handdator

Visa fullständig version : Spelar storleken någon betydelse (hjärnan alltså)


mangs
2010-01-12, 15:17
Vill ha en tråd där vi kan diskutera ang. hjärnan.

Spelar storleken någon betydelse ang. hur smart en person kan bli eller är det främst andra faktorer som påverkar, finns det några bra studier i ämnet? Om vi tar 100 personer med en viss storlek på hjärnan och 100 andra med en något mindre hjärna, kan man utläsa skillnader om personernas intelligens?

Jag skulle även vilja se en hjärnkarta som beskriver vilka egenskaper som sitter var. Dvs, tal, språk, logiskt tänkande etc.

Det är väl inte omöjligt att en hjärna med en viss form gör att en person har vissa fallenheter, om nu storleken har betydelse så borde ju tex en person med ett större område för logiskt tänkande vara bättre på just detat jämfört med en person som har fallenhet för språk.

Kan man på något sätt omvandla de olika områdena, dvs kan man använda språkdelen av hjärnan till att tänka logiskt med? En vänsterhänt som blir av med vänsterhanden kan ju träna upp högerhanden.

Langster
2010-01-12, 15:23
Intressant ämne!

Kvinnor har generellt mindre hjärnor än män, men ingen påstår att de är mindre intelligenta för det.

När det gäller djur så finns det mindre djur med små hjärnor som vi anser vara smartare än större djur med större hjärnor.

Nitrometan
2010-01-12, 15:25
Ett litet språkpåpekande bara.

Spelar storleken någon roll? eller Har storleken någon betydelse? vore korrekt formulering av rubriken.

OnT: Har jag ingen uppfattning.

saab900
2010-01-12, 15:27
Om jag inte är helt ute och åker velociped tittar väl antropologer på kraniers insida, volymen på delar av hjärnan, för att göra en bedömning hur pass intelligenta förhistoriska homo-arter var i olika avseenden. Även med djur kan man ju t ex undersöka hur pass bra bl a syn och luktsinne kan antas vara genom att undersöka hur stor volym dessa lober har/hade.
Om det sedan är fullt applicerbart på något som t ex spatial intelligens vet jag inte. Det är väl viktigare hur hjärnhalvorna samverkar med varandra, och hur kopplingarna mellan hjärnans olika områden ser ut. Einstein hade väl t ex en något mindre hjärna än normalt, men att han trots detta hade en betydligt högre spatial intelligens än de flesta går inte att ifrågasätta :)

Manta
2010-01-12, 15:29
Klart storleken har betydelse, men sammansättningen är nog viktigare.

ceejay
2010-01-12, 15:33
Tror inte storleken har någon betydelse i detta fall.

Nitrometan
2010-01-12, 15:36
Storleken som i volymen är nog inte lika viktig som storleken som i ytan. Hjärnans yta är veckad för att ge en större yta.

mangs
2010-01-12, 15:42
Ett litet språkpåpekande bara.

Spelar storleken någon roll? eller Har storleken någon betydelse? vore korrekt formulering av rubriken.

OnT: Har jag ingen uppfattning.

Ha ha, jag ser hur dumt det ser ut nu. Tack för påpekandet, skyller på för lite kaffe.

Jag tycker det är intressant att vi som människor kan säga att det och det djuret anses smartare eftersom hjärnan är större men att det inte är PK att säga att vissa folkslag eller urval ur befolkningen kan ha en förmåga som gör deras fallenhet för olika aktiviteter större.

Om en större hjärna är bättre i ett större urval (dvs inte på individ-nivå) borde det rimligen vara så att långa/stora personer i snitt borde vara smartare än små.

Jag tror inte det är så enkelt då det finns barn med betydligt mindre hjärnor än en fullvuxen men som är grymt smarta på alla de sätt. Däremot är det ju inte omöjligt att en större hjärna kan ge möjligheter till att utveckla lite mer intelligens.

Jämför att en större person oftast är eller kan utveckla mer styrka än en mindre men där handlar ju livsstil och miljö in mycket i bilden.

Vi har nog alla en viss fallenhet för olika områden men miljön vi lever och har levt i påverkar stort vilka områden vi finner intressanta och därmed kanske gett mer uppmärksamhet och genom detta nått framgång.

