handdator

Visa fullständig version : För mycket Kcal/Fett/Kolh/Protein för byggare(bild bifogad)


KimPod
2010-01-11, 23:49
Hittade programet här på kolo där man kan fylla i dagens och veckas måltider, livsmedel osv. Jag räknade tidigare ut mitt dagliga behov av energi och fick det till 3538kcal.
Jag la in allt jag ätit idag och det ser ut som en normal ätar dag för mig!
Jag fick fram till att jag fått i mig hela 4278kcal, 310,5gram protein, 400gram kolhydrater och 155,8 gram fett! Otroligt nog utan en enda Gainer, bara whey och eaa som tillskott.

Under byggarperiod ska man ligga på 500kcal+ och undrar nu och jag får i mig för mycket av något?

Mina mål är att lägga på mig maximal muskelmassa, fett gör inget om jag lägger på mig men jag vill inte heller lägga på mig för mycket. Har sedan sept gått från ca 9% Bf till 14,1(förr veckan) och jag vill inte kommer över 15, då blir det för mycket deff sen :) Väger idag ca 90kg,179 cm lång. 150kg bänk, 2*190kg mark och 180+kg i böj.

Bygger jag sämre om jag tränar dubbla pass varje dag med 1 vilodag i veckan, med tanke på mitt kcal intag. Jag menar nu inga tokpass utan undrar hur det skulle vara om jag ist för Bröst/Triceps samma pass kanske körde Bröst kl 12.00, vilar och äter sen kör Triceps på kvällen kl 19.00?
Jag kör samma muskler som jag skulle gjort annars men får ut mer av varje muskel och dom kan bygga mer? Har jag fel?

Den slutgiltiga frågan är egentligen, hur fan ligger jag till byggar mässigt och hur ser det ut? Bra eller dåligt? :)

Ett slutgiltigt problem är att jag fortfarande är hungrig när jag går och lägger mig. Dilemma: Stoppar jag i mig mer blir jag fet och kommer hamna på ca +1000kcal, men om jag inte äter blir jag väl katabol under natten?

KimPod
2010-01-12, 00:07
Insåg att bilden itne gick att tyda, gör den lite mindre och försöker igen genom att lägga upp den på imageshack!

http://img686.imageshack.us/img686/5125/matdagjpeg.jpg

KimPod
2010-01-12, 00:38
Ingen såhär sent?

Degpekka
2010-01-12, 00:50
Jag ser iaf ingenting av texten på bilden, lägg upp originalstorlek på länk istället.

Scratch89
2010-01-12, 01:03
Verkar inte helt galet. Man behöver inte detaljstyra kosten, så länge det äts tillräckligt.

sharkzlayer
2010-01-12, 01:17
Kategorin; övriga mål, äter du det lite random utspritt under dagen?

70g fett på morgonen bra men ändå väldigt mycket, frukosten ska innehålla kolhydrater samt mycket fett (som du redan har) ät en mycket stor del av ditt totala fettintag till frukost då detta gör att kroppen luras ytteligare att förbränna fett)

Kvällsmål ska bestå av långsamt protein (ex. kasein som finns i mjölkprodukter, bra alternativ är kesella och keso .) Fördel också om kvällsmålet innehåller en stor del fett för att yttligare göra upptaget långsammare av detta mål och du kommer då inte få din läskiga katabolkänsla när du lägger dig. Ser bra ut såhär på rak arm. Själv ligger jag alltid på mer prot än kolh även under massbyggarperiod.

Medusa
2010-01-12, 01:21
Verkar inte helt galet. Man behöver inte detaljstyra kosten, så länge det äts tillräckligt.

det beror precis på vilka resultat man vill se med sin träning, om du vill bli större än stor, riktigt stor, så stor DU kan bli, då får du verkligen detaljstyra kosten, sömnen, träningen, SPECIELLT om du är ren... då finns det inget sätt att utifrån kompensera för brister i form av GH, insulin, och hormoner med mera..

tittar man dessutom i hans journal så verkar han vara den ambitiösa typen som vill gå långt..

