handdator

Visa fullständig version : Vem är egentligen bäst (Stefan Holm Vs. Patrik Sjöberg)


mangs
2010-01-12, 13:47
Debatten har ju blossat upp nu i dagrna igen och jag vill gärna höra hur folk på Kolozzeum resonerar.

PS har ju de facto det högsta godkända hoppet och har tillika vunnit en del medaljer och mästerskap medan SH varit med i världseliten under en längre tid och presterat jämnbra och tagit en hel del titlar som OS-guld mm. OM man tar in kropparna i jämförelse så är ju även Stefan Holm en lilleputt med sina 183cm (osäker). Nu handlar ju just höjdhopp om att hoppa högst och där är ju PS kungen i så fall. Sedan har det ju varit en del skriverier om mirakelmediciner etc men han får väl anses ren till motsatsen bevisas.

Hur är det med andra idrotter, vilken spelare eller atlet blir i efterhand ansedd som den bäste idrottaren, den som haft en rejäl kort formtopp med fantastiska resultat eller en som under en längre tid gjort riktigt bra i från sig men aldrig riktigt fått den där toppen?

I det vanliga yrkeslivet är det oftast som så att det är fördel att vara jättebra under en längre tid jämfört med extremt bra under en kort tid. Om det inte är så att det extremt bra gör att man kan leva på det för alltid.

Tex kan ju tex en sådan som Magnus Samuelsson fortfarande rida på Världens Starkaste Man- vågen sedan 97. Nu vill jag inte ha en diskussion ang. Herr MS i denna tråden utan mer hur ni resonerar kring vem som är "bäst" av herrarna Holm eller Sjöberg men framför allt hur ni resonerar kring ämnet i allmänhet, kort formtopp Vs. lång framgångsrik karriär.

ceejay
2010-01-12, 13:49
sjöberg lätt ;) Har hört att han krökade och festade en del också hehe

130kg finsk sisu
2010-01-12, 13:50
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.

Nitrometan
2010-01-12, 13:53
Vem hoppade högst?

Vem vann flest VM, OS, EM?

Jag tycker att meriter ska avgöra.

von huff
2010-01-12, 13:53
Uppstickare finns det gott om i alla sporter så jag säger Holm.Ja hur ser meritlistorna ut?Vem har hoppat högst osv?

andnel
2010-01-12, 13:54
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.

Härlig farsa? Nja.

tp_88
2010-01-12, 13:55
Uppstickare finns det gott om i alla sporter så jag säger Holm.Ja hur ser meritlistorna ut?Vem har hoppat högst osv?
Uppstickare? Sjöberg har hoppat högst, 2,42.

OT: Jag säger Sjöberg, utan tvekan. Även om Holm givetvis inte är långt efter.

von huff
2010-01-12, 13:56
Uppstickare? Sjöberg har hoppat högst, 2,42.

Jag tänkte nu i allmänhet att det finns idrottare som har sina formtoppar och sedan blir osynliga.Därför tycker jag bättre om idrottare som presterar jämnt hela tiden

Hemi
2010-01-12, 13:57
Patrik Sjöberg. Att Stefan Holm hoppat fler gånger över en viss höjd kan ju inte ha något med saken att göra. Förr fanns det inga pengar i friidrott och man slutade vid 25-30 eller ännu tidigare efter att ha gjort ett OS eller så. Det var runt Patrik Sjöbergs tid och OS i LA sporten började bli professionell hur man nu än definierar det. Diskussionen är intressantare om man beräknar vad slags utrustning och banor man hade förr gentemot nu. Man kan undra vad Bob Hayes tid skulle bli tex om man satte honom i samma ålder på löparbanan idag, eftersom resultaten för det mesta blir bättre med tiden. Kroppslängden i höjdhopp är avgörande men då får man väl börja införa längdklasser och ta diskussionen därifrån.

Gosti123
2010-01-12, 13:58
Vem hoppade högst?

Vem vann flest VM, OS, EM?

Jag tycker att meriter ska avgöra.


Fast nu står det ju ''vem är bäst'' och inte vem som har varit bäst, i dagsläget tror jag stefan holm klår patrik utan tvekan.

Pirko
2010-01-12, 13:59
Patrik Sjöberg, lätt. Gammal favorit.

tp_88
2010-01-12, 13:59
Jag tänkte nu i allmänhet att det finns idrottare som har sina formtoppar och sedan blir osynliga.Därför tycker jag bättre om idrottare som presterar jämnt hela tiden
Jag förstår inte riktigt vad det har med något att göra bara? Det finns även idrottare som spelar gitarr och idrottare som samlar på frimärken. Menar du att Sjöberg var en uppstickare alltså, och därför väljer du Holm?

Sjöberg har slagit världsrekord och vunnit 2 OS-silver, 1 OS-brons, 2 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons, 4 EM-guld etc.

Nelson81
2010-01-12, 14:01
Fast nu står det ju ''vem är bäst'' och inte vem som har varit bäst, i dagsläget tror jag stefan holm klår patrik utan tvekan.

lål :D

ceejay
2010-01-12, 14:02
Jag förstår inte riktigt vad det har med något att göra bara? Det finns även idrottare som spelar gitarr och idrottare som samlar på frimärken. Menar du att Sjöberg var en uppstickare alltså, och därför väljer du Holm?

Sjöberg har slagit världsrekord och vunnit 2 OS-silver, 1 OS-brons, 2 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons, 4 EM-guld etc.

Sen vet man ju inte om javier sotomayor var dopad vid ena OS-tillfället när sjöberg kom 2a

tp_88
2010-01-12, 14:03
Sen vet man ju inte om javier sotomayor var dopad vid ena OS-tillfället när sjöberg kom 2a
Den risken finns väl alltid, även om den kanske var större i detta fallet. Men hur eller hur så var det definitivt hårdare konkurrens på Sjöbergs tid. Holm är som sagt en stor idrottsman, men det är inget snack om saken i min mening. Sjöberg är utan tvekan den största av dom två.

von huff
2010-01-12, 14:05
Jag förstår inte riktigt vad det har med något att göra bara? Det finns även idrottare som spelar gitarr och idrottare som samlar på frimärken. Menar du att Sjöberg var en uppstickare alltså, och därför väljer du Holm?

Sjöberg har slagit världsrekord och vunnit 2 OS-silver, 1 OS-brons, 2 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons, 4 EM-guld etc.

Vad har Holm vunnit då?TS ville ju ha en diskussion om lång karriär vs kort karriär.Jag tycker att en idrottare som presterar jämnt är "bättre" än de som presterar bra en tid och sedan går det inte mer.Dessutom går ju många sporter ut på att det är många tävlingar och sedan räknas poängen ihop så man kan i princip vinna utan att ha vunnit en enda tävling om man presterarjämna resultat säsongen igenom.Jag har alltid haft den uppfattningen om Holm och Sjöberg, fast jag inte följer med friidrott så jag uttala mig inte mer om den frågan

tp_88
2010-01-12, 14:17
Vad har Holm vunnit då?TS ville ju ha en diskussion om lång karriär vs kort karriär.Jag tycker att en idrottare som presterar jämnt är "bättre" än de som presterar bra en tid och sedan går det inte mer.Dessutom går ju många sporter ut på att det är många tävlingar och sedan räknas poängen ihop så man kan i princip vinna utan att ha vunnit en enda tävling om man presterarjämna resultat säsongen igenom.Jag har alltid haft den uppfattningen om Holm och Sjöberg, fast jag inte följer med friidrott så jag uttala mig inte mer om den frågan
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Är det att Sjöberg skulle varit bra bara under en kort tid alltså? Det är skitsnack isåfall. Sjöberg tog sin första internationella mästerskapsmedalj (OS-silver) 1984 och sin sista 1993 (VM-silver). Holm tog sin första 2001 (VM-guld) och sin sista 2008 (VM-guld). Så det är isåfall Holm som har haft en kortare karriär.

Holm har 1 OS-guld, 4 VM-guld (inget inomhus), 1 VM-silver, 2 EM-guld, 2 EM-silver, 1 EM-brons med sämre konkurrens än Sjöberg. Dessutom inget världsrekord och Patrik har hoppat högre än honom.

