handdator

Visa fullständig version : Stretchmarks på armar


Sleipnir
2010-01-10, 22:26
Hej, jag har legat i med min träning i snart 2år och hade klarat mig undan från de värsta stretchmarksen, trodde jag.

För någon månad sedan så började jag få hemska märken på armarna, börjar lite nedanför axeln och går ner på biceps och även någon enstaka på bröstet.

Nu undrar jag om man kan göra något åt detta?, ser värre ut i verkligheten en på bilden pga dålig kamera, andra armen är nästan värre.

Undrar även om någon har lite idéer till varför de har uppkommit just nu och inte tidigare i min träning? :S

Tacksam för svar.

Bild: http://i45.tinypic.com/jr34ma.jpg

emi23j
2010-01-10, 22:30
Om jag inte misstar mig beror hudbristningar på 1 av 2 saker:

- Snabb muskelökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.
- Snabb fettökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.

Grotesk
2010-01-10, 22:35
Om jag inte misstar mig beror hudbristningar på 1 av 2 saker:

- Snabb muskelökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.
- Snabb fettökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.

Japps, det vill jag tro.

Och för övrigt så finns det inte mycket att göra åt saken. När jag hörde med Vårdcentralen så blev jag först anklagad för doping och sedan fick jag förklarat att man inte kan göra något. På Apoteket gav de mig en salva som "kanske kan hjälpa mot ny uppkomst."

Du får tänka att de bleknar med tiden iaf och syns inte lika mycket.

ceejay
2010-01-10, 22:38
usch för bristningar. Har fått rakt på skinkorna och i ljumskarna. Jävla knäböj

oTure
2010-01-10, 22:48
Om jag inte misstar mig beror hudbristningar på 1 av 2 saker:

- Snabb muskelökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.
- Snabb fettökning så huden inte hinner "stretchas" ut / anpassa sig.


Hormonell obalans är en vanlig faktor med

Deceiver85
2010-01-10, 22:52
Undrar även om någon har lite idéer till varför de har uppkommit just nu och inte tidigare i min träning? :S

Tacksam för svar.[/url]

Svar: Det kan vara först nu på senare tid som du har ökat i massa (muskler,fett, vätska osv).

Sleipnir
2010-01-10, 22:52
Så man kan säga att det kan bero på för tung träning då kanske?, började köra efter 5x5 ungefär vid uppkomsten nu när jag tänker efter.

Lider inte av någon övervikt så det borde inte vara det.

Men inget att göra förutom att vänta och se om dom bleks då, får väl gilla läget :/, skit att de sätter sig på ett sådant synbart ställe bara.

Edit: Kanske borde träna lite lättare för att minska uppkomsten av nya, eller vad tros?

Grotesk
2010-01-10, 22:59
Men inget att göra förutom att vänta och se om dom bleks då, får väl gilla läget :/, skit att de sätter sig på ett sådant synbart ställe bara.

Edit: Kanske borde träna lite lättare för att minska uppkomsten av nya, eller vad tros?

Kunde alltid varit värre vet du.

Jag hade faktiskt kört på som vanligt. Jag kör nog tom. tyngre och hårdare nu än förr och jag har iaf inte fått något mer.

Sleipnir
2010-01-10, 23:08
Kunde alltid varit värre vet du.

Jag hade faktiskt kört på som vanligt. Jag kör nog tom. tyngre och hårdare nu än förr och jag har iaf inte fått något mer.

Jo du har nog rätt, känns ju inte så kul att trappa ner när det väl går bra :/

Tack för alla svaren! :)

Seduced
2010-01-10, 23:12
Tror det har med hormonerna att göra, jag har haft bristningar på axlarna och vid bröst sedan jag var 15 och då lyfte jag knappt, är ganska bredaxlad dock. De är helt blekta nu iofs men det roliga är att dagen efter att jag hade druckit lite för mycket och spytt så var de ILL RÖDA. Två dagar senare var de blekta igen :S

Notera att en tjej jag känner som har skitfin kropp och som inte har pendlat i vikt och som bara är 17år har bristningar på låret och vid knäna, antagligen vid arselt också som resten av befolkningen.

Marcus H
2010-01-10, 23:46
finns det bara en sak att göra egentligen? alltså inte försöka öka i massa så fort? eller?

Deceiver85
2010-01-11, 00:11
finns det bara en sak att göra egentligen? alltså inte försöka öka i massa så fort? eller?
Ja, tydligen. Är man rädd för bristningar så bör man akta sig från att växa på längden, bredden eller bli tyngre eftersom det finns risk att du får bristningar.

...eller så skiter man i bristningarna och kör på för fullt! Bristningar tenderar att blekna och om inte annat så får du ett kvitto på att du ökat så snabbt att huden inte har hängt med.

Johan_P
2010-01-11, 01:08
Notera att en tjej jag känner som har skitfin kropp och som inte har pendlat i vikt och som bara är 17år har bristningar på låret och vid knäna, antagligen vid arselt också som resten av befolkningen.

Det är nog snarare vanligare att man som tjej får bristningar på lår, höft, rumpa och bröst än att inte få det.

Dessa hudbristningar, även kallat striae, uppstår när hud sträckts i en (för) hög hastighet så huden inte "hunnit med".


Det finns många trådar om striae på forumet sen innan, som denna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118020&highlight=striae

hugok
2010-01-11, 10:17
Om man nu deffar, blir det något bättre av det?

King Grub
2010-01-11, 10:21
Den rödlila färgen mattas fortare om man minskar områdets omfång.

Hos vissa uppkommer dock ny striae av viktminskning. Både viktökning och viktminskning kan orsaka striae.

Morty
2010-01-11, 10:52
Kuriosa: Den kvinnliga doktorn i TV-programmet "Doctors" pratade om att 90% av alla kvinnor har bristningar. Höft och rumpa är vanligast.