handdator

Visa fullständig version : Ni som fått andra barnet, tätt inpå det första. Hinner ni träna?


Yip_man
2010-01-12, 07:57
Undrar om ni som har fått två barn tätt inpå varandra har hunnit med träningen.

Funderar på hur det ska gå ihop. Kanske får man dra ner till 2 pass i veckan.

Hur funkar det att köra halvkropp 2dagar efter varandra tex.

Vad kan man förvänta sig, ska man inse att man får ta det lungt i 1år eller så?

Nina L
2010-01-12, 08:12
Ingen har tid att svara, så mycket jobb är det.

Ignatius72
2010-01-12, 08:21
jag har 3 ungar under 5 år. Det är klart man hinner träna, men man får inse att det inte blir som man planerat ibland. Autistiskt strikta scheman brukar krocka med ungarnas och den respektives väl och ve.

Yip_man
2010-01-12, 08:26
jo att alltid träna en viss tid kan man ju glömma, det har knappt funkat med 1 barn. På kvällen är det som alltid gällt för mig. Lite senare på kvällen när vi fick vårt första barn dock.

Jag hoppas att det funkar kvällstid nu med.

Mats J
2010-01-12, 08:35
Beror ju mycket på hur din sambo är också. Sedan andra barnet kom har jag varit tvungen att lägga träningen 06:30 på morgonen alt. lunchen. Går helt enkelt inte att träna på kvällen, barnen brukar inte somnat fören ca 21:00 hur mycket vi än försöker få de att somna tidigare. Skulle jag dra och träna då skulle det blir tjafs direkt, då ska det plockas och städas etc. Och helgerna är det totalt träningsförbud av sambon.

944RS
2010-01-12, 09:39
Visst hinner man träna, men mängden blir kanske aningen begränsad. Det finns barnpassning på mitt gym så det brukar jag utnyttja ibland. Om den minsta är förliten så kan man ju alltid ta med ett barn bara och säga till sambon/frun att hon får lite kvalitets tid med den lille =)

hultman
2010-01-12, 09:46
Beror ju mycket på hur din sambo är också. Sedan andra barnet kom har jag varit tvungen att lägga träningen 06:30 på morgonen alt. lunchen. Går helt enkelt inte att träna på kvällen, barnen brukar inte somnat fören ca 21:00 hur mycket vi än försöker få de att somna tidigare. Skulle jag dra och träna då skulle det blir tjafs direkt, då ska det plockas och städas etc. Och helgerna är det totalt träningsförbud av sambon.

Träningsförbud på helgerna? No offence men man up, bitch :D

ARMSTARK
2010-01-12, 09:49
Träna hinner man alltid, det är bara frågan om hur man prioriterar. För mig går träning först, det andra sen. Det vanligaste är att man byter ut TV mot GYM.

Snafu
2010-01-12, 09:55
Det här med barn är skrämmande.

Trapper Buzz
2010-01-12, 09:59
Träningsförbud på helgerna? No offence men man up, bitch :D

Kärringarna har rättigheter och skinn på nästan nu, vettu!
Lyder man inte skiljer dom sig. Been there, done that.
Fem ungar på tio år. Tränar mycket. Mest barnfria veckorna.

Trapper Buzz
2010-01-12, 10:00
Det här med barn är skrämmande.

Men också skoj. Bägge mina söner (16 och 15) är uppe på hundra i klossbänkar nu. Och äldsten bröt lätt ner en känd koloprofil i armbrytning på vårt gym häromnyligen. :smash:

Slartibartfast
2010-01-12, 10:03
Det här med barn är skrämmande.

+1 fyfan.

Men också skoj. Bägge mina söner (16 och 15) är uppe på hundra i klossbänkar nu.

