kan man köra två täningspass under en dag när man kör periodisk fasta? Alltså få in två pass så att ätfönstret ändå bara blir 8 timmar.

WHITEFOLKS
2010-01-12, 17:54
Det blir väl antagligen lite svårare att få in det bra.

Å andra sidan läste jag någonstans om försök som hade gjorts där de fastade efter lågintensitetscardio och fettoxidationen blev ju bra iaf. Är nog inte lika lysande för muskelbyggande dock :D

Om du bara konditionstränar så kan jag mycket väl tänka mig att det funkar med två pass per dag och att ev. fasta ett par timmar efter det första (om vi säger att man genomför det passet direkt på morgonen och har sin ätperiod mellan 16-24).

Men vem vet, man får väl pröva.

Runner1
2010-01-12, 19:32
Det är ju konditionsträning som gäller för min del.
Menar du att man kan fasta helt eller ska jag äta något lätt efter första träningspasset?

Runner1
2010-01-12, 21:22
Är det negativt om man äter "vanligt" varranan dag och periodisk fasta varranan beroende på om man vill träna två pass. Känns bäst att äta ordentligt efteråt.

Scratch89
2010-01-12, 22:06
Den första frågan du bör ställa dig är varför du ska äta enligt modellen.

Runner1
2010-01-12, 22:20
För att bli bäst måste man göra något som konkurrenterna inte gör!!

Har hört så mycket posetivt om det.

Simon_aeg
2010-01-12, 22:39
Går själv på IF och att ha idrott på morgonen när man har fastat många timmar är ingen höjdare direkt. Men det går.

Torkelll
2010-01-13, 08:55
För att bli bäst måste man göra något som konkurrenterna inte gör!!

Har hört så mycket posetivt om det.

Vill du bli bäst så tror jag inte det är rätt väg att gå. Till att börja med blir det mängder med energi som du måste få i dig inom ett visst intervall. Det behöver i och för sig inte vara ett problem beroende på hur lätt man har för att äta. Problemet tycker jag ligger vid två pass om dagen, eftersom att du nämner att du vill bli bäst så är det förmodligen ingen "medelsvenssonträning". Och vid två pass om dagen vill man ju gärna ha så lång vila som möjligt emellan dom, för att på bästa sätt återhämta sig. Jag skulle tro att ett pass funkar bra, och att man givetvis kan utvecklas bra på det. Men i längden tror jag att det ska till två pass om dagen( om man vill bli bäst) för att fortsätta utvecklas.