handdator

Visa fullständig version : Äggula?


130kg finsk sisu
2010-01-11, 09:59
Var det som så att äggulans fralighet var en myt som är begraven? Eller ligger det någonting i det? Och isf vad är en farlig dagsdos?

Trapper Buzz
2010-01-11, 10:09
Bondförnuft väger inte tungt på brädan,
men förr pratade man om max två ägg om dagen eller fyra (fem?) i veckan.
Jag äter tre före varje pass och är inte dö än.

Tio om dagen kan jag tänka är lite mycket.
Snart rullar de lärdes svar in.

130kg finsk sisu
2010-01-11, 10:14
Är ditt kolesterol normalt trapper? Var på hälsokoll idag och det sammanlagdakolesterolet var 4,8 vilket är bra/perfekt men det goda kolesterolet var snudden på lågt. Läkaren tyckte att jag skulle äta ägg(vitor) och fisk som proteinkällor. Nu slog det mej bara att vad är faran med gulan. Tyckte jag såg nåt program nyligen där de sa att äggulan hade en stark antibakteriell effekt och dessutom hade bra fetter.

mikaelj
2010-01-11, 10:18
HDL höjs framförallt av att äta fett och motion, och sjunker av kolhydrater. Ägg (ffa gulan) ger ett högre HDL. Konstig rekommendation din läkare gav dig.

Se http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

King Grub
2010-01-11, 10:19
Saken var uppe i dagarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141668

Trapper Buzz
2010-01-11, 10:21
Kanske går över i andra tråden då.
Tackar som frågar, Big F: inte varit till Doktorn sen lumpen.
Obduktionen får väl visa hur det låg till.. :smash:

130kg finsk sisu
2010-01-11, 10:25
Grubben hade lagt in detta: When dietary confounders were considered, no association was seen between egg consumption at levels up to 1+ egg per day and the risk of coronary heart disease in non-diabetic men and women.

Såg dock nån gammal tråd på Body där det var verkligen delade meningen bland experterna som Grubben hade länkat tilll. Är det så fortfarande? Eller är det "fastslaget" att friska människor inte löper risk för högt kolesterol?

King Grub
2010-01-11, 10:28
Nej, det är inte fastslaget. Dietära faktorer är sannolikt inte så stora som man en gång trodde, men det är inte fastslaget på något sätt att man kan äta obehindrat med kolesterolrika produkter utan negativ påverkan på sikt.

Antagligen finns det också en ordentlig individuell variation i hur och hur mycket saken påverkas av dietärt intag.

Morty
2010-01-11, 10:30
Bondförnuft väger inte tungt på brädan,
men förr pratade man om max två ägg om dagen eller fyra (fem?) i veckan.
Jag äter tre före varje pass och är inte dö än.

Tio om dagen kan jag tänka är lite mycket.
Snart rullar de lärdes svar in.

Det där var ju klokt sagt. Brorsan min rökte i 20 år. Han dog inte. Det kan inte vara farligt att röka.

130kg finsk sisu
2010-01-11, 10:32
OK. Tänkte äta 2 ägg om dagen nu under bantningen ner till 125kg. Fick tillsnackat mej en ny extra arbetshälsovårdsgranskning då jag är färdig trots att jag inte hade några fel annat än lätt stegrade levervärden av övervikten. (Har gjort ett ultraljud av buken och det var ok) Så då får vi ju se om äggkonsumtionen påverkat kolsterolet. Men läkaren sa att jag kommer att ha en babys kolesterol om jag går iland med att ta bort 10% av kroppsvikten.

King Grub
2010-01-11, 10:34
Handlar det om samtida kaloriunderskott och viktminskning kommer säkert kolesterolvärdena att förbättras oavsett äggintaget.

130kg finsk sisu
2010-01-11, 10:40
Jepp. Men eftersom kolesterolvärdena redan var bra så är det ok. Att ha för lågt kolesterol är väl heller inte optimalt u ett muskelbyggnadsynvinkel föresten? Eller är det en myt oxå?

Micke: Läkaren sa fisk och ägg, och sen tilla han äggvitor är ba proteinkällor. Läkaren var finskspråkig och jag behärksar inte finska 100%. Fast till 78%. :) Så nånting kunde jag missförstått.

Trapper Buzz
2010-01-11, 10:50
Morty: Sa jag att det var klokt?

Nitrometan
2010-01-11, 13:18
Morty: Sa jag att det var klokt?