Jo, dom e kul sen när dom kommer upp på 100+ i bänk. Före det är dom mest creepy. :)

Sundsarn
2010-01-12, 10:03
Känns som att jag skulle så småningom tycka illa om personen om hon försöker förbjuda mig att göra så simpla saker som att slänga in ett träningspass under helgen. Ska hon få förbjuda mig att göra nummer 2 på onsdagar också eller vad?

shut teh face
2010-01-12, 10:06
Har hon ingenting som hon vill göra, på helgen? Kärringar brukar ju gå och handla kläder, klippa sig. Om du inte får träna, då ska hon inte få göra någonting alls på helgen som inte involverar dig och barnet. Och sådana liv lever ni väl inte? Låter inte så kul. Båda för offra sig så den andra kan göra lite saker. Det är bara bra för barnet med egen-tid med den ena av föräldrarna ibland.

Trapper Buzz
2010-01-12, 10:07
Sundsarn ya aint sen nuthin yet. Äktenskap avrådes ifrån. En styggelse.

Nitrometan
2010-01-12, 10:10
Jo, dom e kul sen när dom kommer upp på 100+ i bänk. Före det är dom mest creepy. :)
Å sen när de spöar dig i bänken är de creepy igen.

Slartibartfast
2010-01-12, 10:11
Å sen när de spöar dig i bänken är de creepy igen.

Jep :D

Trapper Buzz
2010-01-12, 10:12
Kommer aldrig hända i dethär fallet. :)
Men i armbrytning skyller jag alltid på axeln. *slap*

hultman
2010-01-12, 10:18
Apropå armbrytning så får jag fortfarande stryk av farsan som är 55 bast. Och ändå bänkar jag 40-50 kilo mer. Gubbvilja...

Trapper Buzz
2010-01-12, 10:19
Jag får stryk av både farsan och äldsteson *cry*. Men bänkar dubbelt mot båda.

944RS
2010-01-12, 10:19
Vet tyvärr flera som har träningsförbud på helgerna för sina fruar så det är nog inget ovanligt!
Vissa smygröker/dricker, medans andra blir tvungna att smygträna =)

Ignatius72
2010-01-12, 10:21
OM man jobbar måndag till fredag så torde ju helgen vara den tid då man har mest utrymme för träning. Ok, det var inte poppis när man drog iväg på en 3 timmars cykeltur en schysst sommarlördag, men en timme på gymmet gör väl varken till eller från på 16 timmar ledig och vaken tid.

Snafu
2010-01-12, 10:40
Det här med kvinnor är för övrigt också skrämmande. Är det en inneboende kvalitet hos kvinnor att vilja bossa omkring män? Säga vad man bör och inte göra? Jag sätter naturligtvis ner min fot oerhört manligt när sådant inträffar, men det verkar som att tillsägningar inte fungerar. Det liksom kryper fram oavsett?

Nitrometan
2010-01-12, 10:44
Det här med kvinnor är för övrigt också skrämmande. Är det en inneboende kvalitet hos kvinnor att vilja bossa omkring män?
Ja. Det är därför det internationella patriarkatet gör allt de kan för att förtrycka kvinnor.

Trapper Buzz
2010-01-12, 10:45
Välkommen till Världen, Snafu! Kvinnan är det starka könet.
Hon styr oss genom 6. Undvik äktenskap är min lilla lärdom.
Kanske ändrar man sig en dag.

delta_mats
2010-01-12, 10:50
Välkommen till Världen, Snafu! Kvinnan är det starka könet.
Hon styr oss genom 6. Undvik äktenskap är min lilla lärdom.
Kanske ändrar man sig en dag.

Hahaha, jag tycker din bitterhet är ganska rolig:)

MrPowa
2010-01-12, 11:00
Ta med ungarna på gymmet ? Går väll att ge dem hörselkåpor och binda dem nånstans.

Verbatim
2010-01-12, 11:49
Träningsförbud på helgerna? No offence men man up, bitch :D

Cd30JESdb9o

Ungrim
2010-01-12, 11:50
Finns endel gym som har barnpassning & lekrum, Själv byggde jag mitt eget gym när vi väntade första barnet.

