handdator

Visa fullständig version : Risk för överansträngning av axlar?


HRC
2010-01-11, 20:40
Hey! Ny på forumet här!

Jag kör för tillfället en 3-split där jag utgår mycket från basövningar. Dagsfördelningen ligger bröst/triceps, rygg/biceps, ben/mage. Med variation i reps/vikt...

Det blir sällan "riktiga" axelpass utan jag har litat på att de fått sitt genom övrig överkropps-träning. Rent logiskt antar jag att jag skulle kunna lägga i det i ett "dag1"-pass, brukar dock allt som oftast vara "slut" efter nuvarande upplägg. Min tanke är att jag lägger in det under dag3-passet men tvekar då jag tidigare haft problem med rotorcuffar och är rädd för en överansträngning. Hur skulle ni göra?


... jag frågar självklart då jag känner att axlarna släpar.

dream_theater_
2010-01-11, 21:13
Nu har du inte skrivit vilka övningar du utför under bröst/triceps-passet, men självklart aktiveras främre axelmuskulaturen utav alla pressar du utför.

Det du skulle kunna göra, för att komplettera axelträningen är att lägga till hantellyft åt sidan, och någon övning för baksida axlar. Förslagsvis omvända flyes!

110
2010-01-11, 21:25
Du kan ju lägga in axlar på t ex bröst o triceps dagen!?
Då kan du lägga in hantellyft åt sidan (som ovan talar säger), baksida axlar med hantlar eller i crossover. Detta räcker om du kör axlar med bröst o tricpes.

Tunema
2010-01-12, 12:20
Baksida axlar kan du ju lägga in på rygg passet och utsida axlar som de 2 ovan talande säger på bröst/triceps passet.

vicarious
2010-01-12, 19:25
Om du känner att axlarna släpar skulle jag helt klart slänga in militärpress eller axelpress på bröst och tricepsdagen (efter bröst, före triceps). Finns ingen bättre axelbyggare än militärpress/axelpress, samt att du slänger in nåt för rotatorcuffarna på samma pass. Hellre det och en eventuell vilodag extra än att inte träna axlarna alls.