handdator

Visa fullständig version : Vilken slags curl är mest effektiv ?


Phantom
2010-01-10, 17:09
Tjena "kollo"

Har funderat lite på vad som är effektivast för att träna biceps ?

Preachercurl eller Bicepscurl ?

Kan någon förklara skillnaderna, alltså vad som är mer positivt/negativt med att göra Preachercurl istället för Bicepscurl ?

Antar att man tappar en bit stabilitet ungefär som när man kör "fast" bänk istället för "fri" bänk, då man i "fast" bänk förlorar bla balanseringsmomentet.

Sen när man kör Bicepscurlsen så blir det väl en viss "fjädring" i armen när man utför dem, vilket inte händer när man kör preachercurls ?

Antar att det är bättre att göra Preachercurls istället för Bicepscurls ? (dock är ju alltid variation bäst.) Eller är det nått nämnvart som sagt man missar då ?

Ifall ni tycker detta är ett intressant diskussionsämne så fortsätt gärna att tillämpa det här med "preacher?" på andra lämpliga övningar med för och nackdelar osv.

(Ifall jag har fått något om bakfoten får ni gärna förklara för mig , Är lite nybörjare på preachercurl och "icke-svensson/standard" övningar.)

MVH

Martin Löwgren
2010-01-10, 17:17
Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar.

Smml
2010-01-10, 17:20
Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar.

Supinerade chins är väl ingen effektiv bicepsövning? I jämförelse med pronerade och diverse curlar.

Arne Persson
2010-01-10, 17:23
Supinerade chins är väl ingen effektiv bicepsövning? I jämförelse med pronerade och diverse curlar.

Meningen med chins är väl att den primärt skall träna ryggen, eller har jag missförstått något?

Tobbeh
2010-01-10, 17:23
Supinerade chins är väl ingen effektiv bicepsövning? I jämförelse med pronerade och diverse curlar.


Nej, det är ingen bicepövning men den tar på bicep, det är därför många väljer att träna rygg & bicep samma pass.

Smml
2010-01-10, 17:25
Meningen med chins är väl att den primärt skall träna ryggen, eller har jag missförstått något?

Nej, chins är väl till för att träna ryggen, men har du läst vad Martin skrev?

Nej, det är ingen bicepövning men den tar på bicep, det är därför många väljer att träna rygg & bicep samma pass.

Jag har aldrig sagt att det är en bicepsövning.

Fredrik_S
2010-01-10, 17:29
Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar.

Vilket innebär att du inte kan köra med en EZbar då tummen då pekar snett uppåt och biceps inte primärt aktiveras.

Men en stående bicepscurl måste vara många gånger effektivare än en preachercurl. Då du då kan skuta fram armbågen samtidigt som du böjer i armbågsleden vilket också är en funktion som biceps har. så för full kontraktion måste tummen vara vinklad rakt ut och armbågen flyttas fram under rörelsen. Armbågsförflyttningen missas ju helt i en preachercurl.

nyrjoh
2010-01-10, 17:29
Supinerade chins är väl ingen effektiv bicepsövning? I jämförelse med pronerade och diverse curlar.

Supinerade chins aktiverar biceps mer än pronerade chins.

Smml
2010-01-10, 17:31
Supinerade chins aktiverar biceps mer än pronerade chins.

Inte enligt Sheogorath.

Anders The Peak
2010-01-10, 17:32
Vanlig bicepscurl med stång är inte så bra på att aktivera biceps och om man ska köra den så bör greppet vara smalt då får man relativt bra påverkan på det långa huvudet Det korta huvudet påverkas bäst när greppet är brett. Bäst påverkan på biceps har preachercurl näst bäst är incline "sittande på en nedåtlutat bänk" bicepscurl med hantlar.

Sheogorath
2010-01-10, 18:02
Inte enligt Sheogorath.

...och jag tror inte att vi alla kommer bli överens i den här tråden heller ;) Det måste till studier där man mäter muskelaktivitet, för att någon sida ska lägga sig, tror jag. I alla fall är jag beredd och lägga mig om jag överbevisas med hårddata: hoppas att andra förhåller sig likadant. :thumbup:

dt06mj2
2010-01-10, 18:18
Vilket innebär att du inte kan köra med en EZbar då tummen då pekar snett uppåt och biceps inte primärt aktiveras.


Martin skrev inget om övningar där tummen INTE pekade utåt.
Eller är det ett psåtående, att EZ-curl inte primärt tar på biceps?:smash:

Phantom
2010-01-10, 18:24
Vilket innebär att du inte kan köra med en EZbar då tummen då pekar snett uppåt och biceps inte primärt aktiveras.

Men en stående bicepscurl måste vara många gånger effektivare än en preachercurl. Då du då kan skuta fram armbågen samtidigt som du böjer i armbågsleden vilket också är en funktion som biceps har. så för full kontraktion måste tummen vara vinklad rakt ut och armbågen flyttas fram under rörelsen. Armbågsförflyttningen missas ju helt i en preachercurl.

Kan detta var det du menar ?

"Att isolera denna muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl."

(-taget från "wikipedia" ur artikeln "Biceps brachii")

Vet inte riktigt skillnaden på Scott- och Preacher- curl men det verkar vara ganska lika/identiska.

Forstår inte riktigt vad "framsidan" av överarmen är då man huvudsakligen kan se den från flera olika vinklar och perspektiv. (nån får gärna illustrera.) Med andra ord vilken del av Biceps är det som isoleras av Scottcurl ?

internethjälten
2010-01-10, 18:25
Martin skrev inget om övningar där tummen INTE pekade utåt.
Eller är det ett psåtående, att EZ-curl inte primärt tar på biceps?:smash:

ez-curl och frenchpress med ez-stång är kasst jämfört med rak stång, det är nog det som martin och fredrik vill få fram. finns mycket info om varför ez-stången ger skador på sikt.

Sheogorath
2010-01-10, 18:26
Kan detta var det du menar ?

"Att isolera denna muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl."

(-taget från "wikipedia" ur artikeln "Biceps brachii")

Vet inte riktigt skillnaden på Scott- och Preacher- curl men det verkar vara ganska lika/identiska.

Forstår inte riktigt vad "framsidan" av överarmen är då man huvudsakligen kan se den från flera olika vinklar och perspektiv. (nån får gärna illustrera.) Med andra ord vilken del av Biceps är det som isoleras av Scottcurl ?

Isoleras från vad? Alla andra armbågsböjare kommer nämligen också att vara aktiva, oavsett om det är Scott, Preacher eller annat typ av curl som jämförs. Wiki-skribenten har något om bakfoten, med andra ord.

Smml
2010-01-10, 18:26
...och jag tror inte att vi alla kommer bli överens i den här tråden heller ;) Det måste till studier där man mäter muskelaktivitet, för att någon sida ska lägga sig, tror jag. I alla fall är jag beredd och lägga mig om jag överbevisas med hårddata: hoppas att andra förhåller sig likadant. :thumbup:

Nej, det tror jag inte heller :P

Men Martin skrev "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Rätta mig om jag har fel, men en supinerad chin är väl exakt så där, en böjning i armbågsleden som sker under supination, och skall alltså därför vara en "effektiv bicepsövning"!?

Sheogorath
2010-01-10, 18:28
Nej, det tror jag inte heller :P

Men Martin skrev "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Rätta mig om jag har fel, men en supinerad chin är väl exakt så där, en böjning i armbågsleden som sker under supination, och skall alltså därför vara en "effektiv bicepsövning"!?

Ja.

Degpekka
2010-01-10, 18:31
ez-curl och frenchpress med ez-stång är kasst jämfört med rak stång, det är nog det som martin och fredrik vill få fram. finns mycket info om varför ez-stången ger skador på sikt.

Varför skulle ez-stång vara kasst för frenchpress, valet av grepp påverkar ju inte triceps på samma sätt som det gör när man pratar biceps.

Phantom
2010-01-10, 18:35
Men en stående bicepscurl måste vara många gånger effektivare än en preachercurl. Då du då kan skuta fram armbågen samtidigt som du böjer i armbågsleden vilket också är en funktion som biceps har. så för full kontraktion måste tummen vara vinklad rakt ut och armbågen flyttas fram under rörelsen. Armbågsförflyttningen missas ju helt i en preachercurl.

Vilken specifik del av biceps sköter denna armbågsrörelse då ?

Sheogorath
2010-01-10, 18:39
Vilken specifik del av biceps sköter denna armbågsrörelse då ?

Traditionellt brukar man säga det långa huvudet, men strikt anatomiskt bör hela biceps kunna "flektera i axelleden" som det så fint heter.

TehSaxo
2010-01-10, 18:45
Owww, Fredrik S, menar du att EZ/Z-stång är sämre än om man istället skulle köra med en rak stång? :O

H*lvete om det är så, har kört med sne stång hela tiden :|

Sheogorath
2010-01-10, 18:50
Owww, Fredrik S, menar du att EZ/Z-stång är sämre än om man istället skulle köra med en rak stång? :O

H*lvete om det är så, har kört med sne stång hela tiden :|

Det finns jättemånga som bara kör med Z-stång och som har väldigt bra bicepsutveckling. Ja: belastning tas från biceps till brachioradialis när man har Z-stång, men den praktiska betydelsen av detta kan ifrågasättas, särskilt med facit i hand.

