handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


Mx2000
2003-09-16, 16:04
Hej,
Detta är mitt första inlägg här. Det verkar vara ett trevligt forum, med schyssta smilies'ar dessutom :kinky:

Efter många år av total passivitet har jag äntligen bestämt mig för att ta tag i mitt liv/kropp. Jag är ganska smal, 186 cm och 69 kg. Den senaste månaden har jag börjat styrketräna och mår redan mycket bättre! Lite resultat har jag också börjat se, även om det känns som det går långsamt.

Hur som helst, jag vill ju gå upp i vikt. Jag har börjat äta mer, 5-6 ggr/dag och större portioner. Det är ganska jobbigt, men man vänjer sig kanske.

Jag efterlyser härmed tips på bra mat man kan äta för att gå upp i vikt. Jag har kollat runt här, men jag hittar inte riktigt det jag söker.

Hoppas någon kan hjälpa!
/Magnus

King Grub
2003-09-16, 16:10
All mat bidrar till viktuppgång så länge du hamnar över den gräns där din energiförbrukning är lika stor som ditt energiintag. Äter du 500 kcal mer än du gör av med under en dag har du gått upp ett halvt kilo efter en vecka.

Du kan ju basera målen på mat med stor energitäthet: ris, pasta, grovbröd, All-Bran flingor, t ex, och till det lägger du kött, fågel, fisk, någon form av ägg, eller skaldjur, och du behöver ju inte nödvändigtvis välja de magraste delarna. Snåla inte på fettet; rejält med bra oljor är att rekommendera. Bröd, gärna grovt, är både lättätet och innehåller mycket energi. Mycket kolhydrater, mycket protein, och inte för lite fett.

Men som sagt: all mat gör att du går upp i vikt, men du måste vara i positiv energibalans för att det skall hända. Så om inget händer: ät mer.

Och så finns det ju GLASS! :eating: :hbang:

Mx2000
2003-09-16, 16:13
Schysst med snabbt svar, tack! Ska lägga det på minnet och tugga vidare. Det är som sagt var svårt, men glass borde man ju kunna trycka ner ;)

King Grub
2003-09-16, 16:18
Och direkt efter passet passar det bra att trycka i sig rejält både av protein (vassledrink, t ex), och snabba kolhydrater för en anabol insulintopp. Snabba kolhydrater kan då vara skumgodis, cornflakes, dextropur, riskakor, vitt bröd, russin, mm.

Mx2000
2003-09-16, 16:24
Jag dricker en Gainers direkt efter passet. Det lär väl vara bra har jag hört.

I början sprang jag alltid på löpbandet efter träningen, men det har jag lagt av med nu. Man bränner väl för mycket fett då? Nu kör jag bara styrketräning, och lite motionscykel som uppvärmning såklart.

King Grub
2003-09-16, 16:25
Originally posted by Mx2000
Jag dricker en Gainers direkt efter passet. Det lär väl vara bra har jag hört.

I början sprang jag alltid på löpbandet efter träningen, men det har jag lagt av med nu. Man bränner väl för mycket fett då? Nu kör jag bara styrketräning, och lite motionscykel som uppvärmning såklart.

Japp, gainer innehåller både snabbt protein och snabba kolhydrater.

Korta, intensiva konditionspass är bara positivt för muskeluppbyggnaden, förutsatt att du ersätter energin som går åt. Intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten och ökar syresättningen till musklerna, vilket leder till bättre resultat även i gymmet. Så korta intervallpass skadar inte alls efter passet, snarare tvärtom. Förutom på bendagen, då du redan har tömt lårmuskulaturen på glykogen.

Mx2000
2003-09-16, 16:30
Hmm.. vad är intensiv cardio för något? :confused:

Jag hittade förresten "Best of.." nu.. där står nog en massa bra också :)

King Grub
2003-09-16, 16:32
Originally posted by Mx2000
Hmm.. vad är intensiv cardio för något? :confused:

Jag hittade förresten "Best of.." nu.. där står nog en massa bra också :)

Intensiv cardio = intensiv konditionsträning. Löpning, trappmaskin, cykling, osv. Stenhårt alltså, under korta perioder, ca 20 minuter eller så. Det är långa marathonpass som inte främjar styrketräningsresultaten. Korta intervallpass däremot är bara positivt.

