handdator

Visa fullständig version : kalium


Nate
2003-09-16, 10:40
Enligt HV så lider jag av en konstant kaliumbrist... kommer aldrig upp i rekomenderat intag...ligger ofta under hälften tom. Var vorbei på apoteket och tänkte kolla om de hade några kaliumtabletter... frågade tanten där men hon agerade precis som en standrard apotekstant bör = tittade misstänktsamt på mig som om jag vore en knarkare och undrade om jag hade nåt intyg som sa att jag led av kaliumbrist. Sen sa hon att de hade kalium därbak men att jag fick komma tillbaka då jag hade fixat intyg. Är de receptbelagda frågade jag då? Nej var svaret jag fick "men kom tillbaka med ett intyg"...


Hmm, är det farligt att ligga lågt i kaliumintag? Har hon rätten att neka mig att köpa nåt som ej är receptbelagt?

Ozz
2003-09-16, 10:55
Hälsovakten säger muskelsvaghet, trötthet, viktförlust, sterilitet och kramper. Men det är nog brist under längre tid. Får du verkligen i dig så lite kalium? Har inte för mig det är speciellt svårt att nå dagsbehov på kalium.
Hamnar du under nån dag då och då tror jag inte det gör så mycket. Om du vill kan du ersätta det vanliga saltet med seltin som innehåller mer kalium istället för natrium. Lite dyrare än vanligt salt dock.
Förmodligen vill apotekaren inte lämna ut kalium för att det är ovanligt med brist och att det är farligt med för stort intag.
Men tror du att du verkligen har kaliumbrist så kan du ju gå och ta ett enkelt blodprov och kolla.

Prankie
2003-09-16, 10:58
Hmm... är de bara snälla med mig eller? De har aldrig frågat nånsin när jag köper saker där. Det enda är väl de ha åt mig att inte ta för mycket koffeintabletter på en gång då det kan vara farligt. :)

Nate
2003-09-16, 11:29
Originally posted by Ozz
Hälsovakten säger muskelsvaghet, trötthet, viktförlust, sterilitet och kramper. Men det är nog brist under längre tid. Får du verkligen i dig så lite kalium? Har inte för mig det är speciellt svårt att nå dagsbehov på kalium.
Hamnar du under nån dag då och då tror jag inte det gör så mycket. Om du vill kan du ersätta det vanliga saltet med seltin som innehåller mer kalium istället för natrium. Lite dyrare än vanligt salt dock.
Förmodligen vill apotekaren inte lämna ut kalium för att det är ovanligt med brist och att det är farligt med för stort intag.
Men tror du att du verkligen har kaliumbrist så kan du ju gå och ta ett enkelt blodprov och kolla.

Seltin? är det som vanligt salt eller är det detdära saltet som gamlingar alltid får för sig att äta för att minska på saltmängden i maten? Ser lite annorlunda ut och smakar konstigt...?

King Grub
2003-09-16, 11:32
http://www.seltin.nu/images/main_saltburkar.jpg

Jag tycker det smakar så gott som identiskt med vanligt salt.

Nate
2003-09-16, 11:47
Originally posted by King Grub
http://www.seltin.nu/images/main_saltburkar.jpg

Jag tycker det smakar så gott som identiskt med vanligt salt.

kanske nåt att testa... inhandlas nästa gång på affären!

King Grub
2003-09-16, 11:49
Synd bara att Seltin är omotiverat mycket dyrare än vanligt salt.

DrP
2003-09-16, 12:04
Va! intyg för att handla på apoteket, alltså på varor som inte är recept belagda. Jag skulle be henne att dra åt helv... men jag är som jag är. Vad är det för land vi lever i? Litar de inte på att vi klarar något själva. Det är ok upp de upplyser om risker och dyligt men det räcker.

Nate
2003-09-16, 12:46
Originally posted by King Grub
Synd bara att Seltin är omotiverat mycket dyrare än vanligt salt.

så mkt dyrare kan det väl itne vara?

Nate
2003-09-16, 12:52
Originally posted by DrP
Va! intyg för att handla på apoteket, alltså på varor som inte är recept belagda. Jag skulle be henne att dra åt helv... men jag är som jag är. Vad är det för land vi lever i? Litar de inte på att vi klarar något själva. Det är ok upp de upplyser om risker och dyligt men det räcker.

vet du inte att apotekskärringarna är roten till allt ont?