Fredrik_S
2010-01-10, 18:52
Owww, Fredrik S, menar du att EZ/Z-stång är sämre än om man istället skulle köra med en rak stång? :O

H*lvete om det är så, har kört med sne stång hela tiden :|

Ja biceps fäster i ulna(ben i underarmen).

Titta på din egen biceps vad som händer om du vrider handlatan uppåt vi 90 grader vinkel i armbågsleden.
Har du händerna vinklade som i en ezbar kommer biceps inte kunna kontrahera helt och mycket arbete blir på brachioradialis istället.

Fredrik_S
2010-01-10, 18:53
Det finns jättemånga som bara kör med Z-stång och som har väldigt bra bicepsutveckling. Ja: belastning tas från biceps till brachioradialis när man har Z-stång, men den praktiska betydelsen av detta kan ifrågasättas, särskilt med facit i hand.

Är väl knappast något facit. Personerna som kört ez bar lär också ha tränat en hel del andra övningar.

Sheogorath
2010-01-10, 19:01
Är väl knappast något facit. Personerna som kört ez bar lär också ha tränat en hel del andra övningar.

Och så är det för alla andra också. Om du hade två enäggstvillingar som BARA tränade biceps och som i övrigt var helt otränade så KANSKE man hade sett mätbara skillnader i tvärsnittsyta på biceps brachii efter en tids tränade. Men hör och häpna: inte ens teoretiska lilla jag är säker på att så är fallet ens under så extrema omständigheter! Precis som du säger: för gemene man kommer eventuella skillnaderna försvinna p.g.a. andra övningar, och kroppen har en god generellt anpassningsförmåga. Andra aspekter än en liten vinkel i handleden kommer att översudda eventuella skillnader. Skillnad tror jag kommer ses först om en av tvillingarna förlitade sig på BARA roddar för biceps, och den andra på roddar, pullups OCH någon slags isolerad armbågsböjning (oavsett om den utfördes med supinerat eller hammergrepp). Där är det troligare att vi sett en skillnad.

Anders The Peak
2010-01-10, 19:03
Hårklyveri...

Phantom
2010-01-10, 19:03
Så slutsatsen för min del är att fortsätta köra bicepscurls istället för preachercurls för att uppnå så fullständig kontraktion av hela biceps som möjligt och så att jag inte missar den delen av biceps som utför denna armbågsförflyttande rörelsen ?

Eller vore det bättre att köra Preachercurls och komplettera med Hammercurls (Jag vet att den huvudsakligen inte tränar biceps.), Då hammercurls borde stimulera denna armbågsförflyttande delen av biceps nästintill likvärt eller har jag fel ?

Ska gå och hämta en hantel och se hur mycket armbågen förflyttas av hammercurls gentemot bicepscurl...

Smml
2010-01-10, 19:05
Ja.

Men övningen var ju inte en effektiv bicepsövning? :smash:

Sheogorath
2010-01-10, 19:07
Så slutsatsen för min del är att fortsätta köra bicepscurls istället för preachercurlss för att att få så fullständig kontraktion av hela biceps och så att jag inte missar den delen av biceps som utför denna armbågsförflyttande rörelsen ?

Eller vore det bättre att köra Preachercurls och komplettera med Hammercurls (Jag vet att den huvudsakligen inte tränar biceps.), Då hammercurls borde stimulera denna armbågsförflyttande delen av biceps nästintill likvärt eller har jag fel ?

Ska gå och hämta en hantel och se hur mycket armbågen förflyttas av hammercurls gentemot bicepscurl...

Gör de bicepsövningar du gillar. Fördelen med att inte använda Z-stång är att man bibehåller full rörlighet i underarmarna, vilket naturligtvis är bra. Utvecklingsmässigt kan det göra det samma, skulle jag säga. Att förflytta armbågen framåt när du curlar stående kommer visserligen att aktivera biceps en aning på ett nytt vis: samtidigt kortar du den belastade rörelsebanan för armbågsflexion. Åter igen: gör de bicepsövningar du gillar: skillnaderna är små.

Sheogorath
2010-01-10, 19:08
Men övningen var ju inte en effektiv bicepsövning? :smash:

Nej, att folk är oense om den saken är ju helt uppenbar efter några års harvande i frågan. Som sagt: studier måste till.

ceejay
2010-01-10, 19:10
Tunga cheatcurls/stångcurls som bas imo.

Arne Persson
2010-01-10, 19:23
Ja biceps fäster i ulna(ben i underarmen).

Titta på din egen biceps vad som händer om du vrider handlatan uppåt vi 90 grader vinkel i armbågsleden.
Har du händerna vinklade som i en ezbar kommer biceps inte kunna kontrahera helt och mycket arbete blir på brachioradialis istället.

Intressant! Man lär sig alltid något nytt på nätet! Tack! :D

Jag trodde dock, i min enfald, att M. biceps brachii fäste i radius...

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:32
Nej, det tror jag inte heller :P

Men Martin skrev "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Rätta mig om jag har fel, men en supinerad chin är väl exakt så där, en böjning i armbågsleden som sker under supination, och skall alltså därför vara en "effektiv bicepsövning"!?

Vill man missförstå så går det alltid att göra det. Alla bicepsövningar kanske jag skulle skrivit. Supinerade chins är primärt en ryggövning.

EZ stång är inte lika effektiv då den inte ger maximal supination.

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:33
Intressant! Man lär sig alltid något nytt på nätet! Tack! :D

Jag trodde dock, i min enfald, att M. biceps brachii fäste i radius...

Det stämmer, men via fascia antebrachii fäster den på ulnae (om det va det Fredrik menade vet jag däremot inte)

von huff
2010-01-10, 19:36
Tunga hantelcurls med lite cheat bygger bäst för mig iaf.Jag upplever att jag bygger biceps mycket bättre med fria vikter än i maskiner ochså.

Fredrik_S
2010-01-10, 19:37
Intressant! Man lär sig alltid något nytt på nätet! Tack! :D

Jag trodde dock, i min enfald, att M. biceps brachii fäste i radius...

Det stämmer, men via fascia antebrachii fäster den på ulnae (om det va det Fredrik menade vet jag däremot inte)

Oops :em:, nej jag menade radius.

Arne Persson
2010-01-10, 19:38
Jaha, mina prominenta herrar.... Nu skall jag iväg och bl.a träna lite bicepscurl ikväll. Då ni nu, i stort sett, har sönderanalyserat den stackars biccan så att all bicepsträning går mlm att fixa bl.a med lite ryggträning så kan man nog skita i dagen pass eftersom jag körde rygg igår...:)

Men jag tror dock att jag kör ett pass ändå med följande värdelösa bicepsövningar:
1. Conc. curl, 2. Bicepscurl med 50 mm axel samt 3. Omvända curl på preacher bänk (scottbänk (syn.))

Troligen värdelösa övningar... men va fan...:D

beckman88
2010-01-10, 20:01
ez-curl och frenchpress med ez-stång är kasst jämfört med rak stång, det är nog det som martin och fredrik vill få fram. finns mycket info om varför ez-stången ger skador på sikt.

Själva grejen med EZstång är väl att skona handlederna? Vart uppkommer dessa skador?

beckman88
2010-01-10, 20:03
Tunga hantelcurls med lite cheat bygger bäst för mig iaf.Jag upplever att jag bygger biceps mycket bättre med fria vikter än i maskiner ochså.

Tror de flesta håller med om det du säger. Om att köra tungt med lite cheat gör jag med ibland. Då det är bra att ibland "chocka" musklerna med lite extra vikt.

ceejay
2010-01-10, 20:09
Själva grejen med EZstång är väl att skona handlederna? Vart uppkommer dessa skador?

EZ kör folk för att de är skadade kan man nästan säga;) Man undviker problemet som oftast är att de är för stela i pronatorerna i underarmarna. Om man stretchar dessa har jag för mig att det brukar lösa problemen.

Jag hade det problemet förut och känner av det ibland men inte så farligt.

Martin Löwgren
2010-01-10, 20:37
Själva grejen med EZstång är väl att skona handlederna? Vart uppkommer dessa skador?

Tvärtom, de ökar och ger dessutom stelhet i framförallt m. pronator quadratus.

TehSaxo
2010-01-10, 20:43
Ja biceps fäster i ulna(ben i underarmen).

Titta på din egen biceps vad som händer om du vrider handlatan uppåt vi 90 grader vinkel i armbågsleden.
Har du händerna vinklade som i en ezbar kommer biceps inte kunna kontrahera helt och mycket arbete blir på brachioradialis istället.