Mx2000
2003-09-16, 16:35
Det låter perfekt, då jag trivs ganska bra på löpbandet..

Tack för alla tips!

Assazel
2003-09-17, 07:43
Jag har lagt in ett Cardio pass i veckan nu som gjort stor förbättring på mig. (redan)

Schemat ser ut så här:

Mån: Bröst / Axlar
Ons: Biceps / Cardio
Fre: Triceps / rygg

Ibland ben lite då och då (Diskobyggare)

King Grub
2003-09-17, 10:46
Originally posted by Hominus_Nocturna
Ibland ben lite då och då (Diskobyggare)

Vadå ibland? :nono: Inga benpass - ingen tillväxt!

Assazel
2003-09-17, 13:03
Originally posted by King Grub


Vadå ibland? :nono: Inga benpass - ingen tillväxt!

jag bygger ju resten av kroppen...
ju mer jag bygger överkroppen ju mer måste mina ben bära runt på = mer muskler! :D

Fartman
2003-09-17, 13:47
Grubben: du skriver att du alltid kör HIIT efter alla pass förutom benpassen... alltså även dagen/dagarna efter ett saftigt benpass... min fråga är; hur i helvete klarar du av detta? jag sitter just nu med sviterna efter ett lyckat benpass i måndags, och jag kan nästan inte gå! det är alltid såhär efter ett bra benpass.. gången brukar vara försämrad i minst 2dagar efteråt...
du brukar alltså trots massiv träningsvärk( du kör 15set böj, har du inte träningsvärk är du satan själv :D ) köra stenhård HIIT?

King Grub
2003-09-17, 16:16
Originally posted by Hominus_Nocturna


jag bygger ju resten av kroppen...
ju mer jag bygger överkroppen ju mer måste mina ben bära runt på = mer muskler! :D

Utan rejäla benpass är det svårt att bygga ordentlig överkropp också. Det har bevisats i massor av studier, både vad gäller hormonutsöndring och annat.

King Grub
2003-09-17, 16:17
Originally posted by Fartman
Grubben: du skriver att du alltid kör HIIT efter alla pass förutom benpassen... alltså även dagen/dagarna efter ett saftigt benpass... min fråga är; hur i helvete klarar du av detta? jag sitter just nu med sviterna efter ett lyckat benpass i måndags, och jag kan nästan inte gå! det är alltid såhär efter ett bra benpass.. gången brukar vara försämrad i minst 2dagar efteråt...
du brukar alltså trots massiv träningsvärk( du kör 15set böj, har du inte träningsvärk är du satan själv :D ) köra stenhård HIIT?

Jajamen! Träningsvärken är total idag efter gårdagens böjpass, men i morse körde jag intervaller ändå, efter armpasset. Men jag skulle aldrig klara någon cardio som inbegriper stötar. Lösningen heter trappmaskinen. I den går det alldeles utmärkt, i alla fall för mig. Skulle jag vänta till värken försvunnit skulle det bara bli ett eller två HIIT-pass i veckan.

Fartman
2003-09-17, 16:50
Originally posted by King Grub


Jajamen! Träningsvärken är total idag efter gårdagens böjpass, men i morse körde jag intervaller ändå, efter armpasset. Men jag skulle aldrig klara någon cardio som inbegriper stötar. Lösningen heter trappmaskinen. I den går det alldeles utmärkt, i alla fall för mig. Skulle jag vänta till värken försvunnit skulle det bara bli ett eller två HIIT-pass i veckan.

okej, låter vettigt... jag har ju som nu när vintern(och vintermagen) smyger på tänkt mej börja köra endel cardio efter styrkepassen, får väl ta och pröva trappmaskinen någon dag...