Hemi
2010-01-12, 14:20
Stefan Holm stoltserade med en tröja med "119" på. Han hade hoppat över 2,30 119 ggr medan Patrik Sjöberg "bara" gjorde det 118 ggr. Jag tycker det är lite larvigt och som sagt, nästan alla friidrottare håller på längre i dag även och jag nu inte känner till deras ålder vid slutet av karriären och när de började men Sjöberg var ingen ojämn hoppare vad jag minns. Att hålla på efter 30 på 80-talet var ovanligt och de ansågs vara åldringar. Att någon vann en tävling vi slutat av 20-årsåldern ansågs otroligt.

Edit, Jag anser ändå att Stefan holm är en superbra idrottsman ändå. Värd sina guld.

Nitrometan
2010-01-12, 14:26
OK. Jag letade upp lite resultat och statistik.

Patrik

OS-medaljer
2 silver
1 brons

VM-medaljer
1 guld

VM inomhus
1 guld
1 silver
1 brons

EM-medaljer
4 guld


Stefan

OS-medaljer
1 guld

VM-medaljer
1 silver

VM inomhus
4 guld

EM-medaljer
1 silver
1 brons



Världsranking kunde man hitta hos IAAF. Mycket bra.

http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=o/age=n/season=0/sex=M/all=y/legal=A/disc=HJ/detail.html

Patrik tvåa genom alla tider (med 2,42) och Stefan får jag till 24 (med sitt resultat på 2,37). Detta är baserat på utomhusresultat, inomhus har Stefan hoppat 2,40 som bäst).

Inomhusresultaten då:
http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=i/age=n/season=0/sex=M/all=y/legal=A/disc=HJ/detail.html

Patrik trea genom alla tider (med 2,41) och Stefan femma (med 2,40).





Stefan har alltså ett OS-guld och fler inomhusmedaljer. Patrik har 1 VM-guld och fyra EM-guld. Patrik har tre OS-medaljer. Patrik leder på världsrankingen.

Jag blir helt enkelt tvungen att rösta på Patrik Sjöberg.

von huff
2010-01-12, 14:28
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Är det att Sjöberg skulle varit bra bara under en kort tid alltså? Det är skitsnack isåfall. Sjöberg tog sin första internationella mästerskapsmedalj (OS-silver) 1984 och sin sista 1993 (VM-silver). Holm tog sin första 2001 (VM-guld) och sin sista 2008 (VM-guld). Så det är isåfall Holm som har haft en kortare karriär.

Holm har 1 OS-guld, 4 VM-guld (inget inomhus), 1 VM-silver, 2 EM-guld, 2 EM-silver, 1 EM-brons med sämre konkurrens än Sjöberg. Dessutom inget världsrekord och Patrik har hoppat högre än honom.

Sorry nu vet jag inte själv vad jag talar om:DMåste ha blandat med Strand eller nåt vete fan...


Om vi ser förbi höjdhopp så tycker jag inte att den som hoppat längst en gång eller varit snabbast en gång alltid är den bästa t.ex Janne Ahonen har hållit sig ganska länge på hög nivå i backhoppning, vilket jag tycker att är inponerande.Det har många andra gjort ochså men många som varit i topp 1-2 år har fallit till 10-15

mangs
2010-01-12, 14:29
Intressant diskussion. Jag får faktiskt erkänna att jag inte tänkte på att Sjöberg faktiskt hade en så pass lång karriär på toppen som han faktiskt hade.

Tittar man mästerskapmässigt så har väl Holm en fördel då han ju vunnit OS-guld mm medan Sjöberg ju hoppat 3sm högre än Holm någonsin mäktat med (på tävling).

Att sedan Holm gjort X antal fler hopp över 2.30 säger ju väldigt lite. Jag tycker det är lite löjligt att posera med från hans sida. Om du och din polare båda tränar bänk för att lyfta mest och du tar 100kg medan din kompis envisas med att han är starkare eftersom han lyft över 90kg vid flera tillfällen.

Visst är det imponerande att hålla en lång och jämn karriär men det är ju ett konststycke i sig att verkligen ta det där extra steget. För mig blir nog PS den störste av dessa herrar då han ju hoppat högst.

Sedan att SH är mer PK och "trevlig" i TV-rutan gör ju att han går hem bättre i svenska hem.

Vi får heller inte glömma att PS ensam höjde det svenska friidrotts-intresset under 80-talet vilket vi skördat framgångarna av den senaste 10-års perioden.

Hemi
2010-01-12, 14:33
Sorry nu vet jag inte själv vad jag talar om:DMåste ha blandat med Strand eller nåt vete fan...


Om vi ser förbi höjdhopp så tycker jag inte att den som hoppat längst en gång eller varit snabbast en gång alltid är den bästa t.ex Janne Ahonen har hållit sig ganska länge på hög nivå i backhoppning, vilket jag tycker att är inponerande.Det har många andra gjort ochså men många som varit i topp 1-2 år har fallit till 10-15

Skulle vi ta längdhopp i stället undrar jag nog om inte jag skulle rösta på Carl Lewis trots att vad jag vet 2 andra hopare har hoppat längre än honom. De hoppen var närapå tillfälligheter, ett satt på hög höjd. Carl Lewis var oerhört jämn hoppade vrållångt jämt och hade dessutom ett möjligt 9+ metershopp som av någon anledning blev bortdömt och jag tror inte att det var övertramp eller vind. Men återigen, Bob Beamon höll nog inte på så länge heller, vilket man som sagt aldrig gjorde förr.

Hemi
2010-01-12, 14:35
Sedan att SH är mer PK och "trevlig" i TV-rutan gör ju att han går hem bättre i svenska hem.



Med betoning på TV-rutan, folk är mer medieslipade nu. Patrik kom direkt från skolkorridoren men iofs, han var nog en rätt rebellisk snubbe.

tjabon
2010-01-12, 14:38
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.

Håller med dej.
Holm är en härlig person.
Sjöberg är ett shithead.

Nitrometan
2010-01-12, 14:38
Sjöberg är utan tvekan den största av dom två.
Han är dessutom längre! ;)

Holm har 1 OS-guld, 4 VM-guld (inget inomhus)
Fast jag fick det till att det var inomhus han tog sina guld?

Från wiki, som kan ha fel:
Världsmästerskapsmedaljer inomhus
Guld Lissabon 2001 Höjdhopp
Guld Birmingham 2003 Höjdhopp
Guld Budapest 2004 Höjdhopp
Guld Valencia 2008 Höjdhopp

På hans sida: http://www.scholm.com/ Som jag inte tror har fel, står det att han tog guld inomhus:

IVM

1997
Paris/B, FRA
225 8

1999
Maebashi, JPN
225 6

2001
Lissabon/A, POR
232 1

2003
Birmingham, GBR
235 1

2004
Budapest/S, HUN
235 1

2006
Moskva/O, RUS
230 5

2008
Valencia, ESP
236 1

På Stefans sida finns också en "Stefan vs" där han har statistik över sina tävlingar. Där kan man se att Stefan och Patrik möttes 7 gånger och Patrik vann alla gångerna.

Nitrometan
2010-01-12, 14:42
Med betoning på TV-rutan, folk är mer medieslipade nu. Patrik kom direkt från skolkorridoren men iofs, han var nog en rätt rebellisk snubbe.
Patrik tycker dessutom att det är roligt att säga emot och tjafsa. Då blir det lätt att journalisterna blir sura.

Eftersom han tycker att det är roligt och han vet att Stefan blir arg så ställer han upp varje gång en journalist ringer och säger att Stefan har vunnit en tävling till. :)

"Stefan? Vem? Det är väl bara Sotomayor som har hoppat högre än vad jag gjorde?" ;)

bertbert
2010-01-12, 14:42
Självklart den som hoppat högst, hur tusan skulle man annars resonera?

Skulle jag inte tycka att Smulter är bäst i världen i bänkpress bara för att han är finne eller? Självklart inte. Prestationen avgör, inget annat.

Nitrometan
2010-01-12, 14:44
Självklart den som hoppat högst, hur tusan skulle man annars resonera?
Ja, det känns ju vettigt.

Här är IAAF.s statistik över höjdhopp genom tiderna: http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=o/age=n/season=0/sex=M/all=y/legal=A/disc=HJ/detail.html

Krampus
2010-01-12, 14:45
Efter nitros lista vill jag ändra mig till Patrik Sjöberg.

Börje H
2010-01-12, 14:51
Bra sammanfattningar Nitro!
Höjdhopp är ju en tämligen absolut gren där resultaten lätt kan jämföras mellan individer trots att de hade storhetstider vid olika perioder.