Det förklarar varför jag får en så j*vla pump i brachioradialis men känner knappt något i biceps. Har alltid tyckt att raka stänger tar ganska mycket på handlerna(smärta). Men det får man väl ta om man vill ha en nice biceps, lite synd att den enda stången som är rak i mitt gym är bänk/mark stången :$

Gäller samma sak för triceps? Jag brukar köra liggande triceps-extension (den där övningen som man har stång bakom huvudet typ) med EZ-Stång också.

Tack förresten. :)

ceejay
2010-01-10, 20:44
Det förklarar varför jag får en så j*vla pump i brachioradialis men känner knappt något i biceps. Har alltid tyckt att raka stänger tar ganska mycket på handlerna(smärta). Men det får man väl ta om man vill ha en nice biceps, lite synd att den enda stången som är rak i mitt gym är bänk/mark stången :$

Gäller samma sak för triceps? Jag brukar köra liggande triceps-extension (den där övningen som man har stång bakom huvudet typ) med EZ-Stång också.

Tack förresten. :)

Greppet spelar ingen roll för triceps så där går ez bra;)

Baan
2010-01-10, 21:01
Den man hanterar mest vikt i, vilket borde vara stångcurls. Hantelcurls ligger bra till med.

Skee
2010-01-10, 22:19
Den man hanterar mest vikt i, vilket borde vara stångcurls. Hantelcurls ligger bra till med.

Jag håller inte med. Att man kan hantera tyngre vikt brukar ganska ofta innebära att man involverar fler muskler.

von huff
2010-01-10, 22:20
Jag håller inte med. Att man kan hantera tyngre vikt brukar ganska ofta innebära att man involverar fler muskler.

Vilka fler muskler involveras i stångcurl i jämförelse med hantelcurl?

Skee
2010-01-10, 22:23
Vilka fler muskler involveras i stångcurl i jämförelse med hantelcurl?

Jag vet inte, men jag håller inte med om att det är så att den curl man kan hantera mest vikt i är mest effektiv.

Skee
2010-01-10, 22:28
Men för att svara på frågan i tråden så tror jag att båda är lika effektiva. Skillnaden är säkert försumbar för en vanlig tränande.

von huff
2010-01-10, 22:29
Jag vet inte, men jag håller inte med om att det är så att den curl man kan hantera mest vikt i är mest effektiv.

Oftast brukar dom övningarna där man kan belasta musklerna bäst ge bästa resultat.Ge gärna nåt exempel

Skee
2010-01-10, 22:52
Oftast brukar dom övningarna där man kan belasta musklerna bäst ge bästa resultat.Ge gärna nåt exempel

Exempel: Bänkpress är inte en bättre bröstövning än kabelflyes trots att de flesta kan hantera mycket mer vikt i bänkpress. I bänkpressen sprids ju "överflödig" belastning över till triceps och axlar, om vi tänker oss att bröstet får arbeta maximalt.

Baan
2010-01-10, 23:01
Jag håller inte med. Att man kan hantera tyngre vikt brukar ganska ofta innebära att man involverar fler muskler.

Det är ingen vetenskap/teori bakom utan enbart att jag provat lite allt möjligt under en del år och gillar "basövningarna" bäst. Samma på kabelflyes (cross?) som du tar upp, även där blir det ganska löjligt lite vikt jämfört med säg bänkpress eller hantelpress. Jag har inget principiellt mot att det är lite vikt men även den övningen har gett inget för mig och jag har inte sett någon som fått någon nämnvärd massa/styrka av den. Det lustiga är att väldigt många kör den och får väldigt lite effekt. Den fortsätter att suga alltså. :)

Sen vet jag inte vad som gäller om man kör med mycket preparat. Möjligt att mindre slitsamma övningar (säg kabelövningar) är ett bättre val och att man slipper skador men växer bra ändå. Man ser ju ganska ofta proffs köra diverse kabelövningar i alla möjliga vinklar.a

Skee
2010-01-10, 23:25
Det är ingen vetenskap/teori bakom utan enbart att jag provat lite allt möjligt under en del år och gillar "basövningarna" bäst. Samma på kabelflyes (cross?) som du tar upp, även där blir det ganska löjligt lite vikt jämfört med säg bänkpress eller hantelpress. Jag har inget principiellt mot att det är lite vikt men även den övningen har gett inget för mig och jag har inte sett någon som fått någon nämnvärd massa/styrka av den. Det lustiga är att väldigt många kör den och får väldigt lite effekt. Den fortsätter att suga alltså. :)

Sen vet jag inte vad som gäller om man kör med mycket preparat. Möjligt att mindre slitsamma övningar (säg kabelövningar) är ett bättre val och att man slipper skador men växer bra ändå. Man ser ju ganska ofta proffs köra diverse kabelövningar i alla möjliga vinklar.a

Det här gäller för bänkpress också. Kan jag då av den anledningen säga att bänkpress "fortsätter att suga"?

Baan
2010-01-11, 01:11
Det här gäller för bänkpress också. Kan jag då av den anledningen säga att bänkpress "fortsätter att suga"?

Nej, en del får ut något av sina bänkpress eller hantelpress till skillnad från cable cross.

Skee
2010-01-11, 02:31
Nej, en del får ut något av sina bänkpress eller hantelpress till skillnad från cable cross.

Detta viftar jag undan som struntprat om du inte har data från någon annan person än dig själv.

Avesta
2010-01-11, 02:52
Ensak vet jag och det är att den där förbannade EZ-stången ger mig känningar i axlarna, känns som om något snart ska vridas av. *screwy*

110
2010-01-11, 05:32
Detta viftar jag undan som struntprat om du inte har data från någon annan person än dig själv.

Sorry för O.T. men det beror på om du vill bygga, bränna eller motionsträna.
Att bygga med, låt säga, crossover jämfört med bänkpress är föga troligt ;)

sharkzlayer
2010-01-11, 06:19
Tjena "kollo"

Har funderat lite på vad som är effektivast för att träna biceps ?

Preachercurl eller Bicepscurl ?

Kan någon förklara skillnaderna, alltså vad som är mer positivt/negativt med att göra Preachercurl istället för Bicepscurl ?

Antar att man tappar en bit stabilitet ungefär som när man kör "fast" bänk istället för "fri" bänk, då man i "fast" bänk förlorar bla balanseringsmomentet.

Sen när man kör Bicepscurlsen så blir det väl en viss "fjädring" i armen när man utför dem, vilket inte händer när man kör preachercurls ?

Antar att det är bättre att göra Preachercurls istället för Bicepscurls ? (dock är ju alltid variation bäst.) Eller är det nått nämnvart som sagt man missar då ?

Ifall ni tycker detta är ett intressant diskussionsämne så fortsätt gärna att tillämpa det här med "preacher?" på andra lämpliga övningar med för och nackdelar osv.

(Ifall jag har fått något om bakfoten får ni gärna förklara för mig , Är lite nybörjare på preachercurl och "icke-svensson/standard" övningar.)

MVH


Bygga muskler handlar om att effektivt överbelasta muskelgruppen du tränar.
Vilket som är effektivast kan handla om vad du själv föredrar. DU kanske känner dig mer bekväm och kan överbelasta biceps bättre än med en EZ-curl medan en annan kanske föredrar övningen preachers på grund av samma sak. Dock anser jag i muskelbyggande syfte att vanlig bicepscurl med hantel eller diverse skivstenger överbelastar dina biccar mer än i detta fallet preacherscurl då det "Ûberstrikta" utförandet begränsar din vikt nått otroligt.
Att sen preachers skulle ge den så kallade "peaken" på biceps anser jag vara nonsens. Själv kör jag preachers som sistaövning högreps, bec I'm a pumpholic:thumbup:

Cheers

Anders The Peak
2010-01-11, 09:26
Bygga muskler handlar om att effektivt överbelasta muskelgruppen du tränar.
Vilket som är effektivast kan handla om vad du själv föredrar. DU kanske känner dig mer bekväm och kan överbelasta biceps bättre än med en EZ-curl medan en annan kanske föredrar övningen preachers på grund av samma sak. Dock anser jag i muskelbyggande syfte att vanlig bicepscurl med hantel eller diverse skivstenger överbelastar dina biccar mer än i detta fallet preacherscurl då det "Ûberstrikta" utförandet begränsar din vikt nått otroligt.
Att sen preachers skulle ge den så kallade "peaken" på biceps anser jag vara nonsens. Själv kör jag preachers som sistaövning högreps, bec I'm a pumpholic:thumbup:

Cheers

Du har ingen aning om vad du pratar om. Preacher curl aktiverar biceps iEMG 93% Vanlig bicepscurl aktiverar muskeln ca 58-63% iEMG.

Arne Persson
2010-01-11, 09:48
Du har ingen aning om vad du pratar om. Preacher curl aktiverar biceps iEMG 93% Vanlig bicepscurl aktiverar muskeln ca 58-63% iEMG.

Hmmm... dina siffror är nog lite farliga, tycker jag. Vad menar du att dom säger? För mig säger dom ingenting. Var står i:et för?

LoTiX
2010-01-11, 09:57
Hmmm... dina siffror är nog lite farliga, tycker jag. Vad menar du att dom säger? För mig säger dom ingenting. Var står i:et för?