Jag själv tex verkar ha en fallenhet för löpning och har väldigt enkelt för att nå ok resultat medan jag fått kämpa hårdare för att nå resultat i gymmet men då mitt intresse för byggning varit större har det lett till att jag nått bättre resultat där.

Skulle man däremot både ha en enorm fallenhet och intresse för samma sak borde resultatet bli extra gynnsamt.

Nitrometan
2010-01-12, 15:43
Ha ha, jag ser hur dumt det ser ut nu. Tack för påpekandet, skyller på för lite kaffe.
Det är alltid en OK ursäkt. ;)

pragmatist
2010-01-12, 15:46
Det finns ju en viss korrelation i djurvärlden mellan hjärnstorleken i proportion till kroppsvikten och en viss djurarts genomsnittliga intelligens. Att människor och i viss mån apor har mycket stora hjärnor i förhållande till kroppsvikten är knappast något sammanträffande.

mangs
2010-01-12, 15:47
Det är alltid en OK ursäkt. ;)


Gött, då häller jag upp en kopp med gott samvete.

Manta
2010-01-12, 15:52
Neandertalare hade större hjärnvolym än dagens människor.

Three pigs
2010-01-12, 15:53
volym = king

mangs
2010-01-12, 15:57
Det finns ju en viss korrelation i djurvärlden mellan hjärnstorleken i proportion till kroppsvikten och en viss djurarts genomsnittliga intelligens. Att människor och i viss mån apor har mycket stora hjärnor i förhållande till kroppsvikten är knappast något sammanträffande.


Hur ser det ut inom arten då? Självklart spelar andra faktorer in när man jämför hjärnor mellan olika arter men om man jämför 1000 män i samma ålder med liknande bakgrund med en hjärna som väger 100gram mer än en normalstor hjärna med en annan testgrupp med motsvarande bakgrund men med en normalstor hjärna. Skulle gruppen med de extra 100 grammen i snitt nå bättre resultat i diverse aktiviteter som innebär tankeverksamhet av något slag?

Vad jag tror är att så faktiskt är fallet men att spridningen inom grupperna är väldigt stor. Dvs att det finns många i "lillhjärnegruppen" som ligger högre upp än de i "storhjärnegruppen" men snittet totalt pekar på att en större hjärna ger en viss fördel.

Sedan finns det inget test mig veterligen som kan testa hur bra en persons hjärna är då det finns ett otal aspekter att ta hänsyn till. Logisk intelligens (IQ) är ju det mest utbredda testet men säger i verkligheten ytterst lite om hur pass smart en person i gemene man s ögon verkar vara. Däremot är ju just IQ-test något som tillämpas ofta i samband med att en en chef skall anställas. Dvs för att vara en bra ledare är det en fördel att ha ett bra logiskt tänkande, däremot är det ju inte som så att den med bäst logiskt tänkande blir den bästa chefen.

Ser ni likheterna i tänket med storleken på hjärnan ovan?

Som sagt, jag är ganska trött och flummar bara runt i tankebanorna just nu.

Manta
2010-01-12, 16:03
100 gram större vad? Cerebellum? Börja räkna neuroner och hittar du en stor skillnad kanske det kan säga något, men sedan måste du även kolla hur dessa är ihopkopplade och dra någon slutsats om vilken som är mest effektiv. Då kanske du kan få en fingervisning om hur "effektiv" hjärnan är genom att observera den fysiskt.

Loke
2010-01-12, 16:06
Däremot är ju just IQ-test något som tillämpas ofta i samband med att en en chef skall anställas.

Är det verkligen så? Har hört talas om att arbetsgivare använder IQ-tester men jag trodde det var väldigt ovanligt.

mangs
2010-01-12, 16:13
100 gram större vad? Cerebellum? Börja räkna neuroner och hittar du en stor skillnad kanske det kan säga något, men sedan måste du även kolla hur dessa är ihopkopplade och dra någon slutsats om vilken som är mest effektiv. Då kanske du kan få en fingervisning om hur "effektiv" hjärnan är genom att observera den fysiskt.

Ja, det var väl lite grann det som var min poäng. Att storleken långtifrån säger allt men att en större hjärna i volym/vikt skulle kunna anses vara bättre "overall" än motsvarande mindre hjärna men med alla andra faktorer opåverkade.