Bäst: Sjöberg
Min favorit är dock tveklöst Stefan Holm.

Nitrometan
2010-01-12, 14:54
Bäst: Sjöberg
Min favorit är dock tveklöst Stefan Holm.
Det kan jag också hålla med om. Holm verkar vara en trevlig snubbe och seriös i hela sitt idrottande.

Men Patrik är den bättre höjdhopparen.

Hemi
2010-01-12, 14:54
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.

Och där rök ett stort antal proffboxare mm på samma gång.

Hemi
2010-01-12, 15:03
Äh, jag var på väg att provocera vidare med en stor finländsk vintersportare men förlåt, det gäller Sjöberg-Holm. Som spänstfenomen säger jag Holm.

Azt3k3n
2010-01-12, 15:04
Stefan holm !

tp_88
2010-01-12, 15:05
Fast jag fick det till att det var inomhus han tog sina guld?
Jag menade givetvis inget utomhus, vilket är en lite "finare" titel än diton inomhus.

mangs
2010-01-12, 15:08
Ja det kanske inte så enkelt ändå. När jag skrev tråden hade jag S. Holm som favorit men tack vare Nitros fina statistik så har jag svängt om.

Däremot är det intressant med parallellen till Carl Lewis och längdhopp som liksom höjdhopp är en enkel gren att jämföra mellan olika tidsepoker.

Carl Lewis anses ju av många som den störste friidrottaren genom tiderna trots att han inte innehar några världsrekord. En lång karriär, multitalang, en bra media-ikon samt smart räckte tydligen väldigt långt. ;)

Bara på 90-talet finns det ju ett antal sprinters som sprungit snabbare men fallit bort i glömska och redan nu glömmer folk bort Ato Boldon och Maurice Green. Det är väl egentligen bara resultat som sådana som Michael Johnson och Usain Bolt som folk kommer ihåg för alltid även om deras karriär kanske skulle vara kort. Jag vet att deras karriärer inte var/är korta men oavsett vilket skulle deras resultat etsa sig fast. För att bli ihågkommen krävs alltså osedvanligt bra resultat eller en vinnande personlighet som kommer fram efter lång och trogen tjänst.

Sedan får man heller inte glömma bort resultat vs. prestation. Ett bra resultat är ett bra resultat medan en bra prestation kan skilja från person till person och från tillfälle till tillfälle.

Resultatmässigt är ju Sjöberg bättre än Holm men prestationsmässigt är det ju annorlunda.

Man kan anse att

Holms prestation är större då han va betydligt kortare

Holms prestation är större då resultaten totalt sett gått ned sedan storhetstiden på 80-talet, vad berodde den på? Med tanke på att så gott som alla andra grenar får bättre resultat med tiden är det lite lustigt.

Sjöbergs prestation var större då han enbart körde halvhjärtat med en cigg i mungipan.



För att gå tillbaka till Carl Lewis är jag tämligen säker på att om han kommit fram idag med dagens teknik och träningsmetoder så hade han kanske kunnat ge Bolt en match. Han hade ett fantastiskt löpsteg men var lite för tunn för att springa riktigt fort.

tp_88
2010-01-12, 15:09
Bara det här citatet borde räcka för att ranka Sjöberg högst:


(Patrik kommenterar ett bråk på Spybar med sångaren i INXS)

"Hade mina vänner varit med så hade INXS varit ett instrumentalband idag!"


Ruggigt kallt. :D

saab900
2010-01-12, 15:12
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.

Du som jämnt brukar säga att om t ex 120 kg lyftare böjer 300 kg så är det bättre än om en 90 kg lyftare böjer 280 kg. Borde inte Sjöberg vara bättre eftersom han hoppat högre enligt samma resonemang? :)

Jag tycker Holm presterat bättre, och han verkar vara en många hundra gånger bättre och trevligare människa än herr Sjöberg.

Hemi
2010-01-12, 15:20
Däremot är det intressant med parallellen till Carl Lewis och längdhopp som liksom höjdhopp är en enkel gren att jämföra mellan olika tidsepoker.
...
Carl Lewis anses ju av många som den störste friidrottaren genom tiderna trots att han inte innehar några världsrekord. En lång karriär, multitalang, en bra media-ikon samt smart räckte tydligen väldigt långt. ;)...



Han var dock inte speciellt trevlig enligt många och snorkig som få mot journalister, divig. Hans träningspolare, den fenomenale kurvlöparen Calvin Smith var motsatsen. Ödmjuk, snäll och gav fina intervjuer. Han anser Finland vara hans andra hemland efter det första friidrotts VMet i Helsingfors, som bonus då;)

rajjan_dammit
2010-01-12, 15:24
Jag gillar Patrik Sjöberg mer än Stefan Holm. Sjöberg är rockstar, Holm är dansband. Alla som jävlas med den politiska korrektheten får min röst, resultat och medaljer åsidolagt. :cool::cool:;)

mangs
2010-01-12, 15:26
Frågan är om det är resultat eller prestation som skall avgöra när man anser att en person är bäst. För Agda 87 med höftbensprotes är det en grym prestation att klättra upp i sängen men väldigt få skulle anse att hon därför är Sveriges bästa höjdhoppare.

Klart att längden spelar roll men om Holm varit längre är det inte säkert att han blivit bättre. Hans enorma spänst beror nog mycket på hans kortare kropp. Det är väldigt sällan en långsmal kropp är spänstig även om den kroppstypen kan var en fördel när man skall nå högt över tex en ribba.

Jag tror tex att det i framtiden kommer komma fram någon höjdhoppare med grym spänst och en storlek större än Holm som kommer krossa 2.45-rekordet likt Usain Bolt idag gör med sprintrekorden.

Tittar man på Holms kropp så skulle han nog kunna prestera helt ok i många övriga friidrotts grenar om han satsat på dessa från början med långskankar som SJöberg/strand troligtvis enbart skulle kunna hävda sig på hög nivå i just höjdhopp eller kanske möjligtvis längdhopp.

Intressant är dock att Kajsa Bergqvist som ju anses ha bra spänst hoppade riktigt uselt längdhopp i TV i någon ploj-tävling (Filip och Fredrik). Jag tror hon hoppade en bra bit under 4 meter vilket jag anser som anmärkningsvärt. 4 meter skulle jag klara av otränad och då är jag inte esn bra på längdhopp. Däremot skulle jag ALDRIG kunna hoppa över 2meter i höjdhopp trots min långa kropp med långa ben.

130kg finsk sisu
2010-01-12, 15:26
Jag skrev att de är likvärdiga som idrottare och jag kan sträcka mig så långt att säga att Sjöberg de facto hoppade högre.
Men det som avgjorde min röst var personligheten och livstilen.
Läser ni aldrig vad jag skriver? :)

Matti Nykänen vet var flaskan,medicinskåpet och niiiiiiiiven finns.

Spiffy
2010-01-12, 15:30
Om det kommer en kille och hoppar tre meter i sin första tävling, och sedan lägger av och aldrig hoppar mer. Är då Holm bättre höjdhoppare för att han hållit sig längre på toppen? enligt mig är den som hoppar/hoppade högst den bästa, eftersom det är vad sporten går ut på.

saab900
2010-01-12, 15:32
Jag skrev att de är likvärdiga som idrottare och jag kan sträcka mig så långt att säga att Sjöberg de facto hoppade högre.
Men det som avgjorde min röst var personligheten och livstilen.
Läser ni aldrig vad jag skriver? :)

Matti Nykänen vet var flaskan,medicinskåpet och niiiiiiiiven finns.

Jasså :)

Vem är Matti Nykänen?

Ah, nevermind.
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/matti-nykanen-bakom-galler-igen_3996227.svd

Jag kanske ska förtydliga mig själv också. Sjöberg är/var den bättre höjdhopparen, medan Holm utfört den största prestationen av dessa två herrar. Han är dessutom ruggigt allmänbildad. JAg har en känsla av att herr Sjöberg inte är så skärpt.

Nitrometan
2010-01-12, 15:39
JAg har en känsla av att herr Sjöberg inte är så skärpt.
Han fick en stor skatteskuld avskriven iaf. :cool:

mangs
2010-01-12, 15:46
Om det kommer en kille och hoppar tre meter i sin första tävling, och sedan lägger av och aldrig hoppar mer. Är då Holm bättre höjdhoppare för att han hållit sig längre på toppen? enligt mig är den som hoppar/hoppade högst den bästa, eftersom det är vad sporten går ut på.

