handdator

Visa fullständig version : Kan någon ge en anatomisk förklaring hur bänkpress tar på latsen


Fredrik_S
2010-01-09, 21:32
Jag håller ett relativt smalt grepp(tummarna precis där det skrovliga börjar)
Jag håller överarmen rätt nära kroppen unger 30-40 grader ut från kroppen.

Det känns som jag träffar latsen när jag bänkar, hur går det till rent anatomiskt?

Pjotor
2010-01-09, 21:42
Det enda jag kan tänka mig är att du, i något läge, drar eller håller in armbågarna eller överarmarna mot kroppen.

130kg finsk sisu
2010-01-09, 21:59
Det är rätt vanligt. De flesta som inte har armbågarna rakt ut eller nästan snett bakåt så använder latsen i mer eller mindre utsträckning.
Rent anatomiskt kan jag inte ge nåt bättre svar än att du gör ju en roende rörelse på nervägen. Själv strävar jag efter att använda latsen/bröstryggen så mycket jag kan i den negativa fasen för att spara bröst,axlar,triceps för att explodera upp vikten.

Trapper Buzz
2010-01-09, 22:06
Själv strävar jag efter att använda latsen/bröstryggen så mycket jag kan i den negativa fasen för att spara bröst,axlar,triceps för att explodera upp vikten.

Tack, Mr Sisu. Det var den viktigaste meningen jag läst här på länge.
Nu ska jag testa detdär.

Fernicus
2010-01-09, 22:14
Själv strävar jag efter att använda latsen/bröstryggen så mycket jag kan i den negativa fasen för att spara bröst,axlar,triceps för att explodera upp vikten.

Tack, Mr Sisu. Det var den viktigaste meningen jag läst här på länge.
Nu ska jag testa detdär.

+1, det där var fan inte dumt :O

killenigrillen
2010-01-09, 22:18
vUcjOIZc80c
kolla ca 1:35

Fredrik_S
2010-01-09, 22:36
Fran ca 3:40-3:55 har vi förklaringen till vad jag gör då jag träffar latsen så mycket.

Supermicke
2010-01-09, 23:37
Förstår inte hur latsen håller emot och hur dom hjälper till i rörelsen neråt riktigt.. >_< Tycker det bara borde bli mer kraft neråt och så måste man trycka ifrån hårdare med bröst,axlar,tricep o allt som man använder. Kan någon förklara?? XD

Sheogorath
2010-01-10, 03:42
Förstår inte hur latsen håller emot och hur dom hjälper till i rörelsen neråt riktigt.. >_< Tycker det bara borde bli mer kraft neråt och så måste man trycka ifrån hårdare med bröst,axlar,tricep o allt som man använder. Kan någon förklara?? XD

Även jag är nyfiken på en lite mer anatomisk förklaringen. En förutsättning för att bröstmusklerna överhuvudtaget ska kunna kontrollera vikten på nedvägen är att bröstens antagonister, t.ex. latsen, slappnar av.

Poxeman
2010-01-10, 06:14
Även jag är nyfiken på en lite mer anatomisk förklaringen. En förutsättning för att bröstmusklerna överhuvudtaget ska kunna kontrollera vikten på nedvägen är att bröstens antagonister, t.ex. latsen, slappnar av.

Är det verkligen en förutsättning?
Min lekmannamässiga bedömning är att det borde bli bättre kontroll om även antagonisterna är lätt anspända, det känns som att det borde bli en större "tröghet" i rörelsen då.

Arnoldski
2010-01-10, 09:35
man är alltid ute på hal is när man som speta ska korrigera världsproffsen här men nu måste ändå nåt ha blivit galet väl?

Om man liggandes på rygg kontraherar lats, bröstrygg, mellersta trapz och rhomberna drar man något emot sig, inte håller emot något som är på väg nedåt.

Det är ju alltid samma muskler som aktiveras i den positiva fasen som i den negativa, det säger väl sig självt.

