handdator

Visa fullständig version : Jag vill bli starkare, inte större.


ros
2010-01-12, 16:05
Ska jag köra låga vikter med många reps, eller? Finns det något korrekt svar på denna fråga? Det jag har hört är att 1-6 reps ger styrka, omkring 8 reps ger volym och över 12 reps ger uthållighet, andra säger att detta inte stämmer. Vad är det som gäller?

Jag vill få starkare ben, inte större. Jag vill få starkare armar, inte större. Jag vill ha en starkare rygg, inte större. Ska jag köra benen en dag, armar en annan dag och ryggen en tredje dag eller skall jag köra ben, armar och rygg på en hel dag och flera gånger i vecka, eller?

Hur många övningar på varje område är nödvändigt för att bli starkare (inte större)?

Och jag vet att variation är bra. Jag vet också att musklerna kommer att växa. Mitt mål är dock inte att bli stor som ett hus och se ut som ett muskelberg utan stark (orka lyfta mer) och se ut som en normal människa.

Whistler
2010-01-12, 16:07
Det ska mycket till för att du ska bli ett "muskelberg". Många års träning, rätt mat, mycket sömn och vilja att faktiskt bli stor. Det är inget man blir över en natt...

Du kommer inte öka i muskelmassa om du inte äter tillräckligt, så se till att inte gå upp i vikt så är ditt problem löst. Få repetitioner brukar förespråkas för styrkeökningar, jag tycker du ska titta in i SL-avdelningen här på forumet.

Trashcan
2010-01-12, 16:53
What he said ^.
Att gå upp i vikt(bli större) går endast om man överäter, oavsett om det handlar om muskler eller fett, så reglera maten efter hur stor du är. Utöver det tränar du tungt och pressar dig själv att ta mer vikt i övningarna varje gång. Maximalt 6 repetitioner per set brukar rekommenderas för maximal styrka.

Ungrim
2010-01-12, 16:54
Jepp, att bli stor tar väldigt mycket tid och ansträngning, inget som händer över en natt tyvärr

mikaelj
2010-01-12, 16:55
Börja med ett 5x5-program. De är gjorda för maximal styrka.

LoTiX
2010-01-12, 17:03
Jag säger som andra, inte bara för att upprepa utan mest för att understryka, ingen blir stor utan att veta hur man blir stor. Den kunskapen plus år av hård träning och mycket mat.

Skulle du vara en kvinna blir det plötsligt flera gånger svårare. Kolla på forumet efter kvinnor som tränat i 5-10 år. De är inte stora, däremot har de definerade och fina muskler, bra hållning och en allmänt vältränad och atletisk look.

z_bumbi
2010-01-12, 17:14
Kaloribalans

Låga reps

Lång vila

Exakt hur du bör köra är omöjligt att svara på och med tanke på mängden frågor så gissar jag att du inte ar börjat styrketräna och då bör du i alla fall börja med ett nybörjarprogram med lite högre reps.

Anders The Peak
2010-01-12, 17:17
Kaloribalans

Låga reps

Lång vila

Exakt hur du bör köra är omöjligt att svara på och med tanke på mängden frågor så gissar jag att du inte har börjat styrketräna och då bör du i alla fall börja med ett nybörjarprogram med lite högre reps.

Det enda vettiga svaret på frågan

Bear Grylls
2010-01-12, 17:41
Akta bara så du inte vaknar upp och ser ut som Arnold en dag :O

Tar jävligt lång tid att bli superbiff och krävs en hel del också. Om du bara ligger på kaloribalans och tränar på lär du inte bli så jättestor.

joker560
2010-01-12, 18:53
träna hårt, lika hårt som om du ville bli enorm och vinna mr.olympia och du lär komma dit du vill som vanlig "svensson"

ros
2010-01-12, 19:32
Nu har vi fått klart för oss att man inte blir stor över en natt, då kanske jag också kan få svar på mina frågor?

Det är således låga reps jag skall köra på? Tack för det.

Ska jag köra benen en dag, armar en annan dag och ryggen en tredje dag eller skall jag köra ben, armar och rygg på en hel dag och flera gånger i vecka, eller?

Hur många övningar på varje område är nödvändigt för att bli starkare (inte större)?

Skulle du vara en kvinna blir det plötsligt flera gånger svårare. Kolla på forumet efter kvinnor som tränat i 5-10 år. De är inte stora, däremot har de definerade och fina muskler, bra hållning och en allmänt vältränad och atletisk look.