Tippar på att han missat ett mellanslag mellan i och EMG. :)

von huff
2010-01-11, 10:00
Hur mycket har aktiveringen mad att göra hur bra precher curl bygger biceps?

Toby Asp
2010-01-11, 10:04
Hmmm... dina siffror är nog lite farliga, tycker jag. Vad menar du att dom säger? För mig säger dom ingenting. Var står i:et för?

Tippar på att han missat ett mellanslag mellan i och EMG. :)

Integrated Electromyography säger Google.

Baan
2010-01-11, 10:16
Detta viftar jag undan som struntprat om du inte har data från någon annan person än dig själv.

Har själv försökt med cable crossen i många år, och säkert sett tillräckligt många försöka för att med statistiskt underlag säga att den är skit (med viss säkerhet) :) Samma sak gäller för diverse bicepsövningar i cable.

nyrjoh
2010-01-11, 10:30
I den här undersökningen rekommenderar de vanliga stående hantelcurl eller sittande bakåtlutade hantelcurl jämfört med preacher curls.

http://www.jssm.org/vol8/n1/4/v8n1-4abst.php

"Conclusion

Although all protocols elicited a considerable level of activation of the biceps brachii muscle (at least 50% of maximum RMS), the contribution of this muscle for elbow flexion depended of the dumbbell curl protocol. For the Dumbbell Preacher Curl cycle, the activation of biceps brachii long head was maximal, only for elbow joint angles close to full extension, and the elbow joint range of motion was shorter. The Incline Dumbbell Curl and the Dumbbell Biceps Curl resulted in a considerable neuromuscular effort throughout the whole elbow range of motion and, thus, may be preferable for the improvement of biceps brachii force in training programs."

Smml
2010-01-11, 10:35
Vill man missförstå så går det alltid att göra det. Alla bicepsövningar kanske jag skulle skrivit. Supinerade chins är primärt en ryggövning.

EZ stång är inte lika effektiv då den inte ger maximal supination.

Du kanske borde se efter vad du skriver innan du postar då.

Om du säger att "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Så säger du där att supinerade chins är effektiv för biceps.

Anders The Peak
2010-01-11, 10:37
Indline dumbel curl ligger EMG på 91 % som ni vet brukar jag rekommendera den eftersom den bearbetar muskeln i hela ROM. Men man måste vara försiktig så att man inte skadar ursprunget vilket är mycket lätt gjort i övningen.
Stående bicepscurl slänger de flesta mycket vikter med utan att aktivera biceps i någon högre grad för det mesta skadar man bara nyckelbensleden med övningen om man är oförsiktig.

creperiet
2010-01-11, 10:45
Har själv försökt med cable crossen i många år, och säkert sett tillräckligt många försöka för att med statistiskt underlag säga att den är skit (med viss säkerhet) :) Samma sak gäller för diverse bicepsövningar i cable.

Det är fortfarande ett jäkla stort steg till att dra den generella slutsatsen att "övningen med tyngst vikt bygger mer". Du har många andra faktorer att ta hänsyn till. T.ex, höjer du vikten i en specifik rörelse men samtidigt förkortar hävarmen, vad har du fått ut då?

Baan
2010-01-11, 10:56
Det är fortfarande ett jäkla stort steg till att dra den generella slutsatsen att "övningen med tyngst vikt bygger mer". Du har många andra faktorer att ta hänsyn till. T.ex, höjer du vikten i en specifik rörelse men samtidigt förkortar hävarmen, vad har du fått ut då?

Ja, jag uttryckte det lite förenklat. Givetvis ska det fortfarande vara en ganska isolerad bicepsövning samt även full ROM.

Leifallan
2010-01-11, 11:00
Tvärtom, de ökar och ger dessutom stelhet i framförallt m. pronator quadratus.

Så påståendet att curls med EZ-stång är skonsammare för handlederna hos de med markant vinkel i armbågen stämmer inte då?

Sir Anselm
2010-01-11, 11:08
Du kanske borde se efter vad du skriver innan du postar då.

Om du säger att "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Så säger du där att supinerade chins är effektiv för biceps.

Han har ju nu förtydligat detta, då kanske vi kan släppa det? De som inte förstod vad han menade gör nog det nu...

Jag har också funderat på det där med att vissa hävdar att bara för att man kan köra med mer vikt så är det bättre.

Jag tycker ju t.ex. att incline bicepscurl (med hantlar alltså) tar grymt bra på biceps, men jag har ju inte alls lika mycket vikt där som när jag kör stående hantelcurl, säg att jag kör med 25 i stående så kanske jag har 17,5 i incline... Men känslan är att incline tar bättre, men enligt vissa skulle då stående curl automatiskt vara bättre för att jag kan använda mer vikt?

Jag tycker det trotsar logiken lite grann, den extra vikten är ju inte för att biceps orkar mer, utan för att man kan hjälpa till med andra muskler, lite "sving" osv... Men jag kan ju ha fel...

Deceiver85
2010-01-11, 11:11
En fråga: Hur svårt vill ni göra det för er? Variera era bicepscurls ifall ni är rädda att inte få den övning som den senaste forskningen visat ger "absolut bäst resultat!!!11!1!". Träning är inte rocket science direkt...

Sir Anselm
2010-01-11, 11:13
En fråga: Hur svårt vill ni göra det för er? Variera era bicepscurls ifall ni är rädda att inte få den övning som den senaste forskningen visat ger "absolut bäst resultat!!!11!1!". Träning är inte rocket science direkt...

Du har väl ändå varit här länge nog för att förstå att på det här forumet räknas varje procent! :D

Deceiver85
2010-01-11, 11:22
Du har väl ändå varit här länge nog för att förstå att på det här forumet räknas varje procent! :D

Haha, visserligen sant :D Men hur svårt kan det vara? Vem bryr sig om X-curl "bara aktiverar briceps till 70%" och Y-curl "aktiverar biceps till 80%"? Vem kan på allvar säga att dem känner skillnaden (ja, förutom Axon då)?

De' é ba å plock upp å curla!

Baan
2010-01-11, 11:37
Haha, visserligen sant :D Men hur svårt kan det vara? Vem bryr sig om X-curl "bara aktiverar briceps till 70%" och Y-curl "aktiverar biceps till 80%"? Vem kan på allvar säga att dem känner skillnaden (ja, förutom Axon då)?

De' é ba å plock upp å curla!

Men hur gör ni tjockisar d.v.s. styrkelyftare, 3x6 knäböj hela livet eller? Eller kollar ni också på smådetaljer, specialövningar och allt möjligt för att bli bättre? :) :naughty:

von huff
2010-01-11, 12:44
Men hur gör ni tjockisar d.v.s. styrkelyftare, 3x6 knäböj hela livet eller? Eller kollar ni också på smådetaljer, specialövningar och allt möjligt för att bli bättre? :) :naughty:

Nej det är övergödning som gäller;)

Skee
2010-01-11, 13:19
Sorry för O.T. men det beror på om du vill bygga, bränna eller motionsträna.
Att bygga med, låt säga, crossover jämfört med bänkpress är föga troligt ;)

Okej, vi antar att jag har som mål att bygga bröstmuskeln. Förklara för mig varför bänkpress är en bättre övning för detta ändamål än cablecross, så att jag också förstår vad som gör bänkpress till en så magisk övning.

Skee
2010-01-11, 13:24
Har själv försökt med cable crossen i många år, och säkert sett tillräckligt många försöka för att med statistiskt underlag säga att den är skit (med viss säkerhet) :) Samma sak gäller för diverse bicepsövningar i cable.

Kan det vara så att du helt enkelt har kört med för lätt vikt? För jag kan inte förstå att dina bröstmuskler inte skulle växa annars; bröstmusklerna lär ju inte reagera genom att sluta växa, bara för att det är en kabelövning...

Skee
2010-01-11, 13:31
Han har ju nu förtydligat detta, då kanske vi kan släppa det? De som inte förstod vad han menade gör nog det nu...

Jag har också funderat på det där med att vissa hävdar att bara för att man kan köra med mer vikt så är det bättre.
Jag tycker ju t.ex. att incline bicepscurl (med hantlar alltså) tar grymt bra på biceps, men jag har ju inte alls lika mycket vikt där som när jag kör stående hantelcurl, säg att jag kör med 25 i stående så kanske jag har 17,5 i incline... Men känslan är att incline tar bättre, men enligt vissa skulle då stående curl automatiskt vara bättre för att jag kan använda mer vikt?

Jag tycker det trotsar logiken lite grann, den extra vikten är ju inte för att biceps orkar mer, utan för att man kan hjälpa till med andra muskler, lite "sving" osv... Men jag kan ju ha fel...

Det här är jag också inne på. Det stör mig när folk tror att dom arbetar med en specifik muskel mer effektivt i en viss övning jämfört med en annan bara för att man hanterar mer vikt, och jämför en bas- eller halvbasövning med en isolationsövning. Nu påstår jag inte att någon har gjort det i denna tråd men jag har sett det i minst en annan, och ute på fält.