Den insikt som den glade trådskaparen och Trapper fick av Sisus inlägg begriper jag tyvärr inte, men det kan ju så klart som alltid bestå i bristande kunskap från mitt håll, men allt detta förefaller naturligtvis mycket märkligt.

Förklaringar efterfrågas.

Arnoldski
2010-01-10, 09:44
Kommenterar mig själv och videon lite snabbt;

-Jag blir själv trött i tex ländryggen av att bänka och det avseendet kopplar man ju in latsen också. Jag ser det som en aktivering av ryggmuskulaturen för att retrahera skulderbladen och bibehålla bryggan. I det avseende kopplas dessa muskler in och det blir en statisk belastning -så långt är jag med.

Det jag inte köper är förklaringen att man gör en "rodd-rörelse" med stången i negativa fasen då tyngdlagen gör det alldeles förträffligt på egen hand.
(men det kanske inte var det som avsågs)

130kg finsk sisu
2010-01-10, 09:46
Nu är jag inte nåt anatomifreak utan säger bara som jag själv upplever det. Om det är rärtt eller fel vet jag inte.

MrBulk
2010-01-10, 10:08
Det är möjligt att man fixerar överarmarnas position med latsen under pressarna men det är näst intill statiskt och det är inte säskillt jobbigt för latsen eller teres major (kan ge mjölksyra för vissa) så nån direkt träning är det inte, mycket mer gluteus och erector spinae om man gör som i klippet.

bubbe
2010-01-10, 10:16
Känner mer träningsvärk i latsen vid tröjbänkar.

Jag tycker det hänger ihop med att man drar bak men även ner axlarna väldigt hårt för att de inte ska skjutas fram. Antar att latsen/traps jobbar med samma belastning att hålla ner axlarna mot bänken som framsidan vill lyfta uppåt tillsammans med stången. En bänkpresströja ger ännu mera "lyft" på framsidan och latsen får då motsvarande belastning.

Mago
2010-01-10, 10:42
Känslan jag får när jag själv bänkar är att latsen får jobba i absoluta bottenläget. I min hjärna känns det inte heeelt orimligt att latsen skulle kunna utföra en axelflexion då axeln befinner sig i ett väldigt extenderat läge.

130kg finsk sisu
2010-01-10, 10:44
Sen är det ju som så att westside barbell system näst intill anser att övre rygg är den viktigaste muskelgruppen i bänkpress.
Sen är det ju en vida skillnad på att ligga och pumpa på 70kg och 250kg. Desto högre man kommer desto mer jobbar antagonisterna.

Sniggel
2010-01-10, 11:02
Känslan jag får när jag själv bänkar är att latsen får jobba i absoluta bottenläget. I min hjärna känns det inte heeelt orimligt att latsen skulle kunna utföra en axelflexion då axeln befinner sig i ett väldigt extenderat läge.

+1

Så tänker jag också. Latsen "drar upp" överarmen till kroppen.

Sheogorath
2010-01-10, 13:09
Känner mer träningsvärk i latsen vid tröjbänkar.

Jag tycker det hänger ihop med att man drar bak men även ner axlarna väldigt hårt för att de inte ska skjutas fram. Antar att latsen/traps jobbar med samma belastning att hålla ner axlarna mot bänken som framsidan vill lyfta uppåt tillsammans med stången. En bänkpresströja ger ännu mera "lyft" på framsidan och latsen får då motsvarande belastning.

Det här är en trolig förklaring men svarar egentligen bara för mellersta/nedre trapezius och rhombernas funktion, eftersom latsen inte påverkar skulderbladens rörelse utan går mellan överarmen och revben/kolumna/bäcken. Latsen gör dessutom inåtrotation i axeln, och den rörelse man gör för att hålla in armbågarna till kroppen är en utåtrotation. Att göra en inåtrotation i bänkpressposition skulle göra att man slänger ner stången på magen. Kanske är det kontraktion av Serratus anterior som misstas för kontraktion i latsen. Inte alls omöjligt skulle jag säga.