Du nämnde nåt om bondförnuft. Det skulle kunna tolkas som klokskap.


Sisu: Du har fått bra svar här. Inget att oroa sig för!

Sniggel
2010-01-11, 13:24
Jepp. Men eftersom kolesterolvärdena redan var bra så är det ok. Att ha för lågt kolesterol är väl heller inte optimalt u ett muskelbyggnadsynvinkel föresten? Eller är det en myt oxå?

Micke: Läkaren sa fisk och ägg, och sen tilla han äggvitor är ba proteinkällor. Läkaren var finskspråkig och jag behärksar inte finska 100%. Fast till 78%. :) Så nånting kunde jag missförstått.

Fisk är väl nästan alltid bra att äta, vet inte hur det eventuellt påverkar kolesterolet.
Hela ägg är bättre proteinkällor än äggvitor :p
Plus att det är nyttigare och mer miljövänligt.
Finns många som äter mycket mer ägg än vad du planerar att göra. Jag tror inte du behöver oroa dig, speciellt om du samtidigt tänkt gå ner i vikt.

Pepz
2010-01-11, 13:45
inte för att det vetenskapligt är värt så mycket men
jag vet två personer som bara genom att lägga till två ägg om dagen till sin kost har fått sänkta kolestrolvärden. ganska kraftigt ska tilläggas. dock har bägge gått från bra värden till kanonvärden, samma kanske inte gäller om man har dåliga värden..

Scratch89
2010-01-11, 13:59
. Att ha för lågt kolesterol är väl heller inte optimalt u ett muskelbyggnadsynvinkel föresten? Eller är det en myt oxå?

Det är förhållandet mellan HDL och LDL som är det väsentliga. Höga eller låga nivåer är mindre viktigt, då kroppen kommer att reglera det rätt så bra av sig självt. Ägg kommer högst troligen att bara vara till fördelar för ditt kolesterol (med reservation för dumma extremexempel, så klart). Anledningen till att ägg fått så dåligt rykte var, enkelt sagt, att man bara tittade på totalkolesterolet och inte förhållandet mellan "det goda" och "det onda".

samma kanske inte gäller om man har dåliga värden..

De skulle nog få en ännu större förbättring.

130kg finsk sisu
2010-01-11, 14:08
Vill ju som sagt säga att jag inte hade dåliga värden utan bra värden sa han för en vanlig människa. Och perfekta med tanke på hur mycket mat jag äter och hur jag ser ut. Han sa bara att totalkolesterolet är 4,8 men att HDL alltid skulle kunna vara högre.
Så kolesterolet är ingenting att oroa sig över nu och ej heller i framtiden tydligen trots äggätning. Nu är det bara att tappa lite (fett)massa för att slippa de lätt förhöjda levervärdena.

Trapper Buzz
2010-01-11, 14:10
Du nämnde nåt om bondförnuft. Det skulle kunna tolkas som klokskap.


Klokt äta lagom med ägg, oklokt inte gå till doktorn.
Man kan vara både klok och inte klok - samt även mindre klok.. :D

mikaelj
2010-01-11, 14:16
Vill ju som sagt säga att jag inte hade dåliga värden utan bra värden sa han för en vanlig människa. Och perfekta med tanke på hur mycket mat jag äter och hur jag ser ut. Han sa bara att totalkolesterolet är 4,8 men att HDL alltid skulle kunna vara högre.

Mitt HDL är nästan lika högt som ditt totalkolesterol. :-) (3,4)

Jag undrar hur mycket kolesterolvärdena i sig betyder, snarare än hur de är en markör för en pågående skada som behöver repareras.

Låga triglycerider och höga HDL verkar vara bäst prediktor. Sedan kan man se till LDL om man sorterar ut dem i stora fluffiga (bra) och små täta (dåliga).

130kg finsk sisu
2010-01-11, 14:46
Mitt HDL är nästan lika högt som ditt totalkolesterol. :-) (3,4)

Jag undrar hur mycket kolesterolvärdena i sig betyder, snarare än hur de är en markör för en pågående skada som behöver repareras.

Låga triglycerider och höga HDL verkar vara bäst prediktor. Sedan kan man se till LDL om man sorterar ut dem i stora fluffiga (bra) och små täta (dåliga).

herregud. Måste vara det högsta HDL jag gört talas om. Har du nån hormonell rubbning? :) Vad har du för triglycerider och LDL och totala? Harmligt då jag inte frågade triglyceriderna. Hade dem för höga då förra årets hälsokoll, då hade jag 5,6 i totalen. Så jag antar att de minskat oxå. Skit då jag inte minns dem. Han sa inget iaf om dem i år så jag antar att de var inom referensvärdena.

