handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


maac01
2010-01-10, 15:19
Nu kommer en som jag redan på förhand vet är en dum fråga, men jag är nybörjare och något ska vara den första posten.

I början av sommaren (2009) gjorde jag latsdrag och fick då fasansfullt ont i under sidan axeln högt upp triceps (tänk er ett par cm ner från armhålan). Det gör bara ont (väldigt ont) när jag kör latsdrag eller andra övningar när jag ska dra en vikt nedåt, chins och liknande går bra. Kan även ibland få tillfälligt ont om jag håller en tyngre vikt i den armen.

Är det något man ska söka för och i så fall till vem ska man vända sig sjukgymnast, läkare? Eller finns det något annat man kan göra.
Gärna också fler tips på lämpliga övningar kan ju säga att raka latsdrag går bra.

Martin Löwgren
2010-01-10, 15:56
Nu kommer en som jag redan på förhand vet är en dum fråga, men jag är nybörjare och något ska vara den första posten.

I början av sommaren (2009) gjorde jag latsdrag och fick då fasansfullt ont i under sidan axeln högt upp triceps (tänk er ett par cm ner från armhålan). Det gör bara ont (väldigt ont) när jag kör latsdrag eller andra övningar när jag ska dra en vikt nedåt, chins och liknande går bra. Kan även ibland få tillfälligt ont om jag håller en tyngre vikt i den armen.

Är det något man ska söka för och i så fall till vem ska man vända sig sjukgymnast, läkare? Eller finns det något annat man kan göra.
Gärna också fler tips på lämpliga övningar kan ju säga att raka latsdrag går bra.
Låter som en muskelbristning i latissimus dorsi eller teres major.

Mer info om muskelbrisning här.

http://axon.blogg.se/2009/november/muskelbristning.html

maac01
2010-01-10, 16:45
Det var i början av sommaren och någon akutåtgärd gjorde jag inte. Frågan är vad man kan göra idag? Problem är relativt lite då det i princip bara gäller latsdrag (vilket väl är lite märkligt) men finns det något man kan göra?