Sheogorath
2010-01-10, 13:11
Känslan jag får när jag själv bänkar är att latsen får jobba i absoluta bottenläget. I min hjärna känns det inte heeelt orimligt att latsen skulle kunna utföra en axelflexion då axeln befinner sig i ett väldigt extenderat läge.

http://www.exrx.net/Graphics/Lat.gif

Jag ser det inte. Modifiera den bilden till bottenläget av en bänkpress och jag ser det som helt uteslutet att muskeln kan flektera i axeln.

Sheogorath
2010-01-10, 13:15
Är det verkligen en förutsättning?
Min lekmannamässiga bedömning är att det borde bli bättre kontroll om även antagonisterna är lätt anspända, det känns som att det borde bli en större "tröghet" i rörelsen då.

Kanske inte för trögheten (vilket bara är negativt: varför skulle kroppen vilja arbeta med stor kraft för att övervinna en kraft i motsatt riktning, istället för att bara använda en mindre kraft i en riktning med samma resultat? Hade bara varit slöseri med resurser), men kontraktion av antagonisterna är möjligt om det krävs för en positionering och stabilisering. Men jag får det inte att gå ihop med bänkpress och lats. Rhomber och traps, visst: men jag är fortfarande inte övertygad om att latsen har en viktig funktion att spela vid bänkpress.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:17
Det som sker är att en adduction (rörelse in mot kroppen sker) vilket latissimus är väldigt dominant i.

Varför det blir det är svårare att svara på (oftast på grund av att armbågarna rör sig inåt när det börjar bli tungt).

Minska bryggan och testa att kör med fötterna i luften och uppdatera i tråden.

Sniggel
2010-01-10, 13:26
http://www.exrx.net/Graphics/Lat.gif

Jag ser det inte. Modifiera den bilden till bottenläget av en bänkpress och jag ser det som helt uteslutet att muskeln kan flektera i axeln.

Du tittar från fel håll.
Titta från en lateral position istället för en posterior.

Sheogorath
2010-01-10, 13:27
Det som sker är att en adduction (rörelse in mot kroppen sker) vilket latissimus är väldigt dominant i.

Varför det blir det är svårare att svara på (oftast på grund av att armbågarna rör sig inåt när det börjar bli tungt).

Minska bryggan och testa att kör med fötterna i luften och uppdatera i tråden.

Men behövs särskilt stor kraft utvecklas för att adducera i axelleden?

ugly_kid
2010-01-10, 13:29
Jag får väldigt mycket träningsvärk i latsen av bänkpress, ibland mycket mer än av ett ryggpass faktist. Av min erfarenhet så är det en statisk spänning jag gör redan när jag lägger mig i startposition där jag bakåtroterar axlarna och viker in armbågarna lite, nästan som en latsspreed fast armbågarna in mot kroppen mer.

Sheogorath
2010-01-10, 13:30
Du tittar från fel håll.
Titta från en lateral position istället för en posterior.

Du tror inte att jag kan vända en sån bild i huvudet? :) Det enda latsen kan göra i bottenläget är att inåtrotera i axeln. Hur menar du att den skulle kunna flektera?

Sniggel
2010-01-10, 13:33
Du tror inte att jag kan vända en sån bild i huvudet? :) Det enda latsen kan göra i bottenläget är att inåtrotera i axeln. Hur menar du att den skulle kunna flektera?

Hoppas denna bilden förklarar hur jag tänker.

Sheogorath
2010-01-10, 13:35
Jag får väldigt mycket träningsvärk i latsen av bänkpress, ibland mycket mer än av ett ryggpass faktist. Av min erfarenhet så är det en statisk spänning jag gör redan när jag lägger mig i startposition där jag bakåtroterar axlarna och viker in armbågarna lite, nästan som en latsspreed fast armbågarna in mot kroppen mer.

Viker du in armbågarna kommer du att utåtrotera i axeln. Latissimus gör en inåtrotation i axeln. Generellt skulle jag säga att det nog är lätt att missta träningsvärk och kontraktion i Serratus anterior (som är väldigt aktiv vid en bänkpress, och dessutom är huvudmuskeln som ansvarar för en "lats spread") för träningsvärk/kontraktion i latissumus.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:35
Men behövs särskilt stor kraft utvecklas för att adducera i axelleden?