Diggler
2010-01-11, 13:48
Jag har mig själv som studie och kan helt bergsäkert påstå att curl med rak stång är effektivare än ez-stång för biceps. Jag har nedsatt rörlighet i höger vridled och har aldrig kunnat supinera helt, följden av det är att alla curls jag gör kör jag med hantlar, och på vänster som har normal rörlighet har jag avsevärt mer utvecklad biceps än på högerarmen som jag uteslutande mellanting mellan hammer curl o vanlig curl-curlat med:) (jag är även högerhänt).

Skee
2010-01-11, 13:52
Jag har mig själv som studie och kan helt bergsäkert påstå att curl med rak stång är effektivare än ez-stång för biceps. Jag har nedsatt rörlighet i höger vridled och har aldrig kunnat supinera helt, följden av det är att alla curls jag gör kör jag med hantlar, och på vänster som har normal rörlighet har jag avsevärt mer utvecklad biceps än på högerarmen som jag uteslutande mellanting mellan hammer curl o vanlig curl-curlat med:) (jag är även högerhänt).

Nu antar jag att du curlar med hantlar och inte stänger, men hur ligger det till med underarmarna? Är din högra mer välutvecklad än vänstra (kör du med samma vikt på båda sidor?)?

von huff
2010-01-11, 13:56
Kan det vara så att du helt enkelt har kört med för lätt vikt? För jag kan inte förstå att dina bröstmuskler inte skulle växa annars; bröstmusklerna lär ju inte reagera genom att sluta växa, bara för att det är en kabelövning...

Bänkpress är för mig ingen bröstövning bygger troligtvis bättre med cabelcrossen, dessutom hänger det mycket på tekniken om bänken bygger bröst eller ej.Skillnaden är ju att det är två helt olika övningar.I bänkpress kan du köra tunga treor, tunga femmor oosv vilket blir svårt i cc.Alla isolationsövningar är inte dåliga förståss, de har ochså sin plats.

darkdog
2010-01-11, 14:25
Känns lite som folk överanalyserar. Jag, och folk man tränar med, har fått bra utveckling i biceps genom att endast köra stångcurl. Tror man klarar sig bra på att satsa på en övning och ha som mål att öka vikterna så mycket som möjligt i den (fortfarande utföra övningen relativt strikt då) under åtminstone sitt första träningsår, kanske längre.

Martin Löwgren
2010-01-11, 14:44
Känns lite som folk överanalyserar. Jag, och folk man tränar med, har fått bra utveckling i biceps genom att endast köra stångcurl. Tror man klarar sig bra på att satsa på en övning och ha som mål att öka vikterna så mycket som möjligt i den (fortfarande utföra övningen relativt strikt då) under åtminstone sitt första träningsår, kanske längre.+1

Titta på muskelns ursprung och fäste. Gör sedan en bedömning vilka rörelser den kommer arbeta maximalt i och kör därefter en övning somn liknar denna rörelse.

Det gäller i flera aspekter här på forumet. EAA ska intas i precis rätt tid, annars går allt käpprätt åt helvete :thumbup:

Baan
2010-01-11, 15:48
Kan det vara så att du helt enkelt har kört med för lätt vikt? För jag kan inte förstå att dina bröstmuskler inte skulle växa annars; bröstmusklerna lär ju inte reagera genom att sluta växa, bara för att det är en kabelövning...

Givetvis blir det för lätt vikt och det är generellt svårt att köra väldigt tungt i många kabelövningar. Inte för att muskeln i sig nödvändigtvis är för klen utan mer att övningen i sig är otymplig och man får problem med att ens utföra övningen när man ökar vikten. I cable cross blir det att man får en kraft som vill knuffa en bakåt, vilket kan ställa till det en hel del om man vill börja köra tungt. Därmed blir det oftast väldigt mycket lättare än i liknande rörelser med fria vikter.

Arne Persson
2010-01-11, 16:17
Ha ha ha! Den här jävla tråden spårar bara ut mer och mer med avseende på finlir och discoträning! Hör hårt!*popcorn*

darkdog
2010-01-11, 17:55
Känns lite som folk överanalyserar. Jag, och folk man tränar med, har fått bra utveckling i biceps genom att endast köra stångcurl. Tror man klarar sig bra på att satsa på en övning och ha som mål att öka vikterna så mycket som möjligt i den (fortfarande utföra övningen relativt strikt då) under åtminstone sitt första träningsår, kanske längre.

Kan tillägga att jag har fått bäst utveckling av att köra en övning/muskelgrupp på överkroppen och köra den riktigt tungt, både styrke- och volymmässigt. Det är ju individuellt, men åtminsone jag, och några fler som kör liknande, märker bäst resultat när jag i princip kör så här på veckorna:

Måndag:
Bänkpress 5x5
Chins 5x5
Militärpress 5x5
Stångcurl 5x6
Liggande Tricepsextension 5x6

Onsdag:
Lutande hantelpress 3x6
Chins sup. 3x6-10
hantellyft åt sidan 3x12-15
Omvänd stångcurl 3x6
Smalbänk 3x6

Fredag:
Bänkpress 5x5
Chins 5x5
Militärpress 5x5
Stångcurl 5x6
French Press 5x6

Skee
2010-01-11, 18:15
Givetvis blir det för lätt vikt och det är generellt svårt att köra väldigt tungt i många kabelövningar. Inte för att muskeln i sig nödvändigtvis är för klen utan mer att övningen i sig är otymplig och man får problem med att ens utföra övningen när man ökar vikten. I cable cross blir det att man får en kraft som vill knuffa en bakåt, vilket kan ställa till det en hel del om man vill börja köra tungt. Därmed blir det oftast väldigt mycket lättare än i liknande rörelser med fria vikter.

Kan du ge exempel på vilka dessa "många" kabelövningar är? Latsdrag och sittande rodd är två kabelövningar jag kan ge som exempel på övningar man kan köra tungt i. Pushdowns också. Sen så måste man ju inte gå "framåt" med vikterna så att dom drar dig bakåt i cablecrossen, utan man kan variera det också.

sharkzlayer
2010-01-11, 18:16
Indline dumbel curl ligger EMG på 91 % som ni vet brukar jag rekommendera den eftersom den bearbetar muskeln i hela ROM. Men man måste vara försiktig så att man inte skadar ursprunget vilket är mycket lätt gjort i övningen.
Stående bicepscurl slänger de flesta mycket vikter med utan att aktivera biceps i någon högre grad för det mesta skadar man bara nyckelbensleden med övningen om man är oförsiktig.

Okej då slutar vi köra bänkpress för skador i framsida axel inte är uteslutande.

Isolationsövning VS basövning = basövning. Sen är det bra att kombinera men det är en annan femma.

Baan
2010-01-11, 18:46
Kan du ge exempel på vilka dessa "många" kabelövningar är? Latsdrag och sittande rodd är två kabelövningar jag kan ge som exempel på övningar man kan köra tungt i. Pushdowns också. Sen så måste man ju inte gå "framåt" med vikterna så att dom drar dig bakåt i cablecrossen, utan man kan variera det också.

Alla förutom ryggövningarna då? :) Jag tänkte faktiskt inte alls på hissen som en kabelmaskin även om det egentligen är en sådan, men med lite annan konstruktion, enkeltrissa o.s.v.

Kan säga som så att jag inte är särskilt förtjust i någon bröst- eller armövning i cable. Pushdowns som du tar upp är inte helt dum men lite samma problem där att man inte får krafterna helt rätt. Har dock inte försökt överdrivet mycket och ska fortsätta experimentera med att komma upp i liknande vikter som i tricepspressar. Den är inte helt på shitlistan ännu :)

Trapper Buzz
2010-01-11, 18:49
Bamsecurls tar helvetiskt bra.

Anders The Peak
2010-01-11, 21:08
Okej då slutar vi köra bänkpress för skador i framsida axel inte är uteslutande.

Isolationsövning VS basövning = basövning. Sen är det bra att kombinera men det är en annan femma.
När det gäller incline hantelcurl så drar du ut biceps extremt mycket och överbelastar lätt ursprunget som sitter i axeln vilket lätt kan leda till ruptur som gör att man få ont i främre axeln och i de flesta fall börjar man då med rotator-cuff rehabilitering för det har man läst om på kolozzeum att så fort man får ont i axeln så handlar det om en rotator-cuff skada...

110
2010-01-11, 21:09
Okej, vi antar att jag har som mål att bygga bröstmuskeln. Förklara för mig varför bänkpress är en bättre övning för detta ändamål än cablecross, så att jag också förstår vad som gör bänkpress till en så magisk övning.

Vill börja med ett inlägg som inte har med ditt inlägg att göra;
Jag förstår inte hur någon kan säga att den eller den övningen är bättre än den eller den, det är så individuellt. För mig kanske hantelcurl funkar bäst på biceps (Mest känsla, bäst kontakt, växer mest etc), medans en annan kanske tycker att skivstångscurl eller t o m kabelcurl är bäst.

