handdator

Visa fullständig version : Förstoppad av deff?


Playmate
2010-01-12, 09:41
Jag började deffa den 7/1 och är på min första deff någonsin! Det går mycket lättare att dieta än vad jag tidigare trott, ork, humör, träning och hunger känns inte speciellt lidande. Jag har bara ett problem som gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag lider inte av det speciellt (än i alla fall) men det sinkar min viktnedgång på vågen vilket känns väldigt frustrerande. Jag har blivit förstoppad sedan jag började min diet och har så varit i 2-3 dagar. Beror det på att kroppen blivit chockad? Jag försöker att få i mig bra med fibrer och mindre mängder fett för att snabba på matspjälkningen men det verkar ganska resultatlöst! What to do? :confused:

Kischen
2010-01-12, 09:46
Jag började deffa den 7/1 och är på min första deff någonsin! Det går mycket lättare att dieta än vad jag tidigare trott, ork, humör, träning och hunger känns inte speciellt lidande. Jag har bara ett problem som gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag lider inte av det speciellt (än i alla fall) men det sinkar min viktnedgång på vågen vilket känns väldigt frustrerande. Jag har blivit förstoppad sedan jag började min diet och har så varit i 2-3 dagar. Beror det på att kroppen blivit chockad? Jag försöker att få i mig bra med fibrer och mindre mängder fett för att snabba på matspjälkningen men det verkar ganska resultatlöst! What to do? :confused:

Du äter inte för mycket fibrer och för lite fett då?

Yeahvlen
2010-01-12, 10:13
Vad äter du över en dag? Inga konstiga mediciner eller för lågt intag av något?

Friterad mat, alldeles för mycket fibrer, även för lite, kan vara bakomliggande orsak. Alldeles för lågt vätskeintag, stress och en rad andra faktorer spelar in.

thompaboy
2010-01-12, 12:11
Jag började deffa den 7/1 och är på min första deff någonsin! Det går mycket lättare att dieta än vad jag tidigare trott, ork, humör, träning och hunger känns inte speciellt lidande. Jag har bara ett problem som gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag lider inte av det speciellt (än i alla fall) men det sinkar min viktnedgång på vågen vilket känns väldigt frustrerande. Jag har blivit förstoppad sedan jag började min diet och har så varit i 2-3 dagar. Beror det på att kroppen blivit chockad? Jag försöker att få i mig bra med fibrer och mindre mängder fett för att snabba på matspjälkningen men det verkar ganska resultatlöst! What to do? :confused:

Hur mycket äter du? Äter du lite blir det ju mindre tarminnehåll. Jag har själv upplevt långa tidsrymder mellan muggbesöken men det berodde snarare på att jag åt för lite än att jag hade problem att göra nummer två.

happy75smile
2010-01-12, 13:08
Jag började deffa den 7/1 och är på min första deff någonsin! Det går mycket lättare att dieta än vad jag tidigare trott, ork, humör, träning och hunger känns inte speciellt lidande. Jag har bara ett problem som gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag lider inte av det speciellt (än i alla fall) men det sinkar min viktnedgång på vågen vilket känns väldigt frustrerande. Jag har blivit förstoppad sedan jag började min diet och har så varit i 2-3 dagar. Beror det på att kroppen blivit chockad? Jag försöker att få i mig bra med fibrer och mindre mängder fett för att snabba på matspjälkningen men det verkar ganska resultatlöst! What to do? :confused:

Att ha förstopping kan beror du deffa och dricker för lite.
Drick minst 2liter om dagen. Oftast brukar man glömma att dricka vatten speciellt när det är kallt ute. Sedan beror det på vilken mat du äter under deffen men det framstod inte så kann inte kommentera om maten.
Man skall hoppa på deffen lite och lite i taget och inte allt på en gång det kan ha motsatta effekt.

manekin
2010-01-12, 15:00
du måste ha mera vatten + fett.... brukar "lösa sig" :-) om du har en ätardag med en burgare eller nåt

Playmate
2010-01-12, 15:44
Jag äter i stort sett som jag gjort innan förutom att jag dragit ned ganska rejält på både kolhydrat- och fettmängden. Dricker vatten gör jag, uppskattningsvis får jag redan i mig ungefär 2 liter per dag.

Jag antar att jag får höja fettintaget, det ska nog lösa problemet? :)

TehSaxo
2010-01-12, 17:45
är avföringen stenhård? :D

tsp
2010-01-12, 17:56
är avföringen stenhård? :D

Vad jag förstått får TS inte ens syn på så mycket som ett sillhuvud, så han kan nog inte avgöra det ännu.


TS: Vill du bli av med förstoppningen så finns det tabletter att köpa på apoteket som gör att du skiter ut alltihopa efter en 4-5 timmar typ. Receptfritt.

tsp
2010-01-12, 17:57
Btw så säljs tabletterna i 100 pack och det behövs 1-4 per förstoppning, så det är bara att käka vidare å underhålla med tabletter genom hela deffen!!

TehSaxo
2010-01-12, 17:58
Namn på tabletterna skulle ju underlätta. =p

vicarious
2010-01-12, 19:53
Tabletter är ingen långsiktig lösning på problemet, utan endast en kortvarig. Knappast någon trevlig lösning heller.

Ta reda på vad som orsakar förstoppningen. Min bästa gissning är som de flestas, för lite fett samt för lite vätska.

tsp
2010-01-12, 22:16
Namn på tabletterna skulle ju underlätta. =p

Minns inte! Men gå och kika lite så hittar du dem nog. I värsta fall får du väl fråga någon som jobbar där :em:

Tabletter är ingen långsiktig lösning på problemet, utan endast en kortvarig. Knappast någon trevlig lösning heller.

Ta reda på vad som orsakar förstoppningen. Min bästa gissning är som de flestas, för lite fett samt för lite vätska.

Jag hoppas det framgick att jag skojade om att käka tabletter regelbundet.

Playmate
2010-01-13, 17:11
Kan glatt meddela att problemet "löst sig" som någon tidigare skrev! :D Jag har ökat fettmängden i maten och märker redan skillnad, utmärkt.

manekin
2010-01-13, 18:11
Skönt ! ;-) Kan ju även passa på att rekommendera sockerfritt godis som finns lite överallt i plockgodishyllan (ej dietorelle) 2-3hg och problemet är "löst" efter någon timme!

Tanner
2010-01-13, 18:46
1000mg magnesiumoxid på kvällen funkar fint det med :D