handdator

Visa fullständig version : Kreatins effekt på hjärtat, fråga.


Gusken
2010-01-12, 12:30
Hejsan Kolo!
Har funderat en tid på att köpa lite EAA och Kreatin och lämna Vasslet bakom mig. Innan jag beställer ville jag dock veta en liten sak.(jag har sökt men inte hittat något som tar upp just detta, ber om ursäkt ifall jag missat någon tråd)
Kreatin gör ju så att vatten binds till musklerna och volymen ökar något, jag funderade på hur denna effekt blir i hjärtat. För mig låter ett förstorat hjärta inte speciellt bra.
Kan kreatin på något sätt vara skadligt för hjärtat?

Mvh Gusken

Johan_P
2010-01-12, 14:05
Vad jag vet binder kreatin endast vatten i skelettmusklerna. Det vore nog direkt farligt om det påverkade hjärtmusklen.

Gusken
2010-01-12, 14:35
Jag känner som sagt precis likadant, skulle vara skönt om någon med tillräcklig kunskap kunde säga lite om saken :)

Lawgivah
2010-01-13, 23:00
Nej, det påverkar inte hjärtat.

Heart
2010-01-13, 23:46
Jag käkade Star Nutritions Creatine Complete Extreme ett tag men det fick mitt hjärta att go bananas. Har dock inte upplevt sådana problem med rent Kreatin. Fast nu håller jag mig till bra kost och ibland proteinpulver istället!

Gusken
2010-01-15, 01:03
Lawgivah, hur kommer det sig att det inte påverkar hjärtat. Binder det inte vatten dit eller varför fungerar inte kreatinet likadant där?

Sniggel
2010-01-15, 14:34
Lawgivah, hur kommer det sig att det inte påverkar hjärtat. Binder det inte vatten dit eller varför fungerar inte kreatinet likadant där?

Skulle misstänka att det beror på att hjärtmuskulaturen är en annan typ av muskulatur.

Finns ju kreatin maten vi äter så man kan ju anta att kroppen är så pass funtad att om man skulle äta mycket kött att det inte ställer till oreda i hjärtmuskelns funktion.

Eddie Vedder
2010-01-15, 15:37
Finns ju kreatin maten vi äter så man kan ju anta att kroppen är så pass funtad att om man skulle äta mycket kött att det inte ställer till oreda i hjärtmuskelns funktion.

Jag tycker man ska se upp med att resonera på det viset. För att en sak existerar naturligt innebär det absolut inte att det är fritt från biverkningar, långt därifrån.

I fallet kreatin handlar det ju dessutom om mängder man aldrig åstadkommer naturligt genom att bara äta kött. Jag säger inte att jag tror det är farligt men det faktum att det finns i kött förändrar ingenting.

Johan_P
2010-01-15, 15:47
Lawgivah, hur kommer det sig att det inte påverkar hjärtat. Binder det inte vatten dit eller varför fungerar inte kreatinet likadant där?

Som sagt så är det en annan typ av muskel (hjärtat tillhör hjärtmuskulaturen). Kreatin påverkar bara skelettmuskulaturen. Som jag förstår det ger kreatin, tillsammans med glukogen och glukos, musklerna kraft att kontrahera.

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/M/Muscles.html#Creatine_phosphate