Assazel
2003-09-18, 07:47
Originally posted by King Grub


Utan rejäla benpass är det svårt att bygga ordentlig överkropp också. Det har bevisats i massor av studier, både vad gäller hormonutsöndring och annat.

fan asså.. är det så? Är det hormonutsöndringen som blir bättre eller? men jag har inte plats att lägga in det

King Grub
2003-09-18, 07:51
Originally posted by Hominus_Nocturna


fan asså.. är det så? Är det hormonutsöndringen som blir bättre eller? men jag har inte plats att lägga in det

Ja, det är så. Ett litet utdrag ur NCSA:s Strength and Conditioning Manual:

"The hormonal system or what is known as the endocrine system added with the nervous system makes up what is known as the term, "neuroendocrinology". This term describes the relationship of chemical substances that have both neural and hormonal functions. Usually the endocrine glands are stimulated to release hormones by a chemical signal received by the receptors on the gland or by neural stimulation (resistance training).

The increase in anabolic hormone levels observed consequent to the performance of heavy resistance exercise can increase hormonal interactions with various cellular mechanisms and enhance the development of muscle protein contractile units. On neural stimulation from an alpha motor neuron to initiate a muscle action, various signals (electrical, chemical, and hormonal) are sent from the brain and from activated muscles to a number of endocrine glands. Hormones are secreted during and after the resistance exercise bout to the physiological stress of resistance exercise.

In plain terms this means that the nervous, muscle-skeletal, and hormonal systems are responsible for the effects promoted by exercises like the squat. There are various hormones which produce this effect, and the one that most people are familiar with is testosterone. It's been documented that testosterone serum concentrations can increase independently or with various exercise variables. The squat, which is defined as a large muscle-group exercise, is one of them. "

Assazel
2003-09-18, 07:54
Originally posted by King Grub


Ja, det är så. Ett litet utdrag ur NCSA:s Strength and Conditioning Manual:

"The hormonal system or what is known as the endocrine system added with the nervous system makes up what is known as the term, "neuroendocrinology". This term describes the relationship of chemical substances that have both neural and hormonal functions. Usually the endocrine glands are stimulated to release hormones by a chemical signal received by the receptors on the gland or by neural stimulation (resistance training).

The increase in anabolic hormone levels observed consequent to the performance of heavy resistance exercise can increase hormonal interactions with various cellular mechanisms and enhance the development of muscle protein contractile units. On neural stimulation from an alpha motor neuron to initiate a muscle action, various signals (electrical, chemical, and hormonal) are sent from the brain and from activated muscles to a number of endocrine glands. Hormones are secreted during and after the resistance exercise bout to the physiological stress of resistance exercise.

In plain terms this means that the nervous, muscle-skeletal, and hormonal systems are responsible for the effects promoted by exercises like the squat. There are various hormones which produce this effect, and the one that most people are familiar with is testosterone. It's been documented that testosterone serum concentrations can increase independently or with various exercise variables. The squat, which is defined as a large muscle-group exercise, is one of them. "

mm. tack!. misstänkte det också. Men kan det räcka ett tag med sån benpress i maskin 3-4 set?

notera: jag vill absolut inte få stora benmuskler.

King Grub
2003-09-18, 07:57
Originally posted by Hominus_Nocturna


mm. tack!. misstänkte det också. Men kan det räcka ett tag med sån benpress i maskin 3-4 set?

notera: jag vill absolut inte få stora benmuskler.

Tunga benpressar ger också hormonella fördelar, men inte i närheten av vad knäböj med fri stång ger, eftersom den involverar så oerhört många fler muskler, som balanserar och agerar som synergister.

Assazel
2003-09-18, 08:03
Originally posted by King Grub


Tunga benpressar ger också hormonella fördelar, men inte i närheten av vad knäböj med fri stång ger, eftersom den involverar så oerhört många fler muskler, som balanserar och agerar som synergister.

men den synergiträning man får kan ju inte överäga den faktiskta koncentrerade träningen på en specifik muskel? Så jättestor skillnad kan det väl inte ha på ex biceps jmf med rejält bicepspass.

förstår du vad jag menar?

Sen angående knäböj klarar jag inte av att stå med röven rakt ut i vädret mot alla andra som tränar.. psykisk spärr:nono:

King Grub
2003-09-18, 08:06
Originally posted by Hominus_Nocturna


men den synergiträning man får kan ju inte överäga den faktiskta koncentrerade träningen på en specifik muskel? Så jättestor skillnad kan det väl inte ha på ex biceps jmf med rejält bicepspass.

