handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


maac01
2010-01-10, 15:19
Nu kommer en som jag redan på förhand vet är en dum fråga, men jag är nybörjare och något ska vara den första posten.

I början av sommaren (2009) gjorde jag latsdrag och fick då fasansfullt ont i under sidan axeln högt upp triceps (tänk er ett par cm ner från armhålan). Det gör bara ont (väldigt ont) när jag kör latsdrag eller andra övningar när jag ska dra en vikt nedåt, chins och liknande går bra. Kan även ibland få tillfälligt ont om jag håller en tyngre vikt i den armen.

Är det något man ska söka för och i så fall till vem ska man vända sig sjukgymnast, läkare? Eller finns det något annat man kan göra.
Gärna också fler tips på lämpliga övningar kan ju säga att raka latsdrag går bra.

Martin Löwgren
2010-01-10, 15:56
Nu kommer en som jag redan på förhand vet är en dum fråga, men jag är nybörjare och något ska vara den första posten.

I början av sommaren (2009) gjorde jag latsdrag och fick då fasansfullt ont i under sidan axeln högt upp triceps (tänk er ett par cm ner från armhålan). Det gör bara ont (väldigt ont) när jag kör latsdrag eller andra övningar när jag ska dra en vikt nedåt, chins och liknande går bra. Kan även ibland få tillfälligt ont om jag håller en tyngre vikt i den armen.

Är det något man ska söka för och i så fall till vem ska man vända sig sjukgymnast, läkare? Eller finns det något annat man kan göra.
Gärna också fler tips på lämpliga övningar kan ju säga att raka latsdrag går bra.
Låter som en muskelbristning i latissimus dorsi eller teres major.

Mer info om muskelbrisning här.

http://axon.blogg.se/2009/november/muskelbristning.html

maac01
2010-01-10, 16:45
Det var i början av sommaren och någon akutåtgärd gjorde jag inte. Frågan är vad man kan göra idag? Problem är relativt lite då det i princip bara gäller latsdrag (vilket väl är lite märkligt) men finns det något man kan göra?

Samt om det finns övningar som kan "ersätta" latsdrag i ett överkroppsprogram där chins och rodd finns med?

Martin Löwgren
2010-01-10, 17:18
Det var i början av sommaren och någon akutåtgärd gjorde jag inte. Frågan är vad man kan göra idag? Problem är relativt lite då det i princip bara gäller latsdrag (vilket väl är lite märkligt) men finns det något man kan göra?

Samt om det finns övningar som kan "ersätta" latsdrag i ett överkroppsprogram där chins och rodd finns med?

Få bort ärrvävnad genom tuff massage och börja arbeta med att få tillbaka normalt rörelsemönster.

beckman88
2010-01-10, 19:47
Låter som en muskelbristning i latissimus dorsi eller teres major.


Borde han inte känna av detta vid chins med då?:smash:

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:57
Borde han inte känna av detta vid chins med då?:smash:

Vilken han gör!

Problem är relativt lite då det i princip bara gäller latsdrag (vilket väl är lite märkligt) men finns det något man kan göra?

Chins aktiverar så mycket annat medans latsdrag (korrekt utförd) verkligen piskar latsen genom en adductionsrörelse.

maac01
2010-01-10, 22:02
Har inte ont vid chins. Men visst jag tror också det är muskelbristning och har så trott förstår dock inte varför det ska göra ont 8 månader senare.

Skee
2010-01-10, 22:59
Kan det annars vara en tear i ett tricepshuvud? Strength Training Anatomy 2nd Edition beskriver en sån skada; det står bl a att "It only takes a sudden relaxation of the latissimus dorsi during chin-ups with added weight to immediately shift the tension to the long head of the triceps".

Martin Löwgren
2010-01-10, 23:55
Kan det annars vara en tear i ett tricepshuvud? Strength Training Anatomy 2nd Edition beskriver en sån skada; det står bl a att "It only takes a sudden relaxation of the latissimus dorsi during chin-ups with added weight to immediately shift the tension to the long head of the triceps".

Japp, och då i triceps långa huvud. Behandlingen är dock densamma.

maac01
2010-01-11, 19:54
Japp, och då i triceps långa huvud. Behandlingen är dock densamma.

Körde latsdrag med ett v-handtag idag. Gick utmärkt! Har inte vågat testa det innan då jag föreställt mig att det skulle göra enormt ont. Men tydligen gör det bara ont när jag har ett brett grepp och drar ned en vikt.