Manta
2010-01-12, 12:02
Det jag har lärt mig av den här tråden är att innan jag skaffar barn måste jag spara ihop till ett hemmagym.

shut teh face
2010-01-12, 12:07
Det jag har lärt mig av den här tråden är att innan jag skaffar barn måste jag spara ihop till ett hemmagym.
Eller skaffa en kvinna som inte är control freak. ;)

Hemi
2010-01-12, 12:20
Ta med ungarna på gymmet ? Går väll att ge dem hörselkåpor och binda dem nånstans.

Om det går är det opti. Annars tränar man hemma, om det går. Har familjen samma intressen är det också opti. I programmet wifeswap vet inte om ni har det i sverige, bytte man en konservativ tråkkärring mot en råbarkad styrkelyftarfru som kom från en hel styrkelyftarfamilj. Alla döttrar tränade styrkelyft och hela huset var omgjort till ett fantastiskt gym. Opti. Om man inte har samma intressen är det svårt att satsa bot byggarscen eller 200 i bänk men man kanske kan hitta andra aktiviteter alla kan göra. Bil ett plus. Kan man inte hitta gemensamma intressen bådar det illa för framtiden eller så ses man inte så mycket, varken barn/mamma/pappa. Eller så skiter man i allt, glor på TV, häckar på café, barnvagnar omkring i T-banan, whatever.

JJ
2010-01-12, 12:23
Det kan vara tungt i början med 2 barn så gör ett flexibelt schema där du tränar färre tillfällen de veckor då det är mer att göra. Det går absolut att träna, men man får oftare lägga träningen de tider då de sover (åtminstone en av dem).
Sen är det ju lite komiskt att se snorungar ropa om att kasta ut kärringen, det handlar oftast om att hon också vill ha lite fritid och avlastning.

Hemi
2010-01-12, 12:31
Direkt efter förlossningen och nära tiden efter får man göra en del uppoffringar som man. Mamman hamnar lätt i depressioner, hormoner förändras och det nya barnet behöver all uppmärksamhet det kan få, liksom det första barnet. Gör man inte de uppoffringarna är man egoist.

Edit, gäller även under graviditeten. Familjen först, träningen sen.

mangemani
2010-01-12, 13:04
så länge samarbete finns mellan partnerna och inte en massa egoistiskt tjaffs,så funkar det nog.

Adama
2010-01-12, 14:06
Jag har två grabbar på 1 år och 4 år och vi jobbar båda heltid. Jag tränar varannan kväll efter kvällsmaten, medans frugan lägger ungarna. På kvällar jag inte tränar fixar och donar jag med barnen. Ser inget problem i detta upplägget, frugan får träna, träffa kompisar, shoppa, slöa i soffan framför teven varannan dag. (På helger kör jag på förmiddagen).

Bör tillägga att hon är absolut inget kontrollfreak och har inget behov att tvinga mig titta på t.ex. sig bonde söker fru med henne.

Innan jag blev seriös med träningen så raidade jag i WoW 5-6 dagar i veckan, ca 5 timmar per kväll, och tror nog hon tyckte det var hundra resor värre än detta nånsin kan bli :-)

Trapper Buzz
2010-01-12, 14:10
Ungar på gym är inge bra. Har haft det en gång tror jag.

mangs
2010-01-12, 14:17
Don't gör it, it's not värt it, eller vad Pepz brukar proklamera.

He he, nej men jag har själv två glin där hemma med 2.5 års mellanrum, vet inte om det kallas kort avstånd men hyffsat kort är det ändå i alla fall i min verklighet.

Kort sagt kan jag säga att visst finns det tid över för träning om man vill men man får skippa allt vad bekvämlighet heter och lära sig träna smartare och vid ibland udda tider.

Problemet som jag ser det är framför allt inte tiden utan viljan och orken. Det handlar om att prioritera och visst kan man alltid skippa en timmes sömn eller liknande men om man redan sover betydligt mindre än man är van vid och dessutom skall fungera som vanligt på ansvarsfulla jobb då är valet ibland kanske inte så enkelt.