Det beror på. Har du 200kg på stången och armarna i ett abducerat läge som under rörelsen rör sig i en adduction kan det nog kännas i latsen dagen efter.

Sedan vet man inte riktigt varför träningsvärk uppstår eller vad DOMS är fullt ut så de blir svårt att spekulera men att det är adductionen som gör att man känner av latsen är utan tvekan.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:36
viker du in armbågarna kommer du att utåtrotera i axeln. Latissimus gör en inåtrotation i axeln. generellt skulle jag säga att det nog är lätt att missta träningsvärk och kontraktion i serratus anterior (som är väldigt aktiv vid en bänkpress, och dessutom är huvudmuskeln som ansvarar för en "lats spread") för träningsvärk/kontraktion i latissumus.

+1

Sheogorath
2010-01-10, 13:37
Hoppas denna bilden förklarar hur jag tänker.

Kontraktion i det läget kommer att föra in överarmen mot kroppen (adducera i axeln) och eventuellt också inåtrotera (om rörelsen inte motverkas av en antagonist). Den kommer inte flektera i i axeln.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:39
Kontraktion i det läget kommer att föra in överarmen mot kroppen (adducera i axeln) och eventuellt också inåtrotera (om rörelsen inte motverkas av en antagonist). Den kommer inte flektera i i axeln.

Båda dessa rörelser gör latissimus. Bara en parantes.

Mvh

Sniggel
2010-01-10, 13:40
Kontraktion i det läget kommer att föra in överarmen mot kroppen (adducera i axeln)
Ja
och eventuellt också inåtrotera (om rörelsen inte motverkas av en antagonist).
Japp, men jag förutsätter att antagonister motverkar inåtrotation och tycker då att den inåtroterande kraften därför borde överföras till en dragkraft som flekterar i axelleden.


En fråga:
I bottenläget i bänkpress är mina lats stretchade pga extensionen i axelleden. Jag vet inte om du håller med mig om detta men så upplever jag det iaf (vid stor extension, vilket åtminstone jag har/får).

Sheogorath
2010-01-10, 13:42
Det beror på. Har du 200kg på stången och armarna i ett abducerat läge som under rörelsen rör sig i en adduction kan det nog kännas i latsen dagen efter.

Sedan vet man inte riktigt varför träningsvärk uppstår eller vad DOMS är fullt ut så de blir svårt att spekulera men att det är adductionen som gör att man känner av latsen är utan tvekan.

OM adduktionen är belastad så kan jag köpa att latsen KAN vara med och bidra till den rörelsen. Sen ser inte jag att adduktionen ÄR belastad. Adduktionen sker i frontalplanet och belastningen ligger längs en sagittell axel. Men sen kanske det blir annorlunda om man har bänktröja att jobba mot osv. Och som du säger: träningsvärk kan man få av väldigt märkliga anledningar som inte alltid har att göra med stor kraftutveckling.

Martin Löwgren
2010-01-10, 13:43
OM adduktionen är belastad så kan jag köpa att latsen KAN vara med och bidra till den rörelsen. Sen ser inte jag att adduktionen ÄR belastad. Adduktionen sker i frontalplanet och belastningen ligger längs en sagittell axel. Men sen kanske det blir annorlunda om man har bänktröja att jobba mot osv. Och som du säger: träningsvärk kan man få av väldigt märkliga anledningar som inte alltid har att göra med stor kraftutveckling.
Exakt.

Jag tror inte heller adductionen är avsevärd under en bänk men är det nåt som skulle kunna aktivera latsen så är det adductionen och inåtrotation som gör det.

Erik__
2010-01-10, 13:43
Om vi nu tar ett extremfall

Här kommer det ske en adduction i pressen om jag får till ordet rätt?
Nu är det ju en helt sinnessjuk brygga, men å andra sidan är det väl bara styrkelyftare som pratar om ryggen involvering i bänkpress.
http://www.criticalbench.com/images/fund-arch2.jpg

Sheogorath
2010-01-10, 13:44
Båda dessa rörelser gör latissimus. Bara en parantes.

