handdator

Visa fullständig version : Golden lion


STarfish
2003-09-16, 15:02
Är Golden lion Basmati rice ett bra ris när man kör en deff...

eller det kvittar vilket ris man har?

hur e det med jasmin ris då?

King Grub
2003-09-16, 15:11
Jasminris är medelsnabba kolhydrater, om det inte kokas i en riskokare, då det blir hypersnabbt.

Den bästa och långsammaste sorten är den som kallas "parboiled". Dessutom har den en hel del mer näring kvar än de helt polerade rissorterna. Dock inte lika mycket som i råris.

STarfish
2003-09-16, 15:19
Originally posted by King Grub
Jasminris är medelsnabba kolhydrater, om det inte kokas i en riskokare, då det blir hypersnabbt.

Den bästa och långsammaste sorten är den som kallas "parboiled". Dessutom har den en hel del mer näring kvar än de helt polerade rissorterna. Dock inte lika mycket som i råris.

STarfish
2003-09-16, 15:24
så detta riset är alltså inget att ha?

får väl köpa parboiled euroshopper pappers ris med sågspån smak! ;)

King Grub
2003-09-16, 15:30
Originally posted by STarfish
så detta riset är alltså inget att ha?

får väl köpa parboiled euroshopper pappers ris med sågspån smak! ;)

Inget att ha... Det är ju ris, med näringsvärdet hos ris. Jag vet inte om det där riset är parboiled eller inte, men GI är inte allenarådande när det gäller att avgöra om något är nyttigt eller inte. Det är garanterat inte onyttigt med ris, oavsett vilken sort eller märke det är frågan om.

STarfish
2003-09-16, 15:40
där står nån värdelös fakta här på baksidan...

"Original Basmati rice kommer från Indien.
Riset växer i speciellt bördigt område i Puniab. '
Riset torkas och skalas för att där efter sorteras till den
bästa kvalite. Basmati rice är en extra långkorningt vitt ris,
en helt ny ris sort för oss nordbor. Riset har en mycket speciell smak och utseende, som gör att riskornet efter kokning blir c:a 3 ggr längre än sin ursprungliga storlek.!

Kanske nåt här som kan va till hjälp?

där står oxå "naturally fragrant rice" inte för jag vet vad det betyder men hmmm

jag ärtuvärr ingen risforskare! hihi

Fartman
2003-09-16, 16:43
hmmm, har för mej att det där Basmatiriset är rätt likt jasminris..
skulle tippa på att det är medelsnabbt..

spas
2003-09-16, 19:44
Originally posted by STarfish
så detta riset är alltså inget att ha?

får väl köpa parboiled euroshopper pappers ris med sågspån smak! ;)

Smaken kvittar väll du ska ju bara äta det ;) . Köp uncle bens annars, det är både billigt och gott.

King Grub
2003-09-16, 19:49
Godaste och bästa (men tyvärr inte billigaste) riset:

http://www.frebaco.se/images/rarisS.gif

Och som alternativ, nästan ännu smaskigare:

http://www.frebaco.se/images/matveteS.gif

stridis
2003-09-16, 19:54
Originally posted by spas


Smaken kvittar väll du ska ju bara äta det ;) . Köp uncle bens annars, det är både billigt och gott.

Hehe jo bara det att morsan vrålvägra ett tag att äta annat ris än basmati-ris. Hon tycker att ris inte bra för hennes mage heller så hon vill propsa på snabbmakaroner! Sen när man fixar egen mat ser hon snett på en för det, också. Men nu verkar det fixat sig om jag tillagar riset (Hon gnäller dock om kineser för vi har ris en gg i veckan) , för det tar ju såå mkt längre tid att tillaga parboiled.

Men jag antar det är saker man får ta när man inte flyttat ut.

King Grub
2003-09-16, 20:13
för det tar ju såå mkt längre tid att tillaga parboiled.

Råriset jag postade en bild på, Frebaco:s, tar bara 10 minuter. :cheers:

stridis
2003-09-17, 07:56
Jag vet men hon vill att saker och ting ska gå på 3 min typ.
Det jag har hemma tar nästan 20 minuter. Ska nog testa ditt ris-tips.

STarfish
2003-09-17, 08:28
Jag gör som så att jag går raka vägen ner nu och köper in några kg Parboiled ris :eating:

Berry
2003-09-17, 11:31
Originally posted by stridis
Hon gnäller dock om kineser för vi har ris en gg i veckan [/B]
Jag äter ris typ varje dag. Gnällig morsa du verkar ha.. :smash:

DrP
2003-09-17, 12:15
Parboiled är långsammast men också mist gott av sorterna tycker jag. Basmati är iaf långsammare än Jasminris om det är någon tröst.

STarfish
2003-10-18, 11:25
Vafan!!! Basmati riset har ett GI på 40-50 och jag som gav bort min 5 kg påse :furious: :laugh: :insane: :confused:

Föressten nån som kan nån bra pasta som är gjord på durumvete eller semolina????

King Grub
2003-10-18, 11:39
Originally posted by STarfish
Vafan!!! Basmati riset har ett GI på 40-50 och jag som gav bort min 5 kg påse :furious: :laugh: :insane: :confused:

Basmati ris har ett GI på över 80. Om du ser ett värde runt 50 är tabellen baserad på glukos=100, inte vitt bröd=100 som är standard i Sverige.

Men menar du verkligen att du gav bort riset på grund av att dess GI ligger strax över 80?!?!?! :smash:

STarfish
2003-10-18, 11:43
Originally posted by King Grub


Basmati ris har ett GI på över 80. Om du ser ett värde runt 50 är tabellen baserad på glukos=100, inte vitt bröd=100 som är standard i Sverige.

Men menar du verkligen att du gav bort riset på grund av att dess GI ligger strax över 80?!?!?! :smash:

afan då måste jag yrat till det när jag läste... får nog ta en kopp kaffe så jag pignar till....

gav och gav bort det jag bytade bort det mot 4 kessela med en polare... man e ju Business man!

men har du nåt bra svar på min 2:a fråga?

King Grub
2003-10-18, 11:55
Så gott som all pasta är väl gjord på durumvete? T ex Kungsörnens sortiment.

ivandrago
2003-10-18, 12:08
Pasta är min favorit! Ett ypperligt sätt att smälla i sig ordentligt med högkvalitativa kcal. Dessutom har pasta relativt mycket protein också jämfört med ris & potatis.

Mr Zero
2003-10-19, 14:03
Grub, varför blir riset snabbare när det kokas i riskokare?

King Grub
2003-10-19, 14:07
Originally posted by Mr Zero
Grub, varför blir riset snabbare när det kokas i riskokare?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12986