För egen del har 2ans ankomst gjort att jag från att knappt missat ett enstaka pass under 14års tid börjat först slarva med träningen till att faktiskt ta ett uppehåll helt från allt vad träning heter.

Jag tycker ett halvt påtvingat uppehåll som jag har känns ganska skönt och det har gett mig ett lugn att faktiskt aktivt syssla med andra hobbies som jag försakat. Dessutom har jag varit en mer aktiv pappa till barnen då jag inte rör mig som en invalidiserad äldre man pga träningsverken. Visst, mitt uppehåll har bara varit i några månader och jag känner nu ett nytt sug på att träna och jag är smått säker på att skivstången finns kvar den dagen kommer. Dessutom kommer säkert muskelminne samt min lagade och utvilade kropp med större mängd explosiva fiber göra att jag på kort tid kommer tillbaka (om jag vill dvs).

Jag ser andra värden i livet idag än att bara träna och få lyfta vikter, som motionsform är det grymt men att som motionär försöka allt annat i livet för att satsa på att lyfta 180kg, väga 100kg bara för det egna välbefinnandet är inte så produktivt mer än att det ger ett ökat självförtroende vilket ju i sig kan vara positivt. Devisen, Träna för att Leva och inte tvärtom är hållbar än idag och känner man att träningen förgyller ens liv skall man ju givetvis köra på men som sagt, suget/orken är inte så stor alla gånger men det känner du ju själv också.

Är du en person som gärna är av/på eller kör 100% på allt du företar dig kan det nog bli att du kommer ta ett litet uppehåll eller en period med mindre fokus på träning men som jag redan sagt, jag tror att det för många gör mer gott än ont och dessutom har man ju då mer tid/energi över för sina barn.

För att inte snöa in alltför mycket på enbart barn så har mitt minskade fokus på träningen gjort att jag haft mer energi på jobbet vilket gjort att jag avancerat och fått en bättre tjänst samt att jag tagit tag i renoveringssaker i hemmet etc. Jag märkte grym skillnad i orken till att vara aktiv men det är ju jag. Jag är väldigt mycket av/på när det gäller träning, jag kan inte gå ut och halvköra utan skall det göras skall det göras ordentligt.

Lycka till hur som helst!

Snafu
2010-01-12, 14:30
Intressant mangs!

Trapper Buzz
2010-01-12, 14:46
Alla har ju olika ingångar. Jag började ju med det här för att komma ifrån (x-)käringa och i någon mån även barna. Hade haft drygt tjugoårigt träningsuppehåll och började bli less att skåda mina (engång så praktfulla och dyngstarka men nu ack så) förtvinade triccar. Normalt tränar man mer strikt och målmedvetet när man har barn.

Yip_man
2010-01-12, 20:22
låter som att du och jag är lika "Mangs". Jag vill absolut inte försumma familjen. Träning har alltid skett när vå dotter sovit. I regel brukar jag vara på gymmet nu då hon sover.

Men snart kommer en till som ska nattas. Det ger väl sig självklart. Det jag är mest rädd för är att jag mår så mycket sämre utan träning. Både fysiskt och psykiskt. Därför måste jag hitta ett sätt att komma iväg för annars drabbar det dem ändå.

tack för alla tips!

Trapper Buzz
2010-01-12, 21:14
Tipset är att träna på dagarna. Lunchpass.

Lillgrabben
2010-01-12, 21:25
Jag har två barn ganska så tätt & det är i princip aldrig några problem att åka & träna.

Det kan hända att vissa pass måste flyttas en dag hit eller dit pga mitt / tjejens arbeten, eller att ngt pass måste göras på förmiddagen ifall jag arbetar kväll. I det stora hela så går det mesta att ordna ifall man vill, är lyhörda för varandras önskemål & visar inser att den andres intressen också är viktiga!

