handdator

Visa fullständig version : Farligt äta öppnade konserver? (Sverker m fl)


stevebc
2010-01-10, 13:41
Köpte ett par makrillkonserver härom dagen och när jag skulle öppna dom idag såg jag att det var en liten glipa på ½-1mm längs ena kanten där det hade sipprat ut lite vätska och fiskbitar och torkat. Det betyder ju att de i praktiken har öppnats eller konstruerats fel så det kommit in syre där. Jag luktade men kände inget konstigt (dock väldigt stark senap/ättika i som jag tror ändå döljer det). Är det farligt att äta dessa? Har ju ingen aning om glipan har funnits där sedan igår eller sedan 3 månader sen. Kan det finnas dödliga bakterier som exempelvis butoli i? Mögelsvamp eller liknande? De förvaras alltså i senap och ättika och har legat i rumstemperatur ett bra tag (flera dagar här och i butiken).

Glipan är så liten så att man inte kan se in, men tillräckligt stor för att det skulle sippra ut från konserverna.

Det här handlar inte om pengar utan om att jag är jävligt hungrig och nästa gång affärerna öppnar är imorgon. Har inte så mycket mer mat (i proteinväg) än detta att tillgå :D. Annars hade jag naturligtvis slängt dom.

stevebc
2010-01-10, 14:05
När jag trycker lätt på locket bubblar det alltså upp vätska.

pcw
2010-01-10, 14:10
Jag hade ju personligen inte ätit det iaf.

Hela konserveringen är ju bruten om det är hål på förpackningen.

stevebc
2010-01-10, 14:13
Det är så illa? Tänkte mer om en liten glipa kanske inte gör så mycket om resten ligger i vätska och så, fast är mer som en gegga. Har i alla fall kastat burkarna då jag hellre går hungrig än sjuk.

King Grub
2010-01-10, 14:20
Det får nog vara en väldigt liten "glipa" om det inte skall komma in bakterier genom den...

zeusden1
2010-01-10, 14:32
Lämna tillbaka till affären.

Yeahvlen
2010-01-10, 14:37
Lukta och känn efter. Visst, du spelar lite när man väljer att göra den metoden. Annars kan du gå tillbaka till affären och förklara situationen. Vanligtvis hade jag nog inte tagit mig det "besväret", utan valt alternativ ett.