handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + fotboll


hyenan
2010-01-10, 19:53
Hej

Hur skulle ni lägga upp era styrketräningspass om ni har 2 fotbollspass + 1 match i 1 veckan.

Tränar fotboll måndagar och onsdagar + match på lördag elr söndag

Just nu kör jag bröstpass på tisdagar innehållande:
Bänkpress
Lutande bänkpress/militärpress
Dips
Pushdowns/liggande tricepspress

och ryggpass på torsdag/fredag innehållande:
Chins/latsdrag
Skivstångsrodd
Marklyft
Skivstångscurl

Har ångest över att jag inte har plats för nått benpass under säsongen även om man får någorlunda träning från fotbollen.

Skulle ni köra på likadant som mig eller hur skulle ni göra om ni hade haft det som mig?

Bear Grylls
2010-01-10, 20:02
Varför inte dela in det i 2 halvkroppspass istället om du vill ha med ben också?

hyenan
2010-01-10, 20:11
Mjo det hade jag kunnat göra men då hade det blivit 4 benpass i veckan när man man räknar med fotbollen, vill inte bli sliten/övertränad. Tycker bara det är tråkigt att jag inte kan köra ett ordentligt benpass som om inte tränar fotboll eftersom det är roligt o träna ben speciellt när det är ens starkaste muskelgrupp.

siimon89
2010-01-10, 23:43
Du kan ju slänga in ett benpass på torsdagen t.ex.
Intensiteten och volymen får du anpassa efter vilken dag du har match på.
Om det är match på lördag kan du köra 2-3 set knäböj med 3-6reps och eventuellt 1-2 kompletteringsövningar för framförallt hamstrings som exempel. Du behöver egentligen inte köra slut på musklerna då. Mer volym om du har match söndag osv.

Det gäller att känna efter hur bra du hinner återhämta dig från olika mängd styrketräning på x antal dagar. Egentligen får du nog experimentera lite försiktigt och se vad som funkar för dig. Gör hellre för lite än för mycket på gymmet, det kommer ge ändå!