Mvh

Yes. Det är här latsen skulle kunna ha sin aktivitet, om än relativt obelastad. Det Sniggel försöker övertyga mig om är att latsen kan flektera i axeln från bottenläget av en bänkpress.

Sheogorath
2010-01-10, 13:44
exakt.

Jag tror inte heller adductionen är avsevärd under en bänk men är det nåt som skulle kunna aktivera latsen så är det adductionen och inåtrotation som gör det.

+1

Sheogorath
2010-01-10, 13:47
Om vi nu tar ett extremfall

Här kommer det ske en adduction i pressen om jag får till ordet rätt?
Nu är det ju en helt sinnessjuk brygga, men å andra sidan är det väl bara styrkelyftare som pratar om ryggen involvering i bänkpress.
http://www.criticalbench.com/images/fund-arch2.jpg

Adduktionen vi talar om är adduktionen i axeln: d.v.s. att överarmen förs in mot kroppen. Latsen kan inte själva adducera skulderbladen. Jag ser inte utifrån den bilden att inåtförningen av överarmen mot kroppen (i den negativa fasen, får jag anta att vi menar) är nämnvärt belastad.

Sniggel
2010-01-10, 13:47
Yes. Det är här latsen skulle kunna ha sin aktivitet, om än relativt obelastad. Det Sniggel försöker övertyga mig om är att latsen kan flektera i axeln från bottenläget av en bänkpress.

Jag ser det framför mig iaf :D
Sen vet jag inte om jag kommer att kunna övertyga dig. Det är möjligt att jag själv blir övertygad om att det inte går, men inte som det ser ut just nu.

Om vi tar lite andra exempel. I dips håller du kanske med om att latsen involveras rätt mycket? Bänkpress kan i viss mån liknas vid en dips. Självklart är det skillnad i vinklar men jag menar att av samma anledning som man använder lats i dips, så används lats i bottenläget av en bänkpress, eller i en bänkpress med extrem brygga som vi fick bild på.

Sheogorath
2010-01-10, 13:48
En fråga:
I bottenläget i bänkpress är mina lats stretchade pga extensionen i axelleden. Jag vet inte om du håller med mig om detta men så upplever jag det iaf (vid stor extension, vilket åtminstone jag har/får).

En extension i axelleden har förkortat latissumus, inte stretchat den.

Sniggel
2010-01-10, 13:52
En extension i axelleden har förkortat latissumus, inte stretchat den.

Ah ok, då är jag med på varför du inte håller med mig.

Du hade köpt mitt argument om latissumus varit stretchad i bottenläget?

Sheogorath
2010-01-10, 13:55
Ah ok, då är jag med på varför du inte håller med mig.

Du hade köpt mitt argument om latissumus varit stretchad i bottenläget?

Ja, en stretchad muskel försöker flexa tillbaka (gummibandseffekten). Det är så bl.a. bröstmuskeln funkar i bänkpress (uttänjd i bottenläget).

Sniggel
2010-01-10, 13:57
Ja, en stretchad muskel försöker flexa tillbaka (gummibandseffekten). Det är så bl.a. bröstmuskeln funkar i bänkpress (uttänjd i bottenläget).

Tack, då förstår jag precis hur du tänker. Vi är alltså inte överens huruvida man kan stretcha latsen genom en extension i axelleden. Vilket jag påstår att det går, vid tillräcklig extension.

edit: rhomboiderna hjälper nog till en hel del för att åstadkomma denna effekt (för bak axlarna tillräckligt långt för att ursrpung och fäste i lats ska hamna på ett längre avstånd från varandra)

Sheogorath
2010-01-10, 14:11
Tack, då förstår jag precis hur du tänker. Vi är alltså inte överens huruvida man kan stretcha latsen genom en extension i axelleden. Vilket jag påstår att det går, vid tillräcklig extension.

edit: rhomboiderna hjälper nog till en hel del för att åstadkomma denna effekt (för bak axlarna tillräckligt långt för att ursrpung och fäste i lats ska hamna på ett längre avstånd från varandra)

Fast ursprung och fäste närmar ju sig varandra om man bara för bak axlarna :em: Stretcha latsen gör man ju helst såhär:

http://www.exrx.net/StretchImages/LatissimusDorsi/Wall.jpg

Vilket faller sig helt naturligt: det är ungefär bottenläget av en chinup.

