handdator

Visa fullständig version : Att börja träna


Shimano
2010-01-11, 10:30
Hej

Jag är en kille på 28 år som ska börja att styrketräna!
Mitt mål med träningen är att få magen och bröst att synas mera men sen att bli starkare och seg.. Så man orkar att jobba länge med tunga jobb ex att vara i skogen med timmer . får nu kämpa som ett djur säker stor risk för skada

Mitt mål att få hjälp med ett schema på 2-3 dagar i veckan

har tränat lite tidigare men sen fick svårt med jobbet men nu kan jag börja igen . då körde jag 12*3 på alla övningar rätt eller fel för att uppnå det jag vill?

Jag är 177cm lång och väger 58kg så lång smal och kan äta vad jag vill står ändå stilla på dom kilona

Tack nu och hoppas någon har lite tid att komma med nå bra tips
Mvh
Kenneth

130kg finsk sisu
2010-01-11, 10:39
Jag tycker du inte skall göra de klassiska "splittarna" som många här gör om du vill bli segstark. Utan blanda övningar friskt och tänk att du tränar hela kroppen. Kör dock övningarna någorlunda strikt och så att du inte skadar dej.
Mitt schema tips:

Dag 1
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Frivändning 5x3
Latsdrag 3x10
Stångrodd 3x10
Mage

Dag 2
Marklyft 3x3 Varannan vecka tungt och varannan lite lättare
Smalbänkpress 5x3
Lutande hantelpress 3x8
Militärpress 3x10 lätta vikter
Bicepscurl 3x10 lätta vikter
Hantellyft åt sidan 3x10 lätta vikter
mage

Före du drar igång med nåt sånt här så kan du köra 4 veckor samma övningar men 3x10 i alla för att vänja kroppen och bygga upp en liten grund.

siimon89
2010-01-11, 10:41
Då ska du satsa på styrka och inte massa.
Mitt tips som oftast, kör Mark Rippetoes 3x5 - Starting Strength program. Simpelt upplägg som ger resultat.

Om du syftar på 3set * 12reps så är det en bra variant för att bygga massa, dock långt ifrån optimalt för styrka. Styrka kräver i regel 1-6reps med tunga vikter. Men det betyder inte att 8-12reps etc. inte kan ha sin hörna i ett balanserat styrkeprogram.

Bara för att du upplever att du kan "äta vad du vill" utan att gå upp i vikt är det knappast något du bör utnyttja. Det är stor skillnad på att bygga muskler med bra mat och dålig mat.

Shimano
2010-01-11, 20:04
Okej tack så mycket jag ska börja köra efter det !
Så tack för tipsen 130kg finsk sisu och siimon89

Pjotor
2010-01-12, 08:28
Äter du mer än du gör av med så går du upp i vikt. Äter du rätt och tränar tillräckligt hårt så kommer en del av vikten att vara muskelmassa.

Allmänt gäller att du ska äta mer än du tror att du behöver, oavsett om du tränar för att bli större eller för att bli starkare.