handdator

Visa fullständig version : dags att börja träna igen, tips och synpunkter tack!


filyr
2010-01-10, 01:12
Hejsan

Tänkte komma igång med träningen efter ett par års uppehåll.

Sist jag styrketränade var i lumpen. Då vägde jag runt 70 kg. Väger nu närmare 60. Är ~175 cm lång. Mitt mål med träningen är väl helt enkelt att gå upp i vikt och muskelmassa såklart. Studerar nu men tänkte träna 3 ggr per vecka iaf. Eftersom jag bara fått tips av befäl och liknande innan skulle jag vilja ha lite synpunkter på hur mina träningspass ungefär brukar se ut:

Uppvärming: 10-15 min på bandet. Om jag ska köra överkropp brukar jag även köra några minuter på roddgrejjen. Efter det stretchar jag. Sedan kör jag antingen bröst, biceps, triceps och axlar eller rygg ben mage. Brukar se till att vila varje muskelgrupp åtminstone 72h. Så varierar jag varannan vecka med 2 ggr överkropp 1 gång ben och vice versa. Som avslutning brukar jag springa runt en kvart och stretcha.

Käkade proteintillskott (whey-80) i lumpen, har även beställt lite nu. Några synpunkter på det?

Som sagt, eftersom jag aldrig fått nån proffisionell hjälp så kan det ju hända att detta inte är helt "rätt". Så alla tips och synpunkter uppskattas!

Tack på förhand

Crocker
2010-01-10, 01:14
Ta hellre löpningen andra dagar, (Dom slår ut varandra./Skickar motsatta signaler(Styrketräning,Löpning.).
Annars ser det riktigt bra ut!!

filyr
2010-01-10, 01:51
Ta hellre löpningen andra dagar, (Dom slår ut varandra./Skickar motsatta signaler(Styrketräning,Löpning.).
Annars ser det riktigt bra ut!!

Okej tänkte det mest som uppvärmning, nån kilometer eller två i lugnt rätt lugnt tempo för att komma igång. Någon annan typ av uppvärmning du kan rekommendera kanske?

Crocker
2010-01-10, 13:27
Kör du i lugn takt ska det nog funka.

Hillseeker
2010-01-10, 15:36
Jag skulle ha hoppat över stretchingen innan träningen.
Inte för att det spelar så stor roll men jag anser att 1-2 set uppvärmning är all stretch man behöver innan ett träningspass.

Gabriel174
2010-01-10, 15:38
Okej tänkte det mest som uppvärmning, nån kilometer eller två i lugnt rätt lugnt tempo för att komma igång. Någon annan typ av uppvärmning du kan rekommendera kanske?

För uppvärmning så räcker det med att köra t.ex cykel/crosstrainer/band i 5-10 minuter och sedan köra pyramiduppvärmning (börja med låga vikter och trappa sedan upp).

Axons skulderuppvärmning kan du också ta en titt på:

AW4qBsP1CFU

filyr
2010-01-10, 20:39
Okej, tackar för svaren!

Några följdfrågor:

Borde jag satsa på en gainer istället för min whey-80 när den är slut? Skulle ju gärna gå upp en del i vikt samtidigt som jag bygger på musklerna. Tappade ju en del kilo sen jag låg inne i lumpen.

Tips på fler bra basövningar?

De flesta maskinerna tränar man ju lite olika muskler på samtidigt. Är det osmart att t.ex. köra en maskin som mestadels tränar rygg men även biceps, om man kört biceps en dag eller två innan?

Och vad tror ni om att komplettera med t.ex. armhävningar hemma innan typ innan man lägger sig? Gjorde det i lumpen men frågar är hur mycket det ger?

Gärna mer tips och förslag!

Tack igen

Scratch89
2010-01-10, 21:07
Om du vill gå upp i vikt är väl gainer att föredra framför rent vassle, men personligen tycker jag att det är godare att äta mat än lägga pengar och kalorier på smaklöst pulver.
Angående basövningar, så är det få som man kan träna i maskin. Satsa på att basera träningen på övningar med hantlar och stänger, och använd maskinerna som komplement (t.ex benspark, lårcurl, latsdrag och kabelrodd).