Men om vi jämför två personer där den ene hoppar upp till 2.40 under en tioårsperiod och vinner otaliga medaljer och mästerskap och jämför med ett one hit wonder som dansar eller hoppar en sommar och når 2.41 för att aldrig mer nå upp till dessa höjder?

Notera att jag inte pekar på herrarna i denna tråden utan bara undrar om bäst resultat alltid berättigar till att anses som bäst eller att även faktorer som prestation, jämnhet, personlighet, tidsepok mm spelar in

tano
2010-01-12, 15:49
Holm var väldigt dominant under en tid. Kanske blandar ihop det med Christian men tror Holm var obesegrad mer än ett år. Världsetta under en lång tid. Kanske var Sjöberg det också på sin tid? Har själv väldigt lite kunskap om just Sjöberg...

Förövrigt minns jag hur nära Holm var vid några mästerskap på medaljer och vinster. Däremot fick han ju igen lite i det OS han vann, när han för en gångs skull hade marginalerna på sin sida.

Nitrometan
2010-01-12, 15:51
Notera att jag inte pekar på herrarna i denna tråden utan bara undrar om bäst resultat alltid berättigar till att anses som bäst eller att även faktorer som prestation, jämnhet, personlighet, tidsepok mm spelar in
I en gren som höjdhopp är det klart att högst hopp vinner.

Tänk dig en VM-final där vinner gör ett hopp på 2,35 och det räcker för att vinna medan han som kommer tvåa hoppade 2,10, 2,14, 2,18, 2,22, 2,26, 2,30, 2,32, 2,34. Ska han då säga "egentligen vann jag för jag hade fler hopp över 2,20"? :confused:

Drfg
2010-01-12, 15:55
Holm är bäst just nu skulle jag tro.

Däremot var Sjöberg bättre eftersom han hoppade högre helt enkelt. Sen vet man ju inte hur det var med doping och sånt, Sjöberg verkar ju inte direkt främmande för att stoppa i sig både det ena och det andra ;) Men tycker Holms prestation med hans passion och vilja att göra det ingen trodde han kunde känns otroligt imponerande.

Drfg
2010-01-12, 15:57
I en gren som höjdhopp är det klart att högst hopp vinner.

Tänk dig en VM-final där vinner gör ett hopp på 2,35 och det räcker för att vinna medan han som kommer tvåa hoppade 2,10, 2,14, 2,18, 2,22, 2,26, 2,30, 2,32, 2,34. Ska han då säga "egentligen vann jag för jag hade fler hopp över 2,20"? :confused:

Ja det var ju precis vad han sa? Klart att det även spelar roll för en helhetsbedömning hur väl man presterat under en längre tid också, ingen har väl sagt att han ska vinna en tävling på det sättet.

Pudzianovski
2010-01-12, 15:59
Som svar på frågan i pollen "Vem är Sveriges bästa Höjdhopppare genom tiderna?"

Sjöberg hoppade högst = Bäst.

Fast jag gillar Stefan betydligt mer. :thumbup:

Hemi
2010-01-12, 16:02
Holm var väldigt dominant under en tid. Kanske blandar ihop det med Christian men tror Holm var obesegrad mer än ett år. Världsetta under en lång tid. Kanske var Sjöberg det också på sin tid? Har själv väldigt lite kunskap om just Sjöberg...

Förövrigt minns jag hur nära Holm var vid några mästerskap på medaljer och vinster. Däremot fick han ju igen lite i det OS han vann, när han för en gångs skull hade marginalerna på sin sida.

Vad jag minns var inte Sjöberg så dominant, flera hoppade högt då. Jag såg hans världsrekordhopp utomhus som han höll ett tag. Innan satte han väl ett par inomhusvärdsrekord också.

Det var roligt att titta på Holm och de andra svenskarna som var bra i grenar som man aldrig trodde svenskar skulle lyckas i.

mangs
2010-01-12, 16:04
I friidrott har man ju faktiskt resultat att jämför med vilket saknas i många andra idrotter. Ta tex slalom. Ingen bestrider väl att Ingemar Stenmark är vår bäste utförsåkare genom tiderna även om han inte hade haft en suck idag med dåvarande teknik. Däremot kan man ju inte jämföra en tid på 42.30 från förr mot en på tex 48.70 idag då förutsättningarna är så annorlunda. Olika backar, brantar, olika glid, olika port-avstånd etc. Inom utför ändras ju ibland förutsättninagrna grymt inom en och samma tävling.

Därför är det väl ofta titlar och hur mycket en personkablats ut i etern som avgör när folket avgör vem som är störst.

Det är väl därför att personer som Carl Lewis och Stefan Holm av vissa kan anses som den bäste idrottaren genom tiden trots att deras resultat inte är det bästa genom tiden.

bigtraps
2010-01-12, 16:10
Sjöberg har hoppat högst. Därimot så har Holm vunnit den största segern dvs OS guld. Har alltid gillat Sjöberg men med åren tycker jag att han blivit småpatetisk och bitter

Nitrometan
2010-01-12, 16:10
I friidrott har man ju faktiskt resultat att jämför med vilket saknas i många andra idrotter. Ta tex slalom. Ingen bestrider väl att Ingemar Stenmark är vår bäste utförsåkare genom tiderna även om han inte hade haft en suck idag med dåvarande teknik.
Anja har väl vunnit fler världscupsegrar? ;)

Nitrometan
2010-01-12, 16:12
Ja det var ju precis vad han sa? Klart att det även spelar roll för en helhetsbedömning hur väl man presterat under en längre tid också, ingen har väl sagt att han ska vinna en tävling på det sättet.

Men se det över en hel karriär då. Den ene hopparen slår ett VR och inget mer, men den andre gör "fler hopp över 2 meter med vänster ben före på torsdagar i udda veckor".

Högst hopp är bäst.

Holm är inte bland de 15 bästa genom tiderna men Sjöberg är tvåa.

bigtraps
2010-01-12, 16:17
Anja har väl vunnit fler världscupsegrar? ;)

Nej

Lando
2010-01-12, 16:19
Gjutet att Sjöberg är den störste, Holms statestikfipplande med sina "vem har hoppat flest gånger över 2.40" "vem har hoppat högst över sin egen längd" etc etc tycker jag bara är analt. Han är bäst i världen genom tiderna i grenar som han har kommit på själv och det gör honom inte till en större idrottare i mina ögon. Holm berättade för övrigt i en intervju i Filter att han var så fixerad vid att slå Patrik Sjöberg att han var tvungen att köra om en bil med registreringsnumret 242 om han såg en, något maniskt om ni frågar mig.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att Holm har varit en helt fantastisk idrottsman, kanske en av dom största svenska friidrottarna i historien, men knappast större än Sjöberg.

Morrris
2010-01-12, 16:21
Patrik är ju iaf uppkäftig som få. Minns en annan intervju med honom.

Reporter: "Stefans pappa, Johnny Holm, har filmat alla Stefans hopp så att han kan se dem på datorn. Gjorde du någonsin något liknande?"

Patrik: "Nej, jag har bara porr i min dator."

Reporter: "Errr... Jaha."

Patrik: "Frågan är vad som är mest perverst."

ceejay
2010-01-12, 16:24
hahahaha är det sant morrris? :D:D:D han är min hjälte isf

kemm
2010-01-12, 16:31
Hahahaha kunglig kommentar ju! Från och med nu är Sjöberg överlägsen favorit.

delta_mats
2010-01-12, 16:38
Med tanke på att all utveckling går framåt, så även resultaten för idrottsmän tycker jag Sjöberg är bättre av de två, han har presterat bättre med sämre förutsättningar, utrustning, kost, träning mm är ju bättre nu än på Pattes tid. Ändå hoppade Sjöberg betydligt högre.

bigtraps
2010-01-12, 16:41
ja utrustningen har gått framåt våldsamt i höjdhopp

Solros
2010-01-12, 16:46
Sjöberg!
Han har hoppat högst, dessutom känns Holm lite som ett avundsjukt dagisbarn när det gäller att diskutera Sjöberg.

delta_mats
2010-01-12, 16:47
ja utrustningen har gått framåt våldsamt i höjdhopp

Skor och banor har förmodligen utvecklats något.

Dreas
2010-01-12, 16:57
Stefan H är 181cm tydligen, enligt wiki. De ggr man sett han i korridoren eller på bussen så känns han lite under medel kortare än så imo.