Erik__
2010-01-10, 14:14
Fortsätter med extremexemplen.
Tycker det utbildade folket att överarmen förs ut och sedan in mot kroppen i videon här?


6ndaY6aQ04M

Sheogorath
2010-01-10, 14:16
Fortsätter med extremexemplen.
Tycker det utbildade folket att överarmen förs ut och sedan in mot kroppen i videon här?


6ndaY6aQ04M

Nej, och det är lite det som är poängen. Det krävs en belastad inåtförning för att latsen ska behöva utveckla kraft.

Sheogorath
2010-01-10, 14:20
Det argument jag kunnat köpa hittils är det som Sniggel gav i sin liknelse med en dip. Om man har en bänkpressrörelse som försätter axeln i maximal extension (vilket jag inte sett någon: endast i dip har jag sett detta) kan latsen arbeta synkront med axelflexorerna den absolut första biten för att återfå överarmen till nolläge (överarmen parallell med kroppen). Nu behöver jag bara bildexempel på ett sådant utförande för att köpa att latsen (med ett sådant utförande) kan vara nämnvärt aktiva den första delen av pressen. Jag letar själv!

Fredrik_S
2010-01-10, 14:22
Håller inte latsen ner hela axelpartiet från att "shruggas" i bänkpressen. Över armsbenet är ju i en högre position vid en shrug och då latsen fäster i överarmen borde fen hjälpa till att hålla nere hela det området? Och kör man pressen nere vid revbenen blir det en hävstång som vill pressa upp axelpartiet?

Sheogorath
2010-01-10, 14:33
Håller inte latsen ner hela axelpartiet från att "shruggas" i bänkpressen. Över armsbenet är ju i en högre position vid en shrug och då latsen fäster i överarmen borde fen hjälpa till att hålla nere hela det området? Och kör man pressen nere vid revbenen blir det en hävstång som vill pressa upp axelpartiet?

Helt klart, men frågan är hur effektivt latsen kan hålla ner hela skulderpartiet genom att dra på överarmen, när det hela tiden sker en rörelse av överarmen (genom rörelseuttaget i axeln?). Nedre trapezius däremot har tveklöst just den här funktionen vid en bänkpress.

Erik__
2010-01-10, 14:42
Underligt det här, jag har också upplevt ganska kraftig träningsvärk i vad jag tror är latsen. Drar en snabb slutsats att den ytliga värken i området under armhålan efter pressar ovanför huvudet är serratus-nånting-muskeln? Och den skiljer sig starkt från den jag upplevt av bänkpress.

ser ut såhär (http://www.youtube.com/watch?v=EOKNeSkygog), alltså ingen extremteknik direkt.

Sheogorath
2010-01-10, 14:46
Underligt det här, jag har också upplevt ganska kraftig träningsvärk i vad jag tror är latsen. Drar en snabb slutsats att den ytliga värken i området under armhålan efter pressar ovanför huvudet är serratus-nånting-muskeln? Och den skiljer sig starkt från den jag upplevt av bänkpress.

ser ut såhär (http://www.youtube.com/watch?v=EOKNeSkygog), alltså ingen extremteknik direkt.