Scratch89
2010-01-12, 01:25
det beror precis på vilka resultat man vill se med sin träning, om du vill bli större än stor, riktigt stor, så stor DU kan bli, då får du verkligen detaljstyra kosten, sömnen, träningen, SPECIELLT om du är ren... då finns det inget sätt att utifrån kompensera för brister i form av GH, insulin, och hormoner med mera..

tittar man dessutom i hans journal så verkar han vara den ambitiösa typen som vill gå långt..

Vad exakt kan man påverka med hjälp av att ha en manisk koll på sin kost? Nu förutsätter vi att protein- och energiintag är konstanta.

tsp
2010-01-12, 05:08
Det spelar inte så stor roll om du lägget på dig en del fett? Men i nästa mening skriver du att du inte vill gå upp mer än 0.9% kroppsfett. Det låter ganska underligt i mina öron.

vicarious
2010-01-12, 11:10
Du säger att du inte vill gå upp för mycket i fett under din bulk. Därför tycker jag du ska dra ner på ditt överskott till kanske max 100-200 kcal / dygn och försöka få en så bra näringstiming som möjligt, d vs att du lägger huvuddelen av din föda efter träning.

Skippa druvsockret och dra ner på rapsoljan så har du löst problemet.

Ät en måltid någon timme eller strax innan du går och lägger dig. Låt den gärna bestå av kasein eller äggprotein (eller något annat protein med långsamt upptag) eller en fullständig måltid som innehåller protein, fett samt lite kolhydrater så att magsäckstömningen går långsammare. En burk kesella ger i runda slängar 30 gram protein - ganska optimalt i mina ögon :) Förhoppningsvis har kroppen byggstenar hela natten då.

Ser ingen anledning varför du skulle köra bröst först, vila ett par timmar och sen köra triceps? Vad får du ut av det? Kör triceps direkt efter bröst istället.

Lycka till!

KimPod
2010-01-12, 14:26
Kategorin; övriga mål, äter du det lite random utspritt under dagen?

70g fett på morgonen bra men ändå väldigt mycket, frukosten ska innehålla kolhydrater samt mycket fett (som du redan har) ät en mycket stor del av ditt totala fettintag till frukost då detta gör att kroppen luras ytteligare att förbränna fett)

Kvällsmål ska bestå av långsamt protein (ex. kasein som finns i mjölkprodukter, bra alternativ är kesella och keso .) Fördel också om kvällsmålet innehåller en stor del fett för att yttligare göra upptaget långsammare av detta mål och du kommer då inte få din läskiga katabolkänsla när du lägger dig. Ser bra ut såhär på rak arm. Själv ligger jag alltid på mer prot än kolh även under massbyggarperiod.

Övriga mål äts utspritt. Igår såg det ut:
Frukost: 09.00
Lunch: 11.00
Gym 12.30
Lunch 2, 15.30: 90gram hamburgare
Mellanmål: 16.00 Whey 80
Lunch(?) 3: 17.00: 90 gram Hambugare
Gym: 18.00
Middag: 20.00: Kyckling Ris o Currysås
Kvällsmat: 23.00 80gram havregryn, 35gram whey, 50cl rapsolja

Möjligt att 70 gram är mycket, men det ger en bra grund för dagen! Då detta mål äts vid

det beror precis på vilka resultat man vill se med sin träning, om du vill bli större än stor, riktigt stor, så stor DU kan bli, då får du verkligen detaljstyra kosten, sömnen, träningen, SPECIELLT om du är ren... då finns det inget sätt att utifrån kompensera för brister i form av GH, insulin, och hormoner med mera..

tittar man dessutom i hans journal så verkar han vara den ambitiösa typen som vill gå långt..

Jag vill bli riktigt stor, men gränsen går vid AAS/hGH som jag tidigare skrivit i min journal! Och det värmer att få en sån kommentar och att du läser min journal! :)
Jag försöker styra kost, sömn osv efter bästa förmåga. Festar inte mer än 1gång/2månader, sover 8h/natt osv, och ökningarna har oxå kommit :)

Det spelar inte så stor roll om du lägget på dig en del fett? Men i nästa mening skriver du att du inte vill gå upp mer än 0.9% kroppsfett. Det låter ganska underligt i mina öron.

