handdator

Visa fullständig version : Starkare av bättre kondition??


dell
2010-01-09, 22:32
tja, jag undrar om man blir starkare i styrketräning av bra kondition? Har letat runt men ej hittat nåt om detta.

För jag tänkte man får ju bättre syreupptagningsförmåga med konditions träning och då borde väll musklerna få mer syre under styrketräningen och i så sätt klara av mer?!!? Eller är jag helt ute å cyklar?

bubbe
2010-01-09, 22:37
tja, jag undrar om man blir starkare i styrketräning av bra kondition? Har letat runt men ej hittat nåt om detta.

För jag tänkte man får ju bättre syreupptagningsförmåga med konditions träning och då borde väll musklerna få mer syre under styrketräningen och i så sätt klara av mer?!!? Eller är jag helt ute å cyklar?

Nej, inte på det viset.

Däremot är det bra att ha kondition nog att kunna träna ordentligt, men denna bygger man enkelt upp genom den vanliga styrketräningen.

Vill man ha bättre kondition av andra anledningar så måste man dock gå den traditionella vägen.

Crocker
2010-01-10, 00:21
Bålen aktiveras vid löpning, så liiite starkare blir du nog, men det är nog inte något märkvärdigt. ;)

major Pectoralis
2010-01-10, 00:25
Du kan bli starkare av den belastning som konditionsträningen i sig innebär. Träningsutfallet beror dock självklart på träningsbakgrund och vad man har för muskelfibersammansättning.
Rimligen borde en person med mycket typ-I ha lättare att svara på lågintensiv träning (dvs. belastning i form av %max) och tvärtom.