Korrekt. Och det är intressant att du upplever bänkpressvärken annorlunda, eftersom detta tyder på att det faktiskt inte är i Serratus du har träningsvärk, utan alltså i teres eller lats. Att latsen har en stabiliserande funktion tror jag att alla är med på, och kanske räcker detta för att ge träningsvärk. Märkligare saker har hänt. (Träningsvärk i biceps av benpress är en klassiker för mig). :D

Sniggel
2010-01-10, 14:51
Det argument jag kunnat köpa hittils är det som Sniggel gav i sin liknelse med en dip. Om man har en bänkpressrörelse som försätter axeln i maximal extension (vilket jag inte sett någon: endast i dip har jag sett detta) kan latsen arbeta synkront med axelflexorerna den absolut första biten för att återfå överarmen till nolläge (överarmen parallell med kroppen). Nu behöver jag bara bildexempel på ett sådant utförande för att köpa att latsen (med ett sådant utförande) kan vara nämnvärt aktiva den första delen av pressen. Jag letar själv!

Jag ska se om jag kan ta någon bild på mig själv i bänkpress för att se om det jag säger stämmer (stretchad lats).

Arne Persson
2010-01-10, 15:05
Jag skulle kunna köra lite EMG på någon lämplig volontär på denna post med armarna i olika positioner....:)

Anders The Peak
2010-01-10, 15:13
Jag skulle våga mig på att påstå att det är serratus som ni känner av som träningsvärk latsen. Ryggen består av både ytliga och djupa muskler.

Arne Persson
2010-01-10, 15:18
Jag skulle våga mig på att påstå att det är serratus som ni känner av som träningsvärk latsen. Ryggen består av både ytliga och djupa muskler.

Menar du i M. serratus anterior, M. s. posterior superior eller M. s. p. inferior?

Anders The Peak
2010-01-10, 15:23
Kan någon mod ta bort bilderna!!
Det var dumt av mig att lägga upp dem.

Arne Persson
2010-01-10, 15:23
Bilderna verkar visa på de två sistnämnda. är dock tveksam till att folk inte skulle kunna känna skillnaden på de och latsen. Dessa muskler borde snarare påverkas ännu mer vid ryggträning...

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:03
Menar du i M. serratus anterior, M. s. posterior superior eller M. s. p. inferior?

Serratus posterior och inferior är bara accecoriska andningsmuskler men visst kanske man kan få träningsvärk av dem av bänk, vem vet :thumbup:

Termy
2010-01-10, 18:10
Hittade en studie där dom mäter EMG i bl.a. latsen vid "unstable and stable bench press". Har dock ej fulltext och kan ej utläsa särskilt mycket av abstraktet. Någon kanske har tillgång till fulltext? Kanske finns något intressant att hitta där.

Norwood, J.T.Anders, G.S. Gaetz, M.B. et al. Electromyographic activity of the trunk stabilizers during stable and unstable bench press. Journal of Strength and Conditioning Research 2007;21(2):343-347

130kg finsk sisu
2010-01-10, 18:35
Skillnaden från sheos m.fl teoretiska kunskaper gentemot praktisk lyftning är enligt mej:
på 50kg stämmer nog era anatomikunskaper till 100%. Men sen då det blir 150kg+ på stången är nästan stabilisatorerna viktigare än de pressande musklerna. Dvs desto starkare man blir desto mer kommer man att känna träningsvärk i "fel" muskler då man talar om basövningar.

Sheogorath
2010-01-10, 18:37
Skillnaden från sheos m.fl teoretiska kunskaper gentemot praktisk lyftning är enligt mej:
på 50kg stämmer nog era anatomikunskaper till 100%. Men sen då det blir 150kg+ på stången är nästan stabilisatorerna viktigare än de pressande musklerna. Dvs desto starkare man blir desto mer kommer man att känna träningsvärk i "fel" muskler då man talar om basövningar.

Det är inte otänkbart att du har rätt :) Som alltid hade det varit spännande med mätningar.

130kg finsk sisu
2010-01-10, 18:41
jepp du har så rätt.
Och mina teorier stöder väl det faktum att många plockar av rejält med vikt för att "träffa rätt". Eftersom det är svårt att utföra tunga vikter utan att koppla in sekundära muskler,antagonister och stödande muskler.

För att ingen får fel bild här så måste jag påminna att jag förespråkar tung styrketräning med många muskelgrupper inkopplade i de flesta övningar