handdator

Visa fullständig version : Träningshjälp behövs!


Robinha
2010-01-09, 23:16
Hej! Jag ska snart påbörja min försäsongsträning och behöver lite hjälp och tips på :


1; Hur kan jag bygga upp styrka i armarna? (spelar baseboll)Vilka övningar förstärker de små musklerna som håller ihop axeln?


2; Hur ska jag träna för att förbättra mig på korta rusher (20-40 meter) och explosiviteten i benen?


3: Vad kan jag göra för övningar hemma för att förstärka bålen (rygg+mage)?


Vore tacksam för svar!

siimon89
2010-01-10, 00:13
Jag är absolut ingen expert på hur man tränar basebollspelare, men bygg upp styrkan med basövningar. För att göra att du blir bättre på att använda axlarna i baseball så ska du fortsätta spela baseball under tiden du styrketränar.

Samma gäller för att bli explosivare i rusherna. Träna upp styrkan på gymmet med knäböj och marklyft t.ex. och se till att köra 20-40m sprinter på baseballträningen.

Ryggen och magen får bra träning om du håller dig till basövningar på gymmet. Men som komplement till magen kan du köra omvända crunches, plankan, dragon flags etc.

Robinha
2010-01-10, 21:25
OK. Tack för svaret =)

z_bumbi
2010-01-11, 12:55
Vad har du för uppgift i laget?

Pjotor
2010-01-11, 14:19
Träna sprinter samtidigt som du släpar ett bildäck efter dig. Garanterat jobbigt, garanterat utvecklande.

siimon89
2010-01-11, 14:22
Träna sprinter samtidigt som du släpar ett bildäck efter dig. Garanterat jobbigt, garanterat utvecklande.

Om däcket är för tungt blir övningen istället kontraproduktiv och kan göra honom långsammare.

Robinha
2010-01-30, 16:52
Vad har du för uppgift i laget?

Jag är outfielder, dvs en av de 3 som står på den stora gräsytan på planen. Behöver starkare armar för att klara av flera 50-60 meterskast som det kan bli på en match, och eftersom det kan bli 2-3 matcher på en dag så behövs styrkan ännu mer. Jag behöver bli snabbare på korta rusher, för att kunna komma åt bollen så snabbt osm möjligt.

Scratch89
2010-01-30, 16:53
Jag skulle träna ordentliga basövningar, som redan varit uppe i tråden.

Frivändningar, bänkpress, militärpress, dips, chins, marklyft och knäböj.

Methone
2010-01-30, 17:20
Inte heller någon expert, men jag skulle gissa:
Intervall/HIIT för explosivitet i benen och kondition
Träna upp rotatorcuffen
Rotationsövningar, denna kanske? http://www.youtube.com/watch?v=54a37b2IFVk

Motoranimal
2010-01-30, 17:39
Jag skulle inte träna någonting! Det är väll hela meningen med baseboll, du kan vara asgrym men ändå aldrig träna och ha en ordentlig mage =)

creperiet
2010-02-01, 12:31
Hej! Jag ska snart påbörja min försäsongsträning och behöver lite hjälp och tips på :


1; Hur kan jag bygga upp styrka i armarna? (spelar baseboll)Vilka övningar förstärker de små musklerna som håller ihop axeln?


2; Hur ska jag träna för att förbättra mig på korta rusher (20-40 meter) och explosiviteten i benen?


3: Vad kan jag göra för övningar hemma för att förstärka bålen (rygg+mage)?

Hur har ni det med styrketräning på lagtid? Känns som att basebollen borde ha en hel del kunskap från over there.

Styrketräningen: träna explosivt och tungt. Frivändning, ryck, stötvarianter, marklyft, knäböj, press (bänk/militär). Förslagsvis 2ggr/vecka uppdelat på två pass.

Löpningen: Snabbhetsträning 2-3ggr/vecka. Kanske kan du kanske köra innan lagträningarna om ni inte har det som ett enskilt moment. Kör 30-50m sprinter mot kompisar för att få lite pace, motståndslöpning (slädlöpning eller backlöpning lätt uppför). Om du är ambitiös sätter du dig in i sprinters löpteknik och integrerar det i din träning.

kjell33
2010-02-01, 12:56
Rotatorkuffar i förebyggande syfte eftersom basebollspelare kastar mkt