Röstade på Stefan H btw.

delta_mats
2010-01-12, 16:59
Stefan H är 181cm tydligen, enligt wiki. De ggr man sett han i korridoren eller på bussen så känns han lite under medel kortare än så imo.

Röstade på Stefan H btw.

Vad har hans längd med saken att göra? I höjdhopp tävlar man om att hoppa högst, den som är bäst på det, dvs den som hoppar högst vinner. Patrik har bättre meriter och högsta hoppet.

Dreas
2010-01-12, 17:01
Vad har hans längd med saken att göra? I höjdhopp tävlar man om att hoppa högst, den som är bäst på det, dvs den som hoppar högst vinner. Patrik har bättre meriter och högsta hoppet.TS skrev 183cm, jag sa hans längd och vad jag röstade på?

LoTiX
2010-01-12, 17:11
Sjöberg, mest för att Holm verkar dum i huvudet. Nej mer ingående behöver jag inte gå för att skilja på herrarna.

d0xan
2010-01-12, 17:29
Sjöberg. Har hans autograf och han verkar vara skönare än SH.

Viktor_Balck
2010-01-12, 17:31
Apropå Sjöberg och hans världsrekord

FVMuIlf67do

Exhale_
2010-01-12, 17:35
Sjöberg helt klart. Det är som att jämföra Ronaldo med Kenneth Andersson.

bigtraps
2010-01-12, 17:36
Skor och banor har förmodligen utvecklats något.

och dopingkontrollerna

Pudzianovski
2010-01-12, 17:40
och dopingkontrollerna

Dopingmedlen har väl också utvecklats iof ;)

stevebc
2010-01-12, 19:18
Oj, Patrik hoppat näst högst i historien? Imponerande.

bigtraps
2010-01-12, 19:27
Inget hopprekord i längd, tresteg, höjd eller stav har slagits på 15 år. Därför köper jag inte att material, kost och träningsmetoder gått speciellt mycke framåt.

Denstillasittande
2010-01-12, 21:03
Kul att se Patrik och holm i MM. De smågnabbade lite i programmet riktigt kul. Tycker Patrik är störst dessutom verka han vara en skön person.

C.E.J.
2010-01-13, 06:35
På den mer generella trådtiteln svarar jag Sjöberg. Holm är så JÄVLA nördig att jag nästan blir syyyr. Sen har ju Sjöberg knarkat vilket gör honom döts cool.

Ministry
2010-01-13, 07:07
Bäst = den som hoppat högst (det är väl det höjdhopp går ut på = Sjöberg 7 dagar i veckan.

bertbert
2010-01-13, 07:10
Stefan H är 181cm tydligen, enligt wiki. De ggr man sett han i korridoren eller på bussen så känns han lite under medel kortare än så imo.

Röstade på Stefan H btw.

Så höjdhopp går ut på att vara kort? :laugh:

Dreas
2010-01-13, 08:16
Så höjdhopp går ut på att vara kort? :laugh:Hur läser man för att tolka mitt inlägg till att jag tycker så?

Nitrometan
2010-01-13, 08:25
Hur läser man för att tolka mitt inlägg till att jag tycker så?

Du skrev att han verkade kortare än medel och att du röstade på honom som bästa höjdhoppare. Då skulle man ju kunna tro att det var det som var poängen.

Tryman
2010-01-13, 08:45
Det var 11 år mellan PS första och sista SM-guld.
Han hoppade 2.33 som 18-åring och knep ett OS-silver som 19-åring och ett till silver som 27-åring.

Det är en rätt lång och framgångsrik karriär. Det och att han hoppat högre på sämre banor gör att min röst går till Patrik.

Sjöberg, mest för att Holm verkar dum i huvudet. Nej mer ingående behöver jag inte gå för att skilja på herrarna.

Dum i huvudet är nog ett dåligt ordval. Han är rätt skärpt. Sen att du inte gillar han som person är nog en annan sak.

mangs
2010-01-13, 09:26
Har banorna verkligen blivit bättre de senaste 20 åren? Jag tycker det är märkligt att just hoppgrenar inte alls når samma resultat nu som under det glada 80-talet. Trots förbättrad träning och nya material. Är jag bara blåögd?

Nitrometan
2010-01-13, 09:30
Har banorna verkligen blivit bättre de senaste 20 åren? Jag tycker det är märkligt att just hoppgrenar inte alls når samma resultat nu som under det glada 80-talet. Trots förbättrad träning och nya material. Är jag bara blåögd?

Jag tror att det är tre faktorer som påverkar det:
Konkurrensen, nivån har faktiskt sjunkit
Träningen och tränarna, har de varkligen utvecklats/förbättrats?
Testningen då


Men det är bara mina gissningar. Jag har ingen aning om vilken faktor som är viktigast eller om det ens stämmer.

Nitrometan
2010-01-13, 10:03
Ta tex slalom. Ingen bestrider väl att Ingemar Stenmark är vår bäste utförsåkare genom tiderna även om han inte hade haft en suck idag med dåvarande teknik.

Anja har väl vunnit fler världscupsegrar? ;)

Nej

Bra att du har koll.

Letade lite. Hittade detta:
86: Ingemar Stenmark (46 storslalom, 40 slalom).
40: Anja Pärson (18 slalom, 11 storslalom, 5 störtlopp, 4 super G, 2 kombination).
24: Pernilla Wiberg (14 slalom, 3 super G, 3 kombination, 2 störtlopp, 2 storslalom).

Totalt har svenska utförsåkare tagit 184 världscupsegrar - Stenmark har alltså själv tagit över hälften av dem! :bow:

creperiet
2010-01-13, 10:25
Tittar man på Holms kropp så skulle han nog kunna prestera helt ok i många övriga friidrotts grenar om han satsat på dessa från början med långskankar som SJöberg/strand troligtvis enbart skulle kunna hävda sig på hög nivå i just höjdhopp eller kanske möjligtvis längdhopp.

Nej.

Stefan Holm var inte särskilt bra på varken kortsprint, långprint, 10steg, kulkast, stående höjd, etc. Han hade däremot en massa andra kvalitéer som gynnade honom i höjdhoppet.

Patrik Sjöberg är en av de största talangerna - fysiskt & koordinativt - som svensk friidrott någonsin haft. Har bl. a. gjort 7,72 i längd och 15,87 i tresteg (som 18-åring).

Med tanke på att Sjöberg låg minst en decimeter från sitt max, och Holm ungefär 1mm, är Holm den som har gjort den största prestationen.

Nitrometan
2010-01-13, 10:31
Med tanke på att Sjöberg låg minst en decimeter från sitt max, och Holm ungefär 1mm, är Holm den som har gjort den största prestationen.

Du säger att Patrik borde ha hoppat 2,52? Minst?

creperiet
2010-01-13, 10:35
Du säger att Patrik borde ha hoppat 2,52? Minst?

Han skulle ha kunnat få ut betydligt mer än 2,42 med de förutsättningarna.

Arne Persson
2010-01-13, 10:38
Jag skrev att de är likvärdiga som idrottare och jag kan sträcka mig så långt att säga att Sjöberg de facto hoppade högre.
Men det som avgjorde min röst var personligheten och livstilen.
Läser ni aldrig vad jag skriver? :)

Matti Nykänen vet var flaskan,medicinskåpet och niiiiiiiiven finns.

Samt strippklubben.....:)

Hemi
2010-01-13, 10:39
Jag tror att det är tre faktorer som påverkar det:
Konkurrensen, nivån har faktiskt sjunkit
Träningen och tränarna, har de varkligen utvecklats/förbättrats?
Testningen då


Men det är bara mina gissningar. Jag har ingen aning om vilken faktor som är viktigast eller om det ens stämmer.

En annan faktor skulle kunna vara att höjdhopp varit ute som gren ett tag. Under -90 talet var det lite andra estetiska värden som var viktiga, amerikanska och europeiska sprinters tog av sig tröjan och spände musklerna. En arrogans löparna emellan började visas i den sporten som inte fanns innan. Det i kombination och pga sponsorer och pengar. De största stjärnora var de som sprang kort och medeldistans. Kanske även tålamod att följa en tävling på TV, det gäller även skidåkning där korta stadslopp från italien började ta över. Höjdhoppare och kastare ansågs inte så tilltalande estetiskt och tävlingarna tog lång tid och TV valde att klippa in färre hopp och kast som avgjorde tävlingarna. Öst och nordafrikaner dominerde på långdistans på bana och slog massor av världsrekord så de var roliga att titta på.
Holm är rolig att titta på just för att han är lite underdog med sin kroppslängd och vinner på sin spänst. Idrotten behöver också karraktärer, som Ricky Bruch, eller trestegshopparen Willie Banks. Innesporter föder fler delatagare.