Jag tror ju tex ingen tror att bara för att en person har ett stort huvud så är han/hon smart men om man tittar på en större population kanske det ändå så att ett större huvud i snitt betingar en högre intelligens?


Vissa paralleller kan dras till den andra tråden ang. Holm och Sjöberg.

Skulle man ta 1000 långsmala killar och 1000 kortare killar och låta dessa hoppa höjdhopp är det trolig att den långa gruppen skulle nå ett bättre resultat i snitt då deras kroppar anses vara mer fördelaktiga för just höjdhopp. Sedan är det klart att det finns hoppare som Holm, Thörnblad som gjort grymma resultat trots medel-längd men som grupp hade det inte räckt till.

tsp
2010-01-12, 16:16
Har tänkt på samma sak själv, man läser ju ofta i populärhistoriska tidsskrifter "hyppocondrikonisaurus hade en hjärna lika stor som en valnöt", menat som ett mått på dess intelligens. Så personer med små huvudet borde väl egentligen vara mer korkade än personer med stora huvuden, om man ska följa dessa "regler".

mangs
2010-01-12, 16:19
Är det verkligen så? Har hört talas om att arbetsgivare använder IQ-tester men jag trodde det var väldigt ovanligt.

Yepp, logiskt tänkande anses vara (i alla fall en av) den viktigaste egenskapen i ledande befattningar och testat så gott som alltid för en roll med personal-ansvar. Sedan som jag sade tidigare är det nog så att det bara krävs att man når upp till en viss nivå för att anses som lämpad. Dvs ett bättre resultat innebär inte att man blir en bättre chef.

Jag vet däremot att många rekryteringsföretag direkt stryker ansökanden med ett för dåligt logiskt tänkande även om de i övrigt verkar vara en helt ok person med bra egenskaper.

Gjorde själv ett test nyligen där 36 var max och fick veta att om man låg under 25 på detta skulle man så gott som aldrig gå vidare för en roll som tex VD och liknande oavsett ens övriga bakgrund och personlighet.

Zakath
2010-01-12, 16:21
Av den forskning jag sett så är det snarare tätheten av nerv- och gliaceller som spelar roll, om man t.ex. kollar på einsteins hjärna. Hur veckad hjärnan är säger också mycket, men framförallt om man jämför djur med människor.

mangs
2010-01-12, 16:23
Har tänkt på samma sak själv, man läser ju ofta i populärhistoriska tidsskrifter "hyppocondrikonisaurus hade en hjärna lika stor som en valnöt", menat som ett mått på dess intelligens. Så personer med små huvudet borde väl egentligen vara mer korkade än personer med stora huvuden, om man ska följa dessa "regler".


Jag tror det handlar mycket om att det inte är PK att kunna göra ett sådant uttalande. Jag själv har ett normalstort huvud men en större och längre kropp än genomsnittet så detta skulle kunna innebära att jag är mindre smart än andra personer av min längd? Nu låter jag det vara osagt om så är fallet i just detta fall men om vi tar 1000 slumpvis utvalda personer med dessa attribut är jag ganska säker på att man kan se något samband.

mangs
2010-01-12, 16:25
Av den forskning jag sett så är det snarare tätheten av nerv- och gliaceller som spelar roll, om man t.ex. kollar på einsteins hjärna. Hur veckad hjärnan är säger också mycket, men framförallt om man jämför djur med människor.

Jo, det är mycket möjligt att detta är viktigare parametrar men om vi utgår ifrån att dessa parametrar är likvärdiga och det enda som skiljer är just storleken. Borde inte den större då vara bättre?

Zakath
2010-01-12, 16:43
Jo, det är mycket möjligt att detta är viktigare parametrar men om vi utgår ifrån att dessa parametrar är likvärdiga och det enda som skiljer är just storleken. Borde inte den större då vara bättre?

Jo det borde ju vara det logiska kan man tycka. Det har ju observerats att olika delar i hjärnan kan bli större av att träna inom de områdena, t.ex. personer som lär sig jonglera får ett större område i hjärnan för finmotorik.

Men just det här med storlek generellt, vad jag vet så har man inte kunnat hitta några bevis för att hjärnans storlek korrelerar med begåvning. Även om det kan verka logiskt att det borde vara så, finns det så många andra variabler som påverkar, blodflöde, spridning av signalsubstanser, hjärnans veckning, nervbanor m.m. Vilket leder till att hjärnans storlek inte har visats ha betydelse mellan människor då det finns så många andra faktorer som har en signifikant större effekt.