Att träna 3*2 timmar varje vecka har nog de allra flesta tid med. Kan man inte klämma in tre pass under veckan, så kan man kanske träna ett helgpass för att minska mängden mån-fre.

Det är inga problem att lösa, finns oanade möjligheter!!:)

Trapper Buzz
2010-01-12, 21:29
Antagligen klart lättare för dom som lever i par än för dom som lever ensamma.
Men alltsomoftast hittar man lösningar.

Linnet
2010-01-12, 21:35
Det kan vara tungt i början med 2 barn så gör ett flexibelt schema där du tränar färre tillfällen de veckor då det är mer att göra. Det går absolut att träna, men man får oftare lägga träningen de tider då de sover (åtminstone en av dem).
Sen är det ju lite komiskt att se snorungar ropa om att kasta ut kärringen, det handlar oftast om att hon också vill ha lite fritid och avlastning.

Så du menar att allt inte är en världskonspiration från det kvinnliga könet i syfte att förslava männen? :confused:

daks
2010-01-12, 22:18
Direkt efter förlossningen och nära tiden efter får man göra en del uppoffringar som man. Mamman hamnar lätt i depressioner, hormoner förändras och det nya barnet behöver all uppmärksamhet det kan få, liksom det första barnet. Gör man inte de uppoffringarna är man egoist.

Edit, gäller även under graviditeten. Familjen först, träningen sen.

Alla ska må bra, män drabbas nästan lika mycket. Glöm inte att den moderne mannen inte längre fyller någon riktig uppgift. Och det kan vara rätt jobbigt, mår man då bättre av att träna tycker jag att man ska göra det. Lite som att jobba om någon gått bort. Fast tvärtom...

Hemi
2010-01-13, 01:32
Jag måste säga att när jag gick igenom proceduren ändrades något. Det var inte planerat om det var hormoner vey jag inte men jag fick en extrem beskyddarinstinkt, var påp min vakt och drog mig inte för att smälla till om jag kände att familjen blev hotad. Jag drog mig även till folk som var mest lika mig själv på olika sätt. Jag vet inte om det bara var jag eller om det var någonting nedärvt i djuret människan. Jag bodde i ett område där folk sköts ihjäl dagligen förvisso och gänguppgörelser med tung narkotika gjordes i lekparken. Jag undrar hur detta tillstå¨nd skulle påverka träning.

Yip_man
2010-01-13, 08:07
Vardagarna ser ut ungefär såhär för min del.

06.30-07 går upp (0700-0900 börjar sambon jobba) ingen morgon träning mao
09.30 lämnar på dagis och börjar jobba
18.00 är jag hemma (då ska helst sambon ha hunit göra mat då det blir försent för de små att äta annars)

19-20 lägger vi idag vår tjej.

Den ända möjligheten är att träna efter vi nattat vår tjej. Problemet blir ju sen ifall det inte går smidigt med den nya.

Som ni förstår funkar inte morgonträning för min del.

Helgerna kan jag säkert träna utan problem.

Snobbe
2010-01-13, 08:10
Vardagarna ser ut ungefär såhär för min del.

06.30-07 går upp (0700-0900 börjar sambon jobba) ingen morgon träning mao
09.30 lämnar på dagis och börjar jobba
18.00 är jag hemma (då ska helst sambon ha hunit göra mat då det blir försent för de små att äta annars)

19-20 lägger vi idag vår tjej.

Den ända möjligheten är att träna efter vi nattat vår tjej. Problemet blir ju sen ifall det inte går smidigt med den nya.

Som ni förstår funkar inte morgonträning för min del.

Helgerna kan jag säkert träna utan problem.

Omöjligt o träna på lunchen?

bubbe
2010-01-13, 09:47
Jag har två barn ganska så tätt & det är i princip aldrig några problem att åka & träna.

Det kan hända att vissa pass måste flyttas en dag hit eller dit pga mitt / tjejens arbeten, eller att ngt pass måste göras på förmiddagen ifall jag arbetar kväll. I det stora hela så går det mesta att ordna ifall man vill, är lyhörda för varandras önskemål & visar inser att den andres intressen också är viktiga!