Detta är också bara några gissningar tagna helt ur luften.

Nitrometan
2010-01-13, 10:46
Detta är också bara några gissningar tagna helt ur luften.
Verkar inte helt otroligt.

Du kan ha en poäng där.

Snafu
2010-01-13, 10:49
Yepp höjdhopp är lite tråkigt faktiskt, förutom damhöjdhopp från ett rent pervoperspektiv.

Nitrometan
2010-01-13, 10:52
Yepp höjdhopp är lite tråkigt faktiskt, förutom damhöjdhopp från ett rent pervoperspektiv.

Jag trodde du väntade på bilderna från kameran som visar damernas landning i längdhoppsgropen framifrån?

Rockhard
2010-01-13, 13:19
Staffan Strand hade bra potential. Synd att han blev skadad.

ARMSTARK
2010-01-13, 13:26
Sen när började man hylla en duktig tvåa? Rekordhållaren är the king!

tryffel
2010-01-21, 01:04
Stefan Holm stoltserade med en tröja med "119" på. Han hade hoppat över 2,30 119 ggr medan Patrik Sjöberg "bara" gjorde det 118 ggr. Jag tycker det är lite larvigt och som sagt, nästan alla friidrottare håller på längre i dag även och jag nu inte känner till deras ålder vid slutet av karriären och när de började men Sjöberg var ingen ojämn hoppare vad jag minns. Att hålla på efter 30 på 80-talet var ovanligt och de ansågs vara åldringar. Att någon vann en tävling vi slutat av 20-årsåldern ansågs otroligt.

Edit, Jag anser ändå att Stefan holm är en superbra idrottsman ändå. Värd sina guld.



Sjöberg va en extrem ojämn höjdhoppare, från början till slut och kunskapen om hans karriär bland oflk i allmänhet verkar vara väldigt låg. Lite för statistik-älskaren.

Få kanske minns att han nollade på ingångshöjden på inne-vm 87, som rankad världsetta) och kom sist. Eller att hans bästa resultat på ett EM va 2,25. Utöver guldet i Rom 87 så gjorde han i princip inte en enda bra tävling på VM ute.

sex under VM i höteborg 1995, 7a i Tokyo 91. På EM inne gick det bättre men också där väldigt ojämt. Sexa på 2,24 1986, 7a 1984. 13onde-plats vid Inomhus VM 91 dessutom som grädde på flopp-moset. Av hans 14 DN-galor så hoppade han under 2,28 på 10 av dessa.

Sjöberg tävlade fram till 98 men faktum är att han under hela 90-talet, en period på 8 år och där han rent åldersmässigt borde vart på sin peak inte en enda gång hoppade över 2,35 cm utomhus.

Under Sjöbergs 5 sista år mellan 93-98 så hoppade han 2,30 eller högre totalt 7 gånger. Motsvarande för stefan holm är 64 gånger.
Under Holms sista år, som 32åring fick han vinna VM-guld inne och som blev världens äldsta att klara 2,37.

Under loppet av en månad under 2008 så klarade Holm 2,30 eller högre fler gånger än Sjöberg mäktade med under ett halvt decenium.


Rent meritmässigt tycker jag Holm smäller högre också. OS-guld slår högre än Vm-guld. Holm har dessutom hoppat 2,40 på ett mästerskap. Det klarade aldrig Sjöberg och är ett tecken på att han sällade presterade när det gällde. Sjöberg vann uttöver Vm-guldet i Rom och ett knappt officielt inne-vm ingenting direkt av värde. Han har 4 inne-em titlar men det är också det lägst rankade som du kan vinna.

Holm i sin tur har 4 vm guld inne, och 2 inne-em guld, , rätt rejäl skillnad. Holm har dessutom 2 medaljer på EM ute. Sjöberg har ingen.

Lando
2010-01-21, 01:18
Apropå Sjöberg och hans världsrekord

FVMuIlf67do

Jag älskar att klippet är 2.42 långt! :D

EDIT: men nu fan står det 2.43 innan videon startar... FAIL!

Nitrometan
2010-01-21, 07:54
OK. Jag letade upp lite resultat och statistik.

Patrik

OS-medaljer
2 silver
1 brons

VM-medaljer
1 guld

VM inomhus
1 guld
1 silver
1 brons

EM-medaljer
4 guld


Stefan

OS-medaljer
1 guld

VM-medaljer
1 silver

VM inomhus
4 guld

EM-medaljer
1 silver
1 brons



Världsranking kunde man hitta hos IAAF. Mycket bra.

http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=o/age=n/season=0/sex=M/all=y/legal=A/disc=HJ/detail.html

Patrik tvåa genom alla tider (med 2,42) och Stefan får jag till 24 (med sitt resultat på 2,37). Detta är baserat på utomhusresultat, inomhus har Stefan hoppat 2,40 som bäst).

Inomhusresultaten då:
http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=i/age=n/season=0/sex=M/all=y/legal=A/disc=HJ/detail.html

Patrik trea genom alla tider (med 2,41) och Stefan femma (med 2,40).





Stefan har alltså ett OS-guld och fler inomhusmedaljer. Patrik har 1 VM-guld och fyra EM-guld. Patrik har tre OS-medaljer. Patrik leder på världsrankingen.

Jag blir helt enkelt tvungen att rösta på Patrik Sjöberg.

Sjöberg va en extrem ojämn höjdhoppare, från början till slut och kunskapen om hans karriär bland oflk i allmänhet verkar vara väldigt låg. Lite för statistik-älskaren.

Få kanske minns att han nollade på ingångshöjden på inne-vm 87, som rankad världsetta) och kom sist. Eller att hans bästa resultat på ett EM va 2,25. Utöver guldet i Rom 87 så gjorde han i princip inte en enda bra tävling på VM ute.

sex under VM i höteborg 1995, 7a i Tokyo 91. På EM inne gick det bättre men också där väldigt ojämt. Sexa på 2,24 1986, 7a 1984. 13onde-plats vid Inomhus VM 91 dessutom som grädde på flopp-moset. Av hans 14 DN-galor så hoppade han under 2,28 på 10 av dessa.

Sjöberg tävlade fram till 98 men faktum är att han under hela 90-talet, en period på 8 år och där han rent åldersmässigt borde vart på sin peak inte en enda gång hoppade över 2,35 cm utomhus.

Under Sjöbergs 5 sista år mellan 93-98 så hoppade han 2,30 eller högre totalt 7 gånger. Motsvarande för stefan holm är 64 gånger.
Under Holms sista år, som 32åring fick han vinna VM-guld inne och som blev världens äldsta att klara 2,37.

Under loppet av en månad under 2008 så klarade Holm 2,30 eller högre fler gånger än Sjöberg mäktade med under ett halvt decenium.


Rent meritmässigt tycker jag Holm smäller högre också. OS-guld slår högre än Vm-guld. Holm har dessutom hoppat 2,40 på ett mästerskap. Det klarade aldrig Sjöberg och är ett tecken på att han sällade presterade när det gällde. Sjöberg vann uttöver Vm-guldet i Rom och ett knappt officielt inne-vm ingenting direkt av värde. Han har 4 inne-em titlar men det är också det lägst rankade som du kan vinna.

Holm i sin tur har 4 vm guld inne, och 2 inne-em guld, , rätt rejäl skillnad. Holm har dessutom 2 medaljer på EM ute. Sjöberg har ingen.

Sjöberg vann ute-EM inte inne-EM.

I övrigt har du säkert rätt.

Men Sjöberg ligger iaf tvåa i världen genom tiderna.

Langster
2010-01-21, 09:43
En annan faktor skulle kunna vara att höjdhopp varit ute som gren ett tag. Under -90 talet var det lite andra estetiska värden som var viktiga, amerikanska och europeiska sprinters tog av sig tröjan och spände musklerna. En arrogans löparna emellan började visas i den sporten som inte fanns innan. Det i kombination och pga sponsorer och pengar. De största stjärnora var de som sprang kort och medeldistans. Kanske även tålamod att följa en tävling på TV, det gäller även skidåkning där korta stadslopp från italien började ta över. Höjdhoppare och kastare ansågs inte så tilltalande estetiskt och tävlingarna tog lång tid och TV valde att klippa in färre hopp och kast som avgjorde tävlingarna. Öst och nordafrikaner dominerde på långdistans på bana och slog massor av världsrekord så de var roliga att titta på.
Holm är rolig att titta på just för att han är lite underdog med sin kroppslängd och vinner på sin spänst. Idrotten behöver också karraktärer, som Ricky Bruch, eller trestegshopparen Willie Banks. Innesporter föder fler delatagare.