Till din fråga Skee;
de tre största basövningarna du hittar är Bänk, mark o böj! Militärpress/pushpress hör oxå till basövning. Crossover är mer en "sliparövning" som inte bygger direkt utan är mer en kompliteringsövning som formar brösten när du egentligen har fått den volym du vill ha (I stora drag)

Sheogorath
2010-01-11, 21:13
Crossover är mer en "sliparövning" som inte bygger direkt utan är mer en kompliteringsövning som formar brösten när du egentligen har fått den volym du vill ha (I stora drag)

Formar brösten till vad? Enhörningar?

Anders The Peak
2010-01-11, 21:15
Om vi nu ska ta upp bänkpressen som bröstbyggare så gäller den sanningen bara för ett fåtal, lite beroende på tekniken i lyftandet. Om du ska använda bänkpress som ska ge något för bröstmuskulturen måste det vara decline bänkpress för den aktiverar verkligen bröstmuskeln. Om man kör med hög brygga får man med bröstmuskeln hyggligt men hur många gör det?

110
2010-01-11, 21:21
Sheogorath;
Du är rolig du, du vet mycket väl vad jag menar ;)

Anders The Peak;
Måste det vara decline?? Jag förutsätter att rätt teknik används när vi pratar bygga eller styrka

Sheogorath
2010-01-11, 21:24
Sheogorath;
Du är rolig du, du vet mycket väl vad jag menar ;)


Nej, däremot har jag ofta hört detta om att vissa övningar är "sliparövningar" som formar ditten eller datten. Min fråga är då helt seriöst menad: formar till vad?

Anders The Peak
2010-01-11, 21:29
Skillnaden mellan vanlig bänkpress och decline bänk är inte extrem om det handlar om rätt teknik används men i de flesta fall så används inte pecsen utan lyftet sker med hjälp av axlar och triceps där kan man se vanlig bänkpress som en bra triceps- och frontdeltaövning och aktiverar inte bröstet i någon högre grad.

110
2010-01-11, 21:33
Förlåt, trodde verkligen du visste.... :S
Bänkpress lägger man vikten på volym, en övning som alltid bör finnas med enligt mig.
Både rak o sned, även smal bänk är bra för styrka på bänk. Allmänt känt, så långt är vi alla överens!?

När det gäller crossover t ex så är detta ingen byggarövning (Säg inte det till en tävlande ;) ), utan mer en övning man koncetrerar sig på när det gäller när man t ex vill deffa ner sig eller bara få bättre form på brösten. Jag har sett en del som enbart kört bänk o inga flyes eller crossover - Inte snyggt

tigerofsweden
2010-01-11, 21:35
Förlåt, trodde verkligen du visste.... :S
Bänkpress lägger man vikten på volym, en övning som alltid bör finnas med enligt mig.
Både rak o sned, även smal bänk är bra för styrka på bänk. Allmänt känt, så långt är vi alla överens!?

När det gäller crossover t ex så är detta ingen byggarövning (Säg inte det till en tävlande ;) ), utan mer en övning man koncetrerar sig på när det gäller när man t ex vill deffa ner sig eller bara få bättre form på brösten. Jag har sett en del som enbart kört bänk o inga flyes eller crossover - Inte snyggt

Men en muskel kan bara bli större eller mindre. Det är du medveten om?

Matsa
2010-01-11, 21:36
En fråga: Hur svårt vill ni göra det för er? Variera era bicepscurls ifall ni är rädda att inte få den övning som den senaste forskningen visat ger "absolut bäst resultat!!!11!1!". Träning är inte rocket science direkt...

Jag håller med. Visserligen ska man inte underskatta betydelsen av att välja rätt övning för ändamålet men samtidigt ska man inte glömma att det bara är en del av ekvationen.

Jag ökade i höstas mina armars omkrets från 43.5cm till strax över 45cm på lite mer än en månad. Under denna perioden tränade jag biceps nästan uteslutande med hammercurls, jag valde den övningen då jag fick smärtproblem av vanliga curls. Trots mitt val av en mindre optimal övning fick jag bra resultat därför att jag hade lagt upp träningen på ett vettigt sätt och jobbade hårt.

Jag undrar verkligen om det spelar någon större roll ifall preacher curl aktiverar biceps 5% mer än stångcurl.

110
2010-01-11, 21:36
Skillnaden mellan vanlig bänkpress och decline bänk är inte extrem om det handlar om rätt teknik används men i de flesta fall så används inte pecsen utan lyftet sker med hjälp av axlar och triceps där kan man se vanlig bänkpress som en bra triceps- och frontdeltaövning och aktiverar inte bröstet i någon högre grad.

Håller absolut inte med dig, bänkpress tar i allra högsta grad på bröst med rätt teknik! Självklart tar den även på axlar, triceps, underarmar, mage, rygg etc etc men bänkpress är mest för bröst vid rätt utförande. Smal bänk däremot aktiverar mer triceps än bröst (Vid rätt utförande)

Sheogorath
2010-01-11, 21:38
110, åter igen: på vilket sätt formar cablecrossen brösten? VAD formas brösten till?

110
2010-01-11, 21:39
Men en muskel kan bara bli större eller mindre. Det är du medveten om?

Det var något nytt.... Så du menar att tricpes eller rygg (med så pass många muskler) bara kan bli större eller mindre? Oberoende vilken övning jag kör??

*rolleyes*

110
2010-01-11, 21:39
110, åter igen: på vilket sätt formar cablecrossen brösten? VAD formas brösten till?

Läs ovan...

chaffisen
2010-01-11, 21:41
Förlåt, trodde verkligen du visste.... :S
Bänkpress lägger man vikten på volym, en övning som alltid bör finnas med enligt mig.
Både rak o sned, även smal bänk är bra för styrka på bänk. Allmänt känt, så långt är vi alla överens!?

När det gäller crossover t ex så är detta ingen byggarövning (Säg inte det till en tävlande ;) ), utan mer en övning man koncetrerar sig på när det gäller när man t ex vill deffa ner sig eller bara få bättre form på brösten. Jag har sett en del som enbart kört bänk o inga flyes eller crossover - Inte snyggt

heh ena myten efter den andra drar du upp ;)

tigerofsweden
2010-01-11, 21:45
Det var något nytt.... Så du menar att tricpes eller rygg (med så pass många muskler) bara kan bli större eller mindre? Oberoende vilken övning jag kör??

*rolleyes*

Ja varje enskild muskel kan bara bli större eller mindre. Vad vet du som jag inte vet? :)

110
2010-01-11, 21:45
Myt?? Njae, det är ju faktiskt inte det.
Att en människa endast kan ta emot 50-70 g protein per måltid, DET är en myt ;)

jikajd
2010-01-11, 21:46
Du kanske borde se efter vad du skriver innan du postar då.

Om du säger att "Alla övningar där en böjning i armbågsleden sker under samtidigt supination (tummen pekandes ut åt sidan) är effektiva bicepsövningar."

Så säger du där att supinerade chins är effektiv för biceps.

Martin, Grandmaster, ser ut att ha fått till ett par bra biceps med chins och pull-ups! Kanske bara jag som har dålig teknik, men känner mig väldigt trött i biceps efter ett par set chins med supinerat grepp..

110
2010-01-11, 21:46
Ja varje enskild muskel kan bara bli större eller mindre. Vad vet du som jag inte vet? :)

Va bra, din kropp måste fungera väldigt annorlunda ;)
Vad jag vet så tränar du inte direkt mycket vidd med traditionell rodd som du gör med chins eller drag uppifrån!? Men har kanske fel där med.. ;)

tigerofsweden
2010-01-11, 21:47
Va bra, din kropp måste fungera väldigt annorlunda ;)
Vad jag vet så tränar du inte direkt mycket vidd med traditionell rodd som du gör med chins eller drag uppifrån!? Men har kanske fel där med.. ;)

Men ryggen består av flera muskler?

von huff
2010-01-11, 21:48
Juste se upp för att få bulliga muskler av bänken satsa istället på långa salnka muskler med cc

110
2010-01-11, 21:48
Martin, Grandmaster, ser ut att ha fått till ett par bra biceps med chins och pull-ups! Kanske bara jag som har dålig teknik, men känner mig väldigt trött i biceps efter ett par set chins med supinerat grepp..

Visst är det så, just därför kör jag inte denna övningen när jag kör rygg :)

110
2010-01-11, 21:49
Tiger.... Nä enbart 1 jättestor.... ;)

von huff
2010-01-11, 21:49
Själv undviker jag bänk och böjj vem fan vill se ut som cutler...

Sheogorath
2010-01-11, 21:50
Det var något nytt.... Så du menar att tricpes eller rygg (med så pass många muskler) bara kan bli större eller mindre? Oberoende vilken övning jag kör??

