handdator

Visa fullständig version : Börja deff. När?


IloveHouse
2010-01-10, 17:47
Tjena Kolozzeum!

Är i behov utav er hjälp då detta blir min första deff, efter min första bulk. :)

Är 18 bast, 182 cm lång, väger för tillfället 82kg, från ca 75 i somras.

Tanken är att jag ska gå ner minst 5-7KG(beroende på hudvida jag är nöjd
då jag innan min bulk besatt en större mängd underhudsfett) detta senast till slutet av maj.

Träningschema, Brukar växla mellan 2 st, ungefär såhär se de ut;

Söndag;Rygg-Biceps
Måndag;Ben-Triceps + mage.
Tisdag;Bröst-Axlar

Söndag;Bröst-biceps
Måndag;Ben-Axlar + mage.
Tisdag;Rygg-Triceps.

Onsdagar slänger brukar jag slänga in extra pass som brukar variera varje vecka.

Jag tänkte köra 30-45 min kondition varje morgon innan skola och sedan 30-45 min efter gympass. Blir 60 min efter gympass bättre istället? För hårt att köra igång med direkt?

Mitt stora problem, kosten.
Jag vill inte sitta och räkna på all mat och väga, det bör väl inte behövas om man inte är siktar in sig på någon bodybuilderdeff? :P

Vad jag vet så är detta som gäller.

50 % grönsaker
25 % basmat (ris,pasta, bulgur m.m)
25 % kött


Jag är i stort behov utav förslag till vad man kan äta till frukost, middag mm.
Känns skapligt tråkigt att köra samma sak i flera veckor.

Frulle; Havregrynsgröt, 2 ägg + banan. / 3 Knäckebröd med 2 ägg samt banan.

Lunch/ middag; Ris/bulgur/matvete/pasta - kyckling/tonfisk/Rostbiff/lax(för fet?)

Kvällsmål; Knäckebröd med keso eller dyl.

Protein/kolhydratshake är strikt förbjudet under deff? Vill ju inte få i sig för lite så att muskelmassa försvinner?!


Min disciplin är det inget fel på men jag vill inte sluta leva, är det okej att unna sig några bärs under en helg om man i övrigt håller sin diet/träning?
Vet att det påverkar träning och att man inte ska träna samma dag/dagen efter då man konsumerat alkohol.

Är detta mål rimligt? Börja direkt eller blir deffen för lång?

Som ni märker är jag ganska oerfaren och alla seriösa förslag är varmt välkommna! Så kommentera nu!

Hoppas jag inte glömt något, drar edit isf.

Tack och hej
/IloveHouse.

Yeahvlen
2010-01-10, 22:12
En fråga. Är du van konditionsutövare? Ifall inte, bör du nog minska din konditionsmängd. Det är väldigt enkelt att gå in i väggen vid sin första deff, för folk tror de behöver öka "energi ut" hur mycket som helst.

Nej, du behöver inte räkna energimängden i livsmedel ifall du inte vill. Uppskattningar fungerar så länge man kollar med vågen och justerar därefter vad den visar.

Mars, mitten på kanske, faller min rekommendation, av många anledningar. Sök runt på forumet, det finns tusentals likadana ämnen med olika scheman för träning och kost.

Mer protein än 25% av ditt energiintag, tycker jag. Protein- och kolhydratshakes är inte "förbjudet" under deff. Det fungerar bra efter träningstillfällen.

IloveHouse
2010-01-11, 12:23
Nej, slutade i princip med konditionsträning när jag slutade sporta, runt 15-16. Sedan dess har jag endast kört få tillfällen/perioder då jag joggat.

Tack för tipsen, och jo sökte och hittade ett antal trådar. :)

IloveHouse
2010-01-15, 22:08
Förresten, bör jag skippa kolhydraterna de dagar jag varken motionerar eller gymmar, Eller ska jag fortfarande köra en mängd?

kjell33
2010-01-15, 22:24
Här står det mesta
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bra länk
www7.slv.se/livsmedelssok/

Eddie Vedder
2010-01-16, 09:41
Mer protein än 25% av ditt energiintag, tycker jag.

Det står förvisso att 25% kommer utgöras av "proteinprodukter". Svårt att utifrån det säga något om hur många gram/kg kroppsvikt det blir. Pastan, havregrynen och grönsakerna innehåller ju också protein.

Yeahvlen
2010-01-16, 13:33
Det står förvisso att 25% kommer utgöras av "proteinprodukter". Svårt att utifrån det säga något om hur många gram/kg kroppsvikt det blir. Pastan, havregrynen och grönsakerna innehåller ju också protein.

Jag läste det nu.

Jag tror fortfarande det kan bli aningen "för lite", och han kunde bli mer nöjd i slutet ifall proteinintaget höjdes något. Om inte annat för många andra faktorer som är viktiga under deff. Det sista är bara en personlig åsikt.

chrilledude
2010-01-16, 13:53
Jag skulle inte kört kondition efter styrketräningspasset.

Eddie Vedder
2010-01-16, 15:19
Det sista är bara en personlig åsikt.

Och jag delar den.:)

Missförstå mig inte, jag håller förstås med om själva principen men jag påpekade bara att vad trådskaparen väljer att nämna ger lite dålig information om hur högt proteinintaget är.

Inte ens 25E% säger ju allt eftersom man först måste veta hela kaloriintaget. För högenergiförbrukare kan energiprocent ofta bli missvisande. Att som elitidrottare ligga på 10E% fett per dag kan ju låta som rena lågfettdieten men i praktiken är det kanske mer fett än vad en stillasittande individ med 40E% fett äter. Jämför en soffpotatis som mig med King Grub t.ex.:)

Det är därför gram makronutrient/kg kroppsvikt är mer lämpligt för den som tränar.

Yeahvlen
2010-01-16, 18:12
Och jag delar den.:)


Inte ens 25E% säger ju allt eftersom man först måste veta hela kaloriintaget.





Det var en faktor jag faktiskt helt glömde av *cupid*

Men med vidare eftertanke vet jag inte ifall ämnesskaparens procentsiffror syftar till det totala energiintaget, eller per tallrik. När jag tänker tillbaka på skoltiden är de siffrorna skrämmande lika en av varianterna på en "tallriksmodell".

Men det är väl mer troligt att personen syftar till det totala energiintaget, och då är det, som du skriver, att E% kan vara missvisande.