Många vältränade kvinnor har (ursäkta mitt val av ord) groteska muskler och ibland också riktigt breda axlar och stor rygg, som inte ser bra ut i min mening. De blir inte riktigt stora som hus men de kan definitivt bli muskelberg.

Exakt hur du bör köra är omöjligt att svara på och med tanke på mängden frågor så gissar jag att du inte ar börjat styrketräna och då bör du i alla fall börja med ett nybörjarprogram med lite högre reps.

Vad menas med lite högre reps?

sjowtajm
2010-01-12, 19:57
Utan att sno tråden dock spinna vidare på frågan undrar jag om hur viktigt det är att variera sig precis som när man vill bli stor?

Jag försöker själv träna mest med styrka som mål också så därför undrar jag.

Har fått uppfattningen om att som många säger "variation är nyckeln till framgång". Säg t.ex. en muskelbyggare, han/hon kanske tränar 6 veckor inriktat volym (12reps/3-4set kanske), två veckor tungt och två veckor lätt; alltså cykeln volym/tungt/lätt.

Ska man som suktar efter stryka gå in i samma cykel? Fast då med annorlunda uppdelning, kanske 4 veckor tungt, 2 veckor lätt samt 1 vecka volym. Eller bara växla mellan lätt och tungt?

Trashcan
2010-01-12, 20:26
Nu har vi fått klart för oss att man inte blir stor över en natt, då kanske jag också kan få svar på mina frågor?


Var inte så dryg, då blir folk förbannade och du får inga svar alls.


Ska jag köra benen en dag, armar en annan dag och ryggen en tredje dag eller skall jag köra ben, armar och rygg på en hel dag och flera gånger i vecka, eller?


Därom tvistar de lärde. Kolla här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) för förslag. I slutändan är det ofta det du tycker passar dig själv bäst som är bäst eftersom motivation och psyke etc påverkar så mycket. Testa, och se vad du tycker känns bäst.


Hur många övningar på varje område är nödvändigt för att bli starkare (inte större)?


En per område räcker långt, speciellt om du precis börjat träna. Nu är det ju dock så att dom riktigt bra övningarna tar på många muskler samtidigt så då får du ännu mer på köpet.


Många vältränade kvinnor har (ursäkta mitt val av ord) groteska muskler och ibland också riktigt breda axlar och stor rygg, som inte ser bra ut i min mening. De blir inte riktigt stora som hus men de kan definitivt bli muskelberg.


Det är nästan enbart kvinnor som brukar anabola sterioder som blir så stora, bygger man naturligt ser man oftast naturlig ut.


Vad menas med lite högre reps?

Reps = repetitioner = hur många gånger du lyfter vikten. Med högre menas fler.

z_bumbi
2010-01-12, 21:08
Vad menas med lite högre reps?

8-15 reps, det gäller att kroppen bliv van vid styrketräningen så att man inte drar på sig några onödiga skador. Det finns nybörjarprogram som ligger klistrade i den här forumsdelen.

justscrap
2010-01-13, 12:19
Om du googlar lite på "5x5 Strenght program" kommer du hitta ganska mycket.

Kolla den här tråden där en av medlemmarna här testar det och får bra resultat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139416

siimon89
2010-01-13, 12:50
Träna tungt och käka på kaloribalans :)

EIGuapo
2010-01-13, 13:46
Det brukar ju vara så att man blir bra på det man håller på med, om man bara är ute efter styrka är det inte bättre att köra 1-Max 3or?

Honken
2010-01-13, 13:59
Värst vad det ska petas med repetitionsintervall, ät inte så mycket så spelar det ingen roll hur mycket/lite/långt/kort/intensivt/avslappnat du tränar för du lär ändå inte växa såvidare du inte äter för det.

siimon89
2010-01-13, 14:02
Det brukar ju vara så att man blir bra på det man håller på med, om man bara är ute efter styrka är det inte bättre att köra 1-Max 3or?

1-5 reps på 80-100% av 1RM brukar vara rätt generellt för att träna styrka.

EIGuapo
2010-01-13, 14:12
Vad tror ni är bäst ifall man bara vill bli så stark som möjligt?
1-2or och kanske 3-5or någon enstaka gång ibland eller tvärt om..

siimon89
2010-01-13, 14:37
Vad tror ni är bäst ifall man bara vill bli så stark som möjligt?
1-2or och kanske 3-5or någon enstaka gång ibland eller tvärt om..

Beror helt och hållet på träningserfarenhet etc.
5x5 vara en magisk siffra att bli stark snabbt.