handdator

Visa fullständig version : Frukt efter en måltid försämrar näringsupptaget?


Danne2k
2010-01-12, 13:35
Har tänkt göra denna tråd ett tag nu men glömmer jämt ^^

För några månader sen på jobbet efter lunchen så käkade jag ett äpple och då sa en tjej till mig att "det är inge bra att äta frukt efter maten".

"Va snackar du om?" var det enda jag fick fram.

Tydligen hade hennes kille sagt till henne att om man äter frukt efter en måltid så får man sämre näringsupptag av maten man just ätit.

Detta måste bara vara bullshit?
Vilket jag också sa till henne och hon trodde inte heller på det riktigt..

Finns det någon studiet som ens antytt något sådant?
Om ja, hur tusan går det till?

mikaelj
2010-01-12, 13:40
Ja, det är trams.

Kan du inte be henne komma med lite belägg för hennes påstående, istället för att du skall göra ett negativt bevis? Det är som att be någon bevisa att $GUD inte finns. Det är naturligtvis omöjligt.

stafh
2010-01-12, 13:44
Det blir både bättre och sämre på olika sätt. Hur som helst blir det knappast någon signifikant effekt. Sen får man ju tänka på att frukten innehåller lite näring också.

Danne2k
2010-01-12, 13:49
Ja, det är trams.

Kan du inte be henne komma med lite belägg för hennes påstående, istället för att du skall göra ett negativt bevis? Det är som att be någon bevisa att $GUD inte finns. Det är naturligtvis omöjligt.

Tack, jag tänkte väl det.

Jo jag bad ju henne fråga lite mer ingående vad han menade och vad hans argument var men vi har inte setts på ett tag nu så frågan har inte kommit upp helt enkelt. Givetvis ligger bevisbördan på honom.

Det blir både bättre och sämre på olika sätt. Hur som helst blir det knappast någon signifikant effekt. Sen får man ju tänka på att frukten innehåller lite näring också.

Vadå bättre och sämre på olika sätt?

Kischen
2010-01-12, 14:03
Minns inte vem som sa det, men min brorsa hade fått höra att banan som åts efter maten möglade i magen :D

Danne2k
2010-01-12, 14:10
Minns inte vem som sa det, men min brorsa hade fått höra att banan som åts efter maten möglade i magen :D

Hahaha :D :D

:smash: *screwy*

stafh
2010-01-12, 14:14
Vadå bättre och sämre på olika sätt?
Det finns ämnen som förbättrar upptaget av vissa mineraler (c-vitamin) och andra ämnen som hämmar upptaget av andra mineraler (t.ex. oxalsyra). Beror på vilken frukt man äter också. Men som sagt är det inget man behöver oroa sig för.

MrBurner
2010-01-12, 14:35
Mikaelj, tror du inte att personen i fråga kan ha missuppfattat något denne läst om LCHF? Ganska rejäl missuppfattning också...

Danne2k
2010-01-12, 14:50
Mycket möjligt, det är ganska intressant att spekulera i vad det är som denna person kan ha missuppfattat eller vad påståendet kan tänkas komma från..

944RS
2010-01-12, 15:57
Många saker om frukt har man hört. Men inte att det skulle göra upptaget från maten sämre. Däremot så har jag hört att man bör äta frukten före maten så att fruktens näring tas upp bättre utan mat.
Känns som det inte spelar så stor roll då jag inte tror så många äter frukten för all den enorma näringen(ironi) utan för att det är gott.

Eddie Vedder
2010-01-12, 17:49
Samma myt finns om att dricka till måltiden också. Att det skulle försämra matsmältningen om man dricker något när man äter.

Att kött ligger kvar i tarmen och ruttnar är ju en annan klassiker.:D

tsp
2010-01-12, 17:52
Jag har hört att t.ex. äpple efter maten lägger sig ovanpå (ganska logiskt) den andra födan och typ "jäser" vilket inte ska vara bra av något skäl.. Något att säga om det?

Ristretto
2010-01-12, 18:10
Jag har hört att t.ex. äpple efter maten lägger sig ovanpå (ganska logiskt) den andra födan och typ "jäser" vilket inte ska vara bra av något skäl.. Något att säga om det?
Jo, *bs*

Danne2k
2010-01-12, 21:22
Samma myt finns om att dricka till måltiden också. Att det skulle försämra matsmältningen om man dricker något när man äter.

Att kött ligger kvar i tarmen och ruttnar är ju en annan klassiker.:D

Ah, visst är det härligt med myter :D

Du tänker inte på dedär att om man inte tuggar maten ordentligt och "sköljer" ner den med hjälp av någon vätska så får magen jobba mer med att smälta maten vilket inte ska vara bra?

För det stämmer väl.. eller?

stafh
2010-01-12, 21:58
Ah, visst är det härligt med myter :D

Du tänker inte på dedär att om man inte tuggar maten ordentligt och "sköljer" ner den med hjälp av någon vätska så får magen jobba mer med att smälta maten vilket inte ska vara bra?

För det stämmer väl.. eller?

Nej.

Danne2k
2010-01-12, 22:03
Nej.

Nähe?

Vad händer om jag sväljer hela köttbitar, potatisar och annat utan att tugga alls? Matsmältningen lär ju inte bli så jäkla bra, och man lär inte må så bra heller?

vicarious
2010-01-12, 22:12
Nähe?

Vad händer om jag sväljer hela köttbitar, potatisar och annat utan att tugga alls? Matsmältningen lär ju inte bli så jäkla bra, och man lär inte må så bra heller?

Matsmältningen lär ta längre tid, inte för att jag vet om det är något problem med det. När man tuggar sönderdelar man födan mekaniskt, vilket ger en större angreppsyta för enzymerna som finns i munhålan och saliven, t ex amylas och lipas.

tsp
2010-01-12, 22:16
Nähe?

Vad händer om jag sväljer hela köttbitar, potatisar och annat utan att tugga alls? Matsmältningen lär ju inte bli så jäkla bra, och man lär inte må så bra heller?

Maten lär spjälkas sämre.

Danne2k
2010-01-12, 22:17
Ok, sämre är det iaf, bra.

Edit: Blev hungrig nu..

stafh
2010-01-12, 22:20
Maten lär spjälkas sämre.
Nädå, bara lite långsammare.