handdator

Visa fullständig version : Axel ur led!


Joker2
2010-01-10, 16:34
Hej,

som rubriken antyder gick min axel ur led i fredas :'( Får inte träna på ett tag nu och är orolig för att tappa allt för mycket muskler.

Undrar om någon har tips på sätt att minimera muskelförlusten eller andra tips generellt gällande axellux. Tack på förhand

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:37
Hej,

som rubriken antyder gick min axel ur led i fredas :'( Får inte träna på ett tag nu och är orolig för att tappa allt för mycket muskler.

Undrar om någon har tips på sätt att minimera muskelförlusten eller andra tips generellt gällande axellux. Tack på förhand

Börja träna axelstabilitet så att du undviker ytterligare luxationer och får en fungerande axel.

Uppsök sjukgymnast/naprapat för bedömning av skadans omfattning.

Joker2
2010-01-10, 16:43
Tack för det snabba svaret. Varit på sjukhus och de har konstaterat att de inte finns några frakturer eller skador på muskelfästet. Rör sig endast om ligamentskada. Har även fått remiss till sjukgymnast om en vecka.
Antar att jag aldrig kommer kunna träna hantelpress igen... :P

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:45
Tack för det snabba svaret. Varit på sjukhus och de har konstaterat att de inte finns några frakturer eller skador på muskelfästet. Rör sig endast om ligamentskada. Har även fått remiss till sjukgymnast om en vecka.
Antar att jag aldrig kommer kunna träna hantelpress igen... :P

Uttänjd främre kapsel antagligen. Ta upp dina mål med sjukgymnasten och börja med en rehab som du fortsätter tills du är helt bra.

Erik__
2010-01-10, 16:48
Tack för det snabba svaret. Varit på sjukhus och de har konstaterat att de inte finns några frakturer eller skador på muskelfästet. Rör sig endast om ligamentskada. Har även fått remiss till sjukgymnast om en vecka.
Antar att jag aldrig kommer kunna träna hantelpress igen... :P

Nja jag har haft 2 hela luxationer och en "halv", jag har inte problem med någonting alls faktiskt. Men undviker en del saker som ryck och pecdec.

Men jag lät rehaben ta den tid den behövde.

Joker2
2010-01-10, 16:53
Tror du jag någonsin kan räkna med att inte känna av det alls längre, och isf efter hur lång tid?

Martin Löwgren
2010-01-10, 17:05
Tror du jag någonsin kan räkna med att inte känna av det alls längre, och isf efter hur lång tid?

Beror på skadans omfattning samt hur väl du genomför din rehab. Eftersom du påbörjar din rehab nu på en gång och inte väntar ökar prognosen.

Brickhead
2010-01-10, 17:11
Tränade du hantelpress när axeln gick ur led? :o

Joker2
2010-01-10, 17:56
Yes :(

Christyle
2010-01-10, 18:29
sist min Axel gick ur led tränade jag baksida av Axlar

JackiechaN
2010-01-10, 19:06
Jag har aldrig varit med om att axeln har gått ur led. Det låter hemskt när ni säger att ni tränade och den hoppar ur led.. Tänker mig att man kör t ex hantelpress med 40kgs hantlar och axeln bara släpper.. usch. Lägger ni den "rätt" igen själva direkt då?

Erik__
2010-01-10, 19:12
Yes :(

Du vill inte beskriva hur det gick till? låter ju jätteunderligt.

Joker2
2010-01-10, 19:25
Du vill inte beskriva hur det gick till? låter ju jätteunderligt.

Mitt under rörelsen så gick axeln ur led bara, hanteln föll bakåt och jag svimmade ganska snabbt.

Arnoldisnumerouno
2010-01-10, 20:24
Du kommer kunna träna igen ganska snabbt skulle jag vilja säga. Drog själv axeln under en korpenmatch i fotboll för cirka ett halvår sedan, efter 2 månader tränade jag för fullt med samma vikter som vanligt igen om möjligt lite försiktigare i vissa rörelser som är påfrestande tex. flyes.

Jag orkar inte beskriva alla sjukgymnastövningar som jag gjorde under de första två veckorna (och här fick jag inte styrketräna alls) utan råder dig att uppsöka en själv. 1 vecka med arm i mitella och 2 veckor av enbart sjukgymnastövningar utan vikter sedan fick jag börja på gymmet igen. Då gjorde jag övningar med gummiband både morgon och kväll plus att jag körde vidare på mitt vanliga träningsschema 4 dagar i veckan MEN väldigt väldigt lätt. Jag körde på 20 reps och dessutom så lätt att jag kände att jag kunde gjort 5-10 till efter de 20. Sedan ökade jag successivt vikterna långsamt och kände hela tiden efter så att det kändes bra och efter cirka två månader var jag uppe på nästan normalt igen.