Att träna 3*2 timmar varje vecka har nog de allra flesta tid med. Kan man inte klämma in tre pass under veckan, så kan man kanske träna ett helgpass för att minska mängden mån-fre.

Det är inga problem att lösa, finns oanade möjligheter!!:)

Precis! Jag har fyra, att lägga 9 timmar av veckans 168 timmar på träning är inte ett stort problem. Man löser det på ett eller annat sätt. Ibland får man dock flytta pass. Jag flexar, går tidigare från jobbet och sen jobbar jag oftast ikapp på kvällen hemifrån eller tar ut det som kompledigt. På det viset är jag inte borta ända till sovdags för barnen.

Tidigare har jag flexat på lunchen genom att ta ut en extra timme och efter träningen haft färdiga rester som jag slängde i mig snabbt.

Vardagarna ser ut ungefär såhär för min del.

06.30-07 går upp (0700-0900 börjar sambon jobba) ingen morgon träning mao
09.30 lämnar på dagis och börjar jobba
18.00 är jag hemma (då ska helst sambon ha hunit göra mat då det blir försent för de små att äta annars)

19-20 lägger vi idag vår tjej.

Den ända möjligheten är att träna efter vi nattat vår tjej. Problemet blir ju sen ifall det inte går smidigt med den nya.

Som ni förstår funkar inte morgonträning för min del.

Helgerna kan jag säkert träna utan problem.

Du ser ut att ha butikstider. Finns det ingen annan i butiken som du kan turas om med, tex att du går tidigare 2 dagar i veckan mot att han kan komma senare el likn?

nio
2010-01-13, 11:40
Hur mycket jobbar du? Med barn under 5 år har man väl rätt att gå ner till 75%.

Nelson81
2010-01-13, 12:12
gör om träningsschemat annars. 3 pass i veckan med lite vila mellan setten. 3 timmar i veckan har alla att undanvara vare sig man har 1 barn eller 300. Har man inte det så beror det inte på barnen utan på att man är ihop med en egoistisk gnällkärring som hamnat i en ond cirkel av premenstruella besvär och klimakteriekoss-symdromer.

shut teh face
2010-01-13, 12:18
gör om träningsschemat annars. 3 pass i veckan med lite vila mellan setten. 3 timmar i veckan har alla att undanvara vare sig man har 1 barn eller 300. Har man inte det så beror det inte på barnen utan på att man är ihop med en egoistisk gnällkärring som hamnat i en ond cirkel av premenstruella besvär och klimakteriekoss-symdromer.
:Virro lol

Ja, någon här i tråden skrev att det handlar om att "ge kvinnan lite utrymme också", jaha. Men vad för utrymme får du som man då? Jag menar, något får man ju, och då kan man ju prioritera att träna då. Annars har man inget att gnälla över.

Snafu
2010-01-13, 12:26
Jag måste snöa in mig på mina hobbies rejätl de nästkommande åren innan det blir småglin. Jag ska bli dötsless på hobbies.

Trapper Buzz
2010-01-13, 12:32
När man ser det lilla skrynkliga knytet där som ploppat fram, blir allt annat ganska litet.

Mitt nästyngsta knyte fyller tio nu och hon hade igår skrivit såhär i ett Word:
"Hoppas det blir bra på bänkpresstävlingen! Jag tror att du kommer att få alla vita :)
LÅT:--- " (låten utelämnar jag, men den var inte alls tokig.)

Hemi
2010-01-13, 13:54
Förvänta er inte att ni orkar bara:

GfQRD8O_Uo4

Yip_man
2010-02-27, 14:09
hmmm. det funkar inte nu märker jag. Övervgar starkt att gå tidigare 1 eller 2 dagar på jobb... eller dra ner på träingen de kommande 6månaderna som är de jobbigaste..