Eddie Vedder
2010-01-11, 16:28
Inte bara det att kopplingen mellan ägg och kolesterol i blodet är långsökt, själva teorin om att kolesterolvärden i sig skulle vara en riskfaktor är ju kritiserat.

Det kan även vara så att kolesterolvärden ändras när något redan är fel. Och då kommer man ju ofta se andra kolesterolvärden hos individer med hjärt- kärlproblematik. Men om problematiken gett kolesterolvärden eller kolesterolvärdena gett hjärt- kärlproblematiken är en annan femma.

Mvh
/Nicklas, ca 60 ägg per vecka.:D

Eddie Vedder
2010-01-11, 16:41
Jag har postat referenser i säkert 10 trådar där samma fråga ställts.

Här har du i alla fall en näringsanalys som visar hur extremt nyttigt ägg är följt av en review som behandlar myten om ägg. Din mamma har med allra största sannolikhet helt fel.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=23028&epslanguage=SV

Pressmeddelande om det suveräna näringsinnehållet i ägg samt att nya analyser visar att det är ÄNNU mer näringsrikt än man redan visste:

http://www.newsdesk.se/pressroom/svenska_agg/pressrelease/view/nya-analyser-fraan-livsmedelsverket-visar-paaskaegg-en-riktig-vitamininjektion-284647

En vetenskaplig artikel om myten kring kliniskt signifikant kolesterolpåverkan av äggkonsumtion och dietärt kolesterol i allmänhet:

ABSTRACT
Dietary cholesterol in foods such as eggs has only a small and clinically insignificant effect on blood cholesterol, especially when compared with the much greater effects of dietary saturated fatty acids on blood cholesterol. These facts are now well established and, as a consequence, recommendations from major food and health bodies concerning dietary cholesterol have been relaxed in the UK and elsewhere in recent years. However, in the minds of the public, cholesterol in the diet, specifically from eggs, continues to be viewed with suspicion and that view is still reflected in the advice of some professionals.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/122192114/HTMLSTART

J. Gray and B. Griffin. Eggs and dietary cholesterol – dispelling the myth. Nutrition Bulletin, 2009; 34, 66–70

Summary
Background: We performed this study to examine the association between egg consumption and risk of cardiovascular
diseases and mortality in a nationally representative cohort of 9734 adults aged 25 to 74
years.
Material/Methods: Egg consumption was categorized into no or less than 1 egg, 1 to 6 eggs, or greater than 6 eggs
per week. Cox proportional hazards analysis was used to identify the relative risk (RR) of incident
stroke, ischemic stroke, coronary artery disease and mortality over a 20-year follow-up in all participants
and subsequently in diabetic participants.
Results: After adjusting for differences in age, gender, race, serum cholesterol level, body mass index, diabetes
mellitus, systolic blood pressure, educational status and cigarette smoking, no signifi cant difference
was observed between persons who consumed greater than 6 eggs per week compared to
those who consume none or less than 1 egg per week in regards to any stroke (RR, 0.9; 95% confi
dence interval (CI), 0.7 to 1.1), ischemic stroke (RR, 0.9; 95% CI, 0.7 to 1.1), or coronary artery
disease (RR, 1.1; 95% CI, 0.9 to 1.3). In subgroup analysis among diabetics, consumption of greater
than 6 eggs per week was associated with an increased risk of coronary artery disease (RR 2.0,
95% CI 1.0–3.8).
Conclusions: Consumption of greater than 6 eggs per week (average of 1 egg or greater per day) does not increase
the risk of stroke and ischemic stroke. The increased risk of coronary artery disease associated
with higher egg consumption among diabetics warrants further investigations.

Regular egg consumtion does not increase the risk of stroke and cardiovascular disease. Med Sci Monit. 2007;13(1): CR1-8

Det här var en epidemiologisk studie som undersökte samband mellan äggkonsumtion och hjärt- kärlhälsan.

Mer än ett ägg per dag innebar ingen ökad risk hos friska män eller kvinnor. Mer osäkert för diabetiker dock. Varför vet jag inte, det kan bero på många saker och behöver definitivt inte ha med äggkonsumtion att göra utan andra aspekter för vad som påverkar hälsan när man är diabetiker.