King Grub
2003-09-16, 13:09
Originally posted by Nate


så mkt dyrare kan det väl itne vara?

500 gram vanligt salt: runt 4 kronor.

500 gram seltin: 25-30 kronor.

Nate
2003-09-16, 13:13
Originally posted by King Grub


500 gram vanligt salt: runt 4 kronor.

500 gram seltin: 25-30 kronor.

oooh, exclusive!

DrP
2003-09-16, 13:42
500 gram räcker ett bra tag..

Diana
2003-09-16, 14:34
ja apotekkärringarna e ett underligt släkte.. när ja skulle köpa sånna där ketostix förrut vart dom väldans misstänksamma och började fråga ut mej som f-n om va ja skulle ha dom till, precis som ingen nånsinn köpt sånna!?!hah kan nån säga mej huur de skulle kunna va möjligt att överdosera/missbruka eller på annat sätt skada sej me ketostix???:smash: :smash: :D

DrP
2003-09-16, 14:59
Undra varför de frågar så mycket? För att jävlas eller för att de är intresserade. De borde hålla sig utanför folks privatliv.. Vill man veta nåt så frågar man väl själv.

z_bumbi
2003-09-16, 16:31
DrP: Det finns ju folk som missbrukar det mesta så det är väl bra att de kollar upp saken om de tycker det är konstigt.
Blir man upprörd över att få en sådan fråga på apoteket ska man kanske tänkta efter lite..

Tolkia
2003-09-16, 17:57
Kalium är inte det mineralämne som svensken i gemen oftast har brist på Det är dessutom inte något som vem som helst kommer på att han/hon överhuvudtaget skulle kunna ha brist på, samt, som någon redan påpekat, inte helt nyttigt att överdosera. De yngre människor som brukar ha problem med kaliumbrist är de som har ätstörningar; elektrolytbalansen störs kraftigt om man håller på och kräks/laxerar regelbundet, och kalium är det man brukar märka det på (natriumbrist får man nog verkligen anstränga sig för att åstadkomma ...). Om du alltså inte är en veritabel sumobrottare kan jag tänka mig ungefär i vilka banor expediten tänkte ...

Cilia
2003-09-16, 18:41
konstigt, Jag använder också hälsovakten och kollade just mitt diagram för kalium och låg ibland under eller runt 100% men oftast långt över.

Nate
2003-09-16, 20:17
Originally posted by Tolkia
Kalium är inte det mineralämne som svensken i gemen oftast har brist på Det är dessutom inte något som vem som helst kommer på att han/hon överhuvudtaget skulle kunna ha brist på, samt, som någon redan påpekat, inte helt nyttigt att överdosera. De yngre människor som brukar ha problem med kaliumbrist är de som har ätstörningar; elektrolytbalansen störs kraftigt om man håller på och kräks/laxerar regelbundet, och kalium är det man brukar märka det på (natriumbrist får man nog verkligen anstränga sig för att åstadkomma ...). Om du alltså inte är en veritabel sumobrottare kan jag tänka mig ungefär i vilka banor expediten tänkte ...

njae, men några kilo till så kanske jag kvalar in till sumoligan. Seriöst så ser jag verkligen inte ut som en anorektiker... och om jag nu skulle varit anorektisk - Är det inte bättre att sälja kaliumtabletterna än att låta mig dö i kaliumbrist i såfall... tror inte att en riktig anorektiker bara skulle rycka på axlarna och säga "jaha, jag fick inga kaliumtabletter - då börjar jag väl äta normalt igen"...

Tycker de är alldeles för misstänksamma. Jag gillar inte att bli behandlad som en knarkare varje gång man köper ett pack ipren eller en burk vitaminer...

kharon
2003-09-16, 20:31
Rätta mig om jag har fel men innehåller inte bananer mycket kalium?

King Grub
2003-09-16, 20:32
Originally posted by kharon
Rätta mig om jag har fel men innehåller inte bananer mycket kalium?

Du är inte i behov av rättning. :)

DrP
2003-09-17, 08:17
z_bumbi - det är ungefär som de skulle fråga på ICA varför man köper klorin. Det är ju rikigt livsfarligt. Tur att staten tar hand om oss medborgare.