handdator

Visa fullständig version : Stundtals smärtar det under vänster knä.


Muppi
2010-01-11, 23:38
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt. 200cm 105kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Som topic, i vänster knä "under" knäskålen, på framsidan precis i mitten av benet..

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Mest ytlig.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej. Varken då jag trycker eller böjer till fullt utsträckt eller fullt ihopdraget av egen kraft.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Ganska plötsligt.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Då det smärtar är det mer skarpt, men sen kan det kännas före/efter som en dov känsla i området och ibland känns det inte alls överhuvudtaget.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Kommer vid oförklarliga tider. T.ex. idag innan träningen och senare på kvällen. (Igår var nog första gången jag tänkte på att det verkligen kändes så pass mycket). Behöver inte vara direkt efter ett pass t.ex.

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Varken eller. Hade lite ont innan träningen, smörjde på lite kylbalsam(från apoteket) innan träningen. Kändes jättebra under träningen i alla övningar(benböj var väl den mest knäaktiva övningen). Kändes även bra efter träningen.

Ikväll efter att de hade gjort ont gick jag iväg till Ica och hela promenaden var helt smärtfri. Kändes som friskaste knäet!

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Smärtar inte i något speciell rörele utan det bara kommer i någon enstaka stöt och sen försvinner det. Sittade som stående.

Hur länge har du haft ont?
Igår var nog första gången jag märkte av det. Kan dock bara ha slagit av för det tidigare då det kommer och går.

Vad och hur mycket tränar du?
4 gympass, måndag torsdag: ben, tisdag: framsida överkropp, fredag: baksida överkropp (ungefär). Olika benövningr på de två benpassen.
2-3 ggr amerikansk fotboll, onsdag: fotbolls-övningar i fysformat(har varit uppehåll fram till nu på onsdag), lördag: kontaktträning på konstgräs, någon extra gång i veckan kan det bli lek med boll i innomhushall med några kompisar

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Före jul bytte jag träningsschema på gymmet till ett med avsevärt mycket mer explositivitet. powercleans, hangcleans, squats i superset med boxjumps(var det ja gjorde idag bl.a.) Innan schemabytet blev det powerclean någon gång ibland.

Övrigt:
Hade med en mer erfaren kompis som kollade på min böj-teknik idag och han tyckte det såg okej ut. Kändes dessutom såpass bra så att jag kunde öka på vikten. Aldrig haft något problem med knäna förut i smärtväg. Kände ingen smärta alls under passet.

Vet inte om jag egentligen borde posta såhär snabbt inpå att det dykt upp eller om jag borde vänta men vill samtidigt inte riskera att piska knäet mer om det är så att det behöver vila(lek i morgon, fys onsdag och ny benträning torsdag på schemat)

Kan tilllägga att detta schema med mer explosiva övningar är jag inne på 5.e veckan med.

ceejay
2010-01-11, 23:51
Är det knäskålssenan som spökar? Den breda grejen som du kan känna mellan knäskålen och underbenet?

Muppi
2010-01-12, 00:07
kan va? På mitt ben kan jag, vid böjd position trycka in fingrarna mellan nedre delen av benet(det börjar som med en knölliknande känsla) och knäskålen. Precis rakt in, rör jag fingrarna åt vänster och höger känns det lite avrundat hårt. Precis där skulle jag säga att smärtan uppstår.

Kanske var helt hemsk förklaring, jag ska se om jag kan fixa en bild istället senare.

Martin Löwgren
2010-01-12, 10:53
Under knäskålen finns det brosk och detta brosk kan skadas av flera anledningar. Kan vara detta som spökar t ex.

Muppi
2010-01-12, 11:43
Har inte haft något problem med detta tidigare, och det har inte gjort ont under tiden jag utfört någon övning. Kan jag fortsätta träningen som vanligt så länge det inte gör ont under övningarna?

Martin Löwgren
2010-01-12, 23:15
Har inte haft något problem med detta tidigare, och det har inte gjort ont under tiden jag utfört någon övning. Kan jag fortsätta träningen som vanligt så länge det inte gör ont under övningarna?
Ja.