Arnoldisnumerouno
2010-01-10, 20:28
Glömde en sak. Har du inte haft kontakt med sjukgymnast alls ännu? Det viktiga i vardagslivet är att du aldrig har handen på den skadade armen "utom synhåll". Alltså aldrig bakom huvudet eller bakom ryggen. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är ganska svårt att tänka på när det gäller rörelser som man gör av ren rutin utan att tänka på det. Jag kände hur min axel knakade till ett flertal gånger när jag skulle sätta på mig jackan och inte tänkte mig för första dagarna.

Erik__
2010-01-10, 20:29
Mitt under rörelsen så gick axeln ur led bara, hanteln föll bakåt och jag svimmade ganska snabbt.

Hum, fan vad underligt. Kroppen brukar ju tåla oändligt mycket stryk i kontrollerade rörelser.

Christyle
2010-01-10, 21:54
Jag har aldrig varit med om att axeln har gått ur led. Det låter hemskt när ni säger att ni tränade och den hoppar ur led.. Tänker mig att man kör t ex hantelpress med 40kgs hantlar och axeln bara släpper.. usch. Lägger ni den "rätt" igen själva direkt då?

Yepps Jag gjorde det själv tog 10långa minuter men F***k it somebody gotta do it

Joker2
2010-01-11, 08:15
Glömde en sak. Har du inte haft kontakt med sjukgymnast alls ännu? Det viktiga i vardagslivet är att du aldrig har handen på den skadade armen "utom synhåll". Alltså aldrig bakom huvudet eller bakom ryggen. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är ganska svårt att tänka på när det gäller rörelser som man gör av ren rutin utan att tänka på det. Jag kände hur min axel knakade till ett flertal gånger när jag skulle sätta på mig jackan och inte tänkte mig för första dagarna.

Tack för informationen. Skall försöka tänka på det.

Curls
2010-01-11, 10:59
Börja träna axelstabilitet så att du undviker ytterligare luxationer och får en fungerande axel.

Uppsök sjukgymnast/naprapat för bedömning av skadans omfattning.

+1

Fått mina axlar ur led många gånger under årens gång dock helt fri från de under senaste året tack vare just detta recept! lycka till och ta det lungt ha tålamod

Erik__
2010-01-11, 12:24
Börja träna axelstabilitet så att du undviker ytterligare luxationer och får en fungerande axel.

Uppsök sjukgymnast/naprapat för bedömning av skadans omfattning.

En snabb fråga här, tror svaret är självklart men jag kollar ändå. Om man har fruktansvärt dålig rörlighet i bröstryggen förstår jag att rörligheten totalt sätt blir inskränkt, men påverkar det direkt skuldrornas egen rörlighet?, då tänker jag enbart på den lokala rörligheten som skulderbladen har.

wesaft
2010-01-11, 12:44
Joker2, krya på dig, träna och följ sjukgymnastens råd till punkt och pricka, de kan sina grejer. Se även om du kan få tips eller råd att du går till någon som har koll.
Du har som störst chans att träna upp din axel nu när det bara har hänt en gång, tänk inte så mycket på muskelförlust, man tappar inte muskler så fort, försök bli helt bra istället. Det ger musklerna en del stimulans med själva rehaben ocskå, kan vara rätt tunga övnignar ibland.

Jag tränade inte upp min efter första gången, blev bara värre och värre, operation för ett år sedan.

Lycka till.

chrilledude
2010-01-11, 14:06
Mitt under rörelsen så gick axeln ur led bara, hanteln föll bakåt och jag svimmade ganska snabbt.

Fysatan vad äckligt :(
Hoppas du blir bra :thumbup:

Martin Löwgren
2010-01-11, 14:41
En snabb fråga här, tror svaret är självklart men jag kollar ändå. Om man har fruktansvärt dålig rörlighet i bröstryggen förstår jag att rörligheten totalt sätt blir inskränkt, men påverkar det direkt skuldrornas egen rörlighet?, då tänker jag enbart på den lokala rörligheten som skulderbladen har.

Japp. Dålig bröstryggsrörlighet ger t ex svårt att föra armen helt i flexion med mera. Det ger ett felaktigt rörelsemönster för hela skuldran med en stel bröstrygg.

Erik__
2010-01-11, 15:54
Japp. Dålig bröstryggsrörlighet ger t ex svårt att föra armen helt i flexion med mera. Det ger ett felaktigt rörelsemönster för hela skuldran med en stel bröstrygg.

Okej det verkade lite logiskt faktiskt.