handdator

Visa fullständig version : 7.4% till 7.0% bf


CRZ
2010-01-10, 09:51
Hej!


Som rubriken säger, jag måste ta mig ner ifrån 7.4% kroppsfett till 7.0% där mitt mål slutar.

I onsdags var jag nere på 7.2% och jag var hur nöjd som helst att jag hade minskat ifrån 7.7% onsdagen där innan.

Nu när jag mätte i Lördags morse, innan frukost och innan någon slags aktivitet så visade måtten istället 7.4% (mätte med en kalipermätare), alltså en uppgång på 0.2, det må inte vara mycket, men det kunde lika gärna vara 0.2% neråt så hade mitt mål varit avklarat.

Jag har skött kosten totalstrikt verkligen Onsdagen-Lördagen, vilade torsdagen helt & hållet, men var ute innan frukost på Fredagen och gick.
Jag håller ganska hårt på morgonpromenad innan frukost och när jag inte jobbar någon sorts intervall träning på X-trainer.

Tog en ätardag igår, och nu försöker jag dra ner lite ytterligare på kosten och fortfarande hålla högt proteinintag och lägre kolhydratsintag.

Nu tänkte jag klara av detta på en vecka, och undrar om någon varit med om liknande då det verkligen känns som att det står still. Vad gjorde ni för förändringar? Ändrade ni kosten, gick ni snabbare & längre innan frukosten?


Verkar det klurigt & osammanhängande så säg till så ska jag försöka uttrycka mig klarare.



MVH/ CRZ.

Anton Fräs
2010-01-10, 11:12
Det faller väl inom felmarginalen för kalipermätning?

Sniggel
2010-01-10, 11:21
Det faller väl inom felmarginalen för kalipermätning?

+1?

Hur kan du vara säker på att måtten är så exakta?

Men visst borde det kunna gå att komma ner till "7.0%" på en vecka. Vätskeförändringar kan påverka mätningen en hel del också på så lågt kroppsfettprocent, men jag antar att det är det "visuella 7.0%" du vill komma åt och hur mycket procent du egentligen har spelar mindre roll så länge det ser ut som 7%.

CRZ
2010-01-10, 11:47
Okej, jo det har ni så rätt i. Det kan ju skilja lite och mäter inte alltid exakt .. Men ah, det var just 7.0% vid mätningen som jag ville nå..
Får hoppas det går vägen :)

vmax500
2010-01-10, 12:26
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4094819&postcount=1229

Av den sista bilden att dömma, så ligger du inte på ~7 % skulle jag säga.

mikaelj
2010-01-10, 12:32
Ett annat sätt att minska fettprocent är att skaffa större muskler.

CRZ
2010-01-10, 12:35
Okej, nej jag vet inte riktigt. Men vi mätte t.om 2 gånger, och det var alltid runt 7? Alla behöver väl inte se likadana ut vid 7% heller om jag inte är helt ute o cyklar.

Han som mätte på mig ligger på 7.8 ungefär och han ser fortfarande mycket mer fit ut än mig eftersom att han tränat längre och har mer muskler. Så jag tror det där varierar från person till person.

Mikaelj, är det inte ganska svårt att bygga muskler utan att lägga på sig någon % fett?

mikaelj
2010-01-10, 12:56
Mikaelj, är det inte ganska svårt att bygga muskler utan att lägga på sig någon % fett?

Inte om du gör rätt...

Men det är naturligtvis upp till dig att hänga upp dig på en siffra istället för t ex spegeln.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:14
Okej, nej jag vet inte riktigt. Men vi mätte t.om 2 gånger, och det var alltid runt 7? Alla behöver väl inte se likadana ut vid 7% heller om jag inte är helt ute o cyklar.

Han som mätte på mig ligger på 7.8 ungefär och han ser fortfarande mycket mer fit ut än mig eftersom att han tränat längre och har mer muskler. Så jag tror det där varierar från person till person.

Mikaelj, är det inte ganska svårt att bygga muskler utan att lägga på sig någon % fett?

Nej det är sant men du ligger närmare 15% än 7%. Be någon som kan mäta med caliper göra det och lägg upp den sammanlagda måtten av de 7 punkterna här på kolo.

Mvh

CRZ
2010-01-10, 13:48
Okej, 7-15? Det är ju det dubbla..

Punkterna vi har mätt på är biceps, triceps, vid bäckenbenet där & sen ryggen.
4, vilka är dem resterande 3? Eftersom han är utbildad PT & 10 års erfarenhet utav styrketräning så är jag ganska övertygad om att han kan det där, men ja. Jag ska meddela detta till honom .. Hmm *rolleyes*


Ja, det är lite överdrivet det där med siffran kanske, men ah, det är bara personligt för att jag ska ha någonting specifikt & gå efter nu vid första deffen .. :)

zajiwal
2010-01-10, 14:43
Okej, 7-15? Det är ju det dubbla..

Punkterna vi har mätt på är biceps, triceps, vid bäckenbenet där & sen ryggen.
4, vilka är dem resterande 3? Eftersom han är utbildad PT & 10 års erfarenhet utav styrketräning så är jag ganska övertygad om att han kan det där, men ja. Jag ska meddela detta till honom .. Hmm *rolleyes*


Ja, det är lite överdrivet det där med siffran kanske, men ah, det är bara personligt för att jag ska ha någonting specifikt & gå efter nu vid första deffen .. :)
Med risk för att låta väldigt dum, men är inte måtten för biceps och triceps samma?

elArne
2010-01-10, 15:43
Med risk för att låta väldigt dum, men är inte måtten för biceps och triceps samma?

Du tänker på armens omkrets?
Diskussionen gällde kalipermätning som innebär att man nyper om huden för att mäta underhudsfettets tjocklek. Då brukar man nypa ett hudveck på biceps och ett på triceps plus några andra ställen på kroppen.

944RS
2010-01-11, 09:40
Som utbildad PT och med 10års erfarenhet så borde han väl oxå talat om för dig att det inte går spikrakt neråt vid varje mätning och att det finns en felmarginal att ta hänsyn till.
Jag tror inte du behöver ändra något i vare sig kosten eller träningen för att gå ner den sista biten.

Jag tycker inte att det ser ut som 15% på januari bilden utan snarare runt 10-11% men Martin har betydligt mer erfarenhet/koll än mig.

CRZ
2010-01-11, 13:44
Jo det är alldeles riktigt, han har sagt att det inte alltid mäter exakt och kan skilja någon % mer eller mindre, så det var nog lite mitt fel att jag satte mig fast i just 7.0 och såg 7.4 som ett misslyckande.

Jag pratade med honom om de 7 punkterna och att Martin tyckte jag skulle vända mig till någon som kunde mäta med kaliper. Men under PT-utbildning ingick detta och så här har han gjort över 100-tals mätningar.

Har varit med när folk mätt som har ca 10% enligt den här metoden och jag har faktiskt varit lite mer i form än vad de personerna har. Så ja, jag vet inte vart detta kan leda.. Men tackar er alla för uppmärksamheten och hjälpen ni gett mig.

MVH!