Detta är också bara några gissningar tagna helt ur luften.

Genom alla tider har väl sprinters varit mest populära? Känns som att visa grenar verkar populära bara för att vi råkar ha en en bra utövare för tillfället.

tryffel
2010-01-21, 13:02
Sjöberg vann ute-EM inte inne-EM.

I övrigt har du säkert rätt.

Men Sjöberg ligger iaf tvåa i världen genom tiderna.


Där har du helt fel. Sjöberg har aldrig vunnit EM ute eller riktiga EM som man kan kalla det. Hans bästa resultat på ett EM är 2,25. Dock har han vunnit Inne-em. Holm i sin tur har iaf ett silver och brons på Em. Jag kan deras karriärer utantill och dedär med meriterna är rätt välkänt så förstår inte hur du har kunnat missuppfatta dedär. Står på wikipedia också. Lite anmärkningsvärt att Sjöberg på EM och VM ute bara har en enda medalj. ( Guldet 87)
Sedan så stämmer det givetvis att Sjöberg är tvåa genom tiderna höjdmässigt. Men jag ser till fler aspekter som idrottsman, på samma sätt som jag rankar Cal lewis 4 raka OS-guld i längdhopp som större än att Powel fick till ett one hit wonder hopp och råkar ha världsrekordet.

Sedan att Sjöberg en lyckades ta ett världsrekord är ju stort. Men, han har det inte kvar längre. Och så sent som 85 så var världsrekordet så lågt som ( 2,38 inne och ute) Hade Holm varit aktiv under samma period så är det ju ganska troligt att han också hade varit av av dessa som slog värdsrekord. Det slogs flera stycken mellan dedär åren på 80-talet och Sjöberg råkade vara en av dessa.

tryffel
2010-01-21, 14:32
Dessutom så har du struntat att skriva att Holm har 2 inne em guld uttöver de 4 VM gulden inne.

Nitrometan
2010-01-22, 10:30
Där har du helt fel. Sjöberg har aldrig vunnit EM ute eller riktiga EM som man kan kalla det.
Å fan. Jag letade lite statisitik och hittade bra sammanställningar på Wikipedia. Men där hade jag fel.

Visar bara att man inte kan lita på Wikipedia. När jag kollade stod det bara EM på Sjöberg och då antar jag att det syftas på riktiga EM. Nu är sidan uppdaterad och det står inne-EM.

Iofs bra att det uppdateras och blir korrekt.

Eftersom resultaten i friidrott är så lätta att mäta och jämföra så anser jag att den som hoppar högst, längst, springer fortast, kastar längst osv. är bäst.

Bohusfästning
2010-02-12, 15:51
Hur förklarar du då att Holm aldrig hoppade 2,38 utan har ett personligt rekord på 2,36 ? Holm hade inte satt världsrekord utomhus med andra ord.

Istället för att jämföra 2,30 hopp hade det varit intressant att istället jämföra det bådas tio bästa resultat. Holm var ju mer skonad från skador än Sjöberg. Jag har ingen aning om vad resultatet hade blivit men hade varit intressant att addera höjderna av de tio bästa resultaten och se vem som får högst siffra.

Som höjdhoppare anser jag att Sjöberg är större men Holms vinnarskalle är kanske ruggigaste av alla idrottsmän som jag som 25 åring sett hos en svenskidrottare.

Hade Holm tävlat under Sjöbergs tid som aktiv hade förövrigt inte prisskåpet varit hälften så fullt.

Kappman
2010-02-12, 21:23
Hade Sjöberg haft lika mycket spänst som Holm så hade världsrekordet gällt fortfarande.

Kwon
2010-02-12, 22:19
Yepp höjdhopp är lite tråkigt faktiskt, förutom damhöjdhopp från ett rent pervoperspektiv.

lätt man blir pervo om man är i England/NUT för länge eller? :D

Kabuto
2010-02-12, 22:20
Jag börjar tro att tryffel faktiskt är Stefan Holm...

Nitrometan
2010-02-12, 22:37
Jag börjar tro att tryffel faktiskt är Stefan Holm...

Han dök upp rätt lämpligt i den här diskussionen iaf. Registrerad i januari 2010 och har skrivit tre inlägg i denna tråd (inget annat) på detta forum.

Kanske.

tano
2010-02-12, 22:53
Han dök upp rätt lämpligt i den här diskussionen iaf. Registrerad i januari 2010 och har skrivit tre inlägg i denna tråd (inget annat) på detta forum.

Kanske.

Alltså tror ni på allvar att han skulle lägga tid på att promota sig själv i en tråd på ett träningsforum. Det vore ju lite...

Bullen!
2010-02-12, 23:13
han som hoppat högst är såklart bästa.

rajjan_dammit
2010-02-13, 01:00
Patrik Sjöberg plockade fler poänger hos mig hos Skavlan ikväll iaf. Hur fan kan man öht tycka om Stefan Holm? En grinig jävel och inte alls lika cool som SJöberg imo...

Nitrometan
2010-02-13, 09:21
Alltså tror ni på allvar att han skulle lägga tid på att promota sig själv i en tråd på ett träningsforum. Det vore ju lite...

Asch. Jag gillar en bra konspirationsteori bara.

Denstillasittande
2010-02-13, 10:18
Klart att Sjöberg är bäst. Det heter Höjdhopp inte jämnhopp som Patrik själv uttryckte de :)

tsp
2010-02-13, 11:49
Patrik Sjöberg plockade fler poänger hos mig hos Skavlan ikväll iaf. Hur fan kan man öht tycka om Stefan Holm? En grinig jävel och inte alls lika cool som SJöberg imo...

Jag tycker tvärtom. Hur fan kan man överhuvudtaget tycka om Patrik Sjöberg? Så förbannat självgod, självupptagen, domderande, överlägsen och nedlåtande och ska ta sjukt mycket plats i vilket sammanhang han än syns i. Dryg jävla stockholmare..

Iofs tycker jag inte heller om Stefan Holm som jag tycker var fjantig i Mästarnas mästare när han hela tiden på något sätt försökte komma runt det faktum att Sjöberg faktiskt hoppat högre än honom. Sen så verkar han allmänt vara lite småjobbig, fast inte av samma kaliber som Sjöberg. Jag skulle nog trivas bättre i Holms sällskap i alla fall.

bigtraps
2010-02-13, 12:27
Stockholmare?

tyngast
2010-02-13, 12:57
Sjöberg lätt! kröka festa och ändå vara en grym idrottsman, finns många på forumet som har en del att lära där ;)

tsp
2010-02-13, 13:49
Stockholmare?

Ja?

bigtraps
2010-02-13, 13:58
Vem?

tsp
2010-02-13, 16:16
Vem?

sjöberg

Erik__
2010-02-13, 16:19
Patrik sjöberg har ju hoppat högre så tycker han var en bättre höjdhoppare. Men jag blir mer imponerad av Stefan Holm, han ser ju så liten ut :D

stevebc
2010-02-13, 16:49
sjöberg:confused:

Doctor Snuggles
2010-02-13, 16:57
Är man inte en statistiknörd och kan festa ikapp med di bäste är man alltid bättre.
Sen att Sjöberget hoppade högre är bara en bonus.

tryffel
2010-02-13, 17:04
Hur förklarar du då att Holm aldrig hoppade 2,38 utan har ett personligt rekord på 2,36 ? Holm hade inte satt världsrekord utomhus med andra ord.

Istället för att jämföra 2,30 hopp hade det varit intressant att istället jämföra det bådas tio bästa resultat. Holm var ju mer skonad från skador än Sjöberg. Jag har ingen aning om vad resultatet hade blivit men hade varit intressant att addera höjderna av de tio bästa resultaten och se vem som får högst siffra.

Som höjdhoppare anser jag att Sjöberg är större men Holms vinnarskalle är kanske ruggigaste av alla idrottsmän som jag som 25 åring sett hos en svenskidrottare.