Vad jag menar är att jag ökat 6% ungefär redan.Och undrar nu vad jag kan göra med kosten för att inte lägga på mig mycket mer men ändå öka stabilt i massa!

Du säger att du inte vill gå upp för mycket i fett under din bulk. Därför tycker jag du ska dra ner på ditt överskott till kanske max 100-200 kcal / dygn och försöka få en så bra näringstiming som möjligt, d vs att du lägger huvuddelen av din föda efter träning.

Skippa druvsockret och dra ner på rapsoljan så har du löst problemet.

Ät en måltid någon timme eller strax innan du går och lägger dig. Låt den gärna bestå av kasein eller äggprotein (eller något annat protein med långsamt upptag) eller en fullständig måltid som innehåller protein, fett samt lite kolhydrater så att magsäckstömningen går långsammare. En burk kesella ger i runda slängar 30 gram protein - ganska optimalt i mina ögon :) Förhoppningsvis har kroppen byggstenar hela natten då.

Ser ingen anledning varför du skulle köra bröst först, vila ett par timmar och sen köra triceps? Vad får du ut av det? Kör triceps direkt efter bröst istället.

Lycka till!

Konkret och bra svar, det gillas!! Druvsockret har mer betydelse än att få i mig extra kcal. Jag intar detta innan och efter träning för att få en effektiva proteinsyntes då det är vetenskapligt bevisat att man får bättre resultat om man intar EAA ihop med snabba kolh. som maltodextrin eller druvsocker.

Kesella eller keso är i mina ögon oxå ganska optimalt, men för en arbetslös 19-åring som bor i egen lägenhet så är det lite mycket pengar kanske om man ser till protein/krona? :)

Anledningen till att jag kör 2 pass är för att jag vill få ut maximalt av musklerna. När jag kör bröst överlappar dessa övningar på triceps och man blir ganska trött i denna muskel. Jag har då svårt att få ut maximalt av varje muskel och detta har gjort att jag ligger lite efter med triceps.

vicarious
2010-01-12, 19:47
Konkret och bra svar, det gillas!! Druvsockret har mer betydelse än att få i mig extra kcal. Jag intar detta innan och efter träning för att få en effektiva proteinsyntes då det är vetenskapligt bevisat att man får bättre resultat om man intar EAA ihop med snabba kolh. som maltodextrin eller druvsocker.

Kesella eller keso är i mina ögon oxå ganska optimalt, men för en arbetslös 19-åring som bor i egen lägenhet så är det lite mycket pengar kanske om man ser till protein/krona? :)

Anledningen till att jag kör 2 pass är för att jag vill få ut maximalt av musklerna. När jag kör bröst överlappar dessa övningar på triceps och man blir ganska trött i denna muskel. Jag har då svårt att få ut maximalt av varje muskel och detta har gjort att jag ligger lite efter med triceps.

Druvsockret kan du skippa helt. Proteinsyntesen stimuleras fullständigt utan närvaro av kolhydrater.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3593405&postcount=58

Kesella och keso kan jag hålla med om är dyrt. Bor du i närheten av en Lidl-affär kan du där köpa Milbonas kvarg som är ganska billig.

När du kör bröst använder du även triceps, ja. Vilket betyder att muskelprotein bryts ner även där. Om du då kör tricepsövningarna direkt efter kommer det ge lika bra effekt som om du kör triceps separat. Finns ingen anledning att köra det separat på samma dag.

KimPod
2010-01-12, 19:52
Druvsockret kan du skippa helt. Proteinsyntesen stimuleras fullständigt utan närvaro av kolhydrater.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3593405&postcount=58

Kesella och keso kan jag hålla med om är dyrt. Bor du i närheten av en Lidl-affär kan du där köpa Milbonas kvarg som är ganska billig.

När du kör bröst använder du även triceps, ja. Vilket betyder att muskelprotein bryts ner även där. Om du då kör tricepsövningarna direkt efter kommer det ge lika bra effekt som om du kör triceps separat. Finns ingen anledning att köra det separat på samma dag.

Okej, man lär sig nytt varje dag!

Nej ingen lidl-affär i stan men ska kolla runt lite så ska jag nog kunna fixa billigt!