*rolleyes*

Jag tror inte att du behöver utbilda någon i anatomi här ;) Triceps kan påverkas såtillvida att du har ett muskelhuvud som går över två leder: det långa huvudet kan selektivt aktiveras genom en extension i axeln (pulloverrörelsen), utan rörelse i armbågen. Ryggen har en fantastisk massa muskler med inbördes olika funktioner. Stora bröstmuskeln däremot har tre delar, där belastningen kan förskjutas mellan nedre och övre bröst. Selektivt kan nedre bröst aktiveras genom en extension i axeln (pullover/chinup) och selektivt kan övre bröst aktiveras genom en flexion i axeln (militärpress). Förskjutningen mellan nedre och övre kan också ändras i transversell flexion/abduktion (bänkpress/fly) såtillvida att övre bröst kan kopplas ur till viss del genom en nedåtlutning av underlaget/bänken. Så. Nu är det din tur att förklara hur cablecrossover bygger i jämförelse med bänkpress med motsvarande lutning.

tigerofsweden
2010-01-11, 21:50
Tiger.... Nä enbart 1 jättestor.... ;)

Nä men seriöst nu. Du förstår eller?

mattilainen
2010-01-11, 21:50
Läs ovan...

Du kan bara förstora eller förminska en muskel. Ej forma den genom olika övningar. Muskelfästena sitter där dom sitter och är genetiska och individuella. Säger du något annat är det brist på kunskap. Inget annat!

dellan
2010-01-11, 21:55
Tiger.... Nä enbart 1 jättestor.... ;)

Du kan inte påverka hur en muskel växer med olika övningar och vinklar. Brösten blir större av både bänkpress och cablecross. Cablecrossen har ingen magi i sig som gör att den formar och definierar bröstet.
Och jo, du aktiverar latsen i både RODDAR och chins/latsdrag. Så du får bredare rygg av både delarna. Däremot aktiverar roddarna trapz och korsrygg i större utsträckning, såklart beroende på utförande.

jikajd
2010-01-11, 21:56
Förlåt, trodde verkligen du visste.... :S
Bänkpress lägger man vikten på volym, en övning som alltid bör finnas med enligt mig.
Både rak o sned, även smal bänk är bra för styrka på bänk. Allmänt känt, så långt är vi alla överens!?

När det gäller crossover t ex så är detta ingen byggarövning (Säg inte det till en tävlande ;) ), utan mer en övning man koncetrerar sig på när det gäller när man t ex vill deffa ner sig eller bara få bättre form på brösten. Jag har sett en del som enbart kört bänk o inga flyes eller crossover - Inte snyggt

Men om vi kör ett exempel då så jag förstår:

Om jag endast skulle byggt bröst i ccn vs. om jag endast skulle byggt i bänkpressen, skulle mina bröstmusklers form vara annorlunda?

Kan inte tänka mig det själv..

110
2010-01-11, 21:58
roligt det här med forum, alla är så insnöade på sitt eget att de vägrar lära sig ngt eller vilja ta in ngt från någon som kanske kan ;)

Ångrar mig redan nu att jag gick ifrån där jag brukar vara
Vi alla tror vi vet :)
Kom ihåg att vi alla är individer o individuella :)

Sorry trådskaparen

von huff
2010-01-11, 22:00
Sanningen är ju den att du har fel, eller så har alla andra på detta forum fel.Gissar på alternativ 1.


OBS: Det kan stå lite vad som helst i muskletidningar och muscletech.com+ andra sidor, tro inte på allt.Även 55 åringen med feta gunz på gymmet kan ha fel=/

Baan
2010-01-11, 22:12
Det är ju den magiska formkraften som cable cross och liknande övningar har som gör att folk inte bryr sig nämnvärt om hur mycket - eller rättare sagt - hur lite vikt dom pressar. Inte sällan man ser en kille som kan köra skapliga vikter i hantelpress (säg 40-50) som sen går och kör på ~30 kg (dubbeltrissa), d.v.s. motsvarande 15 kg hantel per hand. Detta är givetvis löjliga vikter att pressa jämfört med vad man tar i hantelpress, men kritikerna glömmer den viktiga biten: magin som formar!

Skee
2010-01-11, 22:22
Det är ju den magiska formkraften som cable cross och liknande övningar har som gör att folk inte bryr sig nämnvärt om hur mycket - eller rättare sagt - hur lite vikt dom pressar. Inte sällan man ser en kille som kan köra skapliga vikter i hantelpress (säg 40-50) som sen går och kör på ~30 kg (dubbeltrissa), d.v.s. motsvarande 15 kg hantel per hand. Detta är givetvis löjliga vikter att pressa jämfört med vad man tar i hantelpress, men kritikerna glömmer den viktiga biten: magin som formar!

Kanske för att han inte använder triceps när han ccar, till skillnad från när han hantelpressar...

Sheogorath
2010-01-11, 22:34
roligt det här med forum, alla är så insnöade på sitt eget att de vägrar lära sig ngt eller vilja ta in ngt från någon som kanske kan ;)

Ångrar mig redan nu att jag gick ifrån där jag brukar vara
Vi alla tror vi vet :)
Kom ihåg att vi alla är individer o individuella :)

Sorry trådskaparen

Välkommen till Kolozzeum. :thumbup:

vicarious
2010-01-11, 22:38
Älskar discogymmare som hopas runt cablecrossen och flyesmaskinerna dagarna i ända *popcorn* På mitt gym är dom alltid upptagna :D

Personligen tycker jag CC är skön att köra ibland som avslutning, men p g a det utsatta läget axlarna hamnar i brukar den skippas. Pressövningar kan man hantera betydligt mer vikt med samt så slipper man just skaderisken som CC/flyes medför.

Den här tråden har spårat ur ganska kraftigt :D

Skee
2010-01-11, 22:47
Tjena "kollo"

Har funderat lite på vad som är effektivast för att träna biceps ?

Preachercurl eller Bicepscurl ?

Kan någon förklara skillnaderna, alltså vad som är mer positivt/negativt med att göra Preachercurl istället för Bicepscurl ?
Antar att man tappar en bit stabilitet ungefär som när man kör "fast" bänk istället för "fri" bänk, då man i "fast" bänk förlorar bla balanseringsmomentet.

Sen när man kör Bicepscurlsen så blir det väl en viss "fjädring" i armen när man utför dem, vilket inte händer när man kör preachercurls ?

Antar att det är bättre att göra Preachercurls istället för Bicepscurls ? (dock är ju alltid variation bäst.) Eller är det nått nämnvart som sagt man missar då ?

Ifall ni tycker detta är ett intressant diskussionsämne så fortsätt gärna att tillämpa det här med "preacher?" på andra lämpliga övningar med för och nackdelar osv.
(Ifall jag har fått något om bakfoten får ni gärna förklara för mig , Är lite nybörjare på preachercurl och "icke-svensson/standard" övningar.)

MVH

Jag tycker vi är on topic :-----)

Skee
2010-01-11, 22:48
Älskar discogymmare som hopas runt cablecrossen och flyesmaskinerna dagarna i ända *popcorn* På mitt gym är dom alltid upptagna :D

Personligen tycker jag CC är skön att köra ibland som avslutning, men p g a det utsatta läget axlarna hamnar i brukar den skippas. Pressövningar kan man hantera betydligt mer vikt med samt så slipper man just skaderisken som CC/flyes medför.

Den här tråden har spårat ur ganska kraftigt :D

Menar du mer vikt som just bröstet arbetar med eller totalt? Om totalt, varför är det en fördel?

pwnyou
2010-01-11, 23:11
Jag tycker att folk överskattar "kontakt", "att känna i muskeln", "att isolera bröst" osv.

När ni tar 200kg raw i bänkpress så har ni inte små rattar, oavsett om du tränar med "kontakt" eller inte.

När ni klarar chins med 70kg extra vikt så har ni inte små biceps, oavsett om du kör scottcurls eller inte.

När ni klarar 250kg i marklyft så har ni inte små trapz, oavsett om du kör shrugs eller inte.

När ni knäböjer 225kg så har ni inte små ben, oavsett hur mycket man "känner av benen" när man tränar.

Kolla t.ex på Grandmaster som aldrig har tränat biceps isolerat eller gjort övningar som "isolerar magen" i hela sitt liv. När ni är lika starka som honom på hans fettprocent så kommer ni också se jävligt bra ut, och då känns det kanske orelevant ifall man gillar Preacher curl, biceps curl eller scottcurl, när det räcker med att bygga upp sig en bra styrka i typ chins.

För att hålla mig till ämnet så skulle jag antagligen föredra bicepscurl, eftersom det är mer balans i, men kör för guds skull det ni föredrar.

dellan
2010-01-11, 23:32
roligt det här med forum, alla är så insnöade på sitt eget att de vägrar lära sig ngt eller vilja ta in ngt från någon som kanske kan ;)

Ångrar mig redan nu att jag gick ifrån där jag brukar vara
Vi alla tror vi vet :)
Kom ihåg att vi alla är individer o individuella :)

Sorry trådskaparen

Roligt att du bedömer oss, den upplysta massan, som insnöade när du klagar på forumkonceptet.

Deceiver85
2010-01-12, 00:35
Jag tycker att folk överskattar "kontakt", "att känna i muskeln", "att isolera bröst" osv.

+ jävla 1!