Hade Holm tävlat under Sjöbergs tid som aktiv hade förövrigt inte prisskåpet varit hälften så fullt.




Ja det var ju inte många rätt du hade. För det första så har Holm hoppat 2,40 inne och 2, 37 utomhus. Det är totalt 10 hoppare i världen som klarat 2,40. Av dessa så är det bara 3 stycken som vunnit ett OS-guld. Holm tillhör den exklusiva skara. Ett enskilt toppresultat är alltid högre. Men man ska komma ihåg detta om världsrekorden. Totalt 7 hoppare var med om att höja världsrekorden ute och inne under ett fåtal år på 80-talet. Om Holm hade varit aktiv samtidigt så hade han utan tvekan kunna varit en av dessa som nångång putsade världsrekordet och kunde kalla sig före detta världsrekord-hållare. Sedan så har Sjöberg trots allt hoppat högre. Men som argument mot att ett innehav av världsrekord alltid är bättre enligt vissa, så är det intressant.

Sedan det sista du kör med påvisar bara att du är lika lite påläst som alla andra om myterna med Höjdhoppet förut. Läste du igenom Sjöbergs final-facit med nästan hälften av alla finaler där han hoppare 2,25 eller sämre?
2 av Sjöbergs OS-finaler höll en ganska låg nivå. Sjöberg kan tacka bojkott OS 1984 för sitt silver. OS 92 var ännu värre med den lägsta segerhöjden under de senaste 30 åren. Inomhus-VM 87 vanns på 2,24 för övrigt.
Holm var felfri över 2,33 i VM 2007 men det räckte bara till en fjärdeplats och felfri över 2,32 i OS i Kina där han också blev 4a. Båda dessa resultat hade givit honom medalj på både OS 84 och OS 92.

Men Sjöbergs meriter är sämre för att han presterade sämre när det gällde. Av hans 4 hopp på 2,40 eller mer så var samtliga satta på olika galor. Trots att inomhusmästerskapen på Sjöbergs tid gick dubbelt så tätt jämfört med under Holms tid så är Holms meriter överlägsna. 4 VM guld inne. Sjöberg har ett.. Ute så saknar Sjöberg tillochmed medalj på EM ute där Holm har både islver och brons. Lite roligt också att under tävlingar som Finnkampen och SM (Sjöberg ställde upp 10 gånger i Finnkampen) så har Holm hoppat högre än honom där också. Sjöbergs SM-rekord är 2,30. Holm hoppade ,237 och 2,38 under SM 2007 och 2008.

Holm är inte bara unik med att han har flest mästerskapsguld i Europa, 7 stycken, han är också den enda som vunnit samma mästerskap 3 gånger irad. Inomhus-VM. Han är den äldsta världsmästaren någonsin, Inne-VM 2008) äldst att någonsin klara (2,37, utomhus)

Han har mästerskapsrekordet i Inomhus-em, 240, samt är ensam i historien att ta minst en medalj om året 9 år irad.

Ska tilläggas också att Sjöberg efter 1989, från och med ,24 års ålder alltså aldrig hoppade högre än 2,35 utomhus. När hoppare brukar vara som bäst så var Sjöberg redan påväg utför alltså.

Klein
2010-02-13, 18:23
Har fått för mig att Patrik Sjöberg ådrog sig skador som hindrade honom från att uppnå sin fulla potential.

bigtraps
2010-02-13, 18:43
[QUOTE=tsp;4170971]sjöberg[/QUOTE

Sjöberg är uppfödd i Göteborg. Vad jag vet så har han aldrig bott i Stockholm

Doctor Snuggles
2010-02-13, 18:47
Ja det var ju inte många rätt du hade. För det första så har Holm hoppat 2,40 inne och 2, 37 utomhus. Det är totalt 10 hoppare i världen som klarat 2,40. Av dessa så är det bara 3 stycken som vunnit ett OS-guld. Holm tillhör den exklusiva skara. Ett enskilt toppresultat är alltid högre. Men man ska komma ihåg detta om världsrekorden. Totalt 7 hoppare var med om att höja världsrekorden ute och inne under ett fåtal år på 80-talet. Om Holm hade varit aktiv samtidigt så hade han utan tvekan kunna varit en av dessa som nångång putsade världsrekordet och kunde kalla sig före detta världsrekord-hållare. Sedan så har Sjöberg trots allt hoppat högre. Men som argument mot att ett innehav av världsrekord alltid är bättre enligt vissa, så är det intressant.

Sedan det sista du kör med påvisar bara att du är lika lite påläst som alla andra om myterna med Höjdhoppet förut. Läste du igenom Sjöbergs final-facit med nästan hälften av alla finaler där han hoppare 2,25 eller sämre?
2 av Sjöbergs OS-finaler höll en ganska låg nivå. Sjöberg kan tacka bojkott OS 1984 för sitt silver. OS 92 var ännu värre med den lägsta segerhöjden under de senaste 30 åren. Inomhus-VM 87 vanns på 2,24 för övrigt.
Holm var felfri över 2,33 i VM 2007 men det räckte bara till en fjärdeplats och felfri över 2,32 i OS i Kina där han också blev 4a. Båda dessa resultat hade givit honom medalj på både OS 84 och OS 92.

Men Sjöbergs meriter är sämre för att han presterade sämre när det gällde. Av hans 4 hopp på 2,40 eller mer så var samtliga satta på olika galor. Trots att inomhusmästerskapen på Sjöbergs tid gick dubbelt så tätt jämfört med under Holms tid så är Holms meriter överlägsna. 4 VM guld inne. Sjöberg har ett.. Ute så saknar Sjöberg tillochmed medalj på EM ute där Holm har både islver och brons. Lite roligt också att under tävlingar som Finnkampen och SM (Sjöberg ställde upp 10 gånger i Finnkampen) så har Holm hoppat högre än honom där också. Sjöbergs SM-rekord är 2,30. Holm hoppade ,237 och 2,38 under SM 2007 och 2008.

Holm är inte bara unik med att han har flest mästerskapsguld i Europa, 7 stycken, han är också den enda som vunnit samma mästerskap 3 gånger irad. Inomhus-VM. Han är den äldsta världsmästaren någonsin, Inne-VM 2008) äldst att någonsin klara (2,37, utomhus)

Han har mästerskapsrekordet i Inomhus-em, 240, samt är ensam i historien att ta minst en medalj om året 9 år irad.

Ska tilläggas också att Sjöberg efter 1989, från och med ,24 års ålder alltså aldrig hoppade högre än 2,35 utomhus. När hoppare brukar vara som bäst så var Sjöberg redan påväg utför alltså.

Sjöberg hoppade högre. Han är bättre. Inte så svårt. Punkt slut.

bigtraps
2010-02-13, 19:00
Debatten om vem som är bäst av dessa herrar börjar bli rätt uttjatad. Fick väl lite nytt liv nu i samband med MM. Andra som håller på på samma sätt vad jag kan komma på är väl Maradona och Pele. hur man orkar efter avslutad karriär förstår jag inte

Denstillasittande
2010-02-13, 19:01
Sjöberg hoppade högre. Han är bättre. Inte så svårt. Punkt slut.

Sluta såklart Holm tycker han är bättre än sjöberg även han inte hoppade högre:D

Doctor Snuggles
2010-02-13, 19:21
Sluta såklart Holm tycker han är bättre än sjöberg även han inte hoppade högre:D

Det som gör honom till en förlorare är först och främst att han vill debattera om det. Med sjöberg. Looooser.

ARMSTARK
2010-02-13, 19:26
Tänk såhär: Så många gånger som Holm har hoppat och ÄNDÅ inte lyckats slå Sjöbergs rekord...

I rest my case! :cool:

tsp
2010-02-13, 22:38
:confused:

:confused::confused::confused:

[QUOTE=tsp;4170971]sjöberg[/QUOTE

Sjöberg är uppfödd i Göteborg. Vad jag vet så har han aldrig bott i Stockholm

Attityden. Dryg stockholmare

bigtraps
2010-02-13, 22:56
Aha man kan alltså bli kallad "dryg stockholmare" om man är dryg och bor i tex Kiruna?

tsp
2010-02-14, 00:45
Aha man kan alltså bli kallad "dryg stockholmare" om man är dryg och bor i tex Kiruna?

Så länge man har stockholms-stilen

bigtraps
2010-02-14, 09:20
OK. Man lär sig nåt nytt varje dag.....