Results We documented 866 incident cases of CHD and 258 incident cases of stroke in men during 8 years of follow-up and 939 incident cases of CHD and 563 incident cases of stroke in women during 14 years of follow-up. After adjustment for age, smoking, and other potential CHD risk factors, we found no evidence of an overall significant association between egg consumption and risk of CHD or stroke in either men or women. The relative risks (RRs) of CHD across categories of intake were less than 1 per week (1.0), 1 per week (1.06), 2 to 4 per week (1.12), 5 to 6 per week (0.90), and 1 per day (1.08) (P for trend=.75) for men; and less than 1 per week (1.0), 1 per week (0.82), 2 to 4 per week (0.99), 5 to 6 per week (0.95), and 1 per day (0.82) (P for trend=.95) for women. In subgroup analyses, higher egg consumption appeared to be associated with increased risk of CHD only among diabetic subjects (RR of CHD comparing more than 1 egg per day with less than 1 egg per week among diabetic men, 2.02 [95% confidence interval, 1.05-3.87; P for trend=.04], and among diabetic women, 1.49 [0.88-2.52; P for trend=.008]).

Conclusions These findings suggest that consumption of up to 1 egg per day is unlikely to have substantial overall impact on the risk of CHD or stroke among healthy men and women. The apparent increased risk of CHD associated with higher egg consumption among diabetic participants warrants further research.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/281/15/1387

A Prospective Study of Egg Consumption and Risk of Cardiovascular Disease in Men and Women. JAMA. 1999;281:1387-1394.


Den här studien har jag postat i fler trådar men orkade inte leta upp trådarna i sig. Hursomhelst undersökte man lågkolhydratdieter där den ena innehöll tre ägg per dag och den andra inga.

Båda lågkolhydratdieterna innebar viktnedgång förbättrad hälsa och gruppen som åt tre ägg per dag fick dessutom bättre HDL-värden än den andra grupen.


Carbohydrate-restricted diets (CRD) significantly decrease body weight and independently improve plasma triglycerides (TG) and HDL cholesterol (HDL-C). Increasing intake of dietary cholesterol from eggs in the context of a low-fat diet maintains the LDL cholesterol (LDL-C)/HDL-C for both hyper- and hypo-responders to dietary cholesterol. In this study, 28 overweight/obese male subjects (BMI = 25–37 kg/m2) aged 40–70 y were recruited to evaluate the contribution of dietary cholesterol from eggs in a CRD. Subjects were counseled to consume a CRD (10–15% energy from carbohydrate) and they were randomly allocated to the EGG group [intake of 3 eggs per day (640 mg/d additional dietary cholesterol)] or SUB group [equivalent amount of egg substitute (0 dietary cholesterol) per day]. Energy intake decreased in both groups from 10,243 ± 4040 to 7968 ± 2401 kJ (P < 0.05) compared with baseline. All subjects irrespective of their assigned group had reduced body weight and waist circumference (P < 0.0001). Similarly, the plasma TG concentration was reduced from 1.34 ± 0.66 to 0.83 ± 0.30 mmol/L after 12 wk (P < 0.001) in all subjects. The plasma LDL-C concentration, as well as the LDL-C:HDL-C ratio, did not change during the intervention. In contrast, plasma HDL-C concentration increased in the EGG group from 1.23 ± 0.39 to 1.47 ± 0.38 mmol/L (P < 0.01), whereas HDL-C did not change in the SUB group. Plasma glucose concentrations in fasting subjects did not change. Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/2/272

Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet. J. Nutr. 138:272-276, February 2008

mikaelj
2010-01-11, 16:49
herregud. Måste vara det högsta HDL jag gört talas om. Har du nån hormonell rubbning? :) Vad har du för triglycerider och LDL och totala?

Triglycerider var 0,5 eller 0,6. LDL på 7, totalt kring 11. :-)

Hade varit intressant att få en Apo-kvot, men givet vad Robert H. Lustig säger i "Sugar: The Bitter Truth" borde jag bara ha "bra" LDL. Dessutom är LDL oftast bara uppskattat, snarare än uppmätt, och för de nivåerna funkar inte den vanligaste metoden.

Harmligt då jag inte frågade triglyceriderna. Hade dem för höga då förra årets hälsokoll, då hade jag 5,6 i totalen. Så jag antar att de minskat oxå. Skit då jag inte minns dem. Han sa inget iaf om dem i år så jag antar att de var inom referensvärdena.

Ålrajt, får hoppas på det.