Vad är det folk menar med kontakt sen, att de får pump? Isåfall räcker det väl att mosa i sig en massa kosttillskott som påstås öka pumpen (minns inga namn dock, kan Nitro FX vara ett?) och sen sätta sig och dra i pinnen för att "få kontakt med biceps".

Martin Löwgren
2010-01-12, 09:37
Förlåt, trodde verkligen du visste.... :S
Bänkpress lägger man vikten på volym, en övning som alltid bör finnas med enligt mig.
Både rak o sned, även smal bänk är bra för styrka på bänk. Allmänt känt, så långt är vi alla överens!?

När det gäller crossover t ex så är detta ingen byggarövning (Säg inte det till en tävlande ;) ), utan mer en övning man koncetrerar sig på när det gäller när man t ex vill deffa ner sig eller bara få bättre form på brösten. Jag har sett en del som enbart kört bänk o inga flyes eller crossover - Inte snyggt

Haha herregud....Är detta samma orsak att hammercurls ger "bredare" armar ;)

Bite
2010-01-12, 10:09
roligt det här med forum, alla är så insnöade på sitt eget att de vägrar lära sig ngt eller vilja ta in ngt från någon som kanske kan ;)

Ångrar mig redan nu att jag gick ifrån där jag brukar vara
Vi alla tror vi vet :)
Kom ihåg att vi alla är individer o individuella :)

Sorry trådskaparen

Det fina med forum är ju att information kan kommuniceras fritt och vi behöver inte förlita oss på det filter som i åratal utgjorts av t.ex. B&K och de lokala gymrävarna för att lära oss om träning. Visst finns det fortfarande massor att klarlägga, men nybörjare slipper kanske basera sitt upplägg på felaktiga uppfattningar om hur kroppen fungerar och kan använda sin tid och energi mer effektivt.

von huff
2010-01-12, 10:11
Jag tycker att folk överskattar "kontakt", "att känna i muskeln", "att isolera bröst" osv.

När ni tar 200kg raw i bänkpress så har ni inte små rattar, oavsett om du tränar med "kontakt" eller inte.

När ni klarar chins med 70kg extra vikt så har ni inte små biceps, oavsett om du kör scottcurls eller inte.

När ni klarar 250kg i marklyft så har ni inte små trapz, oavsett om du kör shrugs eller inte.

När ni knäböjer 225kg så har ni inte små ben, oavsett hur mycket man "känner av benen" när man tränar.

Kolla t.ex på Grandmaster som aldrig har tränat biceps isolerat eller gjort övningar som "isolerar magen" i hela sitt liv. När ni är lika starka som honom på hans fettprocent så kommer ni också se jävligt bra ut, och då känns det kanske orelevant ifall man gillar Preacher curl, biceps curl eller scottcurl, när det räcker med att bygga upp sig en bra styrka i typ chins.

För att hålla mig till ämnet så skulle jag antagligen föredra bicepscurl, eftersom det är mer balans i, men kör för guds skull det ni föredrar.

Jag har alltid upplev att i de muskler jag får bäst kontakt så växer ochså bäst.Sen är t.ex bänkpress en övning man kan utföra på många olika sätt och om man vill lyfta tungt så lyfter man annorlunda än om man försöker bygga tits.Sen finns det ju dom som har större rattar som bänkar 140 än dom som tar 200.Biceps går i många fall utmärkt att bygga utan !bicepsövningar", biceps tar en massa stryk i ryggträningen.Sen tycker jag personligen att bröstträningen handlar mycket mer om stretch och vinklar än t.ex ben, finns det nån som inte får kontakt i benen i knäböj?

creperiet
2010-01-12, 10:30
Jag tycker att folk överskattar "kontakt", "att känna i muskeln", "att isolera bröst" osv.

När ni tar 200kg raw i bänkpress så har ni inte små rattar, oavsett om du tränar med "kontakt" eller inte.

När ni klarar chins med 70kg extra vikt så har ni inte små biceps, oavsett om du kör scottcurls eller inte.

När ni klarar 250kg i marklyft så har ni inte små trapz, oavsett om du kör shrugs eller inte.

När ni knäböjer 225kg så har ni inte små ben, oavsett hur mycket man "känner av benen" när man tränar.

Jag säger inte emot dig på något sätt, men om du ser det så här:

Har du en naturlig styrkeobalans i t. ex. chinsrörelsen och drar mest med armarna och betydligt mindre med ryggen, och inte bryr dig om att rätta till det, bana in rätt rörelsemönster och "hitta" musklerna, lär du få svårt att komma upp i 70kg extravikt. Om du däremot sänker dina träningsvikter i en del av träningen, satsar på att använda rekrytera hela kedjan, en bra teknik helt enkelt, ökar dina förutsättningar att bli stark på sikt. Detsamma gäller de andra basövningarna, lyftning, löpning, hopp, etc - alla komplexa rörelser.

Det är stor skillnad på "fusk" utifrån en bra intränad teknik, och cheat som bara innebär att ens starka sidor förstärks ännu mer på bekostnad av ens svaga.

Nitrometan
2010-01-12, 11:13
Kom ihåg att vi alla är individer o individuella :)

Du är unik, precis som alla andra.

Godfella
2010-01-12, 11:21
Haha, vilken jävla tråd. Jag visste att majoriteten på Kolo är nojjiga, men såhär? Damn, vad hände med vanliga, klassiska curls som har byggt biceps i 100år liksom.

Martin Löwgren
2010-01-12, 11:33
Haha, vilken jävla tråd. Jag visste att majoriteten på Kolo är nojjiga, men såhär? Damn, vad hände med vanliga, klassiska curls som har byggt biceps i 100år liksom.

Glöm inte EAA och preeeeeeeeeeeeeeeeeworkuot innan :thumbup:

Arne Persson
2010-01-17, 22:25
Hjälp! Vad gör jag för fel??? Jag får kanonpump, samt träningsvärk i biccorna när jag tränar mina tidigare nämnda bicepsövningar, som är mlm utdömda av expertisen här ...
Däremot känner jag inget i mina stackars biccor när jag kör ryggen... Vad gör jag för fel? Använder jag ryggmusklerna för mycket i ryggträningen???:confused:








:)

spange
2010-01-17, 22:52
:laugh:jag vill fan ligga med den här tråden..

ceejay
2010-01-17, 23:00
arne kan du inte filma när du kör triceps/biceps någon gång? Skulle vilja se tunga tricepsextensions bl.a :D

malleman
2010-01-17, 23:01
ez-curl och frenchpress med ez-stång är kasst jämfört med rak stång, det är nog det som martin och fredrik vill få fram. finns mycket info om varför ez-stången ger skador på sikt.

Innebär detta att man helst inte ska köra preachercurl med ez-stång heller?

kjell33
2010-01-17, 23:04
Inte om du inte vill riskera skador i onödan.

Arne Persson
2010-01-17, 23:09
arne kan du inte filma när du kör triceps/biceps någon gång? Skulle vilja se tunga tricepsextensions bl.a :D

Är rädd för att få dom utdömda som felaktiga, farliga och ineffektiva...:D

ceejay
2010-01-17, 23:14
Är rädd för att få dom utdömda som felaktiga, farliga och ineffektiva...:D

:/ Finns i princip ingen video på hela tuben där de kör ordentliga tricep extensions mer stången bakom huvet. Bara en massa mot pannan och med ez bar.

Arne Persson
2010-01-17, 23:23
:/ Finns i princip ingen video på hela tuben där de kör ordentliga tricep extensions mer stången bakom huvet. Bara en massa mot pannan och med ez bar.

Får väl ta smällen och visa någon gång då, med risk att bli utdömd...:)

feyin
2010-01-18, 13:04
Får väl ta smällen och visa någon gång då, med risk att bli utdömd...:)
Väntar otåligt på film!

fiskebulle
2010-01-18, 13:33
Den här tråden äger! Har suttit och läst igenom den nu i skolan och det har verkligen lyft min dag. Humor på en otroligt hög nivå.

Höhö.

Medusa
2010-01-19, 22:18
1xT5VYEVTlQ

ANYTHING but a curl! :naughty:

ceejay
2010-01-19, 22:40
:d

Sundqvist
2010-01-19, 22:50
de går från person till person, en funkar kanske bicepscurl SKIT bra på, får fett bra kontakt och allt, sen på en annan person så funkar inte det och han föredrar preacher curl :)

Diggler
2010-01-21, 09:39
Nu antar jag att du curlar med hantlar och inte stänger, men hur ligger det till med underarmarna? Är din högra mer välutvecklad än vänstra (kör du med samma vikt på båda sidor?)?

Gammal tråd, men missade din fråga. Min högra underarm är i samma storlek som min vänstra (tror jag), dock är en musklel på underarmen (brachioradialis) tydligt större på högerarmen. jag kör samma vikt på båda sidor.

Arne Persson
2010-01-21, 18:41
Gammal tråd, men missade din fråga. Min högra underarm är i samma storlek som min vänstra (tror jag), dock är en musklel på underarmen (brachioradialis) tydligt större på högerarmen. jag kör samma vikt på båda sidor.

Muskeln kallas ju inte för inte för R___muskeln.;)