Mina tankar.

pragmatist
2010-01-12, 16:46
Man kan hitta allt möjligt kul på Pubmed:

Brain. 2006 Feb;129(Pt 2):386-98. Epub 2005 Dec 9.
Intelligence and brain size in 100 postmortem brains: sex, lateralization and age factors.

Witelson SF, Beresh H, Kigar DL.

Albert Einstein/Irving Zucker Chair in Neuroscience, Department of Psychiatry and Behavioural Neurosciences, Michael G. DeGroote School of Medicine, McMaster University, Hamilton, ON, Canada. witelson@mcmaster.ca

The neural basis of variation in human intelligence is not well delineated. Numerous studies relating measures of brain size such as brain weight, head circumference, CT or MRI brain volume to different intelligence test measures, with variously defined samples of subjects have yielded inconsistent findings with correlations from approximately 0 to 0.6, with most correlations approximately 0.3 or 0.4. The study of intelligence in relation to postmortem cerebral volume is not available to date. We report the results of such a study on 100 cases (58 women and 42 men) having prospectively obtained Full Scale Wechsler Adult Intelligence Scale scores. Ability correlated with cerebral volume, but the relationship depended on the realm of intelligence studied, as well as the sex and hemispheric functional lateralization of the subject. General verbal ability was positively correlated with cerebral volume and each hemisphere's volume in women and in right-handed men accounting for 36% of the variation in verbal intelligence. There was no evidence of such a relationship in non-right-handed men, indicating that at least for verbal intelligence, functional asymmetry may be a relevant factor in structure-function relationships in men, but not in women. In women, general visuospatial ability was also positively correlated with cerebral volume, but less strongly, accounting for approximately 10% of the variance. In men, there was a non-significant trend of a negative correlation between visuospatial ability and cerebral volume, suggesting that the neural substrate of visuospatial ability may differ between the sexes. Analyses of additional research subjects used as test cases provided support for our regression models. In men, visuospatial ability and cerebral volume were strongly linked via the factor of chronological age, suggesting that the well-documented decline in visuospatial intelligence with age is related, at least in right-handed men, to the decrease in cerebral volume with age. We found that cerebral volume decreased only minimally with age in women. This leaves unknown the neural substrate underlying the visuospatial decline with age in women. Body height was found to account for 1-4% of the variation in cerebral volume within each sex, leaving the basis of the well-documented sex difference in cerebral volume unaccounted for. With finer testing instruments of specific cognitive abilities and measures of their associated brain regions, it is likely that stronger structure-function relationships will be observed. Our results point to the need for responsibility in the consideration of the possible use of brain images as intelligence tests.

Zakath
2010-01-12, 16:50
Man kan hitta allt möjligt kul på Pubmed:

Intressant, hittar du några reviews som sammanfattar alla studier inom området? Det är ju det verkligt intressanta om vi ska kunna dra några långtgående slutsatser.

Klein
2010-01-12, 17:00
Generellt är det ju ration mellan kroppens storlek och hjärnans storlek som är relevant för den celebrala "förmågan", iaf när man jämför mellan arter. Den ration lär vara ganska så genetiskt hårdkodad. Ett visst absolut mått är också av betydelse då en liten hjärna till en liten kropp per definition inte kan vara kapabel till så mycket, oavsett ration. Dock är ju intelligens ett väldigt abstrakt begrepp. Blir rätt mycket utrymme för värdefascism och godtycklighet när man ska mäta det.

Alexton
2010-01-12, 18:14
Kanske lite OT, men när jag låg och segade framför discovery channel så berättade de att neandertalare hade större hjärnor än oss. Men var sämre på bygga och skapa saker, och troligtvis hade mindre utvecklad social förmåga.

mangs
2010-01-12, 18:27
Ja, storleken säger lågt ifrån allt. Våra hjärnor är säkert mer utvecklade, eller åtmindstånde vissa område som vi haft stor nytta av i vår framfart. Människan är ju av naturen nyfiken och har en extrem anpassningsförmåga vilket visar sig vara en ovärderlig förmåga när förhållandena förändras. Det är därför det är intressant att jämföra inom en art och kanske till och med snävare än så. En test där man jämför tex män i samma ålder, från samma område, med viss bakgrund och indelat i längd och storlek på tex lårben etc och sedan utföra motsvarande i olika delar av världen och med olika åldersgrupper. En sådan undersökning skulle kräva enorma resurser och känns därför någorlunda omöjlig.

Det enda vi kan slå fast är väl att man inte bara genom att titta på en människa kan avgöra om den är smart eller ej med tanke på huvudform/storlek.

Jag är ändå fortfarande av uppfattningen att en stor hjärna är en fördel men som vi redan sagt så finns det säkert andra faktorer som spelar större roll.

fiskebulle
2010-01-12, 19:17
Om en större hjärna är bättre i ett större urval (dvs inte på individ-nivå) borde det rimligen vara så att långa/stora personer i snitt borde vara smartare än små.

Jag satt och bläddrade genom en värdelöst-vetande-application på en polares iPhone och då dök det upp ett påstående om att längre människor har generellt sett högre IQ än kortare personer ur samma folkslag. Det låter ju helt korkat att ta något från en iPhone-app som sanning, men en snabb googling ger mig mängder utav träffar som håller med iPhone-applicationen och det verkar ännu vanligare att folk påstår att långa människor lever lyckligare och rikare liv.

Fett udda, men det kanske ligger något i det.

mangs
2010-01-12, 21:51
Att långa människor lever bättre liv beror nog mest på att de överlag har lite bättre självförtroende och därmed hela livet kanske pushar sig själv lite hårdare (på ett positivt sätt).

Varje dag ställs man i situationer där man har olika val. man kna inte alltid välja rätt men om man försöker tänka sig för och gör det som gynnar en själv mest i det långa loppet så når man bra långt. Både vad det gäller sin egen utveckling, privatliv, karriären etc. Detta givetvis oavsett längd.

smeander
2010-01-12, 21:52
Storleken har alltid betydelse i alla sammanhang.

Rockhard
2010-01-12, 22:01
Jag har Large i mc-hjälm, på gränsen till XL. Large = stor. Alltså har jag stor hjärna. Tyvärr så är jag inte speciellt intelligent vilket alltså helt omkullkastar teorin att storleken skulle ha betydelse.

Nitrometan
2010-01-12, 22:04
Jag har Large i mc-hjälm, på gränsen till XL. Large = stor. Alltså har jag stor hjärna. Tyvärr så är jag inte speciellt intelligent vilket alltså helt omkullkastar teorin att storleken skulle ha betydelse.
Men nu drar du ju slutsatsen att din hjärna är stor bara för att din skalle är stor. Så behöver det ju inte vara.

Rockhard
2010-01-12, 22:10
Men nu drar du ju slutsatsen att din hjärna är stor bara för att din skalle är stor. Så behöver det ju inte vara.

Ajdå. Kanske är så illa att jag lite av sk tjockskalle :(

Bubban
2010-01-12, 22:12
En av de senaste journalartiklarna på ämnet: [Research Journal of Medical Sciencies] - Medwell Journals, 2007
www.medwelljournals.com/fulltext/rjms/2007/70-73.pdf

Lite om IQ mellan etniciteter:
http://content.yudu.com/Library/A1ktok/AReviewof30YearsRese/resources/20.htm

ceejay
2010-01-12, 22:39
Ajdå. Kanske är så illa att jag lite av sk tjockskalle :(

http://z.about.com/d/dinosaurs/1/0/k/A/-/-/ECalaskacephalosaurus.jpg

lite extra ben kan ju vara fördelaktigt i vissa situationer ;)

mangs
2010-01-12, 23:59
En av de senaste journalartiklarna på ämnet: [Research Journal of Medical Sciencies] - Medwell Journals, 2007
www.medwelljournals.com/fulltext/rjms/2007/70-73.pdf

Lite om IQ mellan etniciteter:
http://content.yudu.com/Library/A1ktok/AReviewof30YearsRese/resources/20.htm


Intressanta länkar, tack så mycket!

Någon som har någon bra bild som visar hur hjärnan är uppbyggd samt visar var de olika egenskaperna sitter, tal, logik, språk mm mm.

mangs
2010-01-13, 00:05
ah, glöm det, har hittat många bra länkar på nätet men om man inte vill gå in på djupet finns en hel del info här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rna