Jo, tung träning med övningar som involverar muskler från större delen av kroppen ger ett hormonellt svar som påverkar hela organismen, i långt högre utsträckning än vad träning av en enskild muskel gör, hur tung och intensiv den än är.

shirunai
2003-09-18, 08:36
Originally posted by Hominus_Nocturna

Sen angående knäböj klarar jag inte av att stå med röven rakt ut i vädret mot alla andra som tränar.. psykisk spärr:nono:

Alla har vi en anledning att skita i böjjen :D

JAM
2003-09-19, 12:45
Originally posted by Hominus_Nocturna
notera: jag vill absolut inte få stora benmuskler.

Originally posted by Hominus_Nocturna
Sen angående knäböj klarar jag inte av att stå med röven rakt ut i vädret mot alla andra som tränar.. psykisk spärr

Men snälla... :rolleyes:

Assazel
2003-09-19, 12:56
Originally posted by JAM




Men snälla... :rolleyes:

Jag klagar väl inte på dig för att du putar med röven som en anka i vädret?

Hades
2003-09-21, 16:25
Originally posted by Hominus_Nocturna

notera: jag vill absolut inte få stora benmuskler.

Varför inte?
Finns inget fulare än när man ser folk på stranden som har stor överkropp men inga ben.. Ser bara patetiskt ut

JAM
2003-09-21, 16:28
Originally posted by Hominus_Nocturna
Jag klagar väl inte på dig för att du putar med röven som en anka i vädret?
Varför går du till gymmet; för att träna eller för att se snygg ut?
Originally posted by Hades
Varför inte?
Finns inget fulare än när man ser folk på stranden som har stor överkropp men inga ben.. Ser bara patetiskt ut
:thumbup:

Assazel
2003-09-21, 17:46
Originally posted by Hades


Varför inte?
Finns inget fulare än när man ser folk på stranden som har stor överkropp men inga ben.. Ser bara patetiskt ut

Du måste ju va förvirrad. Har jag överhuvudtaget skrivit att jag inte vill ha benmuskler? NEJ. Jag vill inte ha "STORA BENMUSKLER"

Jag vill ha lagom benmuskler... Ja det finns faktiskt ett mellanting. *suck*


JAM: Du har rätt, det borde inte ha ngn betydelse. Men jag känner mig så fruktansvärd dum att jag inte kan koncentrera mig på övningen... men å andra sidan, övning ger färdighet..

Kanske skall börja lite nätt i hörnan på gymmet så får jag avancera ut sen bland speglarna.. :D

Hades
2003-09-22, 08:41
Originally posted by Hominus_Nocturna


Du måste ju va förvirrad. Har jag överhuvudtaget skrivit att jag inte vill ha benmuskler? NEJ. Jag vill inte ha "STORA BENMUSKLER"

Jag vill ha lagom benmuskler... Ja det finns faktiskt ett mellanting. *suck*


Snälla nån.. Tror du att du kommer vakna en morgon med stora ben, bara sådär?

Assazel
2003-09-22, 08:53
Originally posted by Hades


Snälla nån.. Tror du att du kommer vakna en morgon med stora ben, bara sådär?

ja för det finns ju bara EN övning till ben...!??

Jag föredrar andra övningar än knäböj.

Hades
2003-09-22, 19:25
Originally posted by Hominus_Nocturna


ja för det finns ju bara EN övning till ben...!??

Jag föredrar andra övningar än knäböj.

Vad har övningar med detta att göra?

Jag tyckte bara det lät konstigt att du sa att du absolut inte ville ha stora ben.. Som om det skulle gå på en natt bara för att man tränar dem ordentligt..

Assazel
2003-09-22, 19:34
Originally posted by Hades


Varför inte?
Finns inget fulare än när man ser folk på stranden som har stor överkropp men inga ben.. Ser bara patetiskt ut
Åter igen.. vill inte ha stora muskler.. lagom går bra.

Vi glömmer det, jag tror vi missförstår varandra... word up! ;)