handdator

Visa fullständig version : Insulin och kolhydrater


cjs
2002-04-23, 18:08
Spelar mängden kolhydrater roll för hur mycket insulin som pumpas ut i kroppen, eller är det bara GI:t som inverkar?

Eftersom man vill ha låga insulinnivåer för att bränna fett känns det bra att veta. Kommer jag ha mycket svårare att bränna fett om jag stoppar i mig 90g bran flakes eller 30g? GI:t är lågt vilket som, men i ena fallet är mängden den tredubbla..

Petrus
2002-04-23, 18:15
Det beror helt på hur känsliga dina insulinreceptorer är. Om du har känsliga recpetorer behövs det bara en mindre mängd...
Finns vissa kostillskott så som Vandyl-sulfate som påstås göra nytta i det sambandet, men jag är tveksam.
Vänligen,

Petrus

ekim
2002-04-23, 18:18
Ja du kommer att ha det svårare med fett förbräningen om du äter en större mängd kolisar jämfört med en mindre mängd oavsett GI

spinkoo
2002-04-23, 20:27
Jag har stark för mig att det ligger till ungefär så här...

om du käkar 50 gram maltodextrin kommer ditt värde höjas med det som maltodextrin har (ca 135)...

om du dricker en liter mjölk, som innehåller 50 gram kolhydrater (vet inte vilka) höjer du ditt värde med mjölk GI:it

Men för att kunna kolla så måste du kanske äta morötter tills du kommer upp i 50 gram kolhydrater, då kan du kolla i tabellen. det skulle väl då bli ca 500 gram morot

skulle säkert kunna säga detta bättre...

MVH/spinkoo

Peter
2002-04-23, 20:45
Precis som spinkoo säger är GI bara ett värde som anger hur mycket blodsockret höjs under två timmar av att äta 50 gram kolhydrat. Mängden spelar alltså väldigt stor roll, ska man kunna jämföra två livsmedel krävs att man får i sig lika mycket kolhydrater från dem.

Så din stora portion branflakes kommer ge högre blodsocker under längre tid och mer insulin, dessutom ger det ju mycket mer kolhydrater och därmed energi vilket påverkar fettförbränningen det med, men det antar jag att du förstod själv.

Peter

cjs
2002-04-23, 22:52
OK tackar så mycket för svaren. :) Tycker det är så himla gott att smälla i sig uppåt 90g bran flakes. Skulle lätt kunna käka 180g, men det gäller att hålla igen med godsakerna tills helgen. Hehe. :D

cjs
2002-04-27, 16:46
Hej igen. Sitter och letar information om hur länge insulinnivån hålls hög efter ett intag av snabba kolhydrater, t.ex. 1 dl dextropur. Det är ju intressant för att veta hur länge man bör vänta med att äta en fettrik måltid för att undvika fettinlagring så långt som möjligt.

Jag vet att jag läste i någon Ironman att insulinnivån kan vara hög i flera timmar efter, men vore tacksam om någon som sitter på info om detta kan upplysa mig. :)

Petrus
2002-04-27, 17:03
Tänkte att detta kanse var intressant för detta ämnet...
Inte ofta jag kollar på Paulun´s sida men men...

Vad studien gick ut på
I denna studie ville forskarna ta reda på ifall det är någon skillnad på kolhydrater med olika GI när det gäller påfyllning av glykogendepåerna efter träning. Man lät fem vältränade cyklister tömma sina glykogendepåer genom att cykla på 75 % av deras maxfart i två timmar. Därefter fick de sprinta några gånger för att verkligen tömma sina glykogendepåer i musklerna. Sedan åt de antingen snabba (med högt GI) eller långsamma (med lågt GI) kolhydrater. Mängden var 10 g/kg kroppsvikt (dvs 750 g kolhydrater för en 75 kilos man) och de fyllde på under 24 timmar (0, 4, 8 och 21 timmar efter träningen). Glykogendepåerna efter 24 timmar var för de med snabba kolhydrater ca 50% högre än de som åt långsamma kolhydrater.

Vad detta betyder för dig
Ät kolhydrater med lågt/mellanhögt GI förutom första målet efter träningen. Då ska du ha så högt GI som möjligt. Med den taktiken kommer du maximera dina energidepåer och muskeltillväxt samtidigt som du håller fettförbränningen igång. En intressant iakttagelse i studien var att kolhydraterna med högt GI gav större insulinutsöndring vid alla måltider utom vid första målet efter träningen. Du kan läsa mycket mer om detta i boken "Effektiv näringslära".

Referens
Muscle glycogen storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 1993.

spinkoo
2002-04-27, 18:10
Ät kolhydrater med lågt/mellanhögt GI förutom första målet efter träningen. Då ska du ha så högt GI som möjligt. Med den taktiken kommer du maximera dina energidepåer och muskeltillväxt samtidigt som du håller fettförbränningen igång.

Hmmm...vad jag ser så är det "bättre" för fettförbrännigen ju högre GI man har på kolhydraterna efter träning. Kanske menar att man bara ska äta dom snabba efter träning och att det är det han kallar "taktiken" Scenario jag är på gymmet och äter fruktos isället för maltodextrin. Fruktoset lagras inte i musklerna men det gör maltodextrinet. Alltså är det indirect större chans att fruktosen binder sig som fett i detta scenario?!

Är jag och cyklar ner för att stup`?

MVH/spinkoo

Petrus
2002-04-27, 18:16
Poängen är ju att så snabbt som möjligt återställa glykogendepåerna i muskelrna efter träningen utan att fettförbränningen ska ta för mycket skada...
Men som sagt... Vi känner alla till Paulun och hans GI... ;)
(Undrar om cancer-risken ökar om man inte följer GI-tabellen och bara äter snabba kolhydrater...? :D )
Vänligen,

Petrus

spinkoo
2002-04-27, 18:35
Hänger inte med riktigt...men varför detta agg mot paulun?! är han elak på fritiden?!

/spinkoo

Matti
2002-04-27, 19:12
Jag tippar på att Tinner precis som jag tycker att vissa lägger ner för mycket tid på att bry sig om GI:t på livsmedel? :)

cjs
2002-04-27, 19:17
Finns det studier som visar på att GI är relativt oviktigt på något sätt eller? Att fettförbränningen inte hämmas så mycket som Paulun et. al hävdar?

Matti
2002-04-27, 19:56
Viktigt och viktigt, jag tycker att man generellt sett ska välja livsmedel med lågt GI framför livsmedel med högt GI förutom efter träning men personligen så tycker jag det här med glykemiskt index har fått aningen för stora proportioner. Lyle McDonald har skrivit rätt mycket om det hela på misc.fitness.weights, kolla in:
http://groups.google.com/groups?hl=sv&threadm=3C3B68D0.6750260B%40onr.com&rnum=12&prev=/groups%3Fq%3 Dgi%2Bgroup:misc.fitness.weights%26hl%3Dsv%26start %3D10%26sa%3DN

1a. So you ask, what's the deal with carbs and fat loss. While carb ->
fat conversion is quantatively irrelevant in humans under most
conditions, carbs do affect fat metabolism. Simply put, the more carbs
you eat, the more carbs you burn, and the less fat you burn. As well,
high insulin from carb intake (either high amounts or high GI, but see
note above) limits fat mobilization. However, total carb intake appears
to be a much larger player in this effect than type. Simply reducing
carbohydrate amount intake will increase fat oxidation.
/.../

3. Except for perhaps the extreme levels of leanness, choice of GI is
unlikely to radiacally affect fat loss, at a given calorie level. that
is, given a deficit of XXX calories, whether you pick high GI or low GI
carbs (esp. within the context of a reduced carb, moderate protein,
moderate fat diet in the first place) is unlikely to affect fat loss per
se. However, this assume you have no problem with appetite/hunger
control. If hte diet with higher GI carbs doesn't control hunger as
well, and you eat more because of it, obviusly fat loss will be
hindered. But it's an effect of your eating more than the GI per se.

[ 27 April 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

Petrus
2002-04-28, 09:10
Ursprungligen skickat av Matti:
<STRONG>Jag tippar på att Tinner precis som jag tycker att vissa lägger ner för mycket tid på att bry sig om GI:t på livsmedel? :)</STRONG>

WORD!
Du kommer aldrig att se Paulun prata om chips eller friterad mat för att det skulle vara cancerframkallande. Däremot kna man itne äta det pga dess GI... :D
Vänligen,

Petrus

The Dwag
2002-04-28, 09:18
Ursprungligen skickat av Tinner:
<STRONG>WORD!
Du kommer aldrig att se Paulun prata om chips eller friterad mat för att det skulle vara cancerframkallande. Däremot kna man itne äta det pga dess GI... :D
Vänligen,

Petrus</STRONG>

Tycker han ser ut som han lever